Hjälp angående akustiska basar!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av inber »

Jag har en Ibanez ackebas, tror det är en sån här:

https://www.thomann.de/se/ibanez_aeb8ebk.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Den är varken svår eller obekväm att spela på, tvärtom har den med friska strängar en härlig spänst som gör att det länge var min favoritbas (tills strängarna dog, nu låter den riktigt trist).

Rundgången kan vara lite problem vid liveframträdanden, men går hyfsat lätt att fixa om man har en bra EQ på sin stärkare. Jag har för egen del bara kört den i replokalen några gånger och där gick det att hålla rundgången under kontroll.

Håller med archisland: ett mycket bra alternativ till ackebas är en bandlös. Det är vad jag kör på våra akustiska låtar i coverbandet. Man får en helt annan ljudbild som funkar fint till akustiska gitarrer.

Bandlös är inte så svårt att spela på som ryktet säger. Man känner sig som en idiot några dagar som köpt en bas som inte går att spela på. Pengar i sjön. Men sen kommer det efter någon vecka kanske, långsamt men säkert: rena, vackra toner. Och då är bandlöst kul som sjutton! 8)
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av mrbaloo »

Ja, archisland och du inber verkar har tittat lite utanför boxen. Bandlöst är ju faktiskt rätt bra i såna sammanhang. Har spelat ganska många gånger i "akustiskt sammanhang" och då kört min bandlösa Cirrus. Vi har iofs inte uttalat spelat unplugged, men det fungerar mycket bra med bandlöst. Ett alternativ till ackebas alltså.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av mrbaloo »

inber skrev:Jag har en Ibanez ackebas, tror det är en sån här:

https://www.thomann.de/se/ibanez_aeb8ebk.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Den är varken svår eller obekväm att spela på, tvärtom har den med friska strängar en härlig spänst som gör att det länge var min favoritbas (tills strängarna dog, nu låter den riktigt trist).
Har faktiskt provat denna modell i butik någon gång och gillat den skarpt. Ganska lik känsla som min EWB20WNE-NT. Det verkar dessutom vara "mina" strängar på den också från fabrik (Daddario EXPPBB170). Var det såna strängar som dog för dig? Mina har inte dött än trots att jag haft min Ibba-acke rätt länge nu. Iofs har jag väldigt torra händer och normalt brukar strängar hålla mycket länge för mig oavsett bas.
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av brokenboy »

Det vart en Fender cb100 samt ett paket Daddario EXPPBB170 från tysken som jag såg att mrbaloo även rekomenderade där =) sen ett paket flats på det så får jag leka mig fram lite.
Men jag kan ju säga att jag varit sjukt sugen på att köpa en bandlös och testa lira på, och var väldigt inspirerad nu =) får sikta in mig på det till lön samt när min DG b7k blir såld! =)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av blackparkas »

Från Tysken när du har Musikcenter som är så fint i Borlänge...

SKÄMMES!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av brokenboy »

Oooo =) flatsen är handlade där, men dem var lite dyra på hardcase till akken så det vart tysken =) annars så försöket jag sponsra dem så mycket jag kan, Micke som jobbar där är duktig som fan med allt som rör basar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av blackparkas »

Aha... Så basen köpte du av Musikcenter?
Bra där! :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av brokenboy »

Ska jag svara på den =)
Hummmm humm bloc...k...et....
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av brokenboy »

Fan nu får man ju nästan dåligt samvete... Jag får köpa min bandlös skönhet på Musikgenrer =)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av blackparkas »

Haha! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av blackparkas »

Beggat måste man få köpa, det gör alla.
Däremot när man köper nya prylar till samma priser som det kostar lokalt, då blir ja lack. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av brokenboy »

Jo men så är det! Kan även få kosta någon hundring mer ibland =) det är lätt värt om man tänker dem gånger som man har panik jagat en kabel innan ett rep mm =) och bara kunnat sprungit in och köpt en
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av TDHP »

Jag fick en Ibanez ackebas i 50-årspresent. Har gjort några trubadurgig på den nu och är mycket nöjd! Har kört den via MXR M80 direkt i PA och det funkar fint. Köra i stärkare funkar dock sällan, det är för rundgångskänsligt.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar