Inget för mig

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inget för mig

Inlägg av archisland »

Jag var på femtioårsfest igår, vilket var väldans trevligt. Det bjöds - förutom på god mat och dryck - på massor av musik i form av allt ifrån 50's låtar spelade med kontrabas, dragspel och cocktailtrumset, tvåhundraåriga polskor på fiol och Motörheadcovers till irländska/skotska dryckesvisor på fiol och gitarr. Till saken hör att min kusin och hans (numera f.d) band (de var f.d. med varandra redan innan den här kvällen, bör kanske tilläggas så ingen får för sig något) var de som ansvarade för kvällens avslutande underhållning. Jag hade, klåfingrig och spelsugen som jag alltid är hört mig för på förhand om jag kanske kunde få gästa på en låt eller två - vilket hade bemötts med ett "Det räknar jag med!" från min kusin.

Jag trodde dock att jag skulle upp och sjunga ett par dängor (lite Motörhead och sånt), men när gårdagskvällen kom visade det sig att tanken tydligen var att jag skulle spela bas också. Och jag som hade lämnat min hemma...

Nåväl, jag fick - utan något som helst knussel - låna basistens snyggt slitna sumburstjazzbas för att göra min grej med resten av bandet (efter en ordentlig justering av axelremmen... mellan mig och ordinarie basisten skilde det sig tjugo centimeter, nästan tjugo år och jag vill inte säga tjugo kilo - men ett par i varje fall).

När jag spelat några dängor med bandet och därefter skuttat av scenen hade jag insett ett par saker.

1. Att spela på ett instrument stämt i Eb ställer verkligen till det i skallen för mig. Någonting känns liksom fel mest hela tiden när jag spelar.
2. Jazzbas är verkligen verkligen inte en bas för mig. Jag har misstänkt det i många år, men nu vet jag det säkert.

Nu ska jag fortsätta roa mig med att sjunga låga C och kanske mysa lite med min Yamaha Attitudebas. För den passar mig ack så bra.
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Inget för mig

Inlägg av Musikanten »

Jag har ofta undrat över det här med att ändra stämningen.
Av vilken orsak behöver man en annan stämning på basen? :hmm:
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Inget för mig

Inlägg av Roger Hedin »

Musikanten skrev:Jag har ofta undrat över det här med att ändra stämningen.
Av vilken orsak behöver man en annan stämning på basen? :hmm:
Två orsaker:
- åldrande sångare :mrgreen: ,
- guitards som vill vara tunga.

En sak kan vi vara överens om: inga kraftigt nedstämda band skulle funka på vinyl. Där sätter den svarvade repan i plasten en fysisk begränsning...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inget för mig

Inlägg av archisland »

Har alltid föredragit att stämma ner ett helt tonsteg (dvs D) istället för ett halvt (dvs Eb). En del i detta tror jag beror på att min första stämapparat bara kunde avgöra om man spelade tonerna E, A, D, G eller B. Scarred for life.
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inget för mig

Inlägg av bjelkeman »

archisland skrev:Har alltid föredragit att stämma ner ett helt tonsteg (dvs D) istället för ett halvt (dvs Eb). En del i detta tror jag beror på att min första stämapparat bara kunde avgöra om man spelade tonerna E, A, D, G eller B. Scarred for life.
[youtube][/youtube]
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Inget för mig

Inlägg av mrbaloo »

Att spela i en annan stämning än man är van brukar ställa till det lite för mig också. Muskelminnet i händerna stämmer liksom inte med som öronen hör. Även om man bara stämmer från 440 till 442 Hz märks.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Inget för mig

Inlägg av Musikanten »

mrbaloo skrev: Även om man bara stämmer från 440 till 442 Hz märks.
Precis!
Därför är jag imponerad av alla som spelar bandlöst. Hur hamnar ni på rätt ställe med fingrarna? :tummenupp:
- Ingvar -
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Inget för mig

Inlägg av mrbaloo »

Musikanten skrev:
mrbaloo skrev: Även om man bara stämmer från 440 till 442 Hz märks.
Precis!
Därför är jag imponerad av alla som spelar bandlöst. Hur hamnar ni på rätt ställe med fingrarna? :tummenupp:
För mig är det kombinationen av muskelminnet och örat. Tror nog ögat kommer med i bilden ibland också.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Inget för mig

Inlägg av blackparkas »

Musikanten skrev:Jag har ofta undrat över det här med att ändra stämningen.
Av vilken orsak behöver man en annan stämning på basen? :hmm:

Av vilken anledning?
För att det låter bättre? :D


Jag har kört i över 10 års tid nu med DGCF och ADGCF och har totalt sabbat gehöret om jag skulle ställa mig med en vanligt stämd bas, muskelminnet sitter för hårt...
Anledningen till att jag började stämma ner var för att jag dels ville komma åt lägre D samt att jag tycker ofrettade toner låter extremt osexigt och det är oftare E och A i låtarna vi kör än t.ex. G så blir det perfekt.

Ang. "guitards som tror att det låter tyngre" så är det en inte helt ovanlig line från gamla stofiler som aldrig lyssnat på några band som lirar "tyngre" musik....
Finns väldigt många exempel på band/musik som skulle låta helt mongo om man inte stämde ner gurorna...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Inget för mig

Inlägg av Enbasist »

Vanligt förr i Motownvärlden med Eb-stämning antagligen pga att det på den tiden spelades mycket med blås som klingar bättre. Bekvämt att då hamna med öppna strängar och ett lågt Eb.
Numer har det väl blivit rätt vanligt av andra anledningar som att något lösare strängtryck ger ett annat sound och att man kommer längre ner utan 5a.
Men det kan verkligen röra till det vid lån av bas om man är van vanlig stämning, huu :)
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 20 apr 2013, 22:52
Ort: Borlänge

Re: Inget för mig

Inlägg av Dansk_se »

Hmm det låter väldigt likt en femtioårsfest jag själv spelade på i lördags... kontrabas i ett band med dragspel och cocktailtrummor. Kan det ha varit i skogarna utanför Falun?
Bas.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Inget för mig

Inlägg av B-Å Åhs »

Det som jag tycker är lurigast är när man enbart stämmer ner E-strängen till D , då krävs det att man är vaken ....
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Inget för mig

Inlägg av blackparkas »

Ja, drop-stämningar får gitarrister däremot pyssla med i fred.....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Inget för mig

Inlägg av B-Å Åhs »

Men det är praktiskt om man ska lira i F och inte har 5:an med
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inget för mig

Inlägg av archisland »

Dansk_se skrev:Hmm det låter väldigt likt en femtioårsfest jag själv spelade på i lördags... kontrabas i ett band med dragspel och cocktailtrummor. Kan det ha varit i skogarna utanför Falun?
Nämen?! Ser man på! Det är ju du som är du!! :D
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inget för mig

Inlägg av archisland »

blackparkas skrev:Ja, drop-stämningar får gitarrister däremot pyssla med i fred.....
Sen jag skaffade min Attitude så kör jag alltmer med drop D (tack vare den fiffiga hipshot-D-tunern). Tycker det är ett gött och smidigt sätt att köra lite större intervaller (nior, mestadels) men också för att få ett lågt Eb och D. Känns naturligare än Eb-stämning imho :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Inget för mig

Inlägg av Tarzan08 »

Stevie Ray Vaughan stämmer i Eb, några av komphundarna hos Stevie Wonder likaså.

Det finns många andra exempel på nerstämmare om man letar runt lite.

Det blir ju en annan (fetare) ljudbild av det där lilla hoppet ner ett halvt. Inga konstigheter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Inget för mig

Inlägg av B-Å Åhs »

Hendrix körde väl också i Eb , just att det blir ett snäpp fetare är intressant
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
bazzilla
Medlem
Inlägg: 198
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 17:32

Re: Inget för mig

Inlägg av bazzilla »

Jag tror en bidragande orsak till just Eb stämningen är att det på obas är lättare att benda toner utan att strängarna blir allt för sladdriga. Sen kan det kanske vara värt att nämna att det var skadade fingrar som fick black Sabbaths Tony iomy att stämma ner.
Glöm inte att det är ungefär 6miljoner som INTE tittar på melodifestivalen.
Skriv svar