Vad tycker pratabasarna om denna?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Vad tycker pratabasarna om denna?

Inlägg av hosse »

har funderat lite på denna från Tiptop:

http://www.tiptop.se/cgi-bin/multipage.cgi?id=2128

Japan-Fenders brukar väl i största allmänhet vara mycket bättre än mexare? Någon som vet om det är vanlig plastlack på denna eller om det kanske till och med är cellulosa? skulle tippa på vanlig plastlack men eftersom den ändå är från 91 och från Japan så är det lika bra att fråga. :lol:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

het.. skulle jag vilja ha ...
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Re: Vad tycker pratabasarna om denna?

Inlägg av A_Warning »

hosse skrev:har funderat lite på denna från Tiptop:

http://www.tiptop.se/cgi-bin/multipage.cgi?id=2128

Japan-Fenders brukar väl i största allmänhet vara mycket bättre än mexare? Någon som vet om det är vanlig plastlack på denna eller om det kanske till och med är cellulosa? skulle tippa på vanlig plastlack men eftersom den ändå är från 91 och från Japan så är det lika bra att fråga. :lol:
Den verkar ju kalas fin!
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

Ser ju fin-fin ut. Jag letade på ebay i julas och hittade en drös sådana där nya som såldes styckade, dvs kropp (med allt monterat) och hals (med stämmisar) för sig. Jag gillar -62 reissue och har för mig att det är C-shape på halsen (som jag gillar).

En -91:a kan ju vara lite inspelad också, vilket är ett plus.
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

Ser ju fin-fin ut. Jag letade på ebay i julas och hittade en drös sådana där nya som såldes styckade, dvs kropp (med allt monterat) och hals (med stämmisar) för sig. Jag gillar -62 reissue och har för mig att det är C-shape på halsen (som jag gillar).

En -91:a kan ju vara lite inspelad också, vilket är ett plus.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Den ser snygg ut och japanska Fendrar är i största allmänhet bra byggen. Lite konstigt då med svart plektrumskydd istället for tortoise med tanken på att det är en ´62-reissue.

Jag vet inte... , det är väl nästan Tip Tops trade mark att mixtra med de basar de säljer. Vill inte måla fan på väggen men jag har hört förskräckliga historier om de (sorry ni som gillar Tip-Top det här är bara min åsikt).

Jag blev inte imponerat av de heller i Sthlm för ett antal år sen då den ena av grabbarna (han med rockabilly frillan) envist försökte att övertyga mig att Jumbo banden på en `65 Jazzbas var original när jag påpekade de. Men den andre kortare grabben komm fram efter ett tag och erkände att basen var ombandat och det med Jumbo istället för Vintage band. Det visste jag så klart från första ögonblicket...
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
ljumsken
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 16:23

Inlägg av ljumsken »

Det finns två kvaliteer på Fender Japan.Den billigare har basswoodkropp och Japan mickar.Den dyrare alkropp och Usa pickups......värt att notera och då rekomendera den dyrare......så är det alkropp eller ej...med tanke på tidigare inlägg.....
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Jag har faktiskt testat denna bas. Allt e enligt Tip Top original förutom plektrumskyddet, volymrattarna och axelbandsknopparna (en svart o en guld). Tror de e plastlack. Ljudet var sådär tycker jag. Inte så bra tryck "billigt ljud" (svårt o förklara). Kändes helt ok o spela ändå. De kanske e en me basswoodkropp o japan-mickar? Me andra mickar o krom rattar o knoppar o tortoise plektrumskydd skulle den nog bli lite schysstare. Men då kostar den mer än 5900:-. De blir en för dyr bas då, tycker jag.
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Enligt tip tops sidan e de alkropp..
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

basnalle skrev:Jag har faktiskt testat denna bas. Allt e enligt Tip Top original förutom plektrumskyddet, volymrattarna och axelbandsknopparna (en svart o en guld). Tror de e plastlack. Ljudet var sådär tycker jag. Inte så bra tryck "billigt ljud" (svårt o förklara). Kändes helt ok o spela ändå. De kanske e en me basswoodkropp o japan-mickar? Me andra mickar o krom rattar o knoppar o tortoise plektrumskydd skulle den nog bli lite schysstare. Men då kostar den mer än 5900:-. De blir en för dyr bas då, tycker jag.
ok, tusen tack för tipset!! har också hört att Tiptop "fifflar" en del, men jag tycker nog att 5o9 är ett lite för högt pris från början.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Skriv svar