Jag ska bygga en bas =)

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Jag ska bygga en bas =)

Inlägg av A_Warning »

Jag ska bygga en Explorer bas i två delar ask :D Jag har en professionell möbel snickare till min hjälp så det borde gå vägen. Jag vågar inte riktigt bygga en egen halls så därför tar jag en USA Peavey halls som jag har liggande.
Men nu till frågan: Vad ska jag ha för mick konfiguration???? Jag har en EMG Jazz och en EMGDC35 som jag tänkte använda men det kanske inte passar riktigt till en Explorer. Eller så är jag sugen på två MM buckers eller.... Jag vet inte riktigt vad tycker ni?
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Re: Jag ska bygga en bas =)

Inlägg av calif de funk »

A_Warning skrev:Jag ska bygga en Explorer bas i två delar ask :D Jag har en professionell möbel snickare till min hjälp så det borde gå vägen. Jag vågar inte riktigt bygga en egen halls så därför tar jag en USA Peavey halls som jag har liggande.
Men nu till frågan: Vad ska jag ha för mick konfiguration???? Jag har en EMG Jazz och en EMGDC35 som jag tänkte använda men det kanske inte passar riktigt till en Explorer. Eller så är jag sugen på två MM buckers eller.... Jag vet inte riktigt vad tycker ni?
Jag rekomenderar varmt Delano mickarna faktiskt. Kolla på http://www.basstudio.nu eller ring/e-maila Peter Årnes / Basstudio 0707-730 155 / info@basstudio.nu. Dessa mickar gillar jag skarpt och jag har två stycken single coil på en av mina Jazzbasar. Det finns humbuckers också. Du blir mycket mera än nöjd kan jag bekräfta.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Jag ska bygga en bas =)

Inlägg av 200071 »

calif de funk skrev:
A_Warning skrev:Jag ska bygga en Explorer bas i två delar ask :D Jag har en professionell möbel snickare till min hjälp så det borde gå vägen. Jag vågar inte riktigt bygga en egen halls så därför tar jag en USA Peavey halls som jag har liggande.
Men nu till frågan: Vad ska jag ha för mick konfiguration???? Jag har en EMG Jazz och en EMGDC35 som jag tänkte använda men det kanske inte passar riktigt till en Explorer. Eller så är jag sugen på två MM buckers eller.... Jag vet inte riktigt vad tycker ni?
Jag rekomenderar varmt Delano mickarna faktiskt. Kolla på http://www.basstudio.nu eller ring/e-maila Peter Årnes / Basstudio 0707-730 155 / info@basstudio.nu. Dessa mickar gillar jag skarpt och jag har två stycken single coil på en av mina Jazzbasar. Det finns humbuckers också. Du blir mycket mera än nöjd kan jag bekräfta.
Tack Califen! Bassdude och Joola kan också berätta om Delanomickarna, (Joola har den intressanta hybriden på sin Clover och Bassdude har en MM-typ på sin Manne)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

MEC har både HB- och Twin Jazz-mikar som är bra, Seymour Duncans StingRaymikar är mycket bra, Bartolini har också bra alternativ etc. Det finns mycket att välja på!

Mitt förslag är att du tar kontakt med Johan Lundgren ( http://www.lundgren.se/ ) och berättar hur du vill att det ska låta. Då sätter han sig ner med miniräknaren en stund, se'n har han ett förslag på hur det ljudet ska skapas.

Det brukar kosta ungefär som en standardmodell hos någon av ovanstående tillverkare och jag har aldrig hört någon säga ett ont ord om vare sig Johan eller hans mikar!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Re: Jag ska bygga en bas =)

Inlägg av A_Warning »

calif de funk skrev:
A_Warning skrev:Jag ska bygga en Explorer bas i två delar ask :D Jag har en professionell möbel snickare till min hjälp så det borde gå vägen. Jag vågar inte riktigt bygga en egen halls så därför tar jag en USA Peavey halls som jag har liggande.
Men nu till frågan: Vad ska jag ha för mick konfiguration???? Jag har en EMG Jazz och en EMGDC35 som jag tänkte använda men det kanske inte passar riktigt till en Explorer. Eller så är jag sugen på två MM buckers eller.... Jag vet inte riktigt vad tycker ni?
Jag rekomenderar varmt Delano mickarna faktiskt. Kolla på http://www.basstudio.nu eller ring/e-maila Peter Årnes / Basstudio 0707-730 155 / info@basstudio.nu. Dessa mickar gillar jag skarpt och jag har två stycken single coil på en av mina Jazzbasar. Det finns humbuckers också. Du blir mycket mera än nöjd kan jag bekräfta.
Det kan ju vara intressant. Men jag är lite sugen på att köpa en Clover XP 15.5 så då kanske det är lite tråkigt att dom låter lika...
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

BarbequeVillage skrev:MEC har både HB- och Twin Jazz-mikar som är bra, Seymour Duncans StingRaymikar är mycket bra, Bartolini har också bra alternativ etc. Det finns mycket att välja på!

Mitt förslag är att du tar kontakt med Johan Lundgren ( http://www.lundgren.se/ ) och berättar hur du vill att det ska låta. Då sätter han sig ner med miniräknaren en stund, se'n har han ett förslag på hur det ljudet ska skapas.

Det brukar kosta ungefär som en standardmodell hos någon av ovanstående tillverkare och jag har aldrig hört någon säga ett ont ord om vare sig Johan eller hans mikar!

Jag gillar Mec mickarna överlag men dom låter väldigt "Warwick". Men jag hitta Duncan MM till riktigt bra pris http://www.guitarpartsresource.com/bass ... uncans.htm det är ju inte ens 600:- per mick :D
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Re: Jag ska bygga en bas =)

Inlägg av A_Warning »

Ingen som röstar på EMG alltså :wink:
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Jag ska bygga en bas =)

Inlägg av FreCKo »

A_Warning skrev:Ingen som röstar på EMG alltså :wink:
jag får väl återkomma när jag fått ihop stålarna till att bytta mickar, stall, potar och batteri-låda i min dean :P Lär gå på en 1500-2000 spänn att bara lämna in den till en reparatör och få det fixat gissar jag på... Men jag har en EMG 40DC-mick jag köpt liggandes som jag köpte av två anledningar: Jag har läst mycket om den och tycker att den skulle passa mig och att Jason Newsted använder dom mycket :oops:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Jag ska bygga en bas =)

Inlägg av 200071 »

A_Warning skrev:
Det kan ju vara intressant. Men jag är lite sugen på att köpa en Clover XP 15.5 så då kanske det är lite tråkigt att dom låter lika...
:D Bra val. Jag har en med lönntopp hemma som kan gå till ett något lägre pris...

Sen tror jag att ljudet kommer skilja ganska mycket ändå även om deu skulla ha Delanomickar på din "exp". Trä och konstruktion gör ganska mycket.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

A_Warning skrev:Jag gillar Mec mickarna överlag men dom låter väldigt "Warwick". Men jag hitta Duncan MM till riktigt bra pris http://www.guitarpartsresource.com/bass ... uncans.htm det är ju inte ens 600:- per mick :D
De passiva Twin Jazzarna kan du serie/parallellkoppla för mer variation, men jag förstår vad du menar :D

Bra pris på Duncanmikarna! De låter bra också...
A_Warning skrev:Ingen som röstar på EMG alltså :wink:
Anledningen till att jag inte nämnde EMG är att de är väldigt vassa i diskanten. Eftersom du ska bygga i ask så tycker jag att du ska hålla dig till passiva HBs annars kan det bli lite väl mycket topp och attack i ljudet. Man kan ju skruva bort diskant, men det är roligare om det låter balanserat från början :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

BarbequeVillage skrev:
A_Warning skrev:Jag gillar Mec mickarna överlag men dom låter väldigt "Warwick". Men jag hitta Duncan MM till riktigt bra pris http://www.guitarpartsresource.com/bass ... uncans.htm det är ju inte ens 600:- per mick :D
De passiva Twin Jazzarna kan du serie/parallellkoppla för mer variation, men jag förstår vad du menar :D

Bra pris på Duncanmikarna! De låter bra också...
A_Warning skrev:Ingen som röstar på EMG alltså :wink:
Anledningen till att jag inte nämnde EMG är att de är väldigt vassa i diskanten. Eftersom du ska bygga i ask så tycker jag att du ska hålla dig till passiva HBs annars kan det bli lite väl mycket topp och attack i ljudet. Man kan ju skruva bort diskant, men det är roligare om det låter balanserat från början :wink:

Det har du rätt i! Jag prova köra i ett sett J/P i min Ibanez Raodster(Ask) och det blev en väldans hög diskant. Men det kanske räcker med en mm i stall? Det ser ju grymt ut iaf=)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Om du köper Duncanmikarna för 600 kr så skulle jag ta två när jag ändå var igång. 1200 kr är billigt för EN bra mik, nu får du två...

Se'n skulle jag använda push/pullpotar som volymkontroller så man kan serie/parallellkoppla varje mik för sig. Slutligen låter man hela härligheten gå genom en bra preamp med bas-, mid- och diskantkontroller för maximal flexibilitet.

Och se'n upptäcker man att det hade räckt med en mik och en volymkontroll... :lol:

Men seriöst, köp två mikar.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

BarbequeVillage skrev:Om du köper Duncanmikarna för 600 kr så skulle jag ta två när jag ändå var igång. 1200 kr är billigt för EN bra mik, nu får du två...

Se'n skulle jag använda push/pullpotar som volymkontroller så man kan serie/parallellkoppla varje mik för sig. Slutligen låter man hela härligheten gå genom en bra preamp med bas-, mid- och diskantkontroller för maximal flexibilitet.

Och se'n upptäcker man att det hade räckt med en mik och en volymkontroll... :lol:

Men seriöst, köp två mikar.
Men en sån här EMG då?

The 35CS (Ceramic & Steel) model uses parallel placed coils like the DC but are loaded with steel. The CSís are much warmer as a result of higher inductance, have a smoother attack and a flatter high end. They are the most "Traditional" sounding of the group. 18V supply recommended. This pickup uses a 35 Extended housing that is 3.5 inches (89mm).

Det var en sådan jag hade märkte jag och det där med mjukare attack kan ju passa Ask kroppen.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Inga röster på EMG nej!! Nej tack för EMG..


Delano mickar ja dom ska va bra..
Ja kanske ska inhandla ett sånt set av dig Peter till nåt av mina byggen..

Hmmmm... :roll: :roll: :roll: :roll:
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

marcbass skrev:Inga röster på EMG nej!! Nej tack för EMG..


Delano mickar ja dom ska va bra..
Ja kanske ska inhandla ett sånt set av dig Peter till nåt av mina byggen..

Hmmmm... :roll: :roll: :roll: :roll:
Jo det är inte för inte jag har en massa EMG´s liggande och skräpar här hemma :wink:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

marcbass skrev:Inga röster på EMG nej!! Nej tack för EMG..


Delano mickar ja dom ska va bra..
Ja kanske ska inhandla ett sånt set av dig Peter till nåt av mina byggen..

Hmmmm... :roll: :roll: :roll: :roll:
Tycker jag definitivt du ska göra! Just nu har jag dock bara en humbucker 5:a och en hybrid 5:a hemma.
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

200071 skrev:
marcbass skrev:Inga röster på EMG nej!! Nej tack för EMG..


Delano mickar ja dom ska va bra..
Ja kanske ska inhandla ett sånt set av dig Peter till nåt av mina byggen..

Hmmmm... :roll: :roll: :roll: :roll:
Tycker jag definitivt du ska göra! Just nu har jag dock bara en humbucker 5:a och en hybrid 5:a hemma.
Vad kostar en 4str MM Delano?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

A_Warning skrev:
200071 skrev:
marcbass skrev:Inga röster på EMG nej!! Nej tack för EMG..


Delano mickar ja dom ska va bra..
Ja kanske ska inhandla ett sånt set av dig Peter till nåt av mina byggen..

Hmmmm... :roll: :roll: :roll: :roll:
Tycker jag definitivt du ska göra! Just nu har jag dock bara en humbucker 5:a och en hybrid 5:a hemma.
Vad kostar en 4str MM Delano?
1250 SEK, någon liten Pratabasrabatt kan man kanske få......
Skriv svar