Antoria Les Paul

Prata om allt som har med elbasar att göra
mattias142
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 17 feb 2010, 12:30

Antoria Les Paul

Inlägg av mattias142 »

Är sugen på en sån här: http://www.ebay.com/itm/ANTORIA-NEW-MOD ... 2489393286" onclick="window.open(this.href);return false;

Nån som vet nåt om märket?
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Antoria Les Paul

Inlägg av hitman »

Ynf! En så´n liten läckerbit! *drägglar lystet...*
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Antoria Les Paul

Inlägg av Mr Spock »

Antoria är, om jag minns rätt, ett anrikt brittiskt märke. Schyssta jazzgurkor på 50- och 60-talen.

Idag ägs nog namnet Antoria av ngt investmentbolag - med instrumenttillverkning i Kina, Indonesien etc.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Antoria Les Paul

Inlägg av GurraG »

Oooh! Aaaah!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1305
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Antoria Les Paul

Inlägg av Danny »

Men VAFAN!!! Det är ju extremt nära min drömbas. Hade den bara varit i 32" så hade jag köpt direkt.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
Rigmor
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 01 sep 2013, 03:53

Re: Antoria Les Paul

Inlägg av Rigmor »

Som Spock säger - Antoria är ett brittiskt importmärke ägt av firman J.T. Coppock i Leeds (ett annat märke, CSL, var identiskt, men innehades av Charles Summerfield Ltd). De tillverkades i Japan under 60- och 70-talen av Fuji Gen Gakki på försorg av Hoshino ("Ibanez"), men sedan 2002 har Antoria byggts i Korea, vad jag vet.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Antoria Les Paul

Inlägg av Mr Spock »

Wikipedia fyller i ev luckor:

The Antoria brand was originally produced by the framus family who hand built every model. Guyatone-made guitars exported to the UK from Japan. One of the models was a copy of the Fender Stratocaster, played by Hank Marvin (until Cliff Richard gave him "the real thing"). Jeff Beck played one, as did Big Jim Sullivan when he was playing with Marty Wilde. They were imported by James T. Coppock (Leeds) Ltd and Charles Summerfield Ltd. Some Antoria guitars may have been manufactured in Bavaria by Framus.

In the 1970s, Antoria imported guitars made in the FujiGen factory, which also manufactured Ibanez guitars. Later, production shifted to Korea, where, among other models, an imitation Gibson ES-335 was made (a model also sold under the Harmony brand).

James T. Coppock ceased trading in the early 1980s and Antoria guitar production ceased. Then, probably in the 1980s, John Lawson acquired the brand and distributed guitars using the name until 2006. In January 2007, the Antoria brand was purchased by Adam Hall Limited, and then in 2010 by Tim Gentle Music of Stockton-on-Tees. The new Antoria electric guitars are manufactured in South Korea, and their acoustic and electro-acoustic guitars in China.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Skriv svar