PrataBas 10 år!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: PrataBas 10 år!

Inlägg av blackparkas »

Svensson skrev:Den tiden man uppdaterade webläsaren med sekunder emellan och det snackades om ALLT i diverse trådar. Låååångt innan fb och andra sociala medier fanns. Eller rättare sagt, pb första tiden var nog f-n det mest sociala mediet jag hittills frekventerat!

Ja verkligen!
Första 2-3 åren jag var med var ju fantastiska!

Helt grymt var det.




Lets make PB great again!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: PrataBas 10 år!

Inlägg av fieldflower »

Även om FB exploderat på sista tiden måste jag säga att PB för mig inte ligger långt efter.
Och en betydande del av det jag tar del av och engagerar mig i på FB är ju faktiskt PB-grejer, antingen PB:are eller inlägg på FB-PB.

Om man räknar in FB-PB i sina olika former är PB fortfarande absolut störst för mig.

Men visst var det coolt back in the day då all kommunikation skedde via forumet.
Nätets bästa plats!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: PrataBas 10 år!

Inlägg av mrbaloo »

fieldflower skrev:Även om FB exploderat på sista tiden måste jag säga att PB för mig inte ligger långt efter.
Och en betydande del av det jag tar del av och engagerar mig i på FB är ju faktiskt PB-grejer, antingen PB:are eller inlägg på FB-PB.

Om man räknar in FB-PB i sina olika former är PB fortfarande absolut störst för mig.

Men visst var det coolt back in the day då all kommunikation skedde via forumet.
Nätets bästa plats!
+1
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: PrataBas 10 år!

Inlägg av blackparkas »

Visst har FB exploderat, men det är en helt annan kommunikation på FB än hur PB funkade.


Iofs så är det inte så stor skillnad kanske. Egentligen.
Men det är inte FB som har sabbat PB.
PB hade fortsatt vara vad det var om det inte hade blivit som det blev... Så att säga... och det har inget som helst med FB att göra.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Lex
Medlem+
Inlägg: 1388
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 22:34
Ort: Ystad

Re: PrataBas 10 år!

Inlägg av Lex »

Gällande PB vs FB så är jag helt övertygad om att en massa folk som tillkommit i FB-gruppen de senaste åren inte har en aning om att det finns ett forum bakom. Om alla i FB-gruppen hade reggat sig och varit aktiva på PB hade det varit annat ljud i skällan. TROR jag! :D
Maruszczyk Elwood, Rickenbacker 4003 Snow Glo, Fender Precision AM Std, Aria Pro II Primary bass
Mesa M9 Carbine, EBS Classic 450, Ampeg Micro-VR, 2 x tks 212, 1 x tks 112
Korg Pitchblack+, MXR M80, EHX Micro Qtron, Boss CE-3
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: PrataBas 10 år!

Inlägg av Per »

Vad är FB? Folkbiblioteket?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: PrataBas 10 år!

Inlägg av BBQV »

Facebook.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: PrataBas 10 år!

Inlägg av Per »

:lol: Jag vet, fast jag tillhör ännu den underjordiska gerillan "Våga Vägra Facebook".

Facebook = Hotel California. "You can check out any time you like, but you can never leave."
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: PrataBas 10 år!

Inlägg av bjelkeman »

Lex skrev:Gällande PB vs FB så är jag helt övertygad om att en massa folk som tillkommit i FB-gruppen de senaste åren inte har en aning om att det finns ett forum bakom. Om alla i FB-gruppen hade reggat sig och varit aktiva på PB hade det varit annat ljud i skällan. TROR jag! :D
Jag skriver lite i FB gruppen och länkar till PB forumet. Jag gissar att de flesta vet.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
JDmusic
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 24 maj 2016, 20:05

Re: PrataBas 10 år!

Inlägg av JDmusic »

Lex skrev:Gällande PB vs FB så är jag helt övertygad om att en massa folk som tillkommit i FB-gruppen de senaste åren inte har en aning om att det finns ett forum bakom. Om alla i FB-gruppen hade reggat sig och varit aktiva på PB hade det varit annat ljud i skällan. TROR jag! :D
Haha! Jag visste inte ens att PB fanns på facebook! Måste kollas genast. :lol:
Med vänlig hälsning, John Ditmeyer

JD music
http://www.jdmusic.se
Användarvisningsbild
tmssinner
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 21:31
Ort: Kungsbacka - Sverige

Re: PrataBas 10 år!

Inlägg av tmssinner »

Hatten av till er och tack för alla inlägg - är inte i närheten av att varit med från början, bara fått den fina förmånen att ha ett gigantiskt forum med hur mycket bra människor, info och hjälp som helst att tillgå.
Bas; Yamaha BB414, Yamaha TRBX505
Förstärkare; Fender Bronco 40

"You can make the sound of two hands clapping - now, how does one hand sound..."
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++
Inlägg: 4748
Blev medlem: tor 23 okt 2008, 09:39
Ort: Göteborg

Re: PrataBas 10 år!

Inlägg av John_D »

Äsch! att jag missade denna tråden då.

JAg var iofs mest aktiv på forumet för några år sedan. gick med när jag skulle sälja min Bassmanrigg. Mycket nytta har man fått av PB under åren. inte minst när jag höll på att lägga basen på hyllan. Tack för alla år jag fått nöjet av att vara med här på PB.
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Användarvisningsbild
Mark Kung Sthlm
Medlem+
Inlägg: 1991
Blev medlem: mån 17 dec 2007, 20:21
Ort: Stockholm

Re: PrataBas 10 år!

Inlägg av Mark Kung Sthlm »

Kul.

Användarvisningsbild
Mark Kung Sthlm
Medlem+
Inlägg: 1991
Blev medlem: mån 17 dec 2007, 20:21
Ort: Stockholm

Re: PrataBas 10 år!

Inlägg av Mark Kung Sthlm »

blackparkas skrev:
Svensson skrev:Den tiden man uppdaterade webläsaren med sekunder emellan och det snackades om ALLT i diverse trådar. Låååångt innan fb och andra sociala medier fanns. Eller rättare sagt, pb första tiden var nog f-n det mest sociala mediet jag hittills frekventerat!

Ja verkligen!
Första 2-3 åren jag var med var ju fantastiska!

Helt grymt var det.


Lets make PB great again!!
Jag håller med, helt magiskt. Jag kom med någon gång slutet 2007 och det fanns alltid massvis med nya intressanta inlägg, baslotterier m.m.

Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: PrataBas 10 år!

Inlägg av Mr Spock »

Bara att instämma i allt vad som sagts: själv halkade jag in våren 2008, efter 13 års absolut bortovaro från allt vad musicerande heter hade det börjat suga i tarmen. Åtta år, 32 basar och en tiospårs-cd senare kan jag bara konstatera att detta varit en fantastisk plats.
Tyvärr är det inte mycket som varar för evigt, och så inte heller PB-stämningen. De fantastiska PB-lotterierna tvingades upphöra när nya medlemmar helt plötsligt började hota med anmälningar och annat dumt. Avsaknaden av moderatorer - en lösning som fungerade fint under ett antal år - höll de facto på att ta död på forumet, när det visade sig att alla inte registrerat sig här i syfte att prata bas, liv och gud vet allt, utan enbart sökt sig hit för att förstöra.

Idag är PB i mitt tycke en tråkigare plats än förr. Det är möjligt att FB tagit över mycket av sidodiskussioner, spontana utspel och annat. Jag vet inte, då jag aldrig reggat mig på FB.
Under alla omständigheter finner jag det beklagligt att antalet inlägg per dygn är så mycket färre, att upptäckarandan avseende basism tycks ha kvästs, samt att off-topicdiskussionerna helt lyser med sin frånvaro.

Men det kan säkert bli bättre.
Jag hoppas.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: PrataBas 10 år!

Inlägg av fieldflower »

Det handlar ju mest om att starta diskussionerna man tycker saknas... :!:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: PrataBas 10 år!

Inlägg av Mr Spock »

fieldflower skrev:Det handlar ju mest om att starta diskussionerna man tycker saknas... :!:
Det har du såklart rätt i. :hug:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: PrataBas 10 år!

Inlägg av mrbaloo »

fieldflower skrev:Det handlar ju mest om att starta diskussionerna man tycker saknas... :!:
Helt rätt! PB är det man själv vill att det skall vara. Nu verkar FB-gruppen mest handla om fredagsbas, lördagsstärk, söndagskabel, måndagssträngar, tisdagspickupper, onsdagsaxelband och torsdagspedaler. Och allt är svårsökt medan PB är sökbart och arkivsäkert.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: PrataBas 10 år!

Inlägg av Svensson »

Själva forumformatet funkar ju mycket bättre med olika kategorier. På fejjan slänger man liksom bara ur sig nåt som kan få nåt svar eller en like och så försvinner det i flödet. Sen är det klart att det under pb:s uppbyggnadsfas under några år var lite speciellt, man lärde "känna" varann på ett sätt som gjorde att onödiga påhopp och strider kunder lösas relativt enkelt.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
JDmusic
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 24 maj 2016, 20:05

Re: PrataBas 10 år!

Inlägg av JDmusic »

Tyvärr händer det i allt bredare omfattning att forum tappar aktivitet. På en del forum har det till och med utfärdats onödig kritik när nya medlemmar försökt skaka liv i gamla trådar för att "trådskaparen inte varit aktiv på länge". På andra forum kan helt nya diskussioner och synsätt lyftas fram när man väcker äldre trådar till liv igen.

Men jag själv är också skyldigt till att förbise forum. Åtminstone här på PB. Även fast jag inte har varit medlem länge har jag märkt att min aktivitet här minskade ännu mera sedan jag fick reda på facebookgruppen. Nu sitter jag där och läser istället till och från.

Hmm.... Jag skall nog ta och kolla om mina basistpolare är medlemmar här, jag har faktiskt inte frågat. Om inte så skall jag övertala dom att regga sig! Det är alltid kul med liv på ett forum (så länge det inte är folk som "enbart sökt sig hit för att förstöra" förstås)!
Med vänlig hälsning, John Ditmeyer

JD music
http://www.jdmusic.se
Användarvisningsbild
JPAM
VIP medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 22:41
Ort: STOCKHOLM

Re: PrataBas 10 år!

Inlägg av JPAM »

10 År!
Jag kom med 2009 och tycker det här är ett bra forum för oss basister.
Det var ett tag pajkastning som inte var basrelaterat...men det avtog som tur var
tack vare att några stampade foten och satte stopp för det.
Basauktionerna var en kul bra grej vilket tyvärr också kastades bort.
Sedan har några medlemmar försvunnit som jag saknar.
Och det också efter pajkastning.
Men i överlag har vi ett bra fungerande forum.
Och utan fantastiska drivande personer hade ju inte detta forum
nått upp till dessa 10 år....Ingen nämnd ingen glömd.
Alla här på forumet vet nog vilka dem är...TACK!

/JPAM
Fender Precision -52,Fender Bassman -52,Fender Musicmaster-77,Musicman Stingray-99,Hohner B2ADB,Takamine EG512C,Hagström Bassmaster 630,Hagström BT-100,Hagström 2x15",Markbass F500 2XMarkbass NY151,Markbass Micromarc 801
Användarvisningsbild
JDmusic
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 24 maj 2016, 20:05

Re: PrataBas 10 år!

Inlägg av JDmusic »

JPAM, det var ett par fina Hagströmslådor du har på bilden! Vad heter dom, vad sitter i dom?
Med vänlig hälsning, John Ditmeyer

JD music
http://www.jdmusic.se
Skriv svar