Lite närbilder på "vintage" Fender kvalitet...

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Lite närbilder på "vintage" Fender kvalitet...

Inlägg av Roger Hedin »

Här är några närbilder på min gamla blytunga Jazzbaskropp, samt en "familjebild på den gamla och den nya kroppen, halsen och plektrumskyddet...
Bild
Pickup-fräsningen är inte av denna världen. Original ´78. Hålet i mitten (ej original) har innehållit "allt möjligt"...

Bild
Den hiskeliga halsfickan med gluggar för mjölktänderna. Notera de fyra extra hålen där byggaren Johan Gustavsson i Skåne monterade plugg som höll hals och kropp på plats...

Bild
Så här tight monterad var halsen...

Bild
Halsfickans fräsning satt inte centrerat med kroppens "häl", så halsen satt off center, men i alla fall i linje...

Bild
Hela konkarongen! Den nya kroppen ska lackas av en kompis med lackeringsbås; den kommer att få "lämplig åldrad nyans" så den hänger ihop med halsen. Det skiljer drygt tre kilo mellan de båda kropparna.

Här är en förklaring till varför jag har svårt att se värdet i det upphaussade pris man får betala för (i alla fall det sena) 70-talets hafsbyggen, original eller ej. Skitbitar, vilket i fallet med denna bas resulterade i en ofantlig ton i basen och diskbråck hos mig, en hals som gick att gnicka fram och tillbaka p.g.a. den obefintliga passningen mellan kropp och hals, samt pickuper som i bästa fall producerade ljud. Nä - nu ska den bli som det var tänkt från allra första början...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Lite närbilder på "vintage" Fender kvalitet...

Inlägg av maxoges »

Tack för rapportaget Roger!
Alltid schysst med en saklig osentimental läsning.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Lite närbilder på "vintage" Fender kvalitet...

Inlägg av bootsy »

Den anskrämliga byggkvaliteten hos Fenders sena 70-talare är vida känd.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lite närbilder på "vintage" Fender kvalitet...

Inlägg av Roger Hedin »

bootsy skrev:Den anskrämliga byggkvaliteten hos Fenders sena 70-talare är vida känd.
Förtjänar att tjatas in hos "unga längtansfulla basister med 70-tals tidsenlig frisyr"... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Lite närbilder på "vintage" Fender kvalitet...

Inlägg av blackparkas »

Skiter man väl i!!!

Vem bryr sig om halsfickor när man kan spela rock n roll istället?!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Lite närbilder på "vintage" Fender kvalitet...

Inlägg av JazzBassillen »

"Rock n’ Roll är bättre än en stadig halsficka"
Som Kal P(-arkas) Dal (nästan) sa.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lite närbilder på "vintage" Fender kvalitet...

Inlägg av Roger Hedin »

JazzBassillen skrev:"Rock n’ Roll är bättre än en stadig halsficka"
Som Kal P(-arkas) Dal (nästan) sa.
Kal P Dal dog också...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lite närbilder på "vintage" Fender kvalitet...

Inlägg av Roger Hedin »

Halsfickor: basarnas svar på tandfickor...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Lite närbilder på "vintage" Fender kvalitet...

Inlägg av JazzBassillen »

Bashalsar: basarnas svar på tandhalsar...
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Lite närbilder på "vintage" Fender kvalitet...

Inlägg av Per »

Vad har ni tagit upp ur fickan och halsat? En tår på tand? :lol:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Rigmor
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 01 sep 2013, 03:53

Re: Lite närbilder på "vintage" Fender kvalitet...

Inlägg av Rigmor »

Ja, största delen av 70-talet var ett kvalitativt lågvattenmärke för Fender, under CBS.
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 659
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Lite närbilder på "vintage" Fender kvalitet...

Inlägg av Falcon »

Roger Hedin skrev:Här är några närbilder på min gamla blytunga Jazzbaskropp, samt en "familjebild på den gamla och den nya kroppen, halsen och plektrumskyddet...
Bild
Pickup-fräsningen är inte av denna världen. Original ´78. Hålet i mitten (ej original) har innehållit "allt möjligt"...
Pickupfräsningen påminner mig om min gamla Belamy - ett kvalitetsbygge även där....
| Höfner 182-1961 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Lite närbilder på "vintage" Fender kvalitet...

Inlägg av gthyni »

Roger Hedin skrev:Här är några närbilder på min gamla blytunga Jazzbaskropp, samt en "familjebild på den gamla och den nya kroppen, halsen och plektrumskyddet...
Bild
Pickup-fräsningen är inte av denna världen. Original ´78. Hålet i mitten (ej original) har innehållit "allt möjligt"...
Nu ska vi inte skylla allt på Fender, trots att jag också är mycket frågande till priserna på den tidens pjäser.
Någon har nog varit och fräst upp stallmickshålet på ett mindre nogräknat sätt.
Det är nog många basar man inte ska plocka bort plekan på om man vi se snyggt hantverk, inkl någon jag själv moddat :vinkar:
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lite närbilder på "vintage" Fender kvalitet...

Inlägg av Roger Hedin »

gthyni skrev:...
Nu ska vi inte skylla allt på Fender, trots att jag också är mycket frågande till priserna på den tidens pjäser.
Någon har nog varit och fräst upp stallmickshålet på ett mindre nogräknat sätt.
Det är nog många basar man inte ska plocka bort plekan på om man vi se snyggt hantverk, inkl någon jag själv moddat :vinkar:
Jo! Vi ska skylla ALLT på Fender. Allt utom det igensatta hålet i mitten; det har jag gjort. När jag köpte basen var den svart, lackad i krackelerad skitful tjock plastlack. Pickup-fräsningarna med den svarta originalfärgen i är HELT original. Att man körde halspuppans hål med en dimension av fräs må vara gjort, då den ändå var menad att täckas av ett plektrumskydd. Stallpuppehålets ytterst ojämna "sårkanter" är original, och överlackat med samma plastlack. ALLT du ser utom Plastic Paddinghålet är Fender Original Vintage High Quality Work. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Försök räkna alla vedbitarna i kroppen! Den är hoplimmad av sju-åtta bitar. Jag tycker Fenders ORIGINALFRÄSNING för stalljorden är diskret...
Bild
Till Fenders/CBS försvar kan jag säga att kroppen inte är skev; den är bara Samsung-skev...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lite närbilder på "vintage" Fender kvalitet...

Inlägg av Roger Hedin »

Här är ett annat exempel på Fenders "immaculately snug fitting"...
En Precision Elite II med motorhuven uppe visar att fula halsfickor var standard, liksom våldsamma urfräsningar under allt som skyddas av ett plastlock...
Bild
Jag var på vippen att köpa en sån bas härförleden, men insåg snabbt att den både var ett bojsänke och massivt slarvbyggd. Vad gällde Fender var det så här: What you see is not what you get. Mycket bättre nu! Ingen köper Volvo 144 heller...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Lite närbilder på "vintage" Fender kvalitet...

Inlägg av Jensa »

Roger Hedin skrev:Här är ett annat exempel på Fenders "immaculately snug fitting"...
En Precision Elite II med motorhuven uppe visar att fula halsfickor var standard, liksom våldsamma urfräsningar under allt som skyddas av ett plastlock...
Bild
Jag var på vippen att köpa en sån bas härförleden, men insåg snabbt att den både var ett bojsänke och massivt slarvbyggd. Vad gällde Fender var det så här: What you see is not what you get. Mycket bättre nu! Ingen köper Volvo 144 heller...
Den i Smedjebacken? :)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lite närbilder på "vintage" Fender kvalitet...

Inlägg av Roger Hedin »

Nä, från Bass Direct.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
baa
Medlem+
Inlägg: 538
Blev medlem: lör 14 apr 2007, 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Lite närbilder på "vintage" Fender kvalitet...

Inlägg av baa »

Roger Hedin skrev:Här är ett annat exempel på Fenders "immaculately snug fitting"...
En Precision Elite II med motorhuven uppe visar att fula halsfickor var standard, liksom våldsamma urfräsningar under allt som skyddas av ett plastlock...
Bild
Jag var på vippen att köpa en sån bas härförleden, men insåg snabbt att den både var ett bojsänke och massivt slarvbyggd. Vad gällde Fender var det så här: What you see is not what you get. Mycket bättre nu! Ingen köper Volvo 144 heller...
Det där hade annars kunnat vara en P för mig.
Dubbel-P :D
6 x Vantage - Basspod XT live - Hartke LH1000 - Hartke HyDrive 410 + 115
Medlem i 50+ klubben
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Lite närbilder på "vintage" Fender kvalitet...

Inlägg av Jensa »

Roger Hedin skrev:Nä, från Bass Direct.
Det var inte ens en sådan som var till salu där. :)

Bild

https://www.blocket.se/dalarna/Gibson_F ... m?ca=6&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lite närbilder på "vintage" Fender kvalitet...

Inlägg av Roger Hedin »

Jensa skrev:
Roger Hedin skrev:Nä, från Bass Direct.
Det var inte ens en sådan som var till salu där. :)
Jo. Det var EXAKT en sån, fast i en trefärgad udda burst-variant. Om du talar om Bass Direct. Talar du om Blocket så lovar jag dyrt och heligt att den bleka enpuppebasen har samma överraskningar att bjuda på under huven...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Lite närbilder på "vintage" Fender kvalitet...

Inlägg av Jensa »

Roger Hedin skrev:
Jensa skrev:
Roger Hedin skrev:Nä, från Bass Direct.
Det var inte ens en sådan som var till salu där. :)
Jo. Det var EXAKT en sån, fast i en trefärgad udda burst-variant. Om du talar om Bass Direct. Talar du om Blocket så lovar jag dyrt och heligt att den bleka enpuppebasen har samma överraskningar att bjuda på under huven...
Det var den i Smedjebacken (på bilden och i länken) jag talade om.
BD vet jag inget om. :)

Fender har aldrig kvalitetsmässigt lyckats imponera på mig.
Skriv svar