Lack?

Prata om allt som har med elbasar att göra
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Lack?

Inlägg av A_Warning »

Jag köpte en Fender P/J hopplock bas alldeles nyss. Halsen är någon gammal Mexare med tjockare lack än vanligt. Kroppen ska vara Fender är i en bit solid Al(tror jag) Dimarzio mickar och badass2 stall. Kroppen var obehandlad och slipad till trät men har nu jag vaxat den med några lager Warwick vax(vet inte om det var det bästa att göra men man tager vad man haver). Nu till det roliga! Den låter kalas! så jag undrar om det kan vara pga att den inte har någon lack som gör att den låter så gött för Mexare brukar ju inte imponera.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Ytbehandlingen spelar roll, ibland hörbart. Oftast handlar det om att tjocka lacklager eller olja dämpar vibrationerna. Det viktigaste är dock att träet är ordentligt torrt och att ytbehandlingen ser till att ingen fukt tränger in.

Jag har haft plockbasar som inte har funkat, men efter en tids bytande av delar mellan dem så hittar man en kombination som funkar kanon!

För att svara på din fråga: Det KAN vara som du säger, men det kan också bero på att hals, kropp och hardware kokpletterar varandra på ett bra sätt.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

BarbequeVillage skrev:Ytbehandlingen spelar roll, ibland hörbart. Oftast handlar det om att tjocka lacklager eller olja dämpar vibrationerna. Det viktigaste är dock att träet är ordentligt torrt och att ytbehandlingen ser till att ingen fukt tränger in.

Jag har haft plockbasar som inte har funkat, men efter en tids bytande av delar mellan dem så hittar man en kombination som funkar kanon!

För att svara på din fråga: Det KAN vara som du säger, men det kan också bero på att hals, kropp och hardware kokpletterar varandra på ett bra sätt.
Jo min erfarenhet är att BADASS stallen brukar bidra med mycket jämfört med standard Fender stall.
Men jag tror den lack fria kroppen gör mycket med. Jag funderar på att köpa en skräp bas och ta bort lacken bara för att höra om det är någon skillnad. Sen så finns det ju bra cellulosa lack också men det är väll inget dom använder på Mex Fenders :?:
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

hm, låter intressant. min mexare p-bas verkar vara ett jävligt gott exemplar och sjunger mycket bra. kanske man skulle ta och strippa lacken på den också. :?:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

hosse skrev:hm, låter intressant. min mexare p-bas verkar vara ett jävligt gott exemplar och sjunger mycket bra. kanske man skulle ta och strippa lacken på den också. :?:
Bara du inte klandrar mig om det blir kass :wink:
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

hosse skrev:hm, låter intressant. min mexare p-bas verkar vara ett jävligt gott exemplar och sjunger mycket bra. kanske man skulle ta och strippa lacken på den också. :?:
Använd inte värmepistol i så fall. Har en spelkamrat som tog bort lacken på sin väljudande strata med värmepistol och värmde troligen så limfogarna mjuknade och den lät aldrig bra efter det den gitarren......
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

A_Warning skrev:
hosse skrev:hm, låter intressant. min mexare p-bas verkar vara ett jävligt gott exemplar och sjunger mycket bra. kanske man skulle ta och strippa lacken på den också. :?:
Bara du inte klandrar mig om det blir kass :wink:
fan också, du var ju min safeway! :wink: haha
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Skriv svar