[LÖST] Sandberg som sprakar och har sig

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

[LÖST] Sandberg som sprakar och har sig

Inlägg av Pelleper »

Jag har en Sandberg California som jag inte blir klok på och som jag inte gillar alls, har inte använt den särskilt mycket alls sedan jag bytte till mig den för ett bra tag sedan. Jag provade att använda den i början när jag skaffat den, men ljudtekniker m fl gillar inte att jag kör på den (inte jag heller) för den låter väldigt illa, sprakar och knastrar så fort man nuddar volymrattar m.m.

Detta uppstår främst då den inbyggda preampen är igång, dvs då volymratten är nedtryckt. Då går det knappt att nudda rattarna, det sprakar så att man blir hörselskadad och nästan spränger högtalaren. Det spelar ingen roll om volymen är av eller på på basen, det sprakar lika mycket ändå. Detta hörs mest med preampen aktiverad, dock så gillar jag inte ljudet särskilt mycket utan preamp, och det är missljud även då, fast med lägre sprak-volym.

Så, vad kan man göra åt detta? Den har varit så hela tiden i min ägo vilket gjort att jag knappt använt den. Tog fram den idag då jag skulle sätta lite låtar till ett allsångsgig snart, och blev påmind om det igen, packade ner den igen och tog fram min tok-grymma Ares Jazz med EMG:s, typ 25 år gammal och låter hur bra som helst!

Så den här Sandbergen, kan man göra nåt enkelt för att få tyst på eländet tror ni? Det kostar nog en rejäl slant att lämna in den på service så det tror jag inte är prisvärt, det är väl inte mycket värde i en sådan här?

Tips mottages tacksamt! Min Ares får jobba vidare så länge, den kan man lita på!

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Senast redigerad av Pelleper den mån 03 okt 2016, 21:44, redigerad totalt 1 gånger.
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
aacee
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:14
Ort: Luleå

Re: Sandberg som sprakar och har sig

Inlägg av aacee »

En ny PM4:a jag skulle köpa ny hos min lokala musikhandlare betedde sig precis som du beskriver.
Den slutade med att den fick en ny pre-amp från Sandberg, tydligen något produktionsfel under en period.

Kanske något enklare fel med din men ett tips är väl att kontakta Sandberg och kolla läget...
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: Sandberg som sprakar och har sig

Inlägg av Pelleper »

aacee skrev:En ny PM4:a jag skulle köpa ny hos min lokala musikhandlare betedde sig precis som du beskriver.
Den slutade med att den fick en ny pre-amp från Sandberg, tydligen något produktionsfel under en period.

Kanske något enklare fel med din men ett tips är väl att kontakta Sandberg och kolla läget...
Hmm, ok, det låter ju inte så skoj. Problemet är att jag inte köpt denna ny av Sandberg eller av musikaffär, jag "bytte jämnt" med en Fender Jazz för ett bra tag sedan, så jag har tyvärr inget kvitto på denna och ev. garanti brukar inte följa med vid köp och så är den nog redan utgången :(

Den har varit så här sedan dag 1 i min ägo, i början trodde jag att det berodde på dåliga eluttag i en replokal, det var nån som sa att det berodde på det, men det gör det inte, den låter lika illa överallt. Trist som tusan, helt klart den sämsta "bas-affär" jag nånsin gjort :(

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Sandberg som sprakar och har sig

Inlägg av basmartin »

En preamp är dock inte jättedyr, om du känner dig på humör att byta ut den.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Sandberg som sprakar och har sig

Inlägg av Aslan »

Kolla med Sandberg direkt. De har väldigt bra kundservice:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: Sandberg som sprakar och har sig

Inlägg av Pelleper »

basmartin skrev:En preamp är dock inte jättedyr, om du känner dig på humör att byta ut den.
Ok, men dessvärre så har jag "tummen mitt i handen" och kan inte göra det själv :(
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: Sandberg som sprakar och har sig

Inlägg av Pelleper »

Aslan skrev:Kolla med Sandberg direkt. De har väldigt bra kundservice:)
Ok, så man kan få hjälp av dom trots att man saknar kvitto alltså? Hur kontaktar man dom enklast, jag hittar inga kontaktuppgifter på deras web?
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: Sandberg som sprakar och har sig

Inlägg av Pelleper »

Jag drog ett mess till Sandberg via Facebook och frågade om dom har några tips om vad det är för fel. Det känns ju besvärligt om man behöver skicka ner den till Tyskland för service, har dom serviceverkstad tillgänglig i Sverige tro?
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Sandberg som sprakar och har sig

Inlägg av Aslan »

Får du inget svar där kan du prova Service@sandberg-guitars.de
De har nog ingen egen verkstad här men tror dom det är preampen kanske de kan skicka en ny. Byttet kan du göra själv eller lämna in till en lokal tekniker för bara några hundringar.
Lycka till!:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: Sandberg som sprakar och har sig

Inlägg av Pelleper »

Hmm, fick till svar från Sandberg Service precis, och de "can tell for sure what causes that problem". Dom säger att det antagligen är en kortslutning/skada "on the mainboard" och dom vill att jag ska kontakta min "dealer" eller "distributor Fitzpatrick", dom kan hjälpa mig att byta preamp säger dom. Kul! Ingen av dessa är ju min "dealer", så om jag kontaktar Fitzpatrick så har jag inget kvitto att visa.

Baskräket var ju så här från dag 1 i min ägo och jag fick, tyvärr, ej möjligheten att provköra den inkopplad före bytet, bytet skedde rakt av på plats, ingen tidsfrist för ordentlig test gavs. Ja, jäg ÄR blond (då jag hade hår), och lättlurad!

Nåja, då får jag spela mer på min tok-grymma Ares istället! DET är i alla fall kvalitet!
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Sandberg som sprakar och har sig

Inlägg av fieldflower »

Men... prata med dem för tusan!!
Att du inte har nåt kvitto är bara ett problem om de säger att det är ett problem.
De kommer säga någon av följande:
1. Klart vi ska fixa basen, lämna in på xxx.
2. Vi kan fixa basen, men iom att du inte har kvitto kommer det kosta X pengar, lämna in på xxx.
3. Vi kan bjussa på en ny preamp, men vill du att vi byter kostar det X pengar, lämna in på xxx.
4. Vi kan inget göra på garanti/goodwill, men du kan köpa en ny preamp för X pengar.

Samtliga alternativ är bättre än att ha en dyr bas liggande som bara gör dig ledsen då du tänker på den.
Om utlägget för att fixa den är mer än du tänker lägga på den får du väl sälja den som objekt, eller sätta yxan i den.

Men släpp sargen och ta tag i den så du slipper gräma dig över den!
*Spark i baken!* :)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Sandberg som sprakar och har sig

Inlägg av Aslan »

fieldflower skrev:Men... prata med dem för tusan!!
Att du inte har nåt kvitto är bara ett problem om de säger att det är ett problem.
De kommer säga någon av följande:
1. Klart vi ska fixa basen, lämna in på xxx.
2. Vi kan fixa basen, men iom att du inte har kvitto kommer det kosta X pengar, lämna in på xxx.
3. Vi kan bjussa på en ny preamp, men vill du att vi byter kostar det X pengar, lämna in på xxx.
4. Vi kan inget göra på garanti/goodwill, men du kan köpa en ny preamp för X pengar.

Samtliga alternativ är bättre än att ha en dyr bas liggande som bara gör dig ledsen då du tänker på den.
Om utlägget för att fixa den är mer än du tänker lägga på den får du väl sälja den som objekt, eller sätta yxan i den.

Men släpp sargen och ta tag i den så du slipper gräma dig över den!
*Spark i baken!* :)
+1000!!!
Det är ju en fantastisk bas när den fungerar:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sandberg som sprakar och har sig

Inlägg av mrbaloo »

Har gjort samma "resa" med både min Peavey Cirrus och MM Stingray. I båda fallen var det inga problem att kontakta tillverkare vilka hänvisade till lokala leverantörer. Dock fick jag inte tag på reservdelar till Cirrusen, men kretskortet var av den typ att jag kunde reparera det själv genom att byta ett antal komponenter. När det gällde Stingrayen fick jag faktiskt köpa en ny preamp då jag uppgav serienumret på basen (alltså alternativ 4 enligt ovan).
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Sandberg som sprakar och har sig

Inlägg av Aslan »

Ett femte alternativ är ju att köpa vilken preamp som helst som du gillar.
Själv är jag inte så förtjust i Sandbergs egna så jag bytte ut den mot en Aguilar OBP-2 istället. Även om originalet fungerade...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: Sandberg som sprakar och har sig

Inlägg av Pelleper »

He he, ja, vad min herre verkar bestämd? Jag håller med om nedan, har startat en dialog via epost med Sandberg, men de hänvisar mig bara att kontakta Fitzpatrick, de säger inget om de står för notan eller liknande.

Jag är tyvärr helt oteknisk på att mecka med basar (och annat) så jag är beroende av att "rätt del byts på rätt sätt".

Det blir nog ingen yxa i den, men det kanske blir en "objekts-försäljning" om ett tag.
fieldflower skrev:Men... prata med dem för tusan!!
Att du inte har nåt kvitto är bara ett problem om de säger att det är ett problem.
De kommer säga någon av följande:
1. Klart vi ska fixa basen, lämna in på xxx.
2. Vi kan fixa basen, men iom att du inte har kvitto kommer det kosta X pengar, lämna in på xxx.
3. Vi kan bjussa på en ny preamp, men vill du att vi byter kostar det X pengar, lämna in på xxx.
4. Vi kan inget göra på garanti/goodwill, men du kan köpa en ny preamp för X pengar.

Samtliga alternativ är bättre än att ha en dyr bas liggande som bara gör dig ledsen då du tänker på den.
Om utlägget för att fixa den är mer än du tänker lägga på den får du väl sälja den som objekt, eller sätta yxan i den.

Men släpp sargen och ta tag i den så du slipper gräma dig över den!
*Spark i baken!* :)
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Sandberg som sprakar och har sig

Inlägg av Aslan »

Har du nån musikaffär i närheten? Isf bara du har en preamp så kan de säkert byta den för några få hundringar:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Sandberg som sprakar och har sig

Inlägg av Aslan »

Även min erfarenhet av Fitzpatrick så brukar de vara trevliga och tillmötesgående:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Sandberg som sprakar och har sig

Inlägg av hitman »

Det finns ytterligare ett alternativ (men prova först att prata med Fitzpatrick, har också hört positivt om dom).

Behöver du en preamp? Den låter visserligen bra på Sandberg (när de funkar) men de basarna låter alldeles utmärkt även passivt. Koppla i så fall bort preampen och löd en traditionell passiv ton- och volymkontroll, då har du en riktigt bra passiv elbas :-)

Har du inte lödkolv, kolla om du har nå´n händig PrataBasare i trakten som kan hjälpa dig.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Sandberg som sprakar och har sig

Inlägg av fieldflower »

Pelleper skrev:He he, ja, vad min herre verkar bestämd? Jag håller med om nedan, har startat en dialog via epost med Sandberg, men de hänvisar mig bara att kontakta Fitzpatrick, de säger inget om de står för notan eller liknande.

Jag är tyvärr helt oteknisk på att mecka med basar (och annat) så jag är beroende av att "rätt del byts på rätt sätt".

Det blir nog ingen yxa i den, men det kanske blir en "objekts-försäljning" om ett tag.
Jag tyckte det lät som du behövde en spark i baken för att dra det i mål. En oanvänd bas är en ledsen bas... ;)

Om de hänvisar till Fitz, kontakta Fitz...
I bästa fall erbjuder de lösning och i värsta fall berättar de priset för lösningen. Nothing to lose... :tummenupp:

Bytet fixar en lokal PBare eller en lokal musikaffär.

Det är ärligt talat värt att göra även om du inte vill ha basen. Värdeminskningen för att den är defekt är sannolikt större än kostnaden att fixa upp den.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: Sandberg som sprakar och har sig

Inlägg av Pelleper »

Hmm, jag upptäckte igår att det är mer fel än att det sprakar om den då man nuddar den, var tvungen att ta med den till ett rep igår, jag har bara 2 basar och den andra står i en replokal på annan ort så jag blev tvungen att ta med den här. Det går inte att stänga av volymen på basen. Hur jag än vrider ratten (rattarna) så är det volym på, jag har testat att vrida på samtliga rattar, tot 4 st, både i aktivt och passivt läge, men ICKE, volymen går ej att justera överhuvudtaget, det enda som ändras är tonbilden, och då bara litegrann, dvs bas/diskant etc. Det sprakar också när man nuddar rattarna OAVSETT om den är i aktivt eller i passivt läge (utdragen eller intryckt volymratt), det är ingen skillnad. Har förstås testat att byta batteri till ett helt nytt, där ungefär slutar mina "meckarkunskaper", men batteriet var enkelt att testbyta till och med för mig, som faktiskt är helt dum i huvudet. Hjälpte batteribyte då? NEJ, ingen som helst skillnad!

Det känns som att det är ett megafel på den, det borde ju vara något mer än pre-ampen eftersom den inte funkar som den ska vare sig aktivt eller passivt samt att volymen ej går att stänga av eller förändra alls. Spännande! Jag har kontaktat både Sandberg och Fitzpatrick, men endast fått ett kort svar från Sandberg för ett par dagar sedan där de hänvisar till Fitzpatrick. Från dom har jag inte hör något än.

Synd att jag har startat den här tråden bara, annars kunde jag ju erbjudit mig att byta detta "fantastiskt tokgrymma instrumentet", "det bästa jag någonsin haft" rakt av mot ett annat instrument med någon av er :). Fast det är förstås försent nu, nu vet ju ni om att det är trasigt :)

He he, nejvars, jag lurar INGEN, det ska man inte och det skulle jag må dåligt av.

Så, har ett gäng gig inbokade i helgen och kommande vecka samt nästa helg, brukar vilja ha med mig 2 basar för att ha en som "backup" i fall något skulle strula, men nu får jag klara mig med endast en. Fast det är ju en tok-grym ARES så det är jag egentligen trygg med :)
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Sandberg som sprakar och har sig

Inlägg av fieldflower »

Ring Fitz och kolla läget vettja.
"Hej, vet inte om ni sett mitt mail..."
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: Sandberg som sprakar och har sig

Inlägg av Pelleper »

He he, JA, jag SKA!!!! Men dom har stängt nu :)
fieldflower skrev:Ring Fitz och kolla läget vettja.
"Hej, vet inte om ni sett mitt mail..."
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Sandberg som sprakar och har sig

Inlägg av kmo »

Fixa en ny preamp så byter jag åt dig. Alt nya mickar o pottar så blir det en grym passiv bas.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Sandberg som sprakar och har sig

Inlägg av Musikanten »

Pelleper skrev:
Det känns som att det är ett megafel på den, det borde ju vara något mer än pre-ampen eftersom den inte funkar som den ska vare sig aktivt eller passivt samt att volymen ej går att stänga av eller förändra alls. Spännande!
Om det väsnas när man tafsar på volympot eller andra jordade delar är det inte preampens fel.
Misstänker en felkoppling eller någon skärmning som inte är gjord enligt alla konstens regler.
Behöver inte kosta skjortan att fixa sånt!
- Ingvar -
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sandberg som sprakar och har sig

Inlägg av blackparkas »

Är basen köpt i Sverige?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar