4:a vs. 5:a

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

4:a vs. 5:a

Inlägg av heem »

Hej alla!

Är ganska färsk här på forumet så kanske redan finns en tråd eller fler om detta, men lyckades inte hitta något. :)
Så jag skapar en ny tråd... men rätta mig gärna om jag har fel! :)

Min fundering är iaf följande:

Har alltid spelar 4-strängat och mest stämt i drop-D. Senaste tiden har dock nya projekt gjort att det mest spelats i B eller drop-B. Slipade om min 4-strängade Ibanez och slängde på ett femsträng-set utan g-strängen för att få lite mer stuns i strängarna. Funkar helt okej, men är inte nöjd till hundra. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men får inte samma känsla i B-strängen som på polarens 5-strängade Spector.
Så nu till min fråga... blir det mer tryck och liv i B-strängen på en femsträngad kontra en "ombyggd" fyrsträngad?
Ska tillägga att jag så sällan använder g-strängen att jag inte saknar den, och trivs med en smal hals. Men den ökade massan i halsen på en femsträngad kanske gör sitt för känsla och ton?

Kom gärna med tankar och idéer som kanske kan ge mig lite ljus i mitt mörker! :)

Ha en fortsatt fin dag, och glöm inte bort att ha kul!
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: 4:a vs. 5:a

Inlägg av BBQV »

B-strängen blir inte bättre per automatik bara för att den sitter på en femma, men en bra femma är byggd rätt från början. Halsens massa och styvhet har med saken att göra, men det finns fyror med bra halsar som fixar en B-sträng utan problem. Många femmor har längre mensur, 35" istället för fyrornas standard 34". Den extra längden gör att strängarna måste spännas hårdare för att klinga med samma ton som de kortare vilket gör underverk för framförallt B-strängen.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: 4:a vs. 5:a

Inlägg av Enbasist »

Exakt så. Svårt att få samma jämnhet i klangen på B-strängen på en 34". Den hamnar ofta i ett eget, lite märkligt diffust ljudlandskap med mer överton än botten. Går att kompensera genom att ha en ordentligt fet B-sträng (140) men det gör ju strängen svårspelad å andra sidan.
Det blir ju stabilare ton med mer massa i halsen så visst tjänar man i sound på att ha en hals byggd för 5 strängar.
Sen finns ju alltid undantagen där regeln inte gäller av ren magi :)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: 4:a vs. 5:a

Inlägg av blackparkas »

Generellt sett, tycker jag, att fyror tenderar att bli sämre med B-sträng än femmor.
Men sen finns det ju katastrofdåliga femmor också...

Spectorn jag hade funkade helt ok strängad BEAD (ADGC), men det var långt ifrån optimalt.
Jag tycker inte att en fetare sträng per automatik ger bättre ton, faktiskt tvärtom de gånger jag testat.
Då är strängfabrikatet av mer betydelse, tycker jag då återigen..

Kör .125 på mina femmor på B, stämt i ADGCF och 50-110 på de övriga strängarna.
En nedstämd 140-sträng stämd i A är så fladdrig, förmodligen pga så mycket massa, att det blir bedrövligt att lira och rätt svårt att justera skiten.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

4:a vs. 5:a

Inlägg av Enbasist »

Håller med om att en 135-140 B-sträng ofta har större tendens att inte vara bra i seten men får man tag på en så tycker jag att den matchar bättre neråt än standardtjocklek på en 34".
Däremot bänglig och svårspelad. Stor skillnad och lättare att få till B-strängen på en 35". Och vissa fabrikanter verkar bättre på att få till ok B-strängar.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: 4:a vs. 5:a

Inlägg av blackparkas »

Jag testade runt mellan 125/128/130/135 förut men när jag väl fick tag på lösa .125 Lo Rider så blev det så pass "ok" så jag inte brydde mig i att kolla vidare.

Har två 34" Warwicks.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: 4:a vs. 5:a

Inlägg av Enbasist »

DR LR bra!
135-140 blir lite telefonstolpe snarare än sträng så säkert bara en lösning på vissa basar.
Jag har en 140 på min 34" femma och det gjorde att soundet höll ihop hela vägen ner på ett annat sätt. Men den är ju rätt långsam i kurvorna så långt ner.
Tycker D'Addario håller bra kvalite på sina B-strängar i snitt, däremot är det inte min favoritsträng för övrigt.
Ska testa att köpa en lös DR 130 och kolla hur den funkar.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: 4:a vs. 5:a

Inlägg av Roger Hedin »

Jag skrev ett svar igår, men glömde trycka på Skicka-knappen...
Ibanez har ju rätt slinkiga halsar, förutom ATK och BTB samt några av de gamla 70-80-talarna, så det kan ju vara orsaken till att det blir lite dålig respons på det låga...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: 4:a vs. 5:a

Inlägg av Aslan »

I trådskaparen fall tror jag det beror på basbygget i allmänhet. Inte just 4 vs 5.
Jag spelar mest 5-strängat men har två 4or som jag strängat BEAD (och t o m ADGC på den ena).
En Spector och en Fender Jazz. Spector låtar absolut bäst i både B och A. Fendern är ok, men inte som Spectorn.
Båda är strängade med Daddario ProSteels.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: 4:a vs. 5:a

Inlägg av heem »

Först vill jag tacka för alla svar jag fått, fantastisk respons på detta forumet! :tummenupp:

Och kanske är det som de flesta av er ändå antytt... att det är väldigt individuellt från instrument till instrument huruvida det funkar med B-sträng. Kanske var min Ibanez med sin slimmade hals inte helt optimal för jobbet.
Är efter att ha spelat min väns Spector Euro5'a väldigt sugen på just en Spector. Men frågan är ju om en fyrsträngat sådan klarar av jobbet eller om man ska gå på en femma direkt?!
Jag har även förstått att många väljer Warwick just när det kommer till femsträngat. Någon som har erfarenhet av dem?
Tror ni gett mig lite mer kött på benen i mitt letande efter en väl-ljudande B-sträng...! :D
Är det någon som har konkreta tips på fabrikat/modell så mottages det tacksamt, så har jag någonstans att påbörja mitt sökande! :)
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
tmssinner
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 21:31
Ort: Kungsbacka - Sverige

Re: 4:a vs. 5:a

Inlägg av tmssinner »

Hej

Jag är väldigt nöjd med min Yamaha TRBX505.
Grymt ljud för pengarna.

Satte på tapewound för ett tag sedan - älskar ljudet från B-strängen.

Kanske helt fel prisklass och märke för dig med många år bakom strängarna jämfört med mig, ville bara komma med min input. :)
Bas; Yamaha BB414, Yamaha TRBX505
Förstärkare; Fender Bronco 40

"You can make the sound of two hands clapping - now, how does one hand sound..."
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: 4:a vs. 5:a

Inlägg av heem »

Tack för alla tips och rekommendationer... blev en Spector 5:a för mig! :)
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: 4:a vs. 5:a

Inlägg av Aslan »

heem skrev:Tack för alla tips och rekommendationer... blev en Spector 5:a för mig! :)
Helt rätt!!:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: 4:a vs. 5:a

Inlägg av Aslan »

34" eller 35"?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: 4:a vs. 5:a

Inlägg av heem »

Aslan skrev:34" eller 35"?
En Spector ReBop5 med 35" mensur.
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Skriv svar