Stora tråden om Ibanez Bass Workshop

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Stora tråden om Ibanez Bass Workshop

Inlägg av mrbaloo »

På förekommen anledning av alla konstruktiva diskussioner om Ibanez och dess Bass Workshop tänkte jag starta en allmän diskussionstråd om detta. Vad tycks om det?

Bild

Ibanez Bass Workshop: http://www.ibanez.co.jp/eu/products/workshop.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu finns följande produkter i serien:

* SRFF4505 "Fanned Frets" (5-strängad med fanned frets)
* SRFF805 "Fanned Frets" (5-strängad med fanned frets)
* SRFF806 "Fanned Frets" (6-strängad med fanned frets)

* SRF700 "Portamento" (4-strängad bandlös med två humbuckers + piezo pickup i stallet)
* SRF705 "Portamento" (5-strängad bandlös med två humbuckers + piezo pickup i stallet)

* SRC6 "Crossover" (6-strängad bas med 30" skala och stämd E-E, gitarrstämd en oktav ned)

* BTB33 "Volo" (5-strängad bas med 33" skala, stämd E-C och ramp mellan de båda humbuckerna)

* BTB685SC "Terra Firma" (5-strängad bas med 35" skala och "single cutaway")
* BTB686SC "Terra Firma" (6-strängad bas med 35" skala och "single cutaway")

* BTB7 "Seven string" (7-strängad bas med 35" skala stämd B-F)


Sen är jag faktiskt lite sugen på att införliva även

Bild

* Ibanez SR2010ASC "Ashula" (6 strängad bas stämd E-G [fyrsträngat bandad] + D-G [2 strängad bandlös])
i Bass Workshop-serien. Men den basen var nog lite tidigare ute i svängarna för att riktigt vara med där och hamnade i och för sig i "Limited Edition" istället.


Måste säga att Ibanez har lyckats med innovationer och utveckling av tidigare kända konstruktioner för att få mer finesser till bra prisbild. Kvaliteten på dessa instrument är ju faktiskt väldigt bra och priset ungefär detsamma oavsett instrument (ca 8000 SEK).

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Stora tråden om Ibanez Bass Workshop

Inlägg av mrbaloo »

Är det någon här på PB som äger en IBW bas? Det har ju ändå sålts en hel del portamentos vet jag. Och säkert en och annan terra firma. Själv trakterar jag en ashula vilken iofs är en ILE men som jag ändå skulle vilja lägga till IBW facket.

IBW = Ibanez Bass Workshop
ILE = Ibanez Limited Edition
Senast redigerad av mrbaloo den tis 27 jan 2015, 21:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Stora tråden om Ibanez Bass Workshop

Inlägg av BB3000S »

Skulle gärna testa en FF805, klart intressant!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

golvmopp
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 14 jan 2015, 22:28

Re: Stora tråden om Ibanez Bass Workshop

Inlägg av golvmopp »

Testar gärna deras fanned fret-modeller men tycker att dom gjorde bort sig rejält med specifikationerna. "35.5 är för långt för D'Addarios long scale-strängar och om du redan bestämt dig för FF kan du tuta och köra hela vägen till minst "36, gärna "36.5, och fortfarande kunna använda dig av D'Addarios long scale plus,samtidigt som du kanske snor en kund eller två från Dingwall. "35.5 är för snålt i jämförelse med BTBns "35 som redan är ute på marknaden.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stora tråden om Ibanez Bass Workshop

Inlägg av bjelkeman »

Det enda tråkiga med dessa är att om man gillar fyrsträngat så har de bara en bas att välja bland.

När jag var i Helsingfors butiken, ett par månader sedan, ett ställe som bara har Ibanez gitarrer och basar, så hade de inge Portamento hemma och sade att det sålts ovanligt många av dessa.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Stora tråden om Ibanez Bass Workshop

Inlägg av mrbaloo »

Men det är ganska lustigt att just Portamenton har sålts jättebra. Jag har varit in i butiker där exemplaret har sålts mellan jag sett utbudet på nätet och mitt besök i butiken (dvs. någon dag emellan). Men det verkar som om ingen här på PB har en.

Men övriga basar i serien då? Är det någon som provat? Förresten, kom det inte med en Terra Firma till PB-träffen hemma hos dig Bjelkis? Var Crossovern med då också?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stora tråden om Ibanez Bass Workshop

Inlägg av bjelkeman »

Nog hade vi Terra Firma. Här i famnen på Magnus Olsson från Crafton. Flera provade att spela på den, inte jag dock. Crossovern hade de inga inne just då. Tyvärr.

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Stora tråden om Ibanez Bass Workshop

Inlägg av basmartin »

Lite sugen på att testa SRFF4505. Jag diggar Ibanez på många sätt, men tycker att halsmicken borde suttit i jazzbasläge istället. Nu blir soundet så himla nasalt...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Stora tråden om Ibanez Bass Workshop

Inlägg av mrbaloo »

bjelkeman skrev:Det enda tråkiga med dessa är att om man gillar fyrsträngat så har de bara en bas att välja bland.

När jag var i Helsingfors butiken, ett par månader sedan, ett ställe som bara har Ibanez gitarrer och basar, så hade de inge Portamento hemma och sade att det sålts ovanligt många av dessa.
Det genomgående temat i bass workshop verkar ju vara hi-tech. Så jag gissar att det lätt blir ERB av detta. Men jag gillar ju det så för mig blir det ju extra spännande när nya modeller släpps.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stora tråden om Ibanez Bass Workshop

Inlägg av bjelkeman »

Första Portamenton jag set begagnad. Nyskick verkar det som. Nypris också. ;) http://www.blocket.se/helsingborg/Ibane ... 9.htm?aw=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
backis56
Medlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 00:45
Ort: Halmstad

Re: Stora tråden om Ibanez Bass Workshop

Inlägg av backis56 »

bjelkeman skrev:Första Portamenton jag set begagnad. Nyskick verkar det som. Nypris också. ;) http://www.blocket.se/helsingborg/Ibane ... 9.htm?aw=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Såg den också, Musikalen i Halmstad har en ny för 6.900:-

Så det borde vara lite prutmån på den.

En sådan hade gärna fått vara med i basrummet.

Fast då en 4:a för min del. :D
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Stora tråden om Ibanez Bass Workshop

Inlägg av mrbaloo »

Ny medlem:

Bild


SR Cerro, ny single cut-modell SRSC805

http://www.ibanez.com/products/u_eb_det ... color=CL01" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av mrbaloo den fre 20 jan 2017, 21:03, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Stora tråden om Ibanez Bass Workshop

Inlägg av basmartin »

Helt ok design faktiskt!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Stora tråden om Ibanez Bass Workshop

Inlägg av mrbaloo »

Ok, tre nya familjemedlemmar:

Bild

Bild

* SRH500, Semi-hollow 4-strängad med enbart piezomick
* SRH500F, Semi-hollow 4-strängad med enbart piezomick, bandlös

Bild

* SRAS7, Second generation Ashula, 7-strängad elbas där de tre övre strängarna är bandlösa och har en förhöjd greppbräda och enbart piezio-mick, stämning ADG. De 4 nedre strängarna har bandad greppbräda, stämning EADG.


Det verkar också som att BTB7 "Seven string" (7-strängad bas med 35" skala stämd B-F) har utgått.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Stora tråden om Ibanez Bass Workshop

Inlägg av mrbaloo »

2020: Ibanez EHB
Bild

Yes, äntligen huvudlösa basar!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Stora tråden om Ibanez Bass Workshop

Inlägg av blackparkas »

"Yes, äntligen huvudlösa basar!"

En mening ingen någonsin hade trott att någon skulle uttrycka utan ironi.
Så jag tar det som ironi!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Stora tråden om Ibanez Bass Workshop

Inlägg av mrbaloo »

blackparkas skrev: tor 02 jan 2020, 11:09 "Yes, äntligen huvudlösa basar!"

En mening ingen någonsin hade trott att någon skulle uttrycka utan ironi.
Så jag tar det som ironi!
Nej, det skall du inte ta. Jag är seriös! Jag är en wannabe på en Status huvudlös, och har alltid gillat Steinberger (och dess kopior). Ibanez basar är kul. Dock tycker jag nog att de flammiga och sneda basarna är lite för Maruzyuschzcss Froggigia, så de går fetbort.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Stora tråden om Ibanez Bass Workshop

Inlägg av 200071 »

mrbaloo skrev:
blackparkas skrev: tor 02 jan 2020, 11:09 "Yes, äntligen huvudlösa basar!"

En mening ingen någonsin hade trott att någon skulle uttrycka utan ironi.
Så jag tar det som ironi!
Nej, det skall du inte ta. Jag är seriös! Jag är en wannabe på en Status huvudlös, och har alltid gillat Steinberger (och dess kopior). Ibanez basar är kul. Dock tycker jag nog att de flammiga och sneda basarna är lite för Maruzyuschzcss Froggigia, så de går fetbort.
Huvudlöst är värdelöst i politik men kanon när det gäller basar. Saknar min Schack.... Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Stora tråden om Ibanez Bass Workshop

Inlägg av Håcke »

200071 skrev:
mrbaloo skrev:
blackparkas skrev: tor 02 jan 2020, 11:09 "Yes, äntligen huvudlösa basar!"

En mening ingen någonsin hade trott att någon skulle uttrycka utan ironi.
Så jag tar det som ironi!
Nej, det skall du inte ta. Jag är seriös! Jag är en wannabe på en Status huvudlös, och har alltid gillat Steinberger (och dess kopior). Ibanez basar är kul. Dock tycker jag nog att de flammiga och sneda basarna är lite för Maruzyuschzcss Froggigia, så de går fetbort.
Huvudlöst är värdelöst i politik men kanon när det gäller basar. Saknar min Schack.... Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kanon och kanon...Bild
Efter att ha sett Danny på Skansen med en huvudlös Hohner göra så skamlösa moves att skämskudden var ett måste, trodde jag att huvudlösa basar var kört i Sverige.Bild
Men ack vad fort vi glömmer....

Jaja, jag måste nog erkänna att jag har ett par huvudlösa i garderoben som det är dags att komma ut med. Bild

Och ärligt har jag börjat räkna på ifall jag skulle kunna ta mig råd att köpa en sån där huvudlös, flammig och sned styggelse till bas...
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Stora tråden om Ibanez Bass Workshop

Inlägg av mrbaloo »

Håcke skrev: lör 04 jan 2020, 02:25 Efter att ha sett Danny på Skansen med en huvudlös Hohner göra så skamlösa moves att skämskudden var ett måste, trodde jag att huvudlösa basar var kört i Sverige.Bild
Finns det något på tuben om detta smaklösa användande? I så fall skulle det vara intressant att se om mitt intresse för huvudlösa basar falnar. ;-)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Stora tråden om Ibanez Bass Workshop

Inlägg av mrbaloo »

Å andra sidan spelar coolheten ingen större roll för mig. Jag kan inte, hur jag än försöker, se cool ut; varken med eller utan bas. I bästa fall kanske jag kommer undan med hedern i behåll med mitt basspel... :D
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Stora tråden om Ibanez Bass Workshop

Inlägg av Håcke »

mrbaloo skrev:
Håcke skrev: lör 04 jan 2020, 02:25 Efter att ha sett Danny på Skansen med en huvudlös Hohner göra så skamlösa moves att skämskudden var ett måste, trodde jag att huvudlösa basar var kört i Sverige.Bild
Finns det något på tuben om detta smaklösa användande? I så fall skulle det vara intressant att se om mitt intresse för huvudlösa basar falnar. ;-)
Det fanns det.
Men jag tror vinklarna i den här videon är redigerade för att vara mer barnvänlig än det jag såg.

https://youtu.be/wKodWaX0XyU
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Stora tråden om Ibanez Bass Workshop

Inlägg av mrbaloo »

Håcke skrev: lör 04 jan 2020, 10:22
mrbaloo skrev:
Håcke skrev: lör 04 jan 2020, 02:25 Efter att ha sett Danny på Skansen med en huvudlös Hohner göra så skamlösa moves att skämskudden var ett måste, trodde jag att huvudlösa basar var kört i Sverige.Bild
Finns det något på tuben om detta smaklösa användande? I så fall skulle det vara intressant att se om mitt intresse för huvudlösa basar falnar. ;-)
Det fanns det.
Men jag tror vinklarna i den här videon är redigerade för att vara mer barnvänlig än det jag såg.

https://youtu.be/wKodWaX0XyU
Nu har jag aldrig hört låten och videon har inget ljud (vad jag hör i alla fall). Men jag tycker nog att det såg rätt coolt ut med den där basen i Dannys näve. Men det är ju klart, kanske har det varit lite moves som inte var så snygga i videon.
Skriv svar