Den första av mina nyinköpta JV-basar

Prata om allt som har med elbasar att göra
tn97ahs
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 15:56
Ort: Mora

Den första av mina nyinköpta JV-basar

Inlägg av tn97ahs »

Nu har jag hunnit testa en av mina två JV-basar som kom hem redan i förra veckan i ett stort paket från utlandet. Det här är alltså en PB62-75 från 1982 som var första året för den legitima tillverkningen av Fender i Japan. Det här exemplaret har en datumstämpel som säger 16/7-82 vilket bara är 2-3 månader in i produktionen. I o m Fenderlogon är det heller inte en modell avsedd att exporteras även om några enligt div info på nätet hamnade i England. Hur som helst så har den sina synliga spår av ivrigt användande men funktionellt och strukturellt är den perfekt. Helt original är den också vad jag kan se. Dessa är ju oerhört hypade och jag är egentligen inte en så bra basist att jag kan stå här och säga att det är världens bästa bas. Faktum är dock att det är svårt att släppa taget om den när man har hängt på sig den. Vikten är 3,8kg och halsen är ruggigt skön, bredden är som en vanlig P men känns inte stabbig alls för en gammal gitarrist som mig. Efter en stunds spelande bytte jag till min Fender Japan Jazz Special som jag innan detta tyckte var väldigt bekväm och väljusterad men som nu känns ganska stel och tråkig. Låter bra gör den också, precis som en gammal Fender P ska göra. Spelar mycket med plektrum och det passar den bra till. Summa summarum så är jag väldigt nöjd med köpet. Den andra som kom i samma paket måste bandas om då tidigare ägare gjort den bandlös. Den är en av dom allra första JV som rullade ut från fabriken i maj 1982 vilket betyder att den fortfarande har vissa små släktskap med de Tokai och Fernandes som tillverkades innan. Den är kosmetiskt i ett bättre skick än den som här recenserats men har samma färg och modellbeteckning. Det blir dock ett höstprojekt och recenseras när den är klar.
/Anders

Bild


Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Den första av mina nyinköpta JV-basar

Inlägg av gthyni »

Grattis


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Den första av mina nyinköpta JV-basar

Inlägg av blackparkas »

Nice!


Jag hade föredragit ett mint eller tortoise plektrumskydd på en svart, men grymt snygg i övrigt!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Petter Sköld
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 13:45
Ort: Huddinge

Re: Den första av mina nyinköpta JV-basar

Inlägg av Petter Sköld »

Jag har en likadan men vit med rött tortoise p-skydd, mycket lätt och låter skitbra. Grattis till köpet!
tn97ahs
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 15:56
Ort: Mora

Re: Den första av mina nyinköpta JV-basar

Inlägg av tn97ahs »

blackparkas skrev:Nice!


Jag hade föredragit ett mint eller tortoise plektrumskydd på en svart, men grymt snygg i övrigt!!
Håller helt med om att tortoise är rätt på svart men tanken är att behålla original. Passformen är fenomenal och slitaget med lite småsprickor och lite gulnat gör att det blir bra ändå. På den andra kanske jag ska leta rätt på ett äldre pasande tortoise.
Skriv svar