Japanska Fenderbasar

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
KarlKronk
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 31 aug 2016, 20:17
Ort: Tjörn eller Halmstad

Japanska Fenderbasar

Inlägg av KarlKronk »

Tjena!
Är väldigt sugen på att utöka min samling med en p-bas, men som fattig student är de amerikanska basarna alldeles för snordyra. Spelade för några år sedan på en japansk jazz som var störtskön och funderar därför på en japanare från 90-talet. Hur förhåller de sig i kvalitet och ljud jänfört med amerikanska basar från tidigare/samma tid?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
JV-83
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 02 okt 2016, 10:44

Re: Japanska Fenderbasar

Inlägg av JV-83 »

Du kan få lite hjälp av att kolla på serienummret. Hittar du en japanbas (Squire) med ett serienumner som börjar på JV så är det mycket bra basar. Bland det bästa som Fender gjort.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Re: Japanska Fenderbasar

Inlägg av Bassmaniac »

Japp, JV är kanon. Om man däremot ska ha en bra MIJ/CIJ, bör man kolla efter de lite högre serierna. JB75US och uppåt. Därifrån är kvaliteten högre med bättre trä, US-pickuper m.m.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Re: Japanska Fenderbasar

Inlägg av Bassmaniac »

Aha, nu såg jag. Du ville ju ha en P-bas. Då ska man börja på PB70US och uppåt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Japanska Fenderbasar

Inlägg av Kurisawa »

80- tals kopiorna ska också va bra. Tokai, Greco, Fernandes och Aria tex. Jag har en Tokai Hardpuncher som jag är nöjd med.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Japanska Fenderbasar

Inlägg av blackparkas »

Tyvärr har jag ingen aning om vilka serier det varit på de Japan-Fender jag haft eller har spelat på.
Men i princip alla har varit riktigt riktigt bra.

Nån 75-reissue som jag testade en gång kändes väl... Ok, men inte så mycket mer, annars är det genomgående bra prylar.
Har även haft nån Tokai Hardpuncher bl.a. en CAR som var helt stört bra.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Japanska Fenderbasar

Inlägg av maxoges »

Har också haft en Tokai Hardpuncher som varit väldigt bra! Bra skärmad också! Trist bara att jag inte kan med P-basar.
KarlKronk
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 31 aug 2016, 20:17
Ort: Tjörn eller Halmstad

Re: Japanska Fenderbasar

Inlägg av KarlKronk »

Tack för alla svar, blir bara att hålla ögona öppna!
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Japanska Fenderbasar

Inlägg av Markooo »

Jag har en japansk Fender P'51 som jag tycker är i princip världens bästa bas. Jag har även en American Vintage '62 P-bas som också är fantastisk och som jag har haft nu i ca 10 år.

Har även provat en hel del japanska Fenders, jazzbasar och p-basar och ärligt talat så med tanke på hur jävla bra de japanska både känns, låter och håller så tycker jag att det är rent ut sagt bortkastade pengar att köpa en jänkar-Fender för dubbla summan när de enligt mig känns likvärdiga.

Hade jag vetat om detta innan jag köpte min AV'62 så hade jag istället letat upp en japansk variant av den, och det finns dessutom även i lite mer spännande kulörer också om en är ute efter det. Min amerikanska är hur bra som helst, men den är inte bättre än min japanska. Inte någonstans skulle jag vilja påstå.

Nästa basköp blir (om inte jag hittar en Rick-kopia) utan tvekan en till japansk Fender PB-70, PB-57 eller en JB-62.

Vad betalar man för egentligen?

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Cornelius
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 sep 2016, 16:20
Ort: Helsingborg

Re: Japanska Fenderbasar

Inlägg av Cornelius »

JV-83 skrev:Du kan få lite hjälp av att kolla på serienummret. Hittar du en japanbas (Squire) med ett serienumner som börjar på JV så är det mycket bra basar. Bland det bästa som Fender gjort.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

http://www.dba.dk/elbas-squier-jv-jazz- ... 028373330/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/elbas-squier-fender-- ... 028340283/" onclick="window.open(this.href);return false;

Då är väl dessa två, som båda är till salu i Danmark just nu, nog mycket intressanta, eller?
Tyvärr är danska kronan dyr för tillfället, så priset blir runt 9500 SEK.
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Re: Japanska Fenderbasar

Inlägg av Bassmaniac »

Kolla Ishibashi U-Box. Väldigt bra att ha att göra med. Dessutom är det en svensk kille som sköter deras utlandsförsäljning, vilket underlättar i kommunikationen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar