Acacia Atlas basar - Dingwall ripoff ?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Acacia Atlas basar - Dingwall ripoff ?

Inlägg av Hånken »

http://www.acaciaguitars.com/basses.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

Acacia guitars har släppt deras fanned fret serie ATLAS. Vem nu det är, och vad nu det är. Aldrig hört talas om dem, varken förr eller senare.

Vad de än kostar så är de de basar jag sett mest som härmar och kopierar själva stilen ifrån Dingwall. Eller STJÄL! Det verkar som om Dingwall har hamrat in i folks medvetande att "skall det vara fan fret skall det se ut som en Dingwall åtminstone". Om det inte nu inte rentav kan vara en riktig.

Av alla fan frets som finns på marknaden tycker jag denna verkar den mesta ripoffen som finns. Vad tycker ärade forummedlemmar?

Bild

Bild

Hmm.... t o m baksidan har de snott rakt av. Verkar inte gå att köpa någonstans ännu, även om de var på NAMM 2016.
Användarvisningsbild
Rigmor
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 01 sep 2013, 03:53

Re: Acacia Atlas basar - Dingwall ripoff ?

Inlägg av Rigmor »

De "riktiga" Acacia-basarna var/är högt skattade custombyggen av Matt Friedman, men sedan han dragit sig tillbaka passade två bröder Lienhard på att snappa upp varumärket och registrera det i eget namn. Så opportunism tycks ha präglat deras verksamhet från början.

Friedman lär ha byggt fanned-frets för över 15 år sedan. Här är en original-Acacia:

Bild
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Acacia Atlas basar - Dingwall ripoff ?

Inlägg av Hånken »

Jasså minsann, se där ja. Dra ett namn "i smutsen" kanske? Det visste jag inte. Det är kanske t o m så att de har "licens" ifrån Dingwall, men jag tror inte han har någon franchise deal med andra, och isåfall hade han valt andra aktörer på marknaden.

Det trista är att om dessa nya finns att få prova i parti och minut, och det visar sig att de inte håller måttet riktigt, så kanske folk får automatiskt en felaktig uppfattning om att Dingwall skulle vara liknande. Så är det med allt. Det är ju trist att om folk nu provar en fan fret av valfritt märke och den är byggd lite "koreamässigt" eller billigt, så tror ju folk att "fan frets" är så i alla andra fall också. Jag tror dock, att det problemet elimineras eftersom de flesta andra märken (utom Dingwall) har exakt motsvarande bas i "raka bandstavar" så de kan prova och jämföra skillnaden. Och kanske då upptäcka att den däringa "raka bandstavar" basen inte heller var något att hänga i julgranen.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Acacia Atlas basar - Dingwall ripoff ?

Inlägg av strummer »

Det här är ju nästan gulligt, fanboi extreme...
Alltså, tror du att det är Dingwall som hittat på fanned frets eller vad är det du yrar om? De basar du visar ser ju inte mer ut som Dingwall än Dingwalls super J ser ut som Fender...
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Acacia Atlas basar - Dingwall ripoff ?

Inlägg av strummer »

Och här är företaget man betalar till...
http://www.novaxguitars.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kompressor, det är livet!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Acacia Atlas basar - Dingwall ripoff ?

Inlägg av Hånken »

Ja, men de betalar inte längre. De har inte patent på metoden längre. De har patent på enbart namnet. Fanned Frets. Enbart om de tillverkas och sälj i USA. Ibanez betalar nada till Novax. Så ock ESP/LTD. De kallar sina för Multiscale dock. Ibanez kallar de för fanned fret.

Varför gjorde inte Ibanez sina fanned frets, eller ESP/LTD i "Dingwall inspired" form då?

Patentet som Novax trodde hade ensamrätt på har gått ut, och de tänker inte förnya det. Sedan folk upptäckt att det är en uråldrig idé. Vem som helst får bygga fanned frets idag, men vem som helst får inte lov att kalla det för fanned frets.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Acacia Atlas basar - Dingwall ripoff ?

Inlägg av strummer »

Hånken skrev:Ja, men de betalar inte längre. De har inte patent på metoden längre. De har patent på enbart namnet. Fanned Frets. Enbart om de tillverkas och sälj i USA. Ibanez betalar nada till Novax. Så ock ESP/LTD. De kallar sina för Multiscale dock. Ibanez kallar de för fanned fret.

Varför gjorde inte Ibanez sina fanned frets, eller ESP/LTD i "Dingwall inspired" form då?

Patentet som Novax trodde hade ensamrätt på har gått ut, och de tänker inte förnya det. Sedan folk upptäckt att det är en uråldrig idé. Vem som helst får bygga fanned frets idag, men vem som helst får inte lov att kalla det för fanned frets.
Intressant faktiskt att patentet eller vad det var har löpt ut, jag har inte brytt mig om fanned frets sedan jag byggde en bas för läänge sedan och fick betala till Novax för att kunna ta den till USA.
Det har ju redan från början stormat om Novax som så uppenbart tog en jättegammal idé och plötsligt lyckades patentera någon del av det hela, typsikt amerikansk idioti tycker jag...

Jag fattar inte vad du tycker är Dingwallinspirerat, som jag skrev tidigare ser jag inga speciella likheter mellan Acacia och Dingwall annat än att de båda har fanned fres/multiscale/whatever vi nu kallar det?
Hade de plankat det där vecket på dingwalls ända hade jag kanske sett npgot, men nu ser ju Acacia ut som vilken jäla skitbas som helst...
Kompressor, det är livet!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Acacia Atlas basar - Dingwall ripoff ?

Inlägg av Hånken »

De kunde ju kopierat Fender som DIngwall gör med super J och super P eller hur?
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Acacia Atlas basar - Dingwall ripoff ?

Inlägg av strummer »

Hånken skrev:De kunde ju kopierat Fender som DIngwall gör med super J och super P eller hur?
Ja, fast skulle det varit bättre eller? Det handlar säkert bara om kommunikationsproblem, men jag har svårt att begripa vad du menar...
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Acacia Atlas basar - Dingwall ripoff ?

Inlägg av maxoges »

Tar upp detta ämne igen med en till fanned frets bas som inte är Dingwall. Lite sugen blir man.
http://www.ebay.com/itm/Moses-Custom-St ... SwZ8ZW5f2N" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Acacia Atlas basar - Dingwall ripoff ?

Inlägg av Roger Hedin »

Det är inte ens Novax som var först; det fanns fan fret-instrument på Balkan för över 100 år sedan...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Acacia Atlas basar - Dingwall ripoff ?

Inlägg av Markooo »

Att folk kopierar Fender och Gibson verkar inte många bry sig om men fan ta den som ens försöker tänka tanken om att vidröra Dingwall...

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Acacia Atlas basar - Dingwall ripoff ?

Inlägg av Hånken »

Inte ens Novax hittade på det, borde inte få licenspengar alls, och det fanns på 1600 talet så de så, BANDEON hette instrumentet. Jag har aldrig påstått att Dingwall hittade på fanned frets för övrigt:

Bild

För övrigt så har jag hört och sett på Dingwalls forum att fler började bry sig. Dingwall svarade med att så länge inte huvudets form är rip off exakt i formen så kan han inte göra något, men han ligger inte sömnlös om nätterna om att någon skulle förväxla den basen med hans. Såklart. Det har inte med fan frets att göra, utan även om Dingwalls basar hade haft vanliga raka band på sina basar ifrån början, så hade väl inte Acacia börjat härma Dingwall fast med fanned frets istället ...eller hur?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Acacia Atlas basar - Dingwall ripoff ?

Inlägg av Roger Hedin »

Att ni orkar...
Spela bas istället... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Acacia Atlas basar - Dingwall ripoff ?

Inlägg av Hånken »

Vi orkar, för att man skall orka.

Jag har t o m tillrättavisat Sheldon Dingwall himself. På hans forum. I en intervju i en bastidning i somras (engelska Bass player) hävdade han bestämt att han fick idén till fanned frets när han såg en elektrisk Klein gitarr byggd åt Michael Hedges 1991, med fanned frets, i Guitar Player som hade presenterats på NAMM. Det visar sig att historie-revistionister förekommer överallt. Jag gick till stadens bibliotek, fick fram numret irån 1991, skannade in det, det var under artikeln "New at NAMM" och där stod ingenting om Michael Hedges.

Steve Klein bygge enbart en s.k. elektriskt HARP GUITAR åt Michael Hedges, och han hade inga alls gitarrer byggda med a) fanned frets, eller någon akustisk (med vanliga band) byggda av Steve Klein alls. Den undersökande journalisten i mig, har en moralisk kompass. Det kallas för att orka. Annars kan det vid annonser längre fram, hävdas "falsk proviniens" om att den och den guran är till salu, och den har ägts av Michael Hedges, för det står i en tidning med ansvarig utgivare, så då måste det väl vara sant, och ta tiotusentals dollar för detta. Så de så.

Jag plockade t o m fram en intervju med Steve Klein, som fortfarande lever i motsats till Michael Hedges, där han hävdar "I wish I could've had the time to build Steve a fanned fret guitar".

Nog om detta. Men det kallas för att orka. Och mellan pauserna då vi spelar, man måste låta kroppen och fingrarna vila för att återhämta sig, så r vi på pratabas och pratar en massa, strunt, som fakta, och allt där mitttemellan.
Skriv svar