Dingwall-GAS

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Dingwall-GAS

Inlägg av Jellew »

Jag har haft rejält med gas efter en Dingwall 5:a ett tag nu, skulle vara kul att få prova att spela på en eftersom de ligger i en prisklass eller två för högt för att köpas i blindo utan viss ångest. Det verkar inte florera med Dingwallar i Sverige men är det någon som sitter på en och bor relativt nära Dalsland, samt kan tänka sig låta mig provspela?

/Jellew
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dingwall-GAS

Inlägg av Roger Hedin »

...bor relativt nära Dalsland...
Kan man bo nära Dalsland; det ligger ju långt från allting. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Om du har vägarna förbi Norrköping så kan du få provklämma på både fem- och sexsträngad Bängvägg.
Jag köpte min första utan att ha provat en fan fret bas över huvud taget. Jag hade inte ens sett en Dingwall i verkliga livet; bara på bild. Den kändes hemma inom tio minuter. Det enda som var lite avigt var uppe i diskanten ovanför oktaven, där banden lutar "framåt" mer märkbart. Men, det gick snart över. Femman köpte jag också ospelad och otestad. Det är min main machine numera.

Det du ska tänka på förutom fan fret, är att halsen är ganska tunn i profilen, inte alls som en Fender eller liknande. Sen är banden tunntunntunna; banjo- eller mandolinband. En annan sak att vänja sig vid är pickup-väljaren. Ingen VVT här, inte! Annars inget nytt under solen. Den känns inte speciellt lång, det ser inget konstigt ut när du tittar på greppbrädan då du spelar; däremot ser det konstigt ut för åskådarna.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Dingwall-GAs

Inlägg av 5string »

Fan fret låter spännande. Man pratar mest om tekniken med fan fret, men går det att med ord beskriva ljudet med de olika möjligheter som finns? Går den att ljudmässigt jämföra med något vanligar märke ( Fender, MM, WW eller andra i olika utförande) som man förhoppningsvis känner till? Liknar ljudet en JB, PB eller kanske mer åt HB? Kan man jämföra på det sättet? Ibanez och kanske någon mer har ju också fan fret. Är dessa på något sätt jämförbara? Förstår ju att ljudet påverkas av olika stränglängder, men hur? Där jag märker störst skillnad på 5-strängat, mellan olika fabrikat, är ju B-strängen!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dingwall-GAs

Inlägg av Roger Hedin »

5string skrev:Fan fret låter spännande. Man pratar mest om tekniken med fan fret, men går det att med ord beskriva ljudet med de olika möjligheter som finns? Går den att ljudmässigt jämföra med något vanligar märke ( Fender, MM, WW eller andra i olika utförande) som man förhoppningsvis känner till? Liknar ljudet en JB, PB eller kanske mer åt HB? Kan man jämföra på det sättet? Ibanez och kanske någon mer har ju också fan fret. Är dessa på något sätt jämförbara? Förstår ju att ljudet påverkas av olika stränglängder, men hur? Där jag märker störst skillnad på 5-strängat, mellan olika fabrikat, är ju B-strängen!
Det låter som vanligt ner till E, sen händer det intressanta. Istället för att du får en murken B-sträng med en helt annan klangfärg och karaktär, har du en sträng som låter som om den sitter på samma instrument i en naturlig fortsättning. Om du förstår vad jag menar. Du kan spela klara, stadiga toner hela vägen ner till botten; det är vinsten. En del av vinsten.

Den andra delen är att du får en betydligt jämnare spänning - tension - mellan alla strängar. Alla vet ju att på ett reguljärt standardset så är G-strängen den som är styvast. Här är skillnaden kanske inte borta, men väl reducerad till obefintlighet. Om du dessutom spelar sexa så brukar ju C-strängen vara stel som en stång, men då kompenserar man genom att göra den 3/4" kortare också. Stränglängderna varierar med just 3/4" (som strängvidden vid stallet på en Fender) på alla Dingwall utom möjligtvis SJ- och SP-modellerna.

37" B-sträng känns inte heller speciellt långt, då mensuren är 34" där du lägger emot handen vid G-strängen. Skillnaden är att du inte behöver "parallellkompensera" med dina fingrar, utan bara sträcka ut dem; du hamnar rätt i alla fall.

Ljudmässigt, jag har inga problem att låta som jag brukar, dvs. jazzbas. P-bastonen går också få till. Det handlar mer om hur du spelat än hur du skruvar...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Dingwall-GAS

Inlägg av 5string »

Tack Roger
Nu blev det plötsligt lite intressant att leta Bängvägg. Antar att de finns i lite olika figurationer, med mickar etc. Några tips om man inte spelar hårdrock o dylikt. Mer evergreens, lite i Kyrkor och till bl.a. dragspel. 5-strängat och gärna begagnat.
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Dingwall-GAS

Inlägg av Jellew »

Roger Hedin skrev:...bor relativt nära Dalsland...
Kan man bo nära Dalsland; det ligger ju långt från allting. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Om du har vägarna förbi Norrköping så kan du få provklämma på både fem- och sexsträngad Bängvägg.
Jag köpte min första utan att ha provat en fan fret bas över huvud taget. Jag hade inte ens sett en Dingwall i verkliga livet; bara på bild. Den kändes hemma inom tio minuter. Det enda som var lite avigt var uppe i diskanten ovanför oktaven, där banden lutar "framåt" mer märkbart. Men, det gick snart över. Femman köpte jag också ospelad och otestad. Det är min main machine numera.

Det du ska tänka på förutom fan fret, är att halsen är ganska tunn i profilen, inte alls som en Fender eller liknande. Sen är banden tunntunntunna; banjo- eller mandolinband. En annan sak att vänja sig vid är pickup-väljaren. Ingen VVT här, inte! Annars inget nytt under solen. Den känns inte speciellt lång, det ser inget konstigt ut när du tittar på greppbrädan då du spelar; däremot ser det konstigt ut för åskådarna.

Tusen tack Roger! Självklart kan man bo nära Dalsland Men det är inget metropol direkt :) Norrköping ligger ju exempelvis tvärs över landet men eventuellt kan jag ta en om omväg om jag är ute och åker i östlig riktning någon gång, om så blir fallet får du ett PM!
Roger Hedin skrev:
Ljudmässigt, jag har inga problem att låta som jag brukar, dvs. jazzbas. P-bastonen går också få till. Det handlar mer om hur du spelat än hur du skruvar...
Jag är faktiskt mer förtjust i ljudet av min streamer lx än min jazzbas, däremot så känns streamern något klumpig. Är jag ute och cyklar rent ljudmässigt månntro? När jag lyssnat på nätet så tycker jag Dingwall verkar ha ett väldigt brett ljud.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dingwall-GAS

Inlägg av Roger Hedin »

Jellew skrev:...Jag är faktiskt mer förtjust i ljudet av min streamer lx än min jazzbas, däremot så känns streamern något klumpig. Är jag ute och cyklar rent ljudmässigt månntro? När jag lyssnat på nätet så tycker jag Dingwall verkar ha ett väldigt brett ljud.
Du har fler möjligheter än du kommer att använda.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Re: Dingwall-GAS

Inlägg av Bootzy »

En kompis till mig äger en Dingwall, ABZ tror jag det är. Den finns i Åmål och den får du säkert prova. PM:a mig så får du hans kontaktuppgiter.
Fender Precision '68 - Fender Precision '69 - Epiphone Jack Casady - Hiwatt Custom 200 - Marshall VBC 412 - Mesa Boogie D800 - EBS Classic 1x12 x2
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Dingwall-GAS

Inlägg av 5string »

Vad är det för skillnad på Combustion och ABZ? Kina/Kanada, prisskillnad c:a 10.000kr, men i övrigt? Är det värt att betala det högre priset?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dingwall-GAS

Inlägg av Roger Hedin »

Jag skulle nog svara nej på frågan om det är värt skillnaden. Det handlar om ifall du vill köpa kanadensiskt eller kinesiskt. Dingwall har en bra kvalitetskontroll innan de släpper iväg saker och ting. Du får definitivt mer för pengarna om du köper en Combustion/NG-2 än om du köper en ABZ, vilket är den mest basic modellen, med matt lack, passiv elektronik m.m. Å ena sidan spelar du inte med lacken, och å andra sidan låter basarna bra utan någon som helst batteridrift. Hårdvaran är bättre på ABZ; sen ingår fodral också. Med dagens priser på en bra bag så får du lägga till nästan en tvåtusenlapp på kineserna...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dingwall-GAS

Inlägg av Roger Hedin »

En liten snäll demo, absolut slap-lös/fri...
[youtube][/youtube]
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Dingwall-GAS

Inlägg av blackparkas »

Haha!

Jag hör nästan ingen skillnad alls när han ändrar mick eller på preampen... :D
Sen spelar han ju nästan ingen ting på B-strängen, vilken väl ändå får anses som Dingwalls starkaste punkt...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Dingwall-GAS

Inlägg av Jellew »

Jag hade äran att prova en ABZ 5 igår efter bootzy's medling. Trevligt möte och trevlig bas, en alldeles utmärkt kväll i basarnas värld helt enkelt. Jag kan med säkerhet säga att The Hype Is Real (som man säger i staterna). B-strängen var ju självfallet helt fantastisk, jag har inte brytt så mycket om fem-strängade tidigare men jösses... En helt ny värld. Sen vill jag poängtera att basen var mycket mer än en välbyggd b-sträng, klockren rakt igenom. Nu blir det till att spara :)
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Dingwall-GAS

Inlägg av 5string »

Jag har sett att Bassdirect har en begagnad ABI 5, alkropp för 1650+20£
De har även en ny Combustion V ask, för 1200+20£.

Min fråga blir då till er som provat Dingwall, vilken skulle ni välja? Jag har inga problem med Kinatillverkat, så läng de är bra!
Mogalen
Medlem
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 16:59
Ort: Visby

Re: Dingwall-GAS

Inlägg av Mogalen »

5string skrev:Jag har sett att Bassdirect har en begagnad ABI 5, alkropp för 1650+20£
De har även en ny Combustion V ask, för 1200+20£.

Min fråga blir då till er som provat Dingwall, vilken skulle ni välja? Jag har inga problem med Kinatillverkat, så läng de är bra!
Köpte nyligen en Combustion 5'a från Bass Direct vilket landade på (allt som allt) ca. 12. Det är den bästa bas jag har spelat på. Har ägt tyskbyggda Warwicks och de har inte en suck i min åsikt. Kan inte jämföra med Jazz och P-basar då jag aldrig ägt någon som kan anses vara "bra", tycker dem är oerhört tråkiga (om man bortser från dem med lite roligare look, tex. Sting basar etc.). Dock skulle jag kunna tänka mig en Super P någon gång i framtiden.
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Dingwall-GAS

Inlägg av Jellew »

Köpte nyligen en Combustion 5'a från Bass Direct vilket landade på (allt som allt) ca. 12. Det är den bästa bas jag har spelat på. Har ägt tyskbyggda Warwicks och de har inte en suck i min åsikt. Kan inte jämföra med Jazz och P-basar då jag aldrig ägt någon som kan anses vara "bra", tycker dem är oerhört tråkiga (om man bortser från dem med lite roligare look, tex. Sting basar etc.). Dock skulle jag kunna tänka mig en Super P någon gång i framtiden.
Grattis till ditt köp! När du skriver att tyska Warwicks inte har en suck, snackar du om ljud, kvalité eller allt? Du får gärna skriva ihop en lite längre recension när du spelat in den lite, finns inte mycket info om Dingwalls här på forumet.

/Jellew
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dingwall-GAS

Inlägg av Roger Hedin »

5string skrev:Jag har sett att Bassdirect har en begagnad ABI 5, alkropp för 1650+20£
De har även en ny Combustion V ask, för 1200+20£.

Min fråga blir då till er som provat Dingwall, vilken skulle ni välja? Jag har inga problem med Kinatillverkat, så läng de är bra!
Jag antar att det är den här du menar:
Bild
Jag är ju otroligt svag för den där färgen...

Du får en passiv bas med betydligt bättre hårdvara och fint trä i toppen. Det ingår en original-gigbag. Vill du ha aktiv elektronik kan du se till att Bass Direct stoppar i det direkt till en extra kostnad, men faktum är: Bängväggarna låter otroligt fint passivt. Du klarar dig utan batteridrift. Jag skulle personligen handla blått när pundet ligger så lågt som det gör nu...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Dingwall-GAS

Inlägg av 5string »

Tack för era svar. Jag har lagt en beställning på AB I 5.
En Dingwall på väg till ostkustens pärla.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Dingwall-GAS

Inlägg av blackparkas »

Skulle verkligen vilja testa din Sklar-bas Roger... Tror inte den låter som jag vill men....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25785
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Dingwall-GAS

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Skulle verkligen vilja testa din Sklar-bas Roger... Tror inte den låter som jag vill men....
+1 på den.
Jag HOPPAS den inte låter som jag vill.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Dingwall-GAS

Inlägg av blackparkas »

Precis!

Det är väl inte bara att byta mickar på dem heller har jag för mig... Är väl inte standardgrejer på så många av de finare Bängväggarna...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dingwall-GAS

Inlägg av Roger Hedin »

blackparkas skrev:Precis!

Det är väl inte bara att byta mickar på dem heller har jag för mig... Är väl inte standardgrejer på så många av de finare Bängväggarna...
Never change a winning team! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
När du är ute och åker söderut härnäst kan du ju titta in. Du kan nyttja dasset på berget också istället för det på Norrlandsporten. Och testa Sklar-väggen. Och mjukpepparkakebasen...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Dingwall-GAS

Inlägg av blackparkas »

Haha! :D

Mjukpepparkakan vågar jag inte röra... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Dingwall-GAS

Inlägg av Jellew »

5string skrev:Tack för era svar. Jag har lagt en beställning på AB I 5.
En Dingwall på väg till ostkustens pärla.
Spännande!
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Dingwall-GAS

Inlägg av 5string »

Idag kom min Dingwall hem från Bass Direct. Har spelat hela dagen. Har inte provat så många basar, har en Bach MM och en Sire MM, och har tyck bra om dessa. Har även provat några dyra Fenderbasar, och även Yamahabasar, och tyckt att dessa var bra, men Dingwall AB I, var något alldeles fantastiskt.

Tack till er som svarade på mina frågar. Ni hade verkligen rätt.
Skriv svar