Rickenbacker, (en dåres) försvarstal!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Ta istället Suv-bilar...
Vi har ju en klassiker, t.ec. Range Rovern, den är och förblir både coolare och bättre på alla sätt och vis än en Hyundai-Suv, men den är också 2-3ggr så dyr (nypriser).
Ja, det var en bättre jämförelse. En Range Rover är knappast det lämpligaste alternativet för gemene man. :wink: Den är för dyr helt enkelt.
Vill man inte lägga det dubbla på en bas så tycker jag man fortfarande ska köpa nå´t annat. Eller spara lite till.
För den basen är inte värd 6000 spänn.
Man får ju skitbra basar för 6000, och det där är inte en av dem.
Visst, men vill man ha en Rickenbacker fast plånboken säger nej så funkar det väl. Lite för dyrt, men ändå betydligt mindre smärtsamt än en riktig. För min del är det inte så viktigt med detaljarbete att jag är beredd att betala tre gånger så mycket, så jag hade nog kunnat slanta upp för en Eagle. Rent ljud- och spelmässigt tyckte jag att den var ungefär lika bra som vilken bas som helst. Bas som bas. :roll: :lol:

Tillägg: När jag skriver "vill ha en Rickenbacker" så menar jag utseendemässigt. Själva märket är för mig som bekant helt ointressant oavsett.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Matte skrev:
GrafZeppelin skrev:Det dryga med att äntligen ha fått sin Rick är att man bara blir sugen på fler. Nu måste jag ju ha en 4000, en 4001s, en 4001/8... 4002 och 4005 förstår dock t.o.m jag att jag aldrig kommer få...
Du får trösta dig med en 4004 Cheyenne Bass
Woow! pimp my Rickenbacker :wink:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

men.. nä jag är mållös.. det är en jäkla skillnad på bas och bas.. kan man inte känna det så borde man vara något annat är basist..

oj jag glömde visst: :P .. så alla förstår..
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Ramlade in på lokala musikaffärn i lördags. Spontanköpte en shineric på plastkortet... Svart o vacker, under bar o spela på, mycket bra injusterad, andades bra kvalitet rakt igenom. Duncanmickarna lät hur bra som helst. Har funderat på nån gibsonbas som alt. till min sabre men kunde inte låta bli att handla.... Fortfarande helnöjd!!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Ps. Fick bra pris..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:men.. nä jag är mållös.. det är en jäkla skillnad på bas och bas.. kan man inte känna det så borde man vara något annat är basist..
Klart det är skillnad, men det behöver ju inte påverka spelbarheten alls.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:
macahan skrev:men.. nä jag är mållös.. det är en jäkla skillnad på bas och bas.. kan man inte känna det så borde man vara något annat är basist..
Klart det är skillnad, men det behöver ju inte påverka spelbarheten alls.

Spelbarheten är det sällan vi dsikuterar här...! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Provade i dag att kortsluta stallmickskondingen... bättre än väntat!, ty jag var rejält misstänksam. Hyfsat harmoniskt med på mickarna på fullt. Iofs så tappade man lite av Rickljudet i mono.. men kör man Rick-o-sound så funkar det ändå.
Bra tryck från stallmicken det.
Måste fixa en snygg lösning att switcha av och på kortslutningen.
Vart hittar man en pot med en extra av och på funktion? Annars får jag köra Dannes trix... modda stallmickens tonkontroll till att bli basreducerare istället.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

anli skrev:Vart hittar man en pot med en extra av och på funktion?
Det du söker är en push/pull-pot, vilket nog finns i välsorterade musikaffärer. Push/push är också ett alternativ som praktiskt sett ofta är bättre eftersom man slipper försöka få grepp om de ofta hala rattarna, men å andra sidan så pajjar de förr eller senare. Jag har avverkat ett par stycken.

http://shop.gmf.se/group.htm?category_id=13847
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jo jag menar push/pull, men de du länkar till är inte rätt sort. Vill ha 330 kohms pot.
Vad push/push är fattar jag dock inte?
Men tonepot modden kan man ju fixa omedelbums... bär dock lite i mot att mecka med di gamle passiva komponenterna.
På min Guild fanns det redan en överflödig vipp brytare att utnyttja till ändamålet.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

anli skrev:Jo jag menar push/pull, men de du länkar till är inte rätt sort. Vill ha 330 kohms pot.
Det är ingen större skillnad mellan 250, 330 och 500k om det är tonkontrollen du tänker på. Ju högre resistans, desto mer "urkopplad" kan man säga att tonkontrollen är om den står på fullt. Det är mest om man har riktigt heta mickar man behöver hög resistans hos potarna.
Vad push/push är fattar jag dock inte?
Där trycker du på poten för att den ska poppa upp i övre läget istället för att du ska dra upp den.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

grymt.. jag upplever också att jag skulle vilja kunna switcha, men för mig räcker det nog nästan med skillnaden mellan hals och stallmick eller snarare mellanläget och stallmick. Jag skulle faktiskt vilja veta hur en rick låter om man skulle få motsvarande fasfel som jag av misstag fick i min jazzbas vid serie/paralellkoppling,... clahonknk kanske?? skulle vara tufft att prova på någon annans rick.. :)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Makten skrev:
anli skrev:Jo jag menar push/pull, men de du länkar till är inte rätt sort. Vill ha 330 kohms pot.
Det är ingen större skillnad mellan 250, 330 och 500k om det är tonkontrollen du tänker på. Ju högre resistans, desto mer "urkopplad" kan man säga att tonkontrollen är om den står på fullt. Det är mest om man har riktigt heta mickar man behöver hög resistans hos potarna.
Vad push/push är fattar jag dock inte?
Där trycker du på poten för att den ska poppa upp i övre läget istället för att du ska dra upp den.
Jo jag vet. Har en ubergammal 4 årig teleteknisk i bakfickan så lite pejl så långt har jag ;) Vill bara hitta en kvalitets pot med vettig resistans och fysisk utforming. Kan inte hitta någon på Gmf (men blind kan jag ju vara).
Det där med push/push lät ju intressant, men jag nöjer mig med en bra "push/pull".
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

anli skrev:Jo jag vet. Har en ubergammal 4 årig teleteknisk i bakfickan så lite pejl så långt har jag ;) Vill bara hitta en kvalitets pot med vettig resistans och fysisk utforming. Kan inte hitta någon på Gmf (men blind kan jag ju vara).
Det där med push/push lät ju intressant, men jag nöjer mig med en bra "push/pull".
Om du vågar borra ett minimalt hål i plektrumskyddet så kan du sätta dit en mini-switch annars. Push/pull-potar är rätt fula när de är i yttre läget, vilket man gärna glömmer på planeringsstadiet.
På min Rick hade nån satt en liiiiten switch för detta ändamål, men jag förstod inte vad i helsike brytaren gjorde under den tid då jag ägde basen.

Den går att se på den enda bild jag har, som jag postat alltför många gånger. Längst till vänster bortom potarna.

Bild
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Snygg Rick Röd är inte så tokigt!

Mitt orignalpektrumskydd är sprucket men fint åldrat. Här ännu inte lyckats hitta ett ersättningsskydd som passar.
Bär mig mot att borra ioriginalet just nu alla fall. Men en mikrobrytare vore bäst ur praktiskt synpunkt.

Intressant med med olika basars reaktion på in och utkoppling av seriekopplad konding på stallmick när det är fullfräs på båda mickarna:
Rickenbacker inkopplad: Härligt rickenbackerklank och fet bas. Urkopplad: mer tryck (mid) men ändå homogen.
Guild inkopplad: Mysigt och fett ljud. Lite hängmatta.
Urkopplad: nasal, basreducering (mickarna liksom kortsluter varandra). intressant effet dock. Båda ljuden väldigt olika men användbara.
Mudbucker/jazzingelcoil inkopplad: Mysigt och fett ljud. Lite hängmatta.
Urkopplad: stallmicken kortsluter mudbuckern på ett konstigt sätt. Inte alls lyckat. Man får milimeter justera volympotarna för få balans. Har därför valt att ha den fast inkopplad.

Tilläggas att detta är uppleverlser hemma på låg volym, och det kan var helt annorlunda på en riktig livesituation. Men det finns ju tonkontroller oftast på försärkaren ;)

Edit: ovan nämnda jämnförelser gäller vanlig mono förstås. I steroläge påverkar ju inte mickarna varandra impedansmässigt så att säga.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skriv svar