Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av Tarzan08 »

Roger Hedin skrev:Om en mex är lika dyr som en US så väljer jag US i alla lägen. Som det ser ut nu verkar begagnatpriserna "mötas" där lågbudget-Fendrar och US-Fendrar inte skiljer alltför mycket i pris. Du får vad du betalar för. Jag har aldrig haft en dålig US Fender, däremot usla mexare och japaner...
Eller som Basse på 4SOUND sa:

Spelar det någon roll för dig som köpare att mexare har satt ihop den i Corona, eller om mexare har satt ihop den i Mexico? I så fall är det en US du ska ha...
Vad han menar är att det ändå är mexikanska händer som satt ihop basen. Geografin är inte det viktiga.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av Roger Hedin »

Tarzan08 skrev:Eller som Basse på 4SOUND sa:

Spelar det någon roll för dig som köpare att mexare har satt ihop den i Corona, eller om mexare har satt ihop den i Mexico? I så fall är det en US du ska ha...
Vad han menar är att det ändå är mexikanska händer som satt ihop basen. Geografin är inte det viktiga.
Nä. Min första mexare var en riktig skitbas. Skunk stripen lossnade; den var bara ditsatt som dekor. Pottarna pajade när man skulle trycka på rattarna på de räfflade skaften, den krökte sig efter jämna och ojämna datum.

Sen kan jag gilla 60's Classic Jazzbasen, i alla fall de som kom först. Men - när en ny mex ligger mer och mer nära 10000-strecket skulle jag hellre köpa en US. För jag antar att vi inte pratar om de billigaste instegsmodellerna; dessa ratar jag helt, liksom de uryxiga Road Worn, vilka var fina till en början.

Skillnaden är som mellan Hipshot-mekanik och Hipshot Licensed-mekanik; de ser likadana ut, men lika är de definitivt inte...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Grooveyard
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 11 apr 2015, 20:20

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av Grooveyard »

Jag har lirat på en vit jazz-mexare från 94 (silverlogga) i typ 10 år nu. Kanske är det någon magi i dom tidiga, den är alla fall sjukt nice, och absolut i klass med en amerikanare. Men som sagt skulle jag nog inte köpa en otestad! har spelat på nyare ex som verkligen inte var så mycket att hänga i granen.
pippolainen
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:17
Ort: Jönköping

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av pippolainen »

Bumpar tråden med ett par frågor:

Har eventuellt fått nys på en mexikansk jazzbas från 04, vad ska jag leta efter för att se om den är i bra skick eller inte?
Om det är ett bra exemplar, hur mycket bör en betala på ett ungefär?
Glad amatör
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av bootsy »

pippolainen skrev:Bumpar tråden med ett par frågor:

Har eventuellt fått nys på en mexikansk jazzbas från 04, vad ska jag leta efter för att se om den är i bra skick eller inte?
Om det är ett bra exemplar, hur mycket bör en betala på ett ungefär?
Känn efter om det är ett resonant och väl ihopsatt instrument till att börja med. Kolla efter vassa bandstavar, känn efter att stämskruvar och dragstång funkar. Testa sedan i förstärkare, en del mexare har lite trötta mickar.

Är det en mexicostandard tycker jag inte att du ska pröjsa över 4 lax. Är det en 60's kan 5 vara rimligt.
Stallet liknar mest ett veteflak.
pippolainen
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:17
Ort: Jönköping

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av pippolainen »

bootsy skrev:Känn efter om det är ett resonant och väl ihopsatt instrument till att börja med. Kolla efter vassa bandstavar, känn efter att stämskruvar och dragstång funkar. Testa sedan i förstärkare, en del mexare har lite trötta mickar.

Är det en mexicostandard tycker jag inte att du ska pröjsa över 4 lax. Är det en 60's kan 5 vara rimligt.
Är en standard med Dimarzio Model J (DP123) mickar, orginal följer med...
Hur kollar jag dragstång?
Glad amatör
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av bootsy »

pippolainen skrev:
bootsy skrev:Känn efter om det är ett resonant och väl ihopsatt instrument till att börja med. Kolla efter vassa bandstavar, känn efter att stämskruvar och dragstång funkar. Testa sedan i förstärkare, en del mexare har lite trötta mickar.

Är det en mexicostandard tycker jag inte att du ska pröjsa över 4 lax. Är det en 60's kan 5 vara rimligt.
Är en standard med Dimarzio Model J (DP123) mickar, orginal följer med...
Hur kollar jag dragstång?
Kolla bara så att den går att justera, alltså inte sitter fast eller har lossnat.
Stallet liknar mest ett veteflak.
pippolainen
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:17
Ort: Jönköping

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av pippolainen »

Okej! Tack!
Glad amatör
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av maxoges »

Jag hade en Classic 60s mexico jazz när vi spelade som mest på klubbar. Lät skitbra! Lättspelad.
Har haft några standard mexare, som inte varit så kul efter det.
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av Zyrran »

maxoges skrev:Jag hade en Classic 60s mexico jazz när vi spelade som mest på klubbar. Lät skitbra! Lättspelad.
Har haft några standard mexare, som inte varit så kul efter det.
Jag har också haft en sådan, fast den va tung! Över 5kg.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av blackparkas »

Som sagt så finns det lite för många olika mexare för att kunna säga bu eller bä.

Har testat en hel del trötta mex standard som jag aldrig skulle köpa.
Men så har jag även testat några få std som varit bra.

Classic-serien har nästan alltid varit bra, även om jag inte tycker de gått att jämföra med t.ex. AV-serien från USA.

Ang. att mexicanare bygger den vilken man än köper, så tycker jag ändå att det känns skillnad i en AM Standard och en Mexico Standard.
Känner man inte skillnaden - Good for you!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av maxoges »

Jag tar inte ens upp en mex standard om jag är i en musikaffär.
Känns som att de saknar själ. Känner samma för de kinatillverkade nya fendrarna.

Man kanske gått och blivit fin i kanten ;)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av blackparkas »

Hehehe... Ganska samma här faktiskt.

Roadworn undantaget, och Nate Mendel P-basen ÄR faktiskt skitbra...

Kina-Fendrarna däremot har jag inte testat en enda som jag skulle kunna tänka mig lira på.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Steffo
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: fre 06 okt 2006, 21:58
Ort: Karlskoga

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av Steffo »

Med risk för att få pisk ....klart du kan ha en mexare.
Har själv 2st P mexare, var ute efter en P bas o skulle köpa en usa p...men det var nåt med den som inte riktigt fick mej igång.(ja bägge var likvärdigt justerade)
Provade sen en mex standard p,som var en helt annan deal, lät jäkligt bra akustiskt o en känsla i den som jag inte kunde släppa.
Har bytt mic på den sedan länge o den är en favorit.
Köpte lite senare en till ,som är ok men inte lika "magisk" som den andra.
Så visst kan det skilja en hel del o naturligtvis borde ju kvalitén var jämnare på dyrare instrument.
Men känns den bra so go for it!

Mexare är lite som att svära i kyrkan , folk tycker att dom är skit men samtidigt lovordar squier basar från div. asiatiska öar.[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]
Användarvisningsbild
Steffo
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: fre 06 okt 2006, 21:58
Ort: Karlskoga

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av Steffo »

Hoppsan den här tråden va visst gammal :)
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av Jensa »

Absolut!

Jag har denna, vilken jag är väldigt nöjd med.

Bild

Trimmad med ett par Bartolini 57J och en Bartolini MPXTBT.
1967
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 27 jul 2015, 19:10

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av 1967 »

Har fått låna en American Deluxe nu sedan 14 dagar i väntan på att jag ska hitta en schysst bas. Problemet blir att jag hela tiden jämför mot denna. Har avverkat ett tiotal mexare nu och alla har känts som skit... Suck. :(
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av Jensa »

Jag har haft 3 US (Std Jazz 4 och 5 samt RB Sign. 4) och 3 Mex (Std Jazz 4 och 5 och '70s Jazz) och den enda US jag tyckte var bättre än Mex'arna var RB'n.
Skriv svar