Hjälp angående akustiska basar!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av brokenboy »

Nu har vi kommit till stadiet att vi har fått lite unplugged gig i slutet av året och vi i bandet ska börja experimentera med våra låtar, och få dem grymma i akustiskt format, pratade med en annan basist idag om att köpa en akustiskbas och han skrek rakt ut nej!
Han sa att jag ska köra vanligbas annars kommer jag ångra mig.
Tänkte höra lite med er på forumet som har lite erfarenhet av akustiskabasar, just i live sammanhang =)
Den basist jag pratade med sa "om du får plugga in den i stärkaren så låter den som en lite sämre elbas"

/Robert
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av fieldflower »

Min ackebas har bland de snyggaste basljudet i min bassamling. Träigt och stort liksom.
Å andra sidan har jag testat ackebasar som låter apa inpluggat.
Massa risk för rundgång om det är högljutt på scen, men funkar på hyfsat vettiga volymer.

Mitt tips blir det vanliga, tråkiga: Du måste testa!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av Roger Hedin »

Den bästa unplugged-basen du kan hitta är en vanlig P-bas. Ackebasar är i regel obekväma as att spela på, låter sämre och dessutom är det ingen som förväntar sig att basisten kör ackebasgitarr. Möjligtvis kontrabas.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av Jellew »

Akustisk bas är hur mysigt som helst :)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av Roger Hedin »

Jellew skrev:Akustisk bas är hur mysigt som helst :)
Om man har en bra - ja! Skaffa för ett engångsgig - nej. Sen förstår jag inte riktigt mysfaktorn. Det finns inget obekvämare att spela på än en på tok för stor gitarr med halsen för långt åt vänster. Om du menar att titta på - kanske. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av Jellew »

Roger Hedin skrev:
Jellew skrev:Akustisk bas är hur mysigt som helst :)
Om man har en bra - ja! Skaffa för ett engångsgig - nej. Sen förstår jag inte riktigt mysfaktorn. Det finns inget obekvämare att spela på än en på tok för stor gitarr med halsen för långt åt vänster. Om du menar att titta på - kanske. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Skaffa för ett engångsgig skulle jag inte heller göra, men låna en kanske. Jag tycker mig finna en mysfaktor i att spela på och titta på min tacoma-bas. Smaken är ju som baken så det är ju såklart en svår fråga att få svar på via andras åsikter...

Titta på den här vidoen: " onclick="window.open(this.href);return false; Om du inte blir sugen på en akustisk bas efter att sett den är det nog inget för dig :)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av mrbaloo »

Håller med om att en akustisk bas kan vara något obekväm att spela på. Men å andra sidan är det ett mycket trevligt instrument som du kan komma att få mycket användning för.

Men jag håller med om att många "enklare" modeller låter dåligt både akustiskt och ipluggat. Där får man inte tumma på kvalitet. Dock behöver inte akustisk bas kosta skjortan. Min Ibanez EWB20WNE-NT (https://basgitarr.wordpress.com/2007/12 ... b20wne-nt/" onclick="window.open(this.href);return false;) är en alldeles utmärkt bra acke. Kostade ca 4800 när jag köpte den, har jag för mig.

Provspela och lyssna både akustiskt och ipluggat innan köp. Sen varierar känslan också i olika instrument.

Har använt min bas både hemma, litet födelsedagskalas, små scener och på jättestor arena-scen (ok, det var mrbaloo.jr som spelade på den då). Funkar guldfisk i de flesta lägen.

Men låt dig inte luras att spela helt akustiskt. Ofta behövs förstärkning trots allt, även hemma om det skall jammas tillsammans med stålsträngade gitarrer.

Köp om du ser behovet!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av Roger Hedin »

Jagb hade en T-chief en gång i tiden, en fantastisk akustisk bas på alla sätt och vis. Däremot var det inget roligt att spela den live. Det krävdes en hel del notchfiltrande för att inte få den att runda, det krävdes att man satt och spelade, den tog plats och var himla ömtålig. Jag sålde den och spelar o-unplugged eller ackekontra...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av mrbaloo »

Roger Hedin skrev:Jagb hade en T-chief en gång i tiden, en fantastisk akustisk bas på alla sätt och vis. Däremot var det inget roligt att spela den live. Det krävdes en hel del notchfiltrande för att inte få den att runda, det krävdes att man satt och spelade, den tog plats och var himla ömtålig. Jag sålde den och spelar o-unplugged eller ackekontra...
Se där. Köp en Ibanez EWB20WNE-NT så blir du nöjd. Har väldigt, väldigt lite problem (läs: i princip aldrig) problem med rundgång med min Ibanez. Antagligen finns inte EWB20WNE-NT nya nu, men de kommer ibland på beg-marknaden (även 5-strängade). Annars har väl Ibanez någon annan bra modell i sitt utbud.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av mrbaloo »

Någon AWB-modell borde vara liknande kaliber på.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av fieldflower »

Obekvämt och obekvämt - väx längre armar! ;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av mrbaloo »

fieldflower skrev:Obekvämt och obekvämt - väx längre armar! ;)
:D

En del i det (något) obekväma är den stora kroppen. Sedan har jag problem att köpa långa axelband (inom rimlig budget)så att basen inte behöver hänga så onödigt högt. Men det får man på någotvis ta, en kontrabas är ju heller inget under av bekvämt instrument.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av fieldflower »

mrbaloo skrev:
fieldflower skrev:Obekvämt och obekvämt - väx längre armar! ;)
:D

En del i det (något) obekväma är den stora kroppen. Sedan har jag problem att köpa långa axelband (inom rimlig budget)så att basen inte behöver hänga så onödigt högt. Men det får man på någotvis ta, en kontrabas är ju heller inget under av bekvämt instrument.
I unplugged-konceptet ingår ju ofta att man får sitta ned.
Det är ju då det funkar som bäst.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av Hågge »

Skaffade precis en sådan här och är mycket nöjd.
https://www.thomann.de/se/takamine_gb30ce_natural.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av mrbaloo »

fieldflower skrev:
mrbaloo skrev:
fieldflower skrev:Obekvämt och obekvämt - väx längre armar! ;)
:D

En del i det (något) obekväma är den stora kroppen. Sedan har jag problem att köpa långa axelband (inom rimlig budget)så att basen inte behöver hänga så onödigt högt. Men det får man på någotvis ta, en kontrabas är ju heller inget under av bekvämt instrument.
I unplugged-konceptet ingår ju ofta att man får sitta ned.
Det är ju då det funkar som bäst.
Det stämmer bra det. Sittande spel tycker jag är mest bekvämt.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av Body&Soul »

Om det nu är så jobbigt att spela på en acke varför inte prova med en halv så räcker armarna.
Bild
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av AlbinH »

Body&Soul skrev:Om det nu är så jobbigt att spela på en acke varför inte prova med en halv så räcker armarna.
Bild
Då gäller det att vara noga så att man får rätt halva!
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av blackparkas »

De trevligaste och mest välljudande Ackebasar jag testat (dock bara opluggat helt) är Warwicks tyskbyggda Alien och Furch ackebas.

Jag skulle aldrig kunna köpa en Fender eller Ibanez t.ex.
Jag tycker de låter skittråkigt tycker jag.

Kan tänka mig att micksystemen på de basarna är betydligt mer påkostade också än billigare prylar.

Takamine-basen Hågge tipsar om har jag velat testa men aldrig fått möjligheten.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av mrbaloo »

Äh, jag tar med mig min Ibanez till Öviksträffen i Oktober. Då finns det alltså möjlighet att komma dit och känna på den.
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av brokenboy »

Underbart att se lite diskussioner om detta =)
Det är nog bara att testa och se om det är ens grej, och sen är det som man oftast stöter på att man får det man betalar för =)
Var faktiskt in i den lokala musik affären och provade en likadan Fender som det tipsades om här, och den lät rätt okej måste jag säga =)
Tror jag kör på något i den prisklassen och skulle det visa sig att vi i bandet vill fortsätta att leka akustiskt så får jag trappa upp ett steg i prisklassen och testa =)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av mrbaloo »

Kul!

Jag gjorde samma resa. Köpte en billig Morgan ackebas och sedan blev jag fast. Köpte mig sen en Ibanez och är supernöjd med den. Man får se ackebasen som ett eget instrument och inte alls någon kontra eller akustisk elbas. En akustisk basgitarr helt enkelt.

Lycka till med det akustiska liret!
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av brokenboy »

Tackar =)
Om vi ändå har lite kunniga personer om just detta på tråden, vad kör ni för strängar på ackebasarn? Nylon, bronze, elbas strängar?
Användarvisningsbild
victorstoltz
Medlem
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 23 mar 2013, 18:04
Ort: Göteborg

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av victorstoltz »

brokenboy skrev:Tackar =)
Om vi ändå har lite kunniga personer om just detta på tråden, vad kör ni för strängar på ackebasarn? Nylon, bronze, elbas strängar?
Jag kör flats på min. Blev ett jäkla fissel med vanliga bronze när man flyttar handen över halsen. Men det går givetvis att öva bort.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av mrbaloo »

Jag kör med originalsträngarna på min Ibanez. DAddario EXPPBB170. Grymt bra strängar som *inte* oxiderar, kladdar eller tappar ton. Normalt tycker jag att fosforbrons-strängar blir lite klibbiga och man blir svart om fingrarna. Men dessa coated-strängar fungerar fantastiskt bra i längden. Dessutom tycker jag om känslan och ljudet med dessa.

https://basgitarr.wordpress.com/2010/01 ... exppbb170/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hjälp angående akustiska basar!

Inlägg av archisland »

Körde bandlös elbas när vi körde ett unpluggedgig för ett par år sen. Funkade guldfisk! De ackebasar jag testat har verkligen känts som sämre elbasar.. Så nä, bandlös för min del :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Skriv svar