Short scale vs long scale

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Musicmannen
Medlem
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 12:54
Ort: Stockholm

Short scale vs long scale

Inlägg av Musicmannen »

Hej!
jag har alltid kört long scale men snubblade nyligen över en short scale som tog mig med storm så att säga. Jag har alltid avfärdat dem för att vara plonkiga leksaksbasar. Dumt av mig. Hade den inte kostat en stor påse guldmynt så hade jag slagit till med en gång men nu vet jag inte hur jag ställer mig till det eftersom 2hands värdet nog är rejält dåligt i förhållande till nypriset också. Mosrite är väl inte hetaste märket i stan liksom.

Eftersom jag inte har någon direkt erfarenhet av short scale så tänkte jag höra med andra som har det och kan säga för och nackdelar med dem...

Tack för tycken!
Fender Precision -66, Aguilar AG500SC, TKS
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Short scale vs long scale

Inlägg av Roger Hedin »

Jag hade en short scale Eko från 60-talet, vilken min äldsta dotter tog med när hon flyttade hemifrån. Den var rolig till vissa saker men definitivt en one trick pony jämfört med en "fullvuxen" bas. Enligt mig, alltså...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Short scale vs long scale

Inlägg av Henko »

Hade en Epiphone Rumblekat (shortscale o semihollow) som gav helt andra möjligheter än mina p-basar när det gäller att få till ett knubbigt sound på D- och G-strängen när man spelar lite högre upp på halsen. Å andra sidan inte samma tryck i de lägre tonregistren. Kräver en annan spelteknik. När det gäller andrahandsvärdet är väl allt utom Fender svajigt.
P-basar
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Short scale vs long scale

Inlägg av Mr Spock »

Roger Hedin skrev:Jag hade en short scale Eko från 60-talet, vilken min äldsta dotter tog med när hon flyttade hemifrån. Den var rolig till vissa saker men definitivt en one trick pony jämfört med en "fullvuxen" bas. Enligt mig, alltså...
50 öre från den andra ringhörnan är att val av skallängd, antal strängar och typ av mickar alltid kan optimeras i förhållande till musiktyp, egen spelstil etc. Att en shortscale per automatik skulle fler ha fler begränsningar än en 34" håller jag inte med om.
Däremot är det en annan slags känsla med en kortare mensur. Antingen gillar man det, eller så gillar man det inte.

Vad gäller ton, "plonkighet" och upplevda begränsningar i lägre register, är det precis som vanligt i basismens underbara(?) värld: vill du att det ska låta på annat sätt, så finns det pedaler in absurdum som ger möjligheter att ratta ljud.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: Short scale vs long scale

Inlägg av bostrowskij »

Spelar både short och longscale regelbundet (har fyra av varje). Shortscale har sin plats i verktygslådan, det är ett annat sound och inbjuder till andra spelsätt. Färre övertoner och kortare sustain, och som Henko säger så krävs ett lättare anslag och en annan spelteknik. Mosrite ser man ju inte så ofta, jag hade garanterat inte kunnat låta bli :D
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Short scale vs long scale

Inlägg av fieldflower »

Håller med om att de ofta är lite speciella ljudmässigt, vilket passar apbra in i vissa tillfällen.
Har en Squier shortscale som är superbra då jag vill ha basigt och fett ljud.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 659
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Short scale vs long scale

Inlägg av Falcon »

Använder faktiskt mest short scale i bandet, och den enda gång jag kan sakna det, är då det bör hamras åttondelar med rounds och p-bas.
Men det kan mest vara för att alla short scales har flats monterade.
| Höfner 182-1961 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Short scale vs long scale

Inlägg av Mr Spock »

Shortscalebasar var väl ett tämligen "seriöst" alternativ t o m 60-talet. Många basister körde kortskaligt, och det ansågs föga märkligt.

Successivt nischades 30" dock mot att bli "junior-", "student-" och "instegsmodeller", vilket väsentligt påverkade kvalitet, produktutveckling och status.

Sammanfattningsvis finns det sålunda både leksaksinstrument och "the real deal" i trettiotumsutbudet. Fender Mustang rekommenderas varmt till den som söker P-basljud i mindre förpackning.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Short scale vs long scale

Inlägg av Ingemar Sundström »

Jag är nog lite för bredaxlad för short scale. Känns hoptryckt. Har svårt för dom. Gillar storleken på p och j-basar fast dom är väll medium. Danelectro Dano -63 long scale är lite favorit just nu.
Ingemar
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Short scale vs long scale

Inlägg av midlifecrisis »

Har en kortskalig Duesenberg violin. Sanslös kvalitet, tycker jag. Blir väl inte samma botten som en long men det kan man ju hantera m stärkaren. Men är det botten man söker finns inget som slår U-Bass.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
RedCheer
Medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 01:55
Ort: Stockholm

Re: Short scale vs long scale

Inlägg av RedCheer »

Sålt min Jazz och kör endast på min Gisbons SG. Jag har låtit installera en DiMarzio Model One P120, sitter en varitone från certainbass i och det sitter TI's Flats på. Stor variation och inte en pony!
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Re: Short scale vs long scale

Inlägg av Bassmaniac »

Min shortscale är en Ampeg Dan Armstrong från 1970. Sjukt hög och fet output från pickupen! Får dra ner till halva volymen på stärken när jag spelar på den efter min Jazzbas eller Ric. Bästa shortscalen jag har haft, och jag har ägt ett antal genom åren. Otroligt fett och punchigt ljud, som slår flera longscale-basar på fingrarna. Rekommenderas!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Musicmannen
Medlem
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 12:54
Ort: Stockholm

Re: Short scale vs long scale

Inlägg av Musicmannen »

Kul! Det har också varit en bas jag har hållit lite utkik efter. Vore verkligen kul att provspela en någongång!! Mosriten jag provade hade den sjukaste tonen i de högre registrerna men tappade lite nere på E och A. Men vilken sustain och vilket sound lite högre upp. Och halsen... mums
Fender Precision -66, Aguilar AG500SC, TKS
tn97ahs
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 15:56
Ort: Mora

Re: Short scale vs long scale

Inlägg av tn97ahs »

Det finns ju en kompromiss som i min värld är den ultimata skallängden, d v s medium 32". Har en Jake 32" som är en helt underbar P-liknande historia. För mig som gammal gitarrist funkar den till precis allt och är extremt lättspelad. Ärligt talat fattar jag inte varför jag även har 3 till basar fast långa. Borde byta ut dom mot en 32" till :D

AH
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: Short scale vs long scale

Inlägg av bostrowskij »

Det efterlystes ju nackdelar också, och den största nackdelen är väl neckdive som de flesta shortscales lider av.
Jag har än inte stött på någon som balanserar helt perfekt, men det går oftast att lösa med ett bra axelband.
En annan nackdel/egenhet är att med flatwoundsträngar så får man ofta skumma övertoner långt upp på halsen på de grövre strängarna när strängarna är alldeles nya. Fenomenet finns även på longscalebasar men blir mer märkbart på en shortscale. Det brukar försvinna när strängarna blivit inspelade.
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Short scale vs long scale

Inlägg av gthyni »

vi väcker tråden,
konservativ är jag så tycker jag att de flesta shortscalebasar känns och ser ut som leksaker (provat Hofner fiol, EB-0 och Rascal),
men idag såg jag en som väcker en viss GAS lär dock var svårt att hitta en att prova och kanske lika bra det för priset var inte precis en spottstyver. Snälla tomten.... :vinkar:

http://www.gretschguitars.com/gear/edit ... rebird-red

Bild
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 659
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Short scale vs long scale

Inlägg av Falcon »

gthyni skrev:vi väcker tråden,
konservativ är jag så tycker jag att de flesta shortscalebasar känns och ser ut som leksaker (provat Hofner fiol, EB-0 och Rascal),
men idag såg jag en som väcker en viss GAS lär dock var svårt att hitta en att prova och kanske lika bra det för priset var inte precis en spottstyver. Snälla tomten.... :vinkar:

http://www.gretschguitars.com/gear/edit ... rebird-red

Bild
Riktigt häftigt prismässigt, men så snygg....
| Höfner 182-1961 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Short scale vs long scale

Inlägg av Mr Spock »

Falcon skrev:
gthyni skrev:vi väcker tråden,
konservativ är jag så tycker jag att de flesta shortscalebasar känns och ser ut som leksaker (provat Hofner fiol, EB-0 och Rascal),
men idag såg jag en som väcker en viss GAS lär dock var svårt att hitta en att prova och kanske lika bra det för priset var inte precis en spottstyver. Snälla tomten.... :vinkar:

http://www.gretschguitars.com/gear/edit ... rebird-red

Bild
Riktigt häftigt prismässigt, men så snygg....
Snygg, men VÄLDIGT mycket kropp bakom stallet: till det yttre formatet blir den minst lika stor/lång som en 34". Samma fenomen som med Fender Rascal: en del av poängen med en shorty går liksom förlorad...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Short scale vs long scale

Inlägg av Mr Spock »

bostrowskij skrev:Den största nackdelen är väl neckdive som de flesta shortscales lider av.
Njae..."de flesta"?
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Short scale vs long scale

Inlägg av gthyni »

Mr Spock skrev: Snygg, men VÄLDIGT mycket kropp bakom stallet: till det yttre formatet blir den minst lika stor/lång som en 34". Samma fenomen som med Fender Rascal: en del av poängen med en shorty går liksom förlorad...
den biten ska sticka ut åt höger....
Bild
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Short scale vs long scale

Inlägg av Mr Spock »

gthyni skrev: den biten ska sticka ut åt höger....
DET kan vi vara helt överens om!
:lol:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: Short scale vs long scale

Inlägg av Dan the Man »

Kör just nu på en Höfner Club bass (Ignition). Har även en Squier Bronco som jag moddat med nytt stall och SD P-basmickar. GIllar det kortskaliga. Man får spela lite annorlunda och stå ut med att man kanske inte har samma botten som med en normalländgsbas. Men det mesta går ju att ratta fram om man har en bra rigg iofs.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: Short scale vs long scale

Inlägg av bostrowskij »

Mr Spock skrev:
bostrowskij skrev:Den största nackdelen är väl neckdive som de flesta shortscales lider av.
Njae..."de flesta"?
Kanske inte riktigt Thunderbird-dive men jo, jag tycker faktiskt de flesta SS balanserar lite dåligt. Men det är inte alls nåt stort problem för mig, ett bra brett axelband och det är lugnt. Dessutom är de ju överlag lättare vilket ju är en mycket stor fördel jämfört med de långskaliga, det gör också att obalansen märks mindre.
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Short scale vs long scale

Inlägg av midlifecrisis »

gthyni skrev:vi väcker tråden,
konservativ är jag så tycker jag att de flesta shortscalebasar känns och ser ut som leksaker (provat Hofner fiol, EB-0 och Rascal),
men idag såg jag en som väcker en viss GAS lär dock var svårt att hitta en att prova och kanske lika bra det för priset var inte precis en spottstyver. Snälla tomten.... :vinkar:

http://www.gretschguitars.com/gear/edit ... rebird-red

Bild
Du får väl testa min. Den är alldeles, alldeles underbar.

Och helt fri från neckdive
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Freewheelin
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 10 mar 2012, 13:57
Ort: Bengtsfors/Uddevalla

Re: Short scale vs long scale

Inlägg av Freewheelin »

Ja detta med lång eller kort bas. Jag ser för och nackdelar med bägge varianter.
Ibanez har en bas som heter: Mikro, http://www.ibanez.com/eu/products/jumps ... RM20B.html" onclick="window.open(this.href);return false;
som jag köpte, underbar bas med fett ljud, p/j mickkonfiguration som jag gillar. Bra balans och lätt. Bra om man skall stå länge på scen eller långrep.
Även SX P-bas kortskalig har fått fina betyg av användarna, levererar fett P-basljud och sustain så det räcker och blir över. Ton i basar har ju med material, anslag, spelstil mm att skaffa och som redan nämnt tidigare så har man ytterligare möjligheter med både stärkare och pedaler. Även om man har korta fingrar går de ju att öva sig till långa basars bandbredd men här är det lite bekvämare med en kortskalig. En klar fördel tycker jag har varken med ljud eller utseende att göra. Att basarna är just korta, bra plats i trånga replokaler och trånga scener, ett gammalt tygfodral från en gitarr passar oftast. Man kan ju till och med stå i en garderob och lira. Det är bara att välkomna de små i vår basfamilj och placera dem bredvid de stora så de känner sig trygga och lira så ofta man kan!
Musikant i två band. Lirar bla. på en Clive Jazzbas genom en Fender Rumble 150W.
...ett gott grove förlänger livet...
Skriv svar