Fender Rascal Bass - någon som testat?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Fender Rascal Bass - någon som testat?

Inlägg av Zyrran »

Jag har länge varit sugen på en shortscale men har inte riktigt kommit på vad jag vill ha. Hittade Fenders Rascal Bass som är en udda och riktigt häftig sak tycker jag, har ett ljud som varken är P eller J samt massa olika kombinationer på mickarna, fem lägen och två extra genom push-pull på volymen.

Någon som testat?

Bild
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fender Rascal Bass - någon som testat?

Inlägg av mrbaloo »

Gurra-G testade den i Musikermagasinet nummer 3 under 2015. Jag har nog kvar numret men kan läsa tidningen digitalt också.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Fender Rascal Bass - någon som testat?

Inlägg av GurraG »

Jag gillade den skarpt!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Fender Rascal Bass - någon som testat?

Inlägg av Zyrran »

Det låter ju lovande!
Någon som kommer ihåg vad de kostade när de fortfarande tillverkades?
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Fender Rascal Bass - någon som testat?

Inlägg av Zyrran »

GurraG skrev:Jag gillade den skarpt!
De kändes inte för middiga? Lite rädd att den kanske inte går att få djupbas ur den, men det går ju att ratta in på förstärkaren. Låter ju iofs riktigt bra på youtube klippen.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Fender Rascal Bass - någon som testat?

Inlägg av 200071 »

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fender Rascal Bass - någon som testat?

Inlägg av mrbaloo »

Ha! Kom på att jag visst satt och provade en sån här på DLX förra sommaren. Vad jag vill minnas blev det faktiskt en aha-känsla av att prova den. Precis som GurraG nämner i sin recension fick man lite old school-vibbar av ljudet. Den var faktiskt rätt trevlig även om jag själv föredrar lite mer modernt sound. Men hade man obegränsat med stålar och man slipper prioritera sina inköpsanmodan så kan ju en sån här slinka med hem.
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Inlägg: 1266
Blev medlem: sön 22 mar 2009, 16:58
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Fender Rascal Bass - någon som testat?

Inlägg av Nyasu »

Avskyr sådan placering av stallet, det förstör ju hela poängen med en kortskalig bas. Varken kroppen eller halsen är ju mindre.....
Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
Urban Guerilla
Medlem
Inlägg: 444
Blev medlem: mån 16 nov 2009, 19:40
Ort: Malmö

Re: Fender Rascal Bass - någon som testat?

Inlägg av Urban Guerilla »

http://www.malmomusikaffar.com/product/ ... ass-oct-rw

Vi har en på jobb, en väldigt ball bas, har varit sugen på att plocka den själv, när jag bara spelade på shortscale, men nu är jag tillbaka på 34". Ganska tunn och skön hals, får en del Bass VI vibbar av ljudet.
Har för mig att Marcbass äger en.

Priset på basen är högst diskuterbart också :lol:
maila på frej.magnusson@malmomusikaffar.com om någon är sugen.
Rickenbacker 4003 - 84, Lakland Skyline 44-64 Custom - 14, Fender Pawn Shop Bass VI - 13,
Sunn 300T, Sunn 2x15 x2
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fender Rascal Bass - någon som testat?

Inlägg av blackparkas »

Nyasu skrev:Avskyr sådan placering av stallet, det förstör ju hela poängen med en kortskalig bas. Varken kroppen eller halsen är ju mindre.....

Fast, nog är väl hela basen kortare än en vanlig?
Har för mig jag torrspelade en och såg även nån video där en snubbe lirade på en och den ser väldigt liten ut, även fast basisten i fråga är ganska kort.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Fender Rascal Bass - någon som testat?

Inlägg av peter_s »

Har testat en Rascal oförstärkt, och tycker att den kändes välbyggd, med en bekväm hals. Snygg är den också.

Men, eftersom stallet är placerat långt in på kroppen, så är det - precis som Nyasu är inne på - ungefär lika långt till första bandet som på en gängse långskalig bas. Det behöver givetvis inte vara en nackdel, men väl värt att tänka på för den som vill ha en kortskalig av ergonomiska skäl.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Fender Rascal Bass - någon som testat?

Inlägg av peter_s »

blackparkas skrev:
Nyasu skrev:Avskyr sådan placering av stallet, det förstör ju hela poängen med en kortskalig bas. Varken kroppen eller halsen är ju mindre.....

Fast, nog är väl hela basen kortare än en vanlig?
Har för mig jag torrspelade en och såg även nån video där en snubbe lirade på en och den ser väldigt liten ut, även fast basisten i fråga är ganska kort.
Har inte Rascal samma kropp som en Bass VI? Om den har det, och inte har skalats ner en aning, så är den i princip lika stor som kroppen på en Jazz eller Precision.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fender Rascal Bass - någon som testat?

Inlägg av blackparkas »

Jao, men jag tänker längden från axelbandsknopp bakom stallet till spetsen på huvudet.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Fender Rascal Bass - någon som testat?

Inlägg av Roger Hedin »

Du får lite Warwick-effekt av hur den är byggd. Allt hamnar "lite för långt till vänster". Allt utom kroppen, alltså.
Den här från Landing verkar annars rätt cool:
Bild
http://www.landingbass.com/New%20INDEX% ... 02013.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller den här Wilkins Barracuda 30":
Bild
http://www.wilkinsguitars.com/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Fender Rascal Bass - någon som testat?

Inlägg av Basstore »

Yes jag har en. Riktigt Nice o välljudande bas. O den känns inte så kort som den faktiskt är konstigt nog..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Fender Rascal Bass - någon som testat?

Inlägg av peter_s »

blackparkas skrev:Jao, men jag tänker längden från axelbandsknopp bakom stallet till spetsen på huvudet.
Som sagt, det skiljer inte så mycket i storlek på en Rascal och t.ex. en Jazz. Kanske några centimenter. Jag tror att den här bilden är hyfsat skalenlig, och en bra illustration av vad jag skrev tidigare, om hur långt det är till de lägsta banden på en Rascal kontra en långskalig bas:

Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fender Rascal Bass - någon som testat?

Inlägg av blackparkas »

Hm!

Intressant!

Detta gör ju basen betydligt mer intressant, även om jag nog ändå tyckte den såg liten ut på den basisten jag såg som använde den.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Fender Rascal Bass - någon som testat?

Inlägg av Zyrran »

Det här tål ju att tänka på... Söker framförallt en liten bas så Peter_s inlägg är ju ganska talande..

Ska kika lite på mustangen, pawnshopen i rött är ju galet läcker!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Fender Rascal Bass - någon som testat?

Inlägg av peter_s »

Zyrran skrev:Det här tål ju att tänka på... Söker framförallt en liten bas så Peter_s inlägg är ju ganska talande..
Se till att testa den! Det kan ju mycket väl vara så att du gillar Rascal-formatet, och -soundet.
Zyrran skrev:Ska kika lite på mustangen, pawnshopen i rött är ju galet läcker!
Jag är också svag för Mustang-basar, även om jag aldrig ägt någon. Men jag skulle inte tacka nej till en från typ sextiotalet.

Fender har för övrigt alldeles nyss, under sommar-NAMM i år, introducerat en ny Mustang-modell, med PJ-mikar och ett mindre exotiskt stall än det som sitter på originalet. Ryktet säger att den ska produceras i bl.a. ljusblått och Dakota-rött, och priset verkar bli ganska plånboksvänligt.

Såhär ser den ut:
Bild

Och här kan en läsa lite mer: http://www.premierguitar.com/articles/2 ... y-1?page=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar