Vad i h*****e? (Ebay content)

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Vad i h*****e? (Ebay content)

Inlägg av motorman »

Jag fick precis följande meddelande från Ebay. Paketet med min bas har stoppats innan den lämnade US. Sen när är det olagligt att importera begagnade musikinstrument från US till Sverige?

We're writing to let you know that your recent purchase of Vintage 1983 Fender Elite II P Bass w/OHSC through the Global Shipping Program could not be delivered to you because the shipment contained items that were found to be restricted for import to SE.

We will be issuing a full refund to your PayPal account.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Vad i h*****e? (Ebay content)

Inlägg av 200071 »

Frågan är vad som låg mer i caset än en bas?
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vad i h*****e? (Ebay content)

Inlägg av Eagle Hazze »

Du tror inte det är någon ny typ av bluff från någon som inte är Ebay. Typ att du ska uppge lite nya uppgifter om din adress pers. nr. osv. Annars så låter det inte klokt, förutom då 200071s fundering över om caset har blivit transport för fler saker.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Re: Vad i h*****e? (Ebay content)

Inlägg av motorman »

Inga olagligheter skall ha lagts med i Caset vad jag vet. Säljaren fick samma info. Har ringt Tullverket som också skrattade gott åt detta. Tror inte på ngn bluff. Säljaren ville inte skicka utomlands men när aktion avslutats utan acceptabelt bud erbjöd jag en frikostig summa för att förmå honom skicka till Sverige.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vad i h*****e? (Ebay content)

Inlägg av Eagle Hazze »

Aha löser det sig.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
yohan
Medlem+
Inlägg: 1138
Blev medlem: tor 24 maj 2007, 11:39
Ort: Torshälla

Re: Vad i h*****e? (Ebay content)

Inlägg av yohan »

http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php? ... hilit=ebay" onclick="window.open(this.href);return false;
https://soundcloud.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCWsxX4 ... ci-BbmKTCQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
yohan
Medlem+
Inlägg: 1138
Blev medlem: tor 24 maj 2007, 11:39
Ort: Torshälla

Re: Vad i h*****e? (Ebay content)

Inlägg av yohan »

Rosewoodbräda då kanske?
https://soundcloud.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCWsxX4 ... ci-BbmKTCQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6605
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Vad i h*****e? (Ebay content)

Inlägg av Kultivator »

snubbe på Ljudbojen skrev:Vad som är än värre är att enligt reglerna så får Du inte böta eller vända vid gränsen utan instrumentet beslagtas för gott och anses förverkat.
Om det här stämmer är det ju förjävla sorgligt. Förverkad egendom = förstörs. :(
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Vad i h*****e? (Ebay content)

Inlägg av strummer »

Kultivator skrev:
snubbe på Ljudbojen skrev:Vad som är än värre är att enligt reglerna så får Du inte böta eller vända vid gränsen utan instrumentet beslagtas för gott och anses förverkat.
Om det här stämmer är det ju förjävla sorgligt. Förverkad egendom = förstörs. :(
Nu stoppades ju själva sändningen, det är om den skickas iväg och sen fastnar innan den lämnat USA som den är förverkad och ingen får några pengar heller. Så det är nog rätt ok att ebay gör som de gör, även om det ju är fett trist för den som drabbas när man bara vill köpa en bas...
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
MasBartin
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 19 nov 2013, 00:13
Ort: Hässleholm

Re: Vad i h*****e? (Ebay content)

Inlägg av MasBartin »

Har varit med om liknande. Budade nyligen hem en Yamaha BB på Ebay från staterna. Den stoppades i US-tullen pga träslag som ej fick skickas till Sverige. Pengarna kom snabbt tillbax oxå, men jag hade heller haft basen...
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad i h*****e? (Ebay content)

Inlägg av bjelkeman »

MasBartin skrev:Har varit med om liknande. Budade nyligen hem en Yamaha BB på Ebay från staterna. Den stoppades i US-tullen pga träslag som ej fick skickas till Sverige. Pengarna kom snabbt tillbax oxå, men jag hade heller haft basen...
Vad var det för träslag?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
MasBartin
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 19 nov 2013, 00:13
Ort: Hässleholm

Re: Vad i h*****e? (Ebay content)

Inlägg av MasBartin »

Vad var det för träslag?[/quote]

Det framgick aldrig i deras svar vilket träslag som var problemet, men basen var en Yamaha BB 1000s.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Vad i h*****e? (Ebay content)

Inlägg av Grafen »

Jag har otroligt svårt att tro att det skulle sitta något träslag som är belagt med exportförbud på någon av ovanstående basar och ännu svårare har jag att tro att någon tullare skulle kunna avgöra skillnaden mellan t ex brasiliansk och indisk rosewood... :(
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vad i h*****e? (Ebay content)

Inlägg av Eagle Hazze »

Det kör kanske godtyckligt, det är riktigt märkligt, men de har kanske i tullen rubbet av utgivna instrument. Det har ju varit några skandaler där Gibson har importerat trädämnen från rödlistade, det gäller kanske även Fender? och att de har lyckats sälja ex antal tusen innan de blev avslöjade. Så de snurrar runt i USA men så fort någon av dessa, (det är ju säkert bara för tullen att kolla serienummer) ska igenom tullen så fastnar instrumentet på sitt serienummer.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Vad i h*****e? (Ebay content)

Inlägg av James Bond »

Jag hörde en historia en gång om en kille som köpt en originallåda till ett mycket ovanligt armbandsur. Lådan är av trä och vi pratar här om många 10k-lappar... Lådan kom fram, men tullen hade fullständigt demolerat lådan. En av deras knarkhundar hade markerat och tullpersonalen kollade. Säljaren hade förmodligen förvarat lite kokain i den, eller råkat spilla lite i den.

Tråkigt för övrigt med strulet med basen du köpte!
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Re: Vad i h*****e? (Ebay content)

Inlägg av motorman »

Rätt gissat, det var träslaget :-(

Pengarna fick jag tillbaka.

"The item was restricted because of the material used. Certain woods (ex: rosewood, mahogany, ebony, etc.) are restricted from being sent international due to CITES. Since we cannot ship the item we have refunded in full including the international shipping."

Jag köpte nyligen en Rosewood hals från Warmoth men den kom fram.

Tror att det kan ha varit Mahogny-kropp på basen.
Användarvisningsbild
Pentastar
Medlem++
Inlägg: 4047
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:50

Re: Vad i h*****e? (Ebay content)

Inlägg av Pentastar »

Tiderna när man kunde köpa Vintage från USA är över.
Brasiliansk rosenträ, honduras mahogny mm är fridlyst och lagarna är stenhårda.
Jag tror att man har sneglat på lagarna kring elfenben och där gäller att saker som är tillverkade efter 1947 (kan ha fel på årtalet men det är där omkring) inte får handlas med.

Det finns krafter som vill förbjuda all handel med bla saker tillverkade av utrotningshotat trä oavsett tillverkningsår och dessa krafter har starka lobbyorganisationer.
Time is a cruel companion
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Re: Vad i h*****e? (Ebay content)

Inlägg av motorman »

Jag förstår syftet med denna lagstiftning. Bara förvånad över att tullen har dendrologer som granskar 30 år gamla elbasar.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vad i h*****e? (Ebay content)

Inlägg av Eagle Hazze »

motorman skrev:Jag förstår syftet med denna lagstiftning. Bara förvånad över att tullen har dendrologer som granskar 30 år gamla elbasar.
Antar att tullen har en databas över serienummer där kropp hals innehåller vissa träslag som inte får exporteras. USA har ju allt annat i sina databaser om människor så det är nog inga problem. Man kanske måste som säljare uppge serienummer vid export? I så fall blir det ännu enklare att kolla mot deras databas.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Vad i h*****e? (Ebay content)

Inlägg av Grafen »

Nu har jag gluttat igenom CITES-listan och jag kan fortfarande inte förstå vilket träslag av dessa som skulle kunna sitta på en Elite 2.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vad i h*****e? (Ebay content)

Inlägg av Eagle Hazze »

Tullen har kanske missat.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Vad i h*****e? (Ebay content)

Inlägg av HellMek »

Borde inte detta ställa till det för band ute på stora turneér som har egna instrument med sig? Eller blir inte "fint folk" kollade av tullen?
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Re: Vad i h*****e? (Ebay content)

Inlägg av motorman »

Grafen skrev:Nu har jag gluttat igenom CITES-listan och jag kan fortfarande inte förstå vilket träslag av dessa som skulle kunna sitta på en Elite 2.
Här får väl dendrologerna/basologerna på forumet rycka in med sin kompetens. Valnöt?

Bild

Bild

Bild
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6605
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Vad i h*****e? (Ebay content)

Inlägg av Kultivator »

Valnöt är väl knappast ett utrotningshotat träslag dock... Eller? Det är säkert rosewood-greppbrädan.

Går det inte att lösa på ngt annat sätt, typ snacka med säljaren och be honom skicka på vanligt sätt typ?
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
4001_cs
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 14:23

Re: Vad i h*****e? (Ebay content)

Inlägg av 4001_cs »

Det borde ju kunna skötas vid sidan av evilbay. Alternativt kan man snällt be säljaren ta bort ord som brazilian rosewood o.s.v. om han vill ha budgivare utanför USA.

Professionella säljare (vintagehandlare m.fl.) brukar alltid vara sugna på att gå utanför ebay. Då kan man få ned priset. Använd VISA när du betalar, då är du skyddad mot jävelskap.

Det var ju skönt att man lyckades få hem sin urgamla T-bird II innan dessa galna bestämmelser började genomdrivas på allvar.
Skriv svar