Vilken är den bästa basen för nedstämt/tjocka strängar?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Vilken är den bästa basen för nedstämt/tjocka strängar?

Inlägg av Seaweed »

Jag vet att detta kommer bli en väldigt subjektiv tråd, och jag vet också att detta har diskuterats i spaltmeter förr. Men, nu på sista tiden har jag själv börjat märka större skillnader på de senaste basarna jag ägt när det kommer till att hantera nedstämt och tjocka strängar.

Jag hade en amerikansk Jazz som jag tyckte funkade skitbra i BF#BE och jag upptäckte även att det funkade bättre med en .125 än en .130. Vet inte riktigt varför men .130 kändes mycket osmidigare och intonerade asdåligt. När jag körde CGCF på Jazzen lirade den mycket bättre.

Nu är den Jazzen såld och jag kör på min gamla Ibanez Blazer från 81. Den tog .130 mycket bättre och det är en helt annan stuns i tonen. Jag tror jag gav 1500:- för den, viss skillnad mot en amerikansk Jazz...

Vilken är då den bästa basen för ändamålet? Min första tanke var en Dingwall (är lite sugen på en Super P...) eller Warwick, men vad har ni för upplevelser och erfarenheter? Tänker enbart på 4-strängade basar nu.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vilken är den bästa basen för nedstämt/tjocka strängar?

Inlägg av blackparkas »

Jag har av någon anledning aldrig kommit överens med BEAD (ADGC)-strängat på basar som är 4-strängade.
Speciellt inte Fender-aktiga yxor.

Jaguar-basen var nog den som var bäst.
Spectorn funkade helt klart, men det var nåt med B-strängen som vart ett enormt lyft med Warwick femman jag hade och den jag sedan skaffade..
Vet inte om det är för att det är mer massa i halsen som gör att B-strängen känns stabilare!?!


Jag förespråkar ju alltid Warwick i normala fall när det gäller stämma lågt, men det skulle ju inte funka image-mässigt med ditt band!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
taug
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 15 apr 2014, 13:52

Re: Vilken är den bästa basen för nedstämt/tjocka strängar?

Inlägg av taug »

innan jag fick mersmak för bas och utökade arsenalen hade jag bara en ric och en squier jazz som agerade slask/backup-bas (fender sq vm modified jazz 70 nt tror jag?). senaste åren är det den enda bas jag använt för nedstämda band och har faktiskt aldrig känt behov av att byta upp mig. den låter oväntat bra för ändamålet, håller stämning, intonerar och spelar t.om. oväntat rappt i a-stämd mangeldöds (såväl som c-stämd doom). hur bra de är på nedstämt i jämförelse med annat är jag inte rätt person att uttala mig om dock, men har som sagt aldrig haft anledning att byta upp mig... har förvisso aldrig kört tjockare än 110-strängar heller.
snubben i weedeater spelar också squier, har jag fått höra i rep-sammanhang. inte för att det är något vidare belägg för något, men...
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vilken är den bästa basen för nedstämt/tjocka strängar?

Inlägg av Seaweed »

blackparkas skrev:Jag har av någon anledning aldrig kommit överens med BEAD (ADGC)-strängat på basar som är 4-strängade.
Speciellt inte Fender-aktiga yxor.

Jaguar-basen var nog den som var bäst.
Spectorn funkade helt klart, men det var nåt med B-strängen som vart ett enormt lyft med Warwick femman jag hade och den jag sedan skaffade..
Vet inte om det är för att det är mer massa i halsen som gör att B-strängen känns stabilare!?!


Jag förespråkar ju alltid Warwick i normala fall när det gäller stämma lågt, men det skulle ju inte funka image-mässigt med ditt band!
Image-mässigt kan jag nog ha vad som helst, så länge jag tycker dom är snygga :D finns ju några Warwicks som jag absolut skulle kunna tänka mig, typ en Katana eller Starbass. Eller kanske en Streamer...
taug skrev:innan jag fick mersmak för bas och utökade arsenalen hade jag bara en ric och en squier jazz som agerade slask/backup-bas (fender sq vm modified jazz 70 nt tror jag?). senaste åren är det den enda bas jag använt för nedstämda band och har faktiskt aldrig känt behov av att byta upp mig. den låter oväntat bra för ändamålet, håller stämning, intonerar och spelar t.om. oväntat rappt i a-stämd mangeldöds (såväl som c-stämd doom). hur bra de är på nedstämt i jämförelse med annat är jag inte rätt person att uttala mig om dock, men har som sagt aldrig haft anledning att byta upp mig... har förvisso aldrig kört tjockare än 110-strängar heller.
snubben i weedeater spelar också squier, har jag fått höra i rep-sammanhang. inte för att det är något vidare belägg för något, men...
Hm, har en Squier VM 60's som också funkar helt OK just nu men den har suttit på avbytarbänken ett par år. Får testa i skarpt läge i helgen igen kanske.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
taug
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 15 apr 2014, 13:52

Re: Vilken är den bästa basen för nedstämt/tjocka strängar?

Inlägg av taug »

kan ju vara värt ett försök! sen är det ju klart att det finns bättre instrument än squire och det kan ju vara så att jag bara haft ett jävla flyt med just mitt ex men ville bara dela med mig :)
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Re: Vilken är den bästa basen för nedstämt/tjocka strängar?

Inlägg av Chopper »

Jag har BEAD och DR DDT 65-125 på min Daion med genomgående hals. Det är den första bas jag riktigt gillat i den stämningen. Den är stabil.
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Maxeman
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: sön 11 okt 2009, 21:13
Ort: Gävle

Re: Vilken är den bästa basen för nedstämt/tjocka strängar?

Inlägg av Maxeman »

Har kört i BF#BE / A#FA#D# i snart 8 år och provat en MÄNGD olika basar, den överlägset bästa jag haft var en 5 strängad fender mexico jazz som jag stämde upp till just BF#BEG#, men det är 1 sträng för mycket för min del så jag skaffade en Aerodyne ganska fort och har aldrig tittat tillbaka, är toknöjd med den!

kör med .055 - .125 strängar och har hittils inte haft några som helst problem :)!
Fender Aerodyne, Sterling Stingray, Peavey Tour 700, Hartke 8x10, Sansamp
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Vilken är den bästa basen för nedstämt/tjocka strängar?

Inlägg av Jellew »

Jag tycker att d-stämning (dgcf) funkade ypperligt på min streamer. Nu kanske alla på forumet vet det här redan men i min tonår så stämde jag kort och gott ner basen en ton som var intonerad för eadg, det lät för jävligt. Sist gång jag körde i d-stämning så tog jag basen till en gitarr/bas-guru som intonerade den för att vara stämd i d och det gjorde verkligen susen.
Användarvisningsbild
Jirgen
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 21:23
Ort: Borås

Re: Vilken är den bästa basen för nedstämt/tjocka strängar?

Inlägg av Jirgen »

Jag har en 4-strängad svart Fender am jazz med spegelfärgat plekskydd nedstämd till C#F#BE och kör med daddario 5-set och slänger tunnaste, tjockaste är 130. Låter och spelar förjävla bra. Spelar i ett Goth Rockband och ett ondskefullt Black Metalband. Funkar alla tiders :)
Fender am jazz, Squier Jazz classic vibe, Ampeg B2RE, Ampeg 810E, Sansamp vt bass deluxe.
http://www.darkband.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Vilken är den bästa basen för nedstämt/tjocka strängar?

Inlägg av maxoges »

Jäkligt nöjd med min Modulus Flea med BEAD.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Vilken är den bästa basen för nedstämt/tjocka strängar?

Inlägg av Aslan »

Är sjukt nöjd med min Spector stämd i ADGC (135-70)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vilken är den bästa basen för nedstämt/tjocka strängar?

Inlägg av Seaweed »

Nån som kört Rickenbacker 4003 hårt nedstämt?
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vilken är den bästa basen för nedstämt/tjocka strängar?

Inlägg av Roger Hedin »

Testa en sån här:
Bild
Dingwall NG-2! MYCKET bas för pengarna, och funkar definitivt nedstämt...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HCp8vE1ZT0g[/youtube]
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vilken är den bästa basen för nedstämt/tjocka strängar?

Inlägg av blackparkas »

Seaweed skrev:Nån som kört Rickenbacker 4003 hårt nedstämt?

Är det hitman som har (hade) 2 st stämda BEAD?

Jag tror dock inte på att sätta dit några jättefeta strängar, även om 4003:an har lite grövre hals än 4001:an.
Stämmer du ner iofs så blir det ju inte så mycket tension ändå.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Vilken är den bästa basen för nedstämt/tjocka strängar?

Inlägg av Seaweed »

Roger Hedin skrev:Testa en sån här:
Bild
Dingwall NG-2! MYCKET bas för pengarna, och funkar definitivt nedstämt...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HCp8vE1ZT0g[/youtube]
Som studiobas, visst. Men vilken styggelse att ha det där monstret live :)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Maxeman
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: sön 11 okt 2009, 21:13
Ort: Gävle

Re: Vilken är den bästa basen för nedstämt/tjocka strängar?

Inlägg av Maxeman »

här har du min Fender Aerodyne Jazz i CGCF OCh den är en dröm att spela på och låter förbannat bra nerstämt. (har använt den så lågt som A# F A# G# ända jag gjorde var att slänga på .055-.125 strängar och justerade stränghöjden/intoneringen en smula :)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FLThFPrB5DA[/youtube]
Fender Aerodyne, Sterling Stingray, Peavey Tour 700, Hartke 8x10, Sansamp
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vilken är den bästa basen för nedstämt/tjocka strängar?

Inlägg av Roger Hedin »

Seaweed skrev:
Roger Hedin skrev:Testa en sån här:
Bild
Dingwall NG-2! MYCKET bas för pengarna, och funkar definitivt nedstämt...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HCp8vE1ZT0g[/youtube]
Som studiobas, visst. Men vilken styggelse att ha det där monstret live :)
Styggelser och monster finns det gott om, speciellt gamla dysfunktionella instrument som egentligen är byggda för att vara gitarrer fast har fått en lite längre hals. Det är ju märkligt att sånt som utseende ska spela roll när man pratar om vad som låter bra nedstämt. Eller handlar det om att du tror att det är svårt/avigt att spela på fan frets? Det är det inte. Testa en först - du vill inte byta ner dig sedan...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vilken är den bästa basen för nedstämt/tjocka strängar?

Inlägg av blackparkas »

Tycker du ska hålla dig ifrån sådana här diskussioner Roger.... :D

Man kan inte spela vad som helst med vilken bas som helst.
Det är bara vad en del knäppskallar tror... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Vilken är den bästa basen för nedstämt/tjocka strängar?

Inlägg av mikkejohansson »

Nu skrev ju i o f s Seaweed om Dingwall i första posten med...?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vilken är den bästa basen för nedstämt/tjocka strängar?

Inlägg av blackparkas »

Jojo... Men super-p....

Den ser ju nästan normal ut... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Vilken är den bästa basen för nedstämt/tjocka strängar?

Inlägg av BBQV »

Roger Hedin skrev:Testa en sån här:
Bild
Dingwall NG-2! MYCKET bas för pengarna, och funkar definitivt nedstämt...
Den där var riktigt snygg! Lite färre rattar och en rosewoodbräda på den så är den klar... :tummenupp:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vilken är den bästa basen för nedstämt/tjocka strängar?

Inlägg av Seaweed »

Roger Hedin skrev:
Seaweed skrev:
Roger Hedin skrev:Testa en sån här:
Bild
Dingwall NG-2! MYCKET bas för pengarna, och funkar definitivt nedstämt...
Som studiobas, visst. Men vilken styggelse att ha det där monstret live :)
Styggelser och monster finns det gott om, speciellt gamla dysfunktionella instrument som egentligen är byggda för att vara gitarrer fast har fått en lite längre hals. Det är ju märkligt att sånt som utseende ska spela roll när man pratar om vad som låter bra nedstämt. Eller handlar det om att du tror att det är svårt/avigt att spela på fan frets? Det är det inte. Testa en först - du vill inte byta ner dig sedan...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Det ska vara lite tension att spela live. Den där är säkert skitbra, intonerar perfekt och asbekväm att spela på men vem vill ha det så? :D

Vad kostar den, förresten?

EDIT:

4:an ser ju helt OK ut ändå om man kisar lite
Bild
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vilken är den bästa basen för nedstämt/tjocka strängar?

Inlägg av Roger Hedin »

blackparkas skrev:Tycker du ska hålla dig ifrån sådana här diskussioner Roger.... :D

Man kan inte spela vad som helst med vilken bas som helst.
Det är bara vad en del knäppskallar tror... :D
Ja just det; glömde att PB är en underavdelning till Antikrundan... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vilken är den bästa basen för nedstämt/tjocka strängar?

Inlägg av blackparkas »

Roger Hedin skrev:
blackparkas skrev:Tycker du ska hålla dig ifrån sådana här diskussioner Roger.... :D

Man kan inte spela vad som helst med vilken bas som helst.
Det är bara vad en del knäppskallar tror... :D
Ja just det; glömde att PB är en underavdelning till Antikrundan... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hehehe... Snarare så är PB en plats som är förankrad i verkligheten.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Vilken är den bästa basen för nedstämt/tjocka strängar?

Inlägg av gthyni »

f ö så kan man aldrig få perfekt intonering på ett instrument med liksvävig temperatur, dvs fasta tonsteg. Fanfrets, truetemperament eller vanliga bandstavar spelar ingen roll, enda lösning (om det är viktigt och örat hyperkänsligt) är fretless.
Senast redigerad av gthyni den fre 22 apr 2016, 12:05, redigerad totalt 1 gånger.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar