Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Basiiwan
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 09:51
Ort: Helsingborg

Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av Basiiwan »

Nu har jag bestämt mig för att inköpa en Fender Jazz och är lite konfunderat kring vad man ska sikta på.
Blev lite intresserad av den här: http://www.ordermusic.se/sv/artiklar/70 ... s-3ts.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Då har jag två funderingar:

1: Det är en mexikanare. Jag har lånat en mexikansk P-bas av min kompis en gång, vet inte exakt vilken modell det var men han gav runt 7-8000 för den för 5 år sen. Jag blev inte imponerad. Den kändes väldigt budget.
Är det något man ska akta sig för eller var det bara dålig setup på den? Ja, ni vet själva.. Funderingar?

2: Jag var nere i musikaffären och testade den här: http://www.thomann.de/se/fender_am_stan ... rw_3ts.htm" onclick="window.open(this.href);return false; och den var helt förträfflig i ljud och spelbarhet. En del som skiljer dom åt, mickarna t ex.
Hur nära sanningen kommer jag att komma med den första? Att byta mickar är ju inget större ingrepp.

3TSB med 70-tals halsen är ju en fullträff rent estetiskt enligt mig, så kan jag byta till ett par 60s Custom Shop-mickar och leva lycklig i alla mina da'r?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av blackparkas »

Classic-serien + Roadworn kan man väl säga är vad man bör kika på när det gäller Mexarna.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av Håcke »

Det kan vara ganska stor variation på mexare.
Amerikanarna och japsarna är mer jämna i kvalitén.
Men hittar du ett bra ex så kan dom vara hur bra som helst.
Jag har en jättefin vit jazz mex.
Den råkar vara till salu också, enbart för att jag behöver ha pengar. Annars skulle den fått vara kvar.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av Håcke »

Säljes: Fender Jazz - superfin Mexare http://pratabas.se/viewtopic.php?t=78606" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av blackparkas »

Testade en vit vanlig Mex:are en kund har förra året, kändes helt ok den också faktiskt!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Basiiwan
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av Basiiwan »

Får helt enkelt ner och klämma och känna på den helt enkelt. Mest rädd för att den ska hålla på att bråka på olika sätt över tid.
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av Zyrran »

Jag har haft två Jazzar 60's classic MIM, jättebra båda två. Lite tung den ena men bortsett från det från det toppen.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av Enbasist »

Klart du kan. Bara den känns bra för dig.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av Roger Hedin »

För 7-8000 kan du få en riktig Jazzbas bara du letar lite...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av basmartin »

Halsarna kan vara lite luriga på en del mexare, så kanske bäst att testa innan köp. Köpte en osedd Classic 70s-hals som funkar fint förutom att dragstången kräver mycket inlevelse för att bulten ska röra på sig.

Har en plan att skaffa en Classic 70s-kropp o slänga på en Classic 60s-hals... Blir nog härligt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fredrik.ygge
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 02 jun 2015, 14:29

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av fredrik.ygge »

Jag fick 60s Road Worn rekommenderad av en av Sveriges toppbasister som jag känner väl. Han har själv en sådan. Var skeptisk till Road Worn först, men måste nu säga att det är väldigt skönt att inte behöva göra första dingen själv. Lite extra smådingar syns inte överhuvudtaget.

Har satt på Lundgren-mickar på den och använder EBS Stainless. Tog med den till musikaffären för att testa förstärkare. Jämförde där med en Am Std med original-mickar och -strängar. Den kändes som en död fisk i jämförelse. Vad som är vad av bas, mickar och strängar i detta är ju öppet och sedan är ljud alltid en smaksak. Men min Mexikanare känns fantastisk.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av TDHP »

Jag har en P Deluxe MIM från -99 som jag alltid har varit nöjd med.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Basiiwan
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av Basiiwan »

Planen är att slå till på den nu i veckan. Ska jämföra den med lite andra jazzbasar dom har i butiken och se om det är värt pengarna. Rent estetiskt är det som sagt en fullträff. Lundgren eller Custom Shop 60's-mickar (som satt i en av dyrgriparna som lät fenomenalt), får se. Men tack för alla svar. Min rädsla för mexikanare har släppt lite :)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av TDHP »

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=8&t= ... 8#p1289318" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Basiiwan
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av Basiiwan »

Vill inte trampa på några tår här, TDHP, men den basen skulle jag aldrig kunna bära upp, om man säger så ^^
carl-a
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 10 dec 2012, 13:42
Ort: Linköping

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av carl-a »

Om du tänker att basen ska bli en keeper som du inte kommer störa dig på efter några månader är det nog bäst att leta upp en American Standard. Men såklart så lyser solen igenom ibland, hittar du ett bra ex. sparar du några tusen. Happy hunting.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Fender Jaguar
Fender Precision
Burns Flyte
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av Zyrran »

Japan finns ju också?
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av Bullen »

Det beror helt på hur du tänker ang. prylar i stort. Går du på kvalité för vad man betalar och inte bryr dig så mycket om vad som är creddigt så tror jag absolut du kan hitta en mexiko som är prisvärd och funkar superbra. Varierar en del mellan olika ex såklart, men det gäller även dyrare alternativ. Många vill ha "the real deal", jag själv är inkluderad i den skaran men man är också rätt löjlig ofta då man kan ha överseende med vissa taffligheter bara det står USA medans man skulle vara missnöjd även med ett bra instrument om det stod mexiko. USA har en lyxigare finish på halsarna, roligare mickar och har överlag en bättre byggkvalle men sen kan man diskutera om det är värt prisskillnaden, en lite sämre USA och en av de bättre mexarna ligger nog inte särskilt långt ifrån varandra. Världens tråkigaste råd ska du dock få: testa dig fram!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av Bullen »

Som Zyrran säger finns ju även japan också. Det är nog det bästa jag testat i förhållande till pris. Roligare än de mexikos jag testat. Dock inte vanliga i butik men ganska vanliga begagnade här på forumet. Känns dyra men är inte det.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6607
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av Kultivator »

Jag har haft en Classic 60's i tio år i dagarna. Den är en alldeles utmärkt bas som aldrig har gjort mig besviken, varken ljud- eller spelmässigt. Inga problem med dragstång eller ngt sådant heller. Jag har jämfört den mot diverse American Vintage-Fendrar och aldrig hittat ngt att klaga på i jämförelse med de dyrare kusinerna. Har klämt på flera i butik vid olika tillfällen och alltid tyckt att de känts lika bra som min egen. Med det sagt, alla Classic 70's jag provat har på något vis känts billigare...

I min erfarenhet är det främst de tidiga årgångarna av mex-Standard som man verkligen ska hålla sig borta ifrån. Classic-serien verkar däremot genomgående hålla god, och jämn, kvalitet.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
GlennElliot
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 10 dec 2013, 10:41
Ort: Wingfield

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av GlennElliot »

Tjoho.

Självklart kan man ha en MexJazz.
Men som att spela på Lotto, ibland har man tur med kvalitén.
Hade min i 14 år utan probs. Håcke köpte den.
Som av en händelse hjälper jag en gammal baskollega att sälja en Fender Highway One som helt galet nog aldrig blivit använd.Alltså U.S made.
Jag hämtade den igår och fick en chock när jag öppnade caset, en helt orörd Satin Sunburst med RW-bräda.I mint condition.
Den var inköpt 2006.
Lägger ut den på PB senare under dagen.
Fender Strata MiM ^ Dano 63`Baritone^ Fender TeleHipshotbender ^ Framus 5/120-56` Aria Pro II^ Eastone Reso^ Peavey Delta Blues^
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av Roger Hedin »

Om en mex är lika dyr som en US så väljer jag US i alla lägen. Som det ser ut nu verkar begagnatpriserna "mötas" där lågbudget-Fendrar och US-Fendrar inte skiljer alltför mycket i pris. Du får vad du betalar för. Jag har aldrig haft en dålig US Fender, däremot usla mexare och japaner...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
GlennElliot
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 10 dec 2013, 10:41
Ort: Wingfield

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av GlennElliot »

Att mexarna blivit så dyra visste jag inte.
Har ju lagt ner baseriet numera.
Håller med dej fullständigt Roger.
Fender Strata MiM ^ Dano 63`Baritone^ Fender TeleHipshotbender ^ Framus 5/120-56` Aria Pro II^ Eastone Reso^ Peavey Delta Blues^
Användarvisningsbild
Basiiwan
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av Basiiwan »

Jag var nere och klämde på den i musikaffären idag. Kopplade in den i en Fender Rumble och nollade EQn. Den lät skitbra. Halsen verkade sitta som en smäck, väljusterad och fint. Estetiskt helt klanderfri också.
Sen tog jag med den ner i replokalen och spelade den högt och klart och den lät fantasiskt. Bra gensvar och rik ton.

Kan hända att jag har haft en jävla tur men att köpa nya mickar eller något sånt är inte aktuellt iaf. En gedigen bas helt enkelt :)
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Kan man ha en Mexikansk Jazz?

Inlägg av James Bond »

Det är bara att testa instrumentet och se om kärlek uppstår. Mickbyte kan också ge mycket, men här måste man vara beredd att testa olika och orka byta när de inte ger känslan.
Skriv svar