Ibanez presenterar fanned frets basar!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Just det. Det lär vara samma med TT frets, True Temperament, som är spaghettiformade.

Sedan är det en sak med plek. Eftersom strängens vibration är ungefär lika på g-strängen som e-strängen och b-strängen så behövs inte den slipningen i bandstavarna. Det är faktiskt en annan av fördelarna med fanned frets ö h t. Att man kan ha lägre stränghöjd, eller i alla fall mindre "relief" i halsen. På vanliga halsar måste man justera relief efter den sträng som "flebbar" mest, dvs låga e-strängen som vibrerar och ocsillerar med större amplitud. Det innebär att reliefen är egentligen aningen för stor för g-strängen som inte vibrerar likadant. Det verkar och känns som om g-strängen är "för hög" på något sätt. Men justerar man halsen rätt för g-strängen, blir den fel för b-strängen som då kommer att fretbuzza, på vissa ställen.
golvmopp
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 14 jan 2015, 22:28

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av golvmopp »

... eller så löser du det enkelt genom att plocka ihop ett strängset med jämnfördelad strängspänning istället för dom idiotiskt godtyckliga strängmåtten som de flesta tillverkare håller sig till.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av basmartin »

golvmopp skrev:... eller så löser du det enkelt genom att plocka ihop ett strängset med jämnfördelad strängspänning istället för dom idiotiskt godtyckliga strängmåtten som de flesta tillverkare håller sig till.
Skulle inte låta så bra då. De flesta instrument lider av att olika toner "känns" olika att spela. Står man inte ut med det, så kan man ju kanske spela synth istället.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
golvmopp
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 14 jan 2015, 22:28

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av golvmopp »

basmartin skrev:
golvmopp skrev:... eller så löser du det enkelt genom att plocka ihop ett strängset med jämnfördelad strängspänning istället för dom idiotiskt godtyckliga strängmåtten som de flesta tillverkare håller sig till.
Skulle inte låta så bra då. De flesta instrument lider av att olika toner "känns" olika att spela. Står man inte ut med det, så kan man ju kanske spela synth istället.
Om vi åsidosätter mina egna samt många andras erfarenheter: är det därför D'Addario har släppt sina BT-set relativt nyligen, och Kalium Strings som profilerat sig på området "balanced tension" får en allt större kundkrets tvärs över ankdammen? "Skulle inte låta så bra då" har jag ingen aning om vilken Tobbe Trollkarl-hatt du tragit ur.

Vidare undrar jag exakt vad det är som gör att A- och D-strängarna tvunget måste vara så komiskt överspända i jämförelse med de andra strängarna för att "låta så bra"? I ett fem-strängat set från exempelvis Warwick (40-60-80-100-130) ligger G-, E- och B-strängarna inom ett hyfsat likvärdigt spann (32.3, 34,9 resp. 31.4 pounds), medans A- och D-strängarna sticker ut som ett par brutna tummar (43 resp. 41.5 pounds). Är det något magiskt med just det frekvensomfånget som nödvändiggör att spänningen bör skjuta uppåt med 30-35%? Varför gäller detta inte isådanafall G-strängen också?

ELLER

Kan det bara vara så enkelt att någon nisse, innan produktionsstandarden var satt, en gång i tiden tyckte att det såg fint ut med jämna intervaller och började prångla ut set med .020-tums mellanrum mellan varje sträng?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av bjelkeman »

bjelkeman skrev:
blackparkas skrev:Workshopbasarna hamnar på 9500 resp 9900 ungefär i Sverige för en femma resp. 6:a.

27k ca för den japanbyggda Prestigen.
Undrar om det vart dyrare än Portamento etc. bara för att de gick bra att sälja. Eller om kvalitén är högre på dessa instrument.
Svar på min egen dumma fråga. Det är väl den svaga kronan som ger den prishöjningen.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

golvmopp skrev:... eller så löser du det enkelt genom att plocka ihop ett strängset med jämnfördelad strängspänning istället för dom idiotiskt godtyckliga strängmåtten som de flesta tillverkare håller sig till.
Det är det man slipper med fanned frets ju. Ingen pianotillverkare skulle bry sig om sådan idioti. Eller kyrkorgelbyggare. De måste vara längre också. De flesta listar inte tjockleken på den inre kärnan, som är olika för varje sträng, det är bara yttre diametern som stämmer. Köper man D'addarios strängar med "lika" tension, så riskerar man att hamna fel ändå i output rent magnetiskt.

- - - - - - -

Jämförelse med vintage gitarrpickuper inom single coil för t ex Stratocasters:

Ni har säkert sett stratpikcuper där de olika polerna har olika höjd. Den högsta polen är g-strängen på en vintage pickup. Och dessa poler följer INTE halsens radius. Den följer enbart den tidigare traditionen att spela med spunnen trea (g-sträng). Det var en som var lindad runt en avsevärt tunnare tråd än både lös b-sträng och lös tunn e-sträng. Avsveärt tunnare tråd än hos D-strängen och A och tjockaste a-strängen. Dessa strängar har olika höjd på polerna på pickuperna också, och var gjorda enbart efter den inre kärnan hos alla tjocklekar av strängar. Dvs körde man 011 set så var det ändå g-strängen som var "natuligt" svagast och måste förstärkas med höjd pol. Och 014 set, samma där eftersom de följde med proportionerligt så att säga.

Detta gäller också för bassträngar. Har man både s.k. rails och/eller humbucker pickup blir hela "bländaröppningen" större och sådana sträng-avvikelser av mindre betydelse. John Enthwistle var den första som krävde av Rotosound att de måste göra kärnan grövre också ju grövre diametern är på strängen. För det är där spänningen finns (till 100 procent) och magnetismen också (till ungefär 60-70 procent). Men men, att det behövs poler i olika höjd på pickuper kan bevisas av Bartolinis diagram på deras hemsida, för där tappar outputen med hela 50 procent om man backar ner pickupen 1 millimeter ifrån strängarna.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Alltså detta vill jag säga att det skulle faktiskt inte låta så bra då. Man kan göra experimentet redan idag. Om man tar två helt olika set för basar. Om vi håller oss till 4 strängs för exemplet. För att förenkla ännu mer, D'addario. Som exempel. Det finns ju alla i set ifrån

035-055-075-095 (g till e, extra light gauge) EXL-180
055-075-095-110 (g till e, heavy gauge) EXL-230

Det går bra att köpa dessa set idag. Vanliga, inga speciella med coating eller nått. Dvs vem skulle våga stämma upp D-strängen (055) i det första setet extra light till samma ton, G-sträng som g-strängen har i heavy gauge settet vars g-sträng är av samma diameter som d-strängen i light setet? Jo därför att i

055 sträng i EXL-180 setet har 15.730 Kg dragkraft (borde egentligen mätas i Newton (N))
055 sträng i EXL-230 setet har 28.030 Kg dragkraft

Men! Naturligtvis är de stämda olika, så det går inte att jämföra. Men saken är den att kärnan i det senare settet måste vara tunnare för att kunna tåla detta. Att stämmas upp till G.

Det är därför det känns jämnare med specialsträngar som man kan beställa enligt tension, att de har lika spänning över hela setet, men risken är att deras output till pickupen blir det avsevärt större skillnader och obalans i. Det finns vad jag vet få baspickuper i vilken du kan justera höjden för magnetpolerna individuellt. Och för de fasta - säg - P bas och J pickuperna är polerna alltid i samma nivå.
Senast redigerad av Hånken den tis 17 feb 2015, 10:23, redigerad totalt 4 gång.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

golvmopp skrev:

Vidare undrar jag exakt vad det är som gör att A- och D-strängarna tvunget måste vara så komiskt överspända i jämförelse med de andra strängarna för att "låta så bra"? I ett fem-strängat set från exempelvis Warwick (40-60-80-100-130) ligger G-, E- och B-strängarna inom ett hyfsat likvärdigt spann (32.3, 34,9 resp. 31.4 pounds), medans A- och D-strängarna sticker ut som ett par brutna tummar (43 resp. 41.5 pounds). Är det något magiskt med just det frekvensomfånget som nödvändiggör att spänningen bör skjuta uppåt med 30-35%? Varför gäller detta inte isådanafall G-strängen också?

ELLER

Kan det bara vara så enkelt att någon nisse, innan produktionsstandarden var satt, en gång i tiden tyckte att det såg fint ut med jämna intervaller och började prångla ut set med .020-tums mellanrum mellan varje sträng?
Här är svar ifrån den enda tillverkare jag frågat - NEWTONE STRINGS, störst bäst och vackrast - som också säger att kärnan blir tjockare också överlag, men inte i samma proportion som diametern i övrigt på strängarna:

.045 - .019 Round core
.065 - .022 Round core
.085 - .023 Hex core
.110 - .025 Hex core

Det är ett set jag har specialbeställt. Man var inte tvunget att beställa minst 10 set, eftersom han har alla varianter i SET och det är bara att splitta olika set upp. Dvs 045-110 set. Det som står efter .019-0.25 är innertråden (CORE) som det är lindat kring. Inte nog med detta, eftersom Hex core ger större spänning än round core (avsevärt) så oscillerar strängar gjorda på hex core något MINDRE (dvs ger mindre magnetism till pickuperna) än på round core, så är det bra att ha de som de tjockaste över en bas som har en exakt samma mensur för alla strängar. Pickuperna får man tilta lite åt endera sidan isåfall. I ovanstående fall, skulle man få ett aningen jämnare set i oscillation/amplitud. Men det ersätter inte på något sätt fanned fret. Jag vet bara att DR är det enda andra företag som gör strängar med round core. Dessa företag kan mycket väl också göra set så här:

.045 - .022 Hex core
.065 - .022 Hex core
.085 - .022 Hex core
.110 - .022 Hex core

Då är ändå yttre diametern fortfarande .020 skillnad, dvs likadant. Detta vet inte vi, och får aldrig reda på när vi köper setten, eller på deras hemsidor.

Man kan jobba och blanda med custom set, "light top heavy bottom" som det heter gitarrvärlden. Men man skall inte blanda olika alloys när det gäller bassträngar. Skall man ha nickel så skall man ha det på alla strängar. Aldrig g-strängen i nickel, och resten i Stainless Steel och liknande. Alla 4 strängar skall helst vara alla nickel eller allt "stål".

Nu slår tråden över OT.
Senast redigerad av Hånken den tis 17 feb 2015, 10:30, redigerad totalt 3 gång.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Om vi nu går tillbaks till fanned frets basar, så kan vi börja med att kolla in på hur Dingwall/Ibanez har lagt pickuperna snett men t ex Novax inte:

Bild

Bild

Skulle vilja fråga forumets medlemmar om ni hittar något skumt med att placera pickuperna som på en vanlig bas trots att den är fanned fret, eller att vinkla pickuperna som följer fanned frets-principen såsom hos Dingwall/Ibanez? :wink:
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av basmartin »

golvmopp skrev:
Om vi åsidosätter mina egna samt många andras erfarenheter: är det därför D'Addario har släppt sina BT-set relativt nyligen, och Kalium Strings som profilerat sig på området "balanced tension" får en allt större kundkrets tvärs över ankdammen? "Skulle inte låta så bra då" har jag ingen aning om vilken Tobbe Trollkarl-hatt du tragit ur.
?

Nej, jag tyckte det inte lät bra när jag testade. Man måste ta hänsyn till strängens konstruktion när man balanserar ett set, inte bara tjockleken. Jag tyckte soundet blev mindre homogent, strängarna sinsemellan. Det var vad jag menade med "skulle inte låta så bra då". Däremot så går det säkert att konstruera strängarna så att de har samma tjocklek som ett standardset, men med bättre balans.

En invändning på Daddarios BT är att E-strängen på deras EXL170BT är .107". Jag är inte helt förtjust i det soundet som blir längre upp på halsen med en grövre E-sträng. Blir ganska matt och tråkig ton. .105" är smärtgränsen för mig. .100" låter bättre men är för sladdrig att spela på. Så det får bli en kompromiss.

Om du eller andra tycker att det låter kanon, så är det ju bara att köra.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

basmartin skrev:
Jag tyckte soundet blev mindre homogent, strängarna sinsemellan. Det var vad jag menade med "skulle inte låta så bra då"
Alltså, här håller jag snarare med basmartin än golvmopp. Det är faktiskt så som du säger. Om det bara hade varit så att de känns lika balanserade som de låter, så hade allt varit ok. Testa en fanned frets med "vanliga" strängar och känn och lyssna efter (!).

Det trista med dagens pickuper är att man kan bara tilta dem åt bassträngshållet eller diskanthållet. Dvs låta den ligga närmare de tjockare strängarna eller de tunnare eller jämnt över lag. Man kan inte göra så mycket med de mitt emellan om det skulle råda obalans där. Jag vet faktiskt ingen (!) pickup för basar där man kan justera polerna individuellt för varje sträng. Skulle vara de gamla versionerna av neodynium pickuperna ifrån Q-tuner då. DiMarzio har kanske haft enstaka modeller. Varför de tror att det inte behövs där förvånar mig. Halsar på basar har också radius, vilket gör att strängarna bildar en radie, eller "kulle" på de innersta strängarna.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Är det ingen som har fått en "aha" upplevelse av de olika mickarnas placering i exemplen ovan?

Det har också verkligen med hur olika strängar känns och låter i output. Tänk nu efter noga innan ni svarar. Tipset är att t o m Dingwall har infört en verkligen udda split teknik genom att låta låga B-E strängarna gå igenom en pickup, och resten av diskantsträngarna genom en annan pickup.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Roger Hedin »

Pickup-placeringen på Novax-basen är nog mer ett utslag av traditionellt designtänkande, medan Dingwall har tagit det hela steget fullt ut och TÄNKT på alla detaljer i alla steg. Det är ingen slump att Sheldon Dingwall kan sälja basar medan Novax fortfarande "bara är innovatören"...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+
Inlägg: 1780
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 11:15
Ort: Växjö

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av VHdiggare »

Kanske inte bara är mickplaceringen som gör att inte Novax säljer lika mycket som Dingwall. :)
Bild
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av fieldflower »

VHdiggare skrev:Kanske inte bara är mickplaceringen som gör att inte Novax säljer lika mycket som Dingwall. :)
Bild
Oops, där gick sista träbiten på lagret...
Medlem i PB50+
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Roger Hedin skrev:Pickup-placeringen på Novax-basen är nog mer ett utslag av traditionellt designtänkande, medan Dingwall har tagit det hela steget fullt ut och TÄNKT på alla detaljer i alla steg. Det är ingen slump att Sheldon Dingwall kan sälja basar medan Novax fortfarande "bara är innovatören"...
Hmmm... nästan. Fortsätt. Dingwall har tänkt på en detalj som de troligen får "ta tillbaks". I sin iver att ha tänkt på allt, så har de egentligen inte det. Eller jo...på ett sätt, ett annat inte.

Så här: Tidigare har jag varit en fanatiskt ivrare för att också pickuperna skall snedställas som Dingwall/Ibanez etc. Jag tror t o m ni kan hitta tidigare trådar här av mig, där det står att jag tycker att de måste vara snedställda. Och varför.

MEN! Jag kom på andra tankar. Inte nödvändigtvis bättre. Det har dagats långsamt. Inte direkt uppenbart.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

fieldflower skrev:
VHdiggare skrev:Kanske inte bara är mickplaceringen som gör att inte Novax säljer lika mycket som Dingwall. :)
Bild
Oops, där gick sista träbiten på lagret...
Helt rätt, Novax vinner aldrig designpris, men det kommer Dingwall att göra.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Hånken skrev: Bild
Bild
Ok då. Jag får väl avslöja vad jag har upptäckt. Om ni tittar på den blåa Dingwall ovan, så om man lutar pickuperna så mycket, så ser ni att trots att det bara är en 4-strängs bas, så besitter den pickuper anpassade för en normal 5-str bas. Dvs räta upp pickuperna pararellt (i fantasin!) så ser ni hur långa de blir! Det är ena saken. Då listar jag punkterna här:
  • 1. Möjligheten att välja 3:e parts pickuper begränsas, om man inte håller sig till Dingwall egna som har polerna undertill jäms med strängarna. Det är bara Nordstrands och Dingwall man kan välja emellan, OCH alla andra med hela rails/skenor på. Men man måste ändå ta hänsyn till hela magnetfältet på yttersta kanten, vilket kanske ändå inte räcker till
  • 2. På Novax, och andra med pararellt satta pickuper så slipper man detta problem. Möjlighet att byta ut till 3:e parts pickuper är avsevärt större - inte lika begränsade - och man behöver inte tänka på att skaffa en 5-strängs pickup till en 4:a strängad. Man behöver inte tänka på var polerna under en pickup går, och kan fritt välja mellan poler eller rails. Avståndet mellan strängarna ändras inte bara för att den är fanned fret.
  • 3. Och nu kommer det. Naturligtvis blir övertoner och flageoletter bättre med snedställda pickuper, eftersom de följer den individuella strängens olika noder. Om man skulle spela med flageoletter högst upp på en med pararella pickuper så kanske helt plötsligt försvinner de ifrån pickupens upptagningsfält (bländaröppning). Risken finns att flageoletterna finns "bakom" pickupen så att säga så att den inte tas upp annat än av diskantsträngarna.
  • 4. Men nu har t o m Dingwall tagit åt sig att låga b-strängarna har lite för svag output. Detta beror inte på fanned fret i sig, men hur strängarna normalt är beskaffade, vissa med tyngre kärna, andra inte. Fanned fret jämnar ju ut tension så den blir lika. Använder man då t ex D'Addario BT set så blir det inte så värst balanserat med fanned fret som har olika skalor. Därför har Dingwall löst det numera med ngt som kallas för SWITCHBLADE på sina pickuper, se följande video, med Or Lubianiker...spola fram till 3:29 och skippa det tramsiga innan...


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9lPuoF70cEU[/youtube]

OBS! Switchblade splittar mellan låga B och E strängen på den pickup som är närmast halsen och de övriga diskantsträngarna A-D-G på den pickupen närmast stallet. Alltså B,E har en pickup, resten en annan. Det verkar finnas en anledning till att brytpunkten sker just där. Och det har med att skalan för B-E gör att de strängarna kanske inte svänger med stor amplitud vid just den punkten där deras pickuper tar upp ljud. Med raka pararella pickuper så kanske detta system inte hade behövts. Eftersom de pickuperna tar upp svängningarna "längre fram mot mitten" av strängen där de är lite större?

ELLER! Kanske därför Ibanez har stannat vid 35.5 tum på låga B-strängen? :?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Slutsats:

a) Med vanliga pararella pickuper får man bättre output på de lägsta strängarna, men offra rejält i att spela flageoletter överallt. De kommer inte att höras som på vanligt sätt. Man kan välja bland andra pickuptillverkare utan problem.

b) Med lutande pickuper kan man spela flageoletter överallt, och inharmoniciteten minskar, men man får offra den svaga outputen på lägsta b-strängen. Dessutom kan man inte välja och vraka bland andra pickuptillverkare, vilket man också får - i viss mån - offra.

c) en liten PS: Ni kan kolla själva var ni måste placera tummen på - ovanpå vilken mick - när ni fingerplockar. Lite manikyr och överkurs kanske... :wink:
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Roger Hedin »

Att man delar just där är för att det är svårt att dela en single coil-pickup på hälften för att göra den "två-i-rad" när man har ojämnt antal strängar. Kolla t.ex. hur man gör P-baspuppor för femsträngat: 2+3 eller 3+2. Att sen Sheldon tar det ett steg längre med dubbla switchar är ju ett sätt att komma med något helt nytt utifrån det traditionella.

Den mest misslyckade konstruktionen av pickup är ju för övrigt den delade P-puppan, där man dessutom har vänt så att de strängar som brummmmmmlar mest har puppan närmast halsen, och de strängar som knorrar mest har puppan närmast stallet. Skulle P-basen ha någon form av balanserad ton borde man vända på steken...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6605
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Kultivator »

Roger Hedin skrev: Skulle P-basen ha någon form av balanserad ton borde man vända på steken...
Just detta var ju populärt ett tag på 80-talet, jag tycker det låter bra, lite jämnare liksom. Tyvärr verkar det fortfarande vara alltför förknippat med 80-talet för att det ska vara vanligt förekommande på serietillverkade instrument idag.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
golvmopp
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 14 jan 2015, 22:28

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av golvmopp »

basmartin skrev:En invändning på Daddarios BT är att E-strängen på deras EXL170BT är .107". Jag är inte helt förtjust i det soundet som blir längre upp på halsen med en grövre E-sträng. Blir ganska matt och tråkig ton. .105" är smärtgränsen för mig. .100" låter bättre men är för sladdrig att spela på. Så det får bli en kompromiss.

Om du eller andra tycker att det låter kanon, så är det ju bara att köra.
Fullt förståeligt, hade själv samma problem när jag stämde ner till A med en .145:a, fast där kändes det som att noterna började dö ut vid 6:e bandet. Det är ju konsekvensen av valet man gör - tjockare sträng ger starkare övertoner på en öppen sträng, men ju kortare mensur (högre not) och tjockare sträng du lassar på, desto snabbare beter den sig som en vibrerande stång istället för en sträng med konsekvensen att övertonerna dör ut. Trade-offs!
Hånken skrev:Men saken är den att kärnan i det senare settet måste vara tunnare för att kunna tåla detta. Att stämmas upp till G.


D'Addario har endast en uppsättning strängar per konstruktion, som de plockar ihop till set efter behov. Källa: http://daddario.com/upload/tension_chart_13934.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

I övrigt kan jag nämna att strängspänning är en produkt av följande ekvation: T (Tension) = (UW x (2 x L x F)2
) / 386.4

UW benämner "unit weight is expressed in pounds per linear inch (lb/in).", efter samma dokument som jag länkade. Unit weight är då en komposit av både strängkärnans diameter, samt diametern på den lindade tråden. Olika ratios ger upphov till olika egenskaper - en tjockare kärna ger upphov till en "stiffare" sträng och vice versa, Självfallet handlar mycket om ren smak, likt det basmartin nämnde - grunden till att jag rörde mig bort från standard-set var p.g.a att känslan i strängarna för mig var absurt obalanserad; att stöta på en flaskhals i form av att behöva använda annorlunda anslag på B-strängen jämfört med A-strängen hindrar iaf min hastighet och spelmässiga konsistens. Jag har inte erfarit några problem ÖHT gällande output, så valet är för mig självklart.
Jag skulle förstå gängse sträng-set om man hade någon form av logisk progression i strängspänningen - progressivt lösare botten för att kompensera eventuellt output-bortfall - men det finns ingen rim eller reson i hur måtten är konstruerade, vare sig på papper eller (för mig) i praktiken.

Som slutkläm rekommenderar jag starkt att du använder "ändra"-funktionen istället för att konsekvent spamma på tre-fyra-fem inlägg på raken då det blir extremt tröttsamt i längden.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Roger Hedin skrev: Den mest misslyckade konstruktionen av pickup är ju för övrigt den delade P-puppan, där man dessutom har vänt så att de strängar som brummmmmmlar mest har puppan närmast halsen, och de strängar som knorrar mest har puppan närmast stallet. Skulle P-basen ha någon form av balanserad ton borde man vända på steken...
Just det! Som på SPECTOR basarna. Har jag alltid tyckt åsså...men om du tittar på Dingwalls P-puppa här på fanned frets:

Bild

Så tror jag - faktiskt - att just i det här speciella fallet, fungerar den puppen bättre, än på en med rak skala, eller pararella bandstavar, dvs enhetlig skala. I och med denna e-sträng är längre, så är det inte den strängen som "brummmmlar" mest, utan kanske t o m brummlar ungefär mer som de andra strängarna just vid den punkten där pickupen är lagd, eller delad i, i detta fallet.
Senast redigerad av Hånken den ons 18 feb 2015, 21:23, redigerad totalt 1 gånger.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

golvmopp skrev:
D'Addario har endast en uppsättning strängar per konstruktion, som de plockar ihop till set efter behov. Källa: http://daddario.com/upload/tension_chart_13934.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

...Olika ratios ger upphov till olika egenskaper - en tjockare kärna ger upphov till en "stiffare" sträng och vice versa, Självfallet handlar mycket om ren smak, likt det basmartin nämnde - grunden till att jag rörde mig bort från standard-set var p.g.a att känslan i strängarna för mig var absurt obalanserad; att stöta på en flaskhals i form av att behöva använda annorlunda anslag på B-strängen jämfört med A-strängen hindrar iaf min hastighet och spelmässiga konsistens.
Men prova fanned frets då, så får du se hur det jämnar ut sig i fläkten! :P
golvmopp skrev:
Jag har inte erfarit några problem ÖHT gällande output, så valet är för mig självklart.
Jag skulle förstå gängse sträng-set om man hade någon form av logisk progression i strängspänningen - progressivt lösare botten för att kompensera eventuellt output-bortfall - men det finns ingen rim eller reson i hur måtten är konstruerade, vare sig på papper eller (för mig) i praktiken.
Nej definitivt inte iheller på papperet för D'addario ens! I den pdf filen du länkar till står det listat deras enda .055 sträng.
I PDF filen får den följande värden:

unit weight D
XLB055 .00054816 35.3

MEN! I deras enda set där de förekommer, i beskrivningen för EXL180 står det

Item # Note lbs
XLB055 D 34.690

Det är för samma skala i lbs. Så i strängsetets tension chart står det 34.690 men i deras pdf står det 35.3 för samma D-ton exakt samma mensur/skala! Hur skall de ha det? Och isåfall, vilket är det rätta?

Det finns fler skillnader om man jämför pdf filen med deras individuella sets sträng tension. Men ändå är enskilda strängar densamma, t ex XLB055 ovan. Och det är lbs och inget annat. Se själva:

http://www.daddario.com/DADProductDetai ... Long_Scale" onclick="window.open(this.href);return false;

Inte ens D'addario själva kan man tro på, så vem skall man tropå, tropå tropå när...tropå när de e såhär... :?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Roger Hedin skrev:Att man delar just där är för att det är svårt att dela en single coil-pickup på hälften för att göra den "två-i-rad" när man har ojämnt antal strängar. Kolla t.ex. hur man gör P-baspuppor för femsträngat: 2+3 eller 3+2. Att sen Sheldon tar det ett steg längre med dubbla switchar är ju ett sätt att komma med något helt nytt utifrån det traditionella.
Jo men varför dela överhuvudtaget? De pickuperna sitter ju tätt intill varandra. De kan inbördes i pickuperna dela var som helst eftersom de har poler i sin pickuper och inte några skenor. De skulle ju kunna dela 1+4 eller 4+1 om de ville (varför man nu skulle vila det, men det går). På deras 6-strängade är det inte delat 3+3 som default, även om man kan välja detta.

Det är kanske så, att om vi nu går tillbaks och tittar på hur Ibanez har löst det, så verkar det som om man kan fortfarande använda deras 5 strängspickuper till deras vanliga 5-strängade basar utan att de yttersta strängarna hamnar utanför magnetfältet. Dvs är då chansen större att man kan välja mellan andra pickuptillverkare om man vill byta pickuper senare, längre fram. Urvalet blir lite större. De behöver ju inte tilta pickuperna nåt mer. Att Ibanez gjort så är säkerligen en prisfråga. De ville kanske inte utveckla ytterligare pickuper bara för att basarna blir fanned frets?
Skriv svar