Köpa rätt jazz

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
tn97ahs
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 15:56
Ort: Mora

Köpa rätt jazz

Inlägg av tn97ahs »

Det blir nog ändå en jazz som jag går på jakt efter och den ska vara bra och under 4kg. Tänker mig en prislapp på 10-20 papp. Jag är ganska insatt i det som Fender tillverkat i Japan och kan absolut tänka mig en sån med högre modellbeteckning. Navigator har jag aldrig provat men dom är ju så ovanliga i detta land. Mexico tror jag går bort. USA kan jag inte så mycket om men jag ser en del sjuttiotalare till salu. Vad behöver man läsa på om för att få ett bra exemplar och för att få äkta vara i originalskick. Kanske någon här har förslag på något vettigt ex?

Anders
kosmos
Medlem
Inlägg: 323
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Köpa rätt jazz

Inlägg av kosmos »

Kul att du är intresserad av att köpa en jazzbas. Det finns säkert många kunniga här som kan hjälpa till!

Jag skulle satsa på något nyare tillverkningsår om jag inte sett instrumentet. Då minimerar du risken för att köpa ett instrument med sned hals osv. Syftar bara på instrument tillverkade i USA i diskussionen nedanför.

För den prislappen kan du köpa många fina instrument begagnade! Jag har själv en Fender jazzbas från 1976 som jag köpte i en butik för länge sedan. Kostade 8000 kr då. Den är trevlig på många sätt, men det finns många bättre nytillverkade instrument. Under den sjuttiotalet tillverkades många tunga exemplar även om de ofta blivit snyggt slitna med åren och ser bra ut. Jag skulle inte satsa på något sådant igen om jag köpte en annan bas idag. Min bas är inte heller längre huvudbasen utan vilar mest i caset.

American Vintage är trevliga instrument och du kan säkert hitta någon för 10.000-15.000 begagnad eller runt 20.000 ny. Vad för slags hals vill du ha? Jag tänker mest på att formen skiljer sig en del (U och C och Modern C). Provspela några olika om du har möjlighet.

Så klart ska du kolla på märkningar av halsen och kroppen och kolla så dateringen stämmer med Fenders listor. Det är dock ingen garanti... Osedda instrument skulle jag nog passa mig för om de kostar mycket pengar.

Det sägs också att Fender producerat bra instrument under olika perioder. Rätta mig någon annan om jag har fel men 2008 tills idag sägs vara rätt bra i tillverkningen - eller? Så klart äldre instrument också, men då räcker nog inte 20.000 kr.

Vettigt exemplar tror jag nog du hittar bäst här på Pratabas om du ska köpa sjuttiotalare. Den som säljer här har många ögon på sig ;)
tn97ahs
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 15:56
Ort: Mora

Re: Köpa rätt jazz

Inlägg av tn97ahs »

Stort tack för ett utförligt svar. Jag befinner mig i Örebro nu och har precis varit på 4sound och testat US standard och Mexico standard. Mexaren tyckte jag kändes mycket billigare än de 8000 dom vill ha. Inget för mig. USA kändes mycket bättre men inte alls så skön och följsam som jag förväntar mig för 17000. Den känns så ny, ocharmig och död på något vis. Min Japan jazz special är definitivt inte sämre i mina ögon och den har liksom en själ med sina dings, repor och sitt sätt att vibrera. Halsen på den känns lite platt/tunn, vet inte vad den profilen heter. Har även en Maruschuk Jake 32" som jag heller inte skulle byta mot en ny standard med dagens erfarenhet i ryggen. Om det inte handlar om det strikt affärsmässiga förstås! Jag ska hålla utkik på detta trevliga forum och kolla upp de alternativ som dyker upp. Något säger mig att en fin JV kan bli bra och då helst en Fender branded om det går att hitta. Har en sådan telecaster obas som är ruggigt bra.
kosmos
Medlem
Inlägg: 323
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Köpa rätt jazz

Inlägg av kosmos »

Så bra att du hunnit testa en del!

Jag förstår precis hur du menar med "ny, ocharmig och död". Jag hade en AM Standard Precision från 2012 som jag också upplevde precis så. Sedan har jag testat andra som känns hur trevlig som helst. Färg, strängar och inställningar av stränghöjd m.m. är också av betydelse. Inte bara öronen utan också ögonen ska njuta.

Fingerboard radius är också av betydelse för känslan. Greppbrädans "rundning". Vissa är mer runda ex 7.25" och andra mer platta ex 11". AM Standard ligger väl på runt 9" numera och Vintage och Classic 60:s på 7.25".

Squier JV ska också vara bra sägs det. Någon annan vet säkert mer om det. Har inte testat någon bas utan bara haft haft en Strata från 1982 och den var jättebra.

Hoppas du hittar något spännande!
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Köpa rätt jazz

Inlägg av gthyni »

Jag skulle köpa den här om jag var på jakt efter en Jazz:
https://www.blocket.se/stockholm/Jazz_B ... 833791.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

(med reservation för att jag skulle nog vilja känna på den innan jag hostade upp slantarna)
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
tn97ahs
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 15:56
Ort: Mora

Re: Köpa rätt jazz

Inlägg av tn97ahs »

Har faktiskt tänkt tanken! Samma fabrik som tidiga fender, fujigen, och då pratar vi jv/sq serierna. Synd bara att man bor så avsides uppe i Mora. Skulle dock vilja ha ett mer traditionellt utseende mtp att min egen fender är rejält kolsvart överallt. Men troligen är detta väldigt mycket för pengarna.
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: Köpa rätt jazz

Inlägg av Dan the Man »

Se om du kan hitta en 60's Classic Made in Mexico. Tror dom kom runt 2000, 2001. Tillverkas fortfarande och ligger på 11-12K, men en beggad kan man nog få för 5-6K.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Köpa rätt jazz

Inlägg av kmo »

Beggad AV62. Ligger väl mellan 8-11K beggade. Grymma basar.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
tn97ahs
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 15:56
Ort: Mora

Re: Köpa rätt jazz

Inlägg av tn97ahs »

kmo skrev:Beggad AV62. Ligger väl mellan 8-11K beggade. Grymma basar.
Det är ett alternativ jag tänkt på och fått tips om tidigare. Hur känner man igen en sån om man hittar en? AV står för amerikan vintage va?
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Köpa rätt jazz

Inlägg av BasBert »

Sandberg basarna då? Kvalité men lite dyra om man inte tar en "Electra". Skulle hellre ta en typ "TT.". Rek. inte Fender Mexico basarna - hellre US = ganska dyra.

En sån där Tokai som "gthyni" visat finns ju nya i Finland (bl.a) för runt 800euro : http://www.musamaailma.fi/merkit/tokai.html" onclick="window.open(this.href);return false;

....nåja det gäller ju att hitta sin "fav", man måste nog PROVA!

/BB
Användarvisningsbild
bejsman
Medlem+
Inlägg: 521
Blev medlem: sön 12 okt 2008, 18:22
Ort: Ekenäs Finland

Re: Köpa rätt jazz

Inlägg av bejsman »

Det finns väl en Sadowsky M här på forumet för 15.000. Inget dumt val.
Sadowsky UV-70 5
Sadowsky Metro PJ 5
Mike Lull MV4
Guild Pilot
Yamaha BB1200 fretless
Midas Precision
EBS Reidmar + 2xTKS 112 & Eden 300T & EBS Proline 4x10
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Köpa rätt jazz

Inlägg av BasBert »

bejsman skrev:Det finns väl en Sadowsky M här på forumet för 15.000. Inget dumt val.
Den menar du? http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f= ... M#p1325336" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bejsman
Medlem+
Inlägg: 521
Blev medlem: sön 12 okt 2008, 18:22
Ort: Ekenäs Finland

Re: Köpa rätt jazz

Inlägg av bejsman »

Jep.
Sadowsky UV-70 5
Sadowsky Metro PJ 5
Mike Lull MV4
Guild Pilot
Yamaha BB1200 fretless
Midas Precision
EBS Reidmar + 2xTKS 112 & Eden 300T & EBS Proline 4x10
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Köpa rätt jazz

Inlägg av BasBert »

Mm, en Sadowsky är inte helt fel. Finns en del beautys med Fenderlook..du "bejs..." har väl rätt nära till Tokai basarna i Finland?
tn97ahs
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 15:56
Ort: Mora

Re: Köpa rätt jazz

Inlägg av tn97ahs »

Det här börjar bli jättesvårt! Tack för alla tips och råd:) vad tror ni om telebasen som dök upp på blocket i dag?Har kollat in finska sidan med tokai som är ett märke jag har mycket god erfarenhet av. Har själv en japansk Les paul special som är helt fenomenal. Har även spelat lite på en hardpuncher från åttiotalet som är bra men tung. Nej det lutar nog mer och mer att jag låter bli att ha bråttom och väntar in läget när det dyker upp en fin JV eller möjligen SQ från japan. Alternativt en sjuttiotalare eller CS från Usa. Hur är AVRI-basarna? Grejen är att jag vill ha något som håller värdet över tid.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Köpa rätt jazz

Inlägg av gthyni »

tn97ahs skrev:vad tror ni om telebasen som dök upp på blocket i dag?
Jag hade en telebas, en -68a som jag drömt om länge, men tyvärr så passade den inte mig alls.
Jag nötte hål på skinnet på höger underarm när jag lirade flitigt, så det var bara att skicka den vidare och återgå till sin trogna P-bas. Bittert!
Men det beror ju på spelstil.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
bejsman
Medlem+
Inlägg: 521
Blev medlem: sön 12 okt 2008, 18:22
Ort: Ekenäs Finland

Re: Köpa rätt jazz

Inlägg av bejsman »

BasBert skrev:Mm, en Sadowsky är inte helt fel. Finns en del beautys med Fenderlook..du "bejs..." har väl rätt nära till Tokai basarna i Finland?
Det stämmer!
Sadowsky UV-70 5
Sadowsky Metro PJ 5
Mike Lull MV4
Guild Pilot
Yamaha BB1200 fretless
Midas Precision
EBS Reidmar + 2xTKS 112 & Eden 300T & EBS Proline 4x10
tn97ahs
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 15:56
Ort: Mora

Re: Köpa rätt jazz

Inlägg av tn97ahs »

Nu har jag tänkt om igen och bestämt mig för att jag tycker P låter bättre än jazz för egen del. Under transport från utlandet ligger nu också 2! st JV basar. Detta skall bli mycket, mycket spännande för det är väldigt tidiga "Fender branded" det handlar om. En från maj 82 och en från tidig höst 82. Båda original men med vissa issues som skall fixas. Eftersom jag gillar att renovera elgitarrer så kan man säga att man gör två flugor på smällen. Det är förresten så jag köper mina instrument och alla utom min Maru och JV tele har varit mer eller mindre renoveringsobjekt. Ska också bli väldigt intressant om dessa mytomspunna 0-serie JV (ca första halvåret) är så superbara som det sägs.

Tack för alla era inputs :D
Anders
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Köpa rätt jazz

Inlägg av gthyni »

De är bra om inte tidens tand gått för hårt åt dem De byggdes åt Fender av Fujigen Gaki (Tokai) som på den tiden var bättre än Fender på att bygga Fenderyxor


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
tn97ahs
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 15:56
Ort: Mora

Re: Köpa rätt jazz

Inlägg av tn97ahs »

gthyni skrev:De är bra om inte tidens tand gått för hårt åt dem De byggdes åt Fender av Fujigen Gaki (Tokai) som på den tiden var bättre än Fender på att bygga Fenderyxor


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja det ska bli intressant. Dessa två är mycket spelade på men fortfarande original förutom en speciell issue på den ena men den kan jag åtgärda som en "service och underhållsåtgärd". Själv brukar jag se det som ett mycket gott tecken på att det är bra instrument om dom är mycket spelade på. Det är nog extremt många gamla fenderyxor, andra också, som hamnat i soptunnan och brukats som donatorer eftersom dom var mindre bra i kombination att dom inte kostade så mycket då. De som finns kvar är kvar av en anledning och det är att dom är generellt bra. Sedan finns det säkert en del undangömda garderobsexemplar som aldrig brukats och dom har man ju ingen aning om dom är bra eller inte. Just dessa tidigare Fujigen när man verkligen ville imponera på Fender och få ett avtal är säkerligen generellt väldigt bra. Den ena är verkligen en sån, dvs, en Fenderloggad extremt tidig JV där det fortfarande finns spår av greco/Tokai. Den andra är någon månad äldre när produktionen var i gång med exakta pre cbs ritningar. Jag visar väl upp dom när dom anländer. Spännande blir det.
taug
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 15 apr 2014, 13:52

Re: Köpa rätt jazz

Inlägg av taug »

Ja, visa på. Kul med bilder och recensioner!
Skriv svar