Rickenbacker, (en dåres) försvarstal!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Lazydog skrev:
Ok. Tackar.

För mig är det helt ok med längre skallängd. Tänkte inte på det när jag testade dem...
you bet.. det var inte någon kritik mot instrumentet i sig egentligen utan mer att en rick 4001 ska ha rätt skala för mig.. inte att det är negativt på något sätt sig.. det är ganska marginell skillnad dessutom.
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

macahan skrev:
Lazydog skrev:
Ok. Tackar.

För mig är det helt ok med längre skallängd. Tänkte inte på det när jag testade dem...
you bet.. det var inte någon kritik mot instrumentet i sig egentligen utan mer att en rick 4001 ska ha rätt skala för mig.. inte att det är negativt på något sätt sig.. det är ganska marginell skillnad dessutom.
Skäms på mig, jag glömde ju att gratulera till Rick-köpet!

Ja det är väl bara någon tums skillnad isåfall:)
Klart att om man vill ha en som är så lik originalet som möjligt så ska det vara rätt längd osv.
/Slöhund

Slö för det mesta, roligare än de flesta!

OLP MM2, Zoom 506II, Ampeg SVX
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

prexis... kortare skala är kortare skala osv..

tack förresten.. i'm supernöjd med det köpet..
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Jag provade just ett par såna där Eagle-basar. Ingen aning om vad det var för träslag, men inte var det lönn i alla fall. Ändå lät det väldigt mycket Rickenbacker. Kanske på grund av att kroppen är så tunn?
Byggkvaliteten var väl som Epifån ungefär, det vill säga helt okej. Enda undantaget var stämmisarna som är exakt samma sort som satt på min Squier i original, och de är inte så kul även om de funkar.
Inkopplat lät de riktigt bra! Särskilt halsmicken. Jag jämförde med en Fender American series P, och inte lät den "bättre" direkt med avseende på mickar. Dock helt annorlunda karaktärsmässigt.
Nån längre skallängd märkte jag inte, men halsen var lite väl bred och skum. Antagligen är det 34", och Rickenbacker har ju 33,25" vilket är en oerhörd skillnad på 2 cm. :wink:

Prova!
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Makten skrev:Jag provade just ett par såna där Eagle-basar. Ingen aning om vad det var för träslag, men inte var det lönn i alla fall. Ändå lät det väldigt mycket Rickenbacker. Kanske på grund av att kroppen är så tunn?
Byggkvaliteten var väl som Epifån ungefär, det vill säga helt okej. Enda undantaget var stämmisarna som är exakt samma sort som satt på min Squier i original, och de är inte så kul även om de funkar.
Inkopplat lät de riktigt bra! Särskilt halsmicken. Jag jämförde med en Fender American series P, och inte lät den "bättre" direkt med avseende på mickar. Dock helt annorlunda karaktärsmässigt.
Nån längre skallängd märkte jag inte, men halsen var lite väl bred och skum. Antagligen är det 34", och Rickenbacker har ju 33,25" vilket är en oerhörd skillnad på 2 cm. :wink:

Prova!
Skulle vilja men då köper jag bara en sån istället för en riktig, och det vill vi väl inte eller hur!?
Sparar ju bara 10 000...
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Noelredding skrev:Skulle vilja men då köper jag bara en sån istället för en riktig, och det vill vi väl inte eller hur!?
Sparar ju bara 10 000...
Tja, en riktig är tveklöst ett bättre byggt instrument, men jag är faktiskt ytterst tveksam till att en Rick låter bättre. Nu är det förstås en fråga om smak, och de flesta vill nog att den ska låta just så. Men jag är mycket positivt överraskad av ljudet må jag säga. Den fina Framus Soulman (en "Warwick" i Jazzbas-tappning kan man säga) som jag ibland rekommenderat lät rent muddigt i jämförelse. :shock:
Enda frågetecknet är egentligen om den är värd 6000:-. Det tycker jag nog, med tanke på att det är svårt att hitta något liknande för samma pengar. Jag har ännu inte provat Shine-kopiorna, så dem kan jag inte uttala mig om.

Är man inte så petig med finliret så är det en originell och bra bas till ett skapligt pris, helt enkelt. Stallet är tveklöst bättre än original, och står man ut med att huvudet är vinklat bakåt så är den mycket lik originalet.


Tillägg: Är det nån som har koll på vad en sån där gammal Ibanez lawsuit-modell av 4001 brukar betinga? Jag har för mig att de är riktigt välbyggda, och tämligen "korrekta".
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Makten skrev:Tillägg: Är det nån som har koll på vad en sån där gammal Ibanez lawsuit-modell av 4001 brukar betinga? Jag har för mig att de är riktigt välbyggda, och tämligen "korrekta".
Ibanez har jag inte sett på länge men Greco brukar ligga runt 5-7000 när dom dyker upp vilket inte är så ofta.

Provade Shine häromdan och tyckte dom hade bra klang och kändes som välbyggda men generiska koreabasar brukar kännas. Ric-karaktären lyste dock med sin frånvaro...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Slut på snickelinacket Grafen... är det inte kul att få fingra på en alldeles EGEN Rick!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

anli skrev:Slut på snickelinacket Grafen... är det inte kul att få fingra på en alldeles EGEN Rick!
:cry:
Gäst

Inlägg av Gäst »

anli skrev:Slut på snickelinacket Grafen... är det inte kul att få fingra på en alldeles EGEN Rick!
Hehe, jag sitter allt som oftast med den i knät oavsett om jag spelar på den eller inte. Bra vibbar, bra vibbar!
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

GrafZeppelin skrev:
anli skrev:Slut på snickelinacket Grafen... är det inte kul att få fingra på en alldeles EGEN Rick!
Hehe, jag sitter allt som oftast med den i knät oavsett om jag spelar på den eller inte. Bra vibbar, bra vibbar!
Jaså? Jag tycker man får ont i knät av att sitta med en sån :? För att inte tala om den klassiska fingerspelspositionen med underarmen på ricks... Vet dock inte riktigt varför jag tycker det gör ont i knät, den känns vass på nåt sätt!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

the_great_alfonzo skrev:Jaså? Jag tycker man får ont i knät av att sitta med en sån :? För att inte tala om den klassiska fingerspelspositionen med underarmen på ricks... Vet dock inte riktigt varför jag tycker det gör ont i knät, den känns vass på nåt sätt!
1. vet inte vad klassisk pingerspelsättning är
2. Får inte ont i underarm eller knä.
3. Ont i tån får jag av gikt.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Jag får (fick, när jag hade en 4001) ont i höger underarm. Framtunga är de också, men det är inte så farligt om man har ett strävt axelband.

Angående spelbarheten så är avståndet mellan strängarna vid stallet väldigt litet jämfört med många andra basar, vilket kan kännas lite lustigt. Vänjer man sig vid det så är det rätt trevligt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Nä vadå.. framtung? det har iallafall inte jag märkt något av.. (fast jag är ju van vid thunderbirden...)

ja ni.. nu ska jag åka och repa med mig ric. TJOHOOO!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:(fast jag är ju van vid thunderbirden...)
Jo, värre än så blir det väl inte. :roll:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Makten skrev:
macahan skrev:(fast jag är ju van vid thunderbirden...)
Jo, värre än så blir det väl inte. :roll:
Jo, Gibson EB-3L... mardrömsbas.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

GrafZeppelin skrev:Jo, Gibson EB-3L... mardrömsbas.
Var det därför du slog av skallen på den?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Makten skrev:
GrafZeppelin skrev:Jo, Gibson EB-3L... mardrömsbas.
Var det därför du slog av skallen på den?
Det var inte mitt fel, jag lovar!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Nu tycke rjag vi ser tillbaka i den här tråden...


Att jämföra Eagles Ric:ar m riktiga ric´s är som att.... ja... jämföra en Kråka med en SNOR-kråka.
Klämde på den vita inne på Jam och billigare känsla än den var det länge se´n jag kände.
Tycker månge Squiers känns mer gedigna än den.

VISST, den är fortfarande cool och går säkert att få den att låta bra osv...
Men 6000 spänn??
No way... 3000 spänn ny borde den kosta... MAX....
Jag tycker den kändes katastrof i jämförelse m äkta vara, vilket jag iofs inte hade möjlighet att A/B testa på Jam men jag har klämt på en hel del äkta vara så jag känner att jag kan göra en legitim sågning.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Att jämföra Eagles Ric:ar m riktiga ric´s är som att.... ja... jämföra en Kråka med en SNOR-kråka.
Klämde på den vita inne på Jam och billigare känsla än den var det länge se´n jag kände.
Tycker månge Squiers känns mer gedigna än den.
Oväntat. :roll:
VISST, den är fortfarande cool och går säkert att få den att låta bra osv...
Men 6000 spänn??
No way... 3000 spänn ny borde den kosta... MAX....
Jag tycker den kändes katastrof i jämförelse m äkta vara, vilket jag iofs inte hade möjlighet att A/B testa på Jam men jag har klämt på en hel del äkta vara så jag känner att jag kan göra en legitim sågning.
Jag har ägt en äkta, så jag borde vara lika legitim att säga motsatsen. Hur jäkla höga krav kan man ha egentligen? Det är en bas, inte en antikvitet.

Tillägg: Spelade du ens på den? Hur lät den?

Man kan ju inte gärna förvänta sig samma kvalitet hos en kopia som kostar EN TREDJEDEL av vad originalet betingar.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det dryga med att äntligen ha fått sin Rick är att man bara blir sugen på fler. Nu måste jag ju ha en 4000, en 4001s, en 4001/8... 4002 och 4005 förstår dock t.o.m jag att jag aldrig kommer få...
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

GrafZeppelin skrev:Det dryga med att äntligen ha fått sin Rick är att man bara blir sugen på fler. Nu måste jag ju ha en 4000, en 4001s, en 4001/8... 4002 och 4005 förstår dock t.o.m jag att jag aldrig kommer få...
Varför då? :shock:
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

De går väl på 60-70 lök typ. Den där älvbasen med snirklerier.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

4005 är väl den däringa semi akustiska saken och 4002 den med 2 mickar i ett stort plektrumskydd.
Vilken betingar dessa stöddiga siffror?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Klopper skrev:4005 är väl den däringa semi akustiska saken och 4002 den med 2 mickar i ett stort plektrumskydd.
Vilken betingar dessa stöddiga siffror?
4005an, 4002 ser man aldrig till salu öht. Känner man för att göra ett riktigt hål i plånkan letar man upp en 4005 Lightshow. Tror inte ens det finns 10.

Bild
Skriv svar