Rickenbacker, (en dåres) försvarstal!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

200071 skrev: Köpte du Tottes?
jajjamensan, jag har gjort affärer med honom förut och jag tycker han är en jäkligt reko person.. dessutom kunnig på sina ric's..
Skönast var att jag fick provspela dom som jag ville och "välja" vilken som passade mig bäst.. och tillslut efter mycket switchande av basar var det inte någon tävling längre.. den röda sjunger verkligen skitbra.. otroligt bra ljud att komplettera jazzbasljudet med.
i mellanläget med mickväljaren lät den verkligen som bäst.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

btw, jag var förövrigt inne och klämde lite på shines rick-kopior på tiptop.. jag var inte särskilt imponerad av dom efter rickenbackeröverdosen igårkväll. Det störigaste med dom var skallängden.. men det var ju en annan tråd som behandlade det ämnet.
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

ricken är cool och rå. ett lokalbands basist använder en, och han har garanterat mest driv av alla basister här. och han lirar i ett tralligt rockband :roll:
men den är inget för mig. den ser cool ut på rätt människa, helt enkelt. och jag är inte rätt människa för en rick. :|
Gäst

Inlägg av Gäst »

Så ska det låta Macahan! Grattis!
Är den här Totte nån slags Ric-auktoritet i Sthlm som man kommer springa på?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

albinriddlah skrev:ricken är cool och rå. ett lokalbands basist använder en, och han har garanterat mest driv av alla basister här. och han lirar i ett tralligt rockband :roll:
men den är inget för mig. den ser cool ut på rätt människa, helt enkelt. och jag är inte rätt människa för en rick. :|
Jag känner mig helt ok med min... symbios
Bild
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Åh grattis till köpet... jag e avis!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

anli skrev:
albinriddlah skrev:ricken är cool och rå. ett lokalbands basist använder en, och han har garanterat mest driv av alla basister här. och han lirar i ett tralligt rockband :roll:
men den är inget för mig. den ser cool ut på rätt människa, helt enkelt. och jag är inte rätt människa för en rick. :|
Jag känner mig helt ok med min... symbios
Bild
Lirar Kjell-Olov Feldt bas??? :wink:
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Det är inte utan att jag saknar min 4001 lite ibland. Det är nog den enda bas jag haft som vore trevlig att ha tillbaka. Allt det andra möget har jag lagt bakom mig.
Jag gav 12 lakan för den. Bytte den senare rakt av mot en Am. Vintage Precision som jag ganska nyligen sålde för 6500:-. Helt omöjligt att få mer pengar för den av nån anledning. Fel färg antar jag.
Ricken hade redigt slitna band, så det var därför jag bytte bort den. Att byta hade säkert gått på en drös tusenlappar med tanke på att greppbrädan är lackad.

Tillägg: Den var från 1974 förresten.


Bild
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

macahan skrev:btw, jag var förövrigt inne och klämde lite på shines rick-kopior på tiptop.. jag var inte särskilt imponerad av dom efter rickenbackeröverdosen igårkväll. Det störigaste med dom var skallängden.. men det var ju en annan tråd som behandlade det ämnet.
Vad är det för skala på kopiorna?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

[quote="macahan"]
tjohooo vilket ljud.. med bypassad kapacitator och allt!
quote]

Du kan ju alltid göra som den senaste upplagan. Använda en push/pull potentiometer för att koppla i och ur kondingen. Ett annat alternativ är att göra som jag. Jag har kopplat om så halsmickens tonkontroll är mastertonkontroll (klipper diskant) a'la Jazzbas och stallmickens tonkontroll reglerar hur mycket bas som skall klippas bort av kondingen dvs det blir en bastonkontroll så man kan stegvis reglera den från omoddad till moddad.
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Danne skrev:
macahan skrev: tjohooo vilket ljud.. med bypassad kapacitator och allt!
quote]

Du kan ju alltid göra som den senaste upplagan. Använda en push/pull potentiometer för att koppla i och ur kondingen. Ett annat alternativ är att göra som jag. Jag har kopplat om så halsmickens tonkontroll är mastertonkontroll (klipper diskant) a'la Jazzbas och stallmickens tonkontroll reglerar hur mycket bas som skall klippas bort av kondingen dvs det blir en bastonkontroll så man kan stegvis reglera den från omoddad till moddad.
Med andra ord är en Ric exakt som vissa amerikanska motorcyklar. Man köper dom och sen får man bygga om så dom ska fungera :twisted:










:wink:
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Hoho. Nej, snarare är det så att man har möjligheten att lätt göra den mera flexibel ljudmässigt. Å andra sidan kan man lika gärna göra detta med tex en Jazzbas också förutom det faktum att Jazzbasen bara har en tonkontroll.

En del nöjer sig med att 4001:an har endast diskant från stallmicken medan andra (inkl. mig) kanske vill variera mera.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

tja, så här ser den ut.. nu tog jag bara supersnabbt kort utan att bry mig... så ni få se.. den är ganska mörk faktiskt.. och från 77-78.. serienumret säger 78 så vi säger väl att det är en 78 från och med nu..
Den har grymt frän ådring på kroppen..


Bild



svarten: det är iallafall längre skala, dom hade en originalrick som stod sida vid sida med shine-basarna.

makten: du hade fått rejält mer betalt för den idag.. om man ser det så..

grafen: jag vete fan egentligen, han hade en studio förut och då hade han 7 ric's... han har nu efter alla försäljningar bara sin 72:a kvar eftersom alla i annonsen numer är sålda..eller bokade. Totte jobbar på lindau iallafall.. men inte med musikbokningar. Väldigt trevlig karl hursomhelst.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vilket praktexemplar!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ja, den är i snuskigt bra skick.. banden är nästan som nya dessutom.. det enda som inte är helt 100 är mute-mackapären vid stallet där gummit är kass. Men här ska då minsann inte mutas nånting.. CLANK!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Min saknar skruvarna och fjädrarna till dämp-mackapären, men dämpar gör jag med kanten av handflatan när det behövs (fördelen med plektrumspel). Unleash the beast!
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Vacker, cowboy! :D

synd bara att det inte går att spela på Ric's utan att knaga sönder underarmen och att ljudet inte är min kopp te. men fruktansvärt vackra är dom trots allt.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:makten: du hade fått rejält mer betalt för den idag.. om man ser det så..
Tja, synd att gråta över spilld mjölk. Det är bara en bas, och nån ombandning hade jag inte råd med på den tiden. Jag får köpa mig en reissue eller en kopia när jag blir mindre fattig.
hosse skrev:synd bara att det inte går att spela på Ric's utan att knaga sönder underarmen...
Tack för påminnelsen, nu kan jag ha lite bättre samvete. :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Danne skrev:Min saknar skruvarna och fjädrarna till dämp-mackapären, men dämpar gör jag med kanten av handflatan när det behövs (fördelen med plektrumspel). Unleash the beast!
Går för oss andra också. Fast inte fan går det fort.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hm... nu blev jag nyfiken på att mecka! Måste prova med att bypassa kondingen ändå.
Tonkontrollsmodden låter intressant.
Men jag gillar konding på stall, har det både på Mudbuckerjazzen och Guilden.

Kjell Olov Feldt! :D... ja kanske :D
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

anli skrev:
Kjell Olov Feldt! :D... ja kanske :D
Han har en asfräck Ric hur som helst! :D
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

macahan skrev:btw, jag var förövrigt inne och klämde lite på shines rick-kopior på tiptop.. jag var inte särskilt imponerad av dom efter rickenbackeröverdosen igårkväll. Det störigaste med dom var skallängden.. men det var ju en annan tråd som behandlade det ämnet.
Vad var det med skallängden på Shine-basarna?
/Slöhund

Slö för det mesta, roligare än de flesta!

OLP MM2, Zoom 506II, Ampeg SVX
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

om man tittar på en rick sida vid sida vid en shine så är uppenbarligen skalan längre på en shine. SÅ upplevde iallafall jag det.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jädrats!! Ta bort plektrumskyddet, nytt stall o väck med kåpor och ramor, så skulle den där nästan kunna kallas för möbel!(Förutom att det motsätts av det faktum att det är tidernas maffigaste rockbas :roll: )
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

macahan skrev:om man tittar på en rick sida vid sida vid en shine så är uppenbarligen skalan längre på en shine. SÅ upplevde iallafall jag det.
Ok. Tackar.

För mig är det helt ok med längre skallängd. Tänkte inte på det när jag testade dem...
/Slöhund

Slö för det mesta, roligare än de flesta!

OLP MM2, Zoom 506II, Ampeg SVX
Skriv svar