Fender vs Gibson - personliga reflektioner

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Fender vs Gibson - personliga reflektioner

Inlägg av gthyni »

Någon såg kanske min köpesannons att jag sökte en EB-3.
Som gammalt Jack Bruce-fan satt jag och dräglade över bilder på Warwicks JB-basar men med ett nypris på 68 lapp så blir det bara en dröm tills vi vinner drömvinsten på Lotto. Det finns ju rimligare alternativ så jag efterlyste en Epiphone EB-3. Jag hade provat en EB-0 på 4Sound Kungsholmen men jag tycker shortscale bara blir "sladdrigt" så den gick bort.

Jag fick napp och det kom en fin EB-3 för en lagom peng med bussgods från dansk_se och Borlänge.
Snygg att se på och lättspelad är jag mer än nöjd med mitt köp. Det är faktisk den första "Gibson" jag haft trots att jag började spela i mitten av 70-talet. A real Fender man, that's me.

Tänkte att det kan vara intressant att jämföra hur den funkar med referensen för vad en elbas är dvs P-bas.
Jag har en (lawsuit) Tokai Hard Puncher från 1980 med rosewood-bräda. Det är en mycket välgjord japansk kopia av en 60-tals Fender Precision Bass. Fantatiskt akustisk klang i den basen. Uppdaterad elektronik med nya amerikanska potar och Seymore Duncan Quarter Pound pickup.

Vikten är ungefär densamma vilket förvånade mig lite eftersom EBs kropp är tunnare och mindre men de använder väl en träbit med högre denisitet. Ingen av basarna är särskilt tunga dock.

Halsen på EB är betydligt smalare, känns mer som en Jazzbas-hals och den har till skillnad mot Fenderbasar ingen märkbar radius i greppbrädan som känns helt flat. Smaksak. Har normalstora händer och för 40 år sen lärde mig att placera tummen bak på halsen, av den numera kände gitarristen Johan Norberg som försökte lära ett tonårigt popsnöre att spela klassisk gitarr. Jag känner mig mest bekvämt på en P-bas med lite mer bredd och lite mer utrymme mellan strängarna. På EB (och Jazz Bass) har min tumme en tendens att glida upp till överkanten och jag känner att det låser fast handen lite. För högerhanden så funkar det bra med fingerspel men när jag spelar med plektrum (eller tumme) så fördrar den extra space man får på en P-bas. Men detta är tycke och smak och beror lite på vana, spelstil, storleken på händer och allmän fumlighet.

Ergonomin är dock ett ställe där P-basen är klar vinnare. EBns korta kropp med en longscale-hals gör att tendensen till neckdive är påtaglig medan men kan klappa händer med P-basen utan att den åker iväg. Detta kan bero på att Epiphone klämt dit en fullång hals på en design som var gjort för shortscalen. Skulle var kul att känna om Warwicks variant har samma tendens. Fenderkroppen känns också närmare magen (trots att den av tjockare) pga sin utformning medan EB-kroppen är en planka.

Ljudet då, alla vet hur en P-bas låter. SB-micken ger lite extra punch till det. EBn har Epis originalmick som sägs vara ganska kass utbytt mot en Artec mudbucker. Ganska dovt och mulligt ljud men saknar lite punsch och output, men det skulle vara rättvisare att jämföra mot en DiMarzio Model One som ska ge en bättre ton (och som jag ska skaffa vid tillfälle om jag regelbundet använder Epi).

Slutsatser:
Jag är som sagt subjektiv som f-n, den bästa skönaste bas jag spelat på är en Fender Custom Shop Journeyman '59 P-Bas replica med rosewood-bräda. Det är min referens, vintage är mer kult men Fender CS är lika bra (att spela på, usel investering iaf på kort sikt). Min Tokai ligger inte miltals därifrån och har en rimlig prisnivå, en riktigt älskad japansk dam som jag tror kommer att vara min favorit under lång tid. EB-3:an har en annan känsla, ett annat sound och en annan look, men eftersom jag inte är proffsmusiker behöver jag inte en P-bas till som backup, utan kan välja en andrabas just för att den är annorlunda och tycka om den för det den är.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Vee-Eight
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:50
Ort: Trollhättan

Re: Fender vs Gibson - personliga reflektioner

Inlägg av Vee-Eight »

Kul läsning!

En liten kommentar bara:
Gibson hade en EB3L, som var longscale, men den gick ur sortimentet nånstans 1973.

Jag provade en Epi EB3, och jag blev lite kär i den, men tyvärr så blev neckdiven ett litet argument att köpa mig en Fender P-bas istället. Vill eg inte ställa dem mot varann, jag saknade både EB3 och Precision i samlingen.
Jag har >255 tecken skrot i gömmorna.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Fender vs Gibson - personliga reflektioner

Inlägg av Roger Hedin »

Nu är väl Epiphones halsar betydligt klumpigare än Gibsons, i alla fall om man jämför Thunderbird-modellerna. Några andra "likadana" har jag inte lyckats lägga händerna på. De nya Gibson T-bird är förvånansvärt välbalanserade med tanke på designen. "Alla" basar - dristar jag mig till att påstå - som har ett övre horn som inte når till tolfte band tenderar att dyka. Därför är Fender-designen överlägsen alla andra klassiska former, möjligtvis med undantag för Rickenbacker, som också har rejält lång näsa. Det är ingen slump att J och P (och deras avknoppningar) är överrepresenterade i musikvärlden. Alembics klassiska stekpanna VILL verkligen lägga pannan(!) mot golvet om man släpper taget. Warwick Thumb är inte mycket bättre i det avseendet. Thunderbird - de nya i alla fall - är det berömda undantaget som bekräftar en och annan regel.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Fender vs Gibson - personliga reflektioner

Inlägg av gthyni »

Leo Fender var ett geni, fast han fick göra ett omtag för att det skulle bli perfekt. P-basen vi inte lika ergonomisk i första generationen, jag har haft en telecaster bass som jag skavde hål på underarmens hud med, sålde tillbaka den. (Det var en 1968 då den hade varit en investering att behålla).

Angående neckdive, har någon provat ett sånt double strap? Hjälper det?
http://www.gruvgear.com/duostrap-neo" onclick="window.open(this.href);return false;


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 20 apr 2013, 22:52
Ort: Borlänge

Re: Fender vs Gibson - personliga reflektioner

Inlägg av Dansk_se »

Ja, ett stadigt axelband är bra att ha på den basen, men jag tror inte det behövs nån duo strap. Själv har jag kört med ett brett läderband bara.

Gällande halsens klumpighet tycker jag inte att det är några problem med just denna i alla fall. T-birdarna och till viss del EB-0 från Epiphone kan vara lite sådär men jag tycker att EB-3an är ganska smäcker :)

Ifall du inte har bytt strängar så sitter det trötta stainless i tjocklek 040-095 på nu. Det kan nog göra sitt till att outputen känns låg...
Bas.
Användarvisningsbild
gardinen
Medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 12:24
Ort: Trollhättan

Re: Fender vs Gibson - personliga reflektioner

Inlägg av gardinen »

Jag kan absolut skriva under på, att Fender Custom Shop är minst lika bra som sina gamla diton. Ett gammalt instrument har ju alltid en egen personlighet och historia bakom sig, men för ren spelbarhet skulle jag välja en custom shop.
Heja Fender!
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Fender vs Gibson - personliga reflektioner

Inlägg av gthyni »

Dansk_se skrev:Ja, ett stadigt axelband är bra att ha på den basen, men jag tror inte det behövs nån duo strap. Själv har jag kört med ett brett läderband bara.
Då är mitt gamla Fenderoriginalband helt fel alltså ;)
Dansk_se skrev: Gällande halsens klumpighet tycker jag inte att det är några problem med just denna i alla fall. T-birdarna och till viss del EB-0 från Epiphone kan vara lite sådär men jag tycker att EB-3an är ganska smäcker :)
MIn reflektion också, halsen på EB3an är smäcker.
Dansk_se skrev: Ifall du inte har bytt strängar så sitter det trötta stainless i tjocklek 040-095 på nu. Det kan nog göra sitt till att outputen känns låg...
Var sugen på att prova flats, men mudbucker kräver nog strängar med twang i, ska gå och se om Nysse har några D'Addario som passar mig.
gardinen skrev: Jag kan absolut skriva under på, att Fender Custom Shop är minst lika bra som sina gamla diton. Ett gammalt instrument har ju alltid en egen personlighet och historia bakom sig, men för ren spelbarhet skulle jag välja en custom shop.
Absolut som jag tänker. Den enda invändningen är om jag köper en ny CS och ångrar mig och vill sälja ett år senare så loosar jag mycket deg, med en vintage till rätt pris så tappar man sällan pengar.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Fender vs Gibson - personliga reflektioner

Inlägg av Danne »

Dansk_se skrev:
Gällande halsens klumpighet tycker jag inte att det är några problem med just denna i alla fall.
Nej, och vad gäller Epiphone är det nog inte alltid så konsekvent (gäller väl andra fabrikat också iofs). Jag har en tidig EB-0 från 1997 då de tillverkades i Korea och den har också en väldigt smäcker hals till skillnad från Kina-exemplaren. Halsprofilerna skiljer även på de gamla Gibson-basarna (EB-0/EB-3). Under tidigare 60-tal var de fetare än de senare exemplaren.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Fender vs Gibson - personliga reflektioner

Inlägg av Roger Hedin »

gthyni skrev:...Angående neckdive, har någon provat ett sånt double strap? Hjälper det?
http://www.gruvgear.com/duostrap-neo" onclick="window.open(this.href);return false;
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag hade nåt liknande en gång; det var två remmar i kors på ryggen mer eller mindre. Basen hängde helt rätt i vikt men helt fel i position. Den hamnade på tok för långt "åt vänster". Jag tror inte avlastningen med den där remmen blir lika bra som det kan verka, eftersom vikten ändå ligger över vänster axel...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Fender vs Gibson - personliga reflektioner

Inlägg av gthyni »

Kikade på Warwicks version, som synes på bilden så har de ändra kroppsformen lite, både ett horn som sticker ut lite mer och en "jazzbas"-kurva i andra änden av kroppen + att de flyttat strapknoppen från baksidan av halsinfästning till hornet.
Borde hjälpa balansen lite även om halsen ser ännu längre ut än på EB3an.

Bild
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Fender vs Gibson - personliga reflektioner

Inlägg av Mr Spock »

gthyni skrev:den numera kände gitarristen Johan Norberg som försökte lära ett tonårigt popsnöre att spela klassisk gitarr.
Off topic:
Jag har bott granne med den gode Johan för sisådär tusen år sedan. Då var HAN ett finnigt popsnöre och Spock var snorig. :D
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Vee-Eight
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:50
Ort: Trollhättan

Re: Fender vs Gibson - personliga reflektioner

Inlägg av Vee-Eight »

gthyni skrev:Kikade på Warwicks version, som synes på bilden så har de ändra kroppsformen lite, både ett horn som sticker ut lite mer och en "jazzbas"-kurva i andra änden av kroppen + att de flyttat strapknoppen från baksidan av halsinfästning till hornet.
Borde hjälpa balansen lite även om halsen ser ännu längre ut än på EB3an.

Bild
Den där är så snygg att jag ramlar av golvet! :P
Jag har >255 tecken skrot i gömmorna.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Fender vs Gibson - personliga reflektioner

Inlägg av gthyni »

Den tyskbyggd och kostar 70 lök


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Fender vs Gibson - personliga reflektioner

Inlägg av funkys**t »

gthyni skrev:Den tyskbyggd och kostar 70 lök


Sent from my iPhone using Tapatalk
Som hittat!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Fender vs Gibson - personliga reflektioner

Inlägg av Mr Spock »

Mr Spock skrev:
gthyni skrev:den numera kände gitarristen Johan Norberg som försökte lära ett tonårigt popsnöre att spela klassisk gitarr.
Off topic:
Jag har bott granne med den gode Johan för sisådär tusen år sedan. Då var HAN ett finnigt popsnöre och Spock var snorig. :D
On topic (jodå, det händer) tycker jag nog att både Fenders historiska mustang-/musicmastermodeller haft ett existensberättigande, jämväl Gibsons eb-modeller. I retrospektivt hänseende håller samtliga hög kvalitet, även om mickvalen ger påtagliga begränsningar i ljudbild när det gäller EB-0 och Musicmaster.

Shortscale är ju mitt signum: den närmast legendariska "sladdrigheten" är enligt min uppfattning främst en vanesak, även om tendensen som sådan nog tydligare kan anas hos Gibson.

Epiphone, slutligen, är ett obegripligt "koncept", där kannibaliserandet på premiummärket Gibson är mera skamlöst, beräknande - och resulterat i genomgående väsentligt lägre kvalitet än rivalkannibalen Squier.

Ur ett 30"-perspektiv finns det en Epi-modell värd att slå ett slag för: Allen Woody Rumblekat. I övrigt har Epiphone konsekvent gödslat med dynga i tjugotalet år nu.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Fender vs Gibson - personliga reflektioner

Inlägg av bassace »

Mr Spock skrev:Ur ett 30"-perspektiv finns det en Epi-modell värd att slå ett slag för: Allen Woody Rumblekat. I övrigt har Epiphone konsekvent gödslat med dynga i tjugotalet år nu.
Skulle absolut lägga till Viola i den listan.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Fender vs Gibson - personliga reflektioner

Inlägg av gthyni »

Sen detta skrevs har jag uppgraderat den lite förutom finjustering så har jag
* bytt halsmicken den en riktigt välljudande DiMarzio Model One
* monterat en Mod-Bar, en genialisk liten grej som förbättrar både klang och intonation.
Ett klart lyft.

Från början spelade jag regelbundet på den,
men min sen 40 år Fenderkrökta hand trivs inte med den flata greppbrädan så den har mest hängt och samlat damm på sistone.

Så den är till salu nu till förmån för en Jazz Bass
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=8&t=82703

Jag är och förblir en inkrökt Fenderman.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Fender vs Gibson - personliga reflektioner

Inlägg av Lowlife »

Hade en Gibson pizzaspade modell G3 en gång i tiden. Halsen var skön utan att profilen var märkvärdig åt något håll. Halstung var den inte heller tack vare kropp på ca ett halvt hektar i tunn men stenhård lönn. Tyvärr var ljudet ganska menlöst trots tre mikar. Men den var min första märkesbas. Bara det! De fenderbasar som hängde i musikaffärerna då, runt -80, var inte så jäkla bra de heller. Sjuttiotalsbasarna var ganska mediokra. Tur att japanerna efter några år av dåliga kopior lade ribban för kvalitet och tvingade upp den allmänna nivån.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Skriv svar