Eastwood bra eller en sminkad gris?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Johnny the räv.
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 15 sep 2016, 14:26

Eastwood bra eller en sminkad gris?

Inlägg av Johnny the räv. »

Hej, blev lite sugen på en shortscale hollowbody men det är verkligen inget behov av, så vill inte spendera för mycket.
Eastwood har en modell som ser riktigt smarrig ut men läste att de inte hade så mycket mer än utseendet, är de att kasta pengar i sjön eller vilken klass håller de?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Eastwood bra eller en sminkad gris?

Inlägg av blackparkas »

Beror väl på hur man ser på det.

Vad kostar de?

Har testat några stycken, de har känts ok.
Och jag menar, kostar de 3-4-5-6000 där i krokarna så är det väl egentligen skitsamma hur de egentligen är kvalitetsmässigt?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Eastwood bra eller en sminkad gris?

Inlägg av Mr Spock »

Eastwoods hollow body byggs i samma fabrik som Harley Bentons dito.

Köp en Harley. 2å5.

Bild
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Johnny the räv.
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 15 sep 2016, 14:26

Re: Eastwood bra eller en sminkad gris?

Inlägg av Johnny the räv. »

Mr Spock skrev:Eastwoods hollow body byggs i samma fabrik som Harley Bentons dito.

Köp en Harley. 2å5.

Bild
Tack för inputen, det var vad jag ville veta.
Då är de ju onödiga pengar att betala extra för något som inte är speciellt lång från en harley b och eftersom en hb håller lite för låg kvalitet av egen erfaret är de nog lika bra att avvakta.
Kanske köper en hagström eller något om jag fortsätter ha ett sug.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Eastwood bra eller en sminkad gris?

Inlägg av Mr Spock »

Johnny the räv. skrev:
Mr Spock skrev:Eastwoods hollow body byggs i samma fabrik som Harley Bentons dito.

Köp en Harley. 2å5.

Bild
Tack för inputen, det var vad jag ville veta.
Då är de ju onödiga pengar att betala extra för något som inte är speciellt lång från en harley b och eftersom en hb håller lite för låg kvalitet av egen erfaret är de nog lika bra att avvakta.
Kanske köper en hagström eller något om jag fortsätter ha ett sug.
Nu har jag i o f s varken trakterat en Eastwood eller en HB, däremot har jag haft suget (och slutligen tingat en Dean Stylist), MEN:

- Eastwood har såvitt jag minns fått huvudsakligen positiva vitsord för sin hollow body
- Harley Benton har i det närmaste fått stående ovationer för sin hollow body

så det där med dålig kvalitet vete fasen.
Däremot tror jag att de båda instrumenten - trots prisskillnaden - håller likvärdig kvalitet. Det som sannolikt behöver upgraderas är mickarna (och de är identiskt lika på de båda modellerna), i övrigt tror jag nog det är schysst ihopskarvade träbitar.


Off topic(?) är en 1967 års Fender Coronado den sämsta hollow body jag ägt...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Johnny the räv.
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 15 sep 2016, 14:26

Re: Eastwood bra eller en sminkad gris?

Inlägg av Johnny the räv. »

Mr Spock skrev:
Johnny the räv. skrev:
Mr Spock skrev:Eastwoods hollow body byggs i samma fabrik som Harley Bentons dito.

Köp en Harley. 2å5.

Bild
.....
Nu har jag i o f s varken trakterat en Eastwood eller en HB, däremot har jag haft suget (och slutligen tingat en Dean Stylist), MEN:

- Eastwood har såvitt jag minns fått huvudsakligen positiva vitsord för sin hollow body
- Harley Benton har i det närmaste fått stående ovationer för sin hollow body

så det där med dålig kvalitet vete fasen.
Däremot tror jag att de båda instrumenten - trots prisskillnaden - håller likvärdig kvalitet. Det som sannolikt behöver upgraderas är mickarna (och de är identiskt lika på de båda modellerna), i övrigt tror jag nog det är schysst ihopskarvade träbitar.


Off topic(?) är en 1967 års Fender Coronado den sämsta hollow body jag ägt...

Har bara klämt på två Hb och de hade lite problem med halsen båda två men kanske var måndagsexp eller kanske blivit behandlade dåligt.

Känner mig mer trygg om de hade varit en solidkropp och bolt-on, känns som de hade varit lite lättare att pilla då och uppgradera svagheterna.

Ser framför mig att de problem lättare kan uppstå när de tillverkas en lågbudget hollow body än om de hade varit en vanlig jazz.
Ska nog försöka klämma på de jag köper innan jag slår till iaf, borde man ju alltid göra.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Eastwood bra eller en sminkad gris?

Inlägg av Roger Hedin »

Köp en Star Bass eller en Skyline Hollowbody! Det är en helt annan liga till nästan samma pengar som "halvdant" nytt...

http://basschat.co.uk/topic/105050-lakl ... ntry976062" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar