Sprucken Thumb

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
buzzbass
Medlem
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 11 okt 2016, 10:05

Sprucken Thumb

Inlägg av buzzbass »

Har kikat på en Thumb, en genomgående. Dock ett problem med den, den verkar ha släppt lite i "sömmen" mellan ena kroppshalvan och förlängningen på halsen. Kanske stått i solljus under längre tid?

Vad tror ni, är det ngt som kan fixas? Eller är det brasved nu?
Bilagor
rsz_dsc_0005.jpg
rsz_dsc_0005.jpg (74.13 KiB) Visad 1899 gånger
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Sprucken Thumb

Inlägg av Mr Spock »

Se det som en optimal möjlighet att förhandla ner priset.

Om det är en limfog som delat på sig, är ju den självklara lösningen att limma igen.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Sprucken Thumb

Inlägg av Roger Hedin »

Är den sprucken rakt genom, eller är det bara toppen som har en spricka? Om det bara är toppen är det nog ingen fara. Min Streamer som jag köpte var ju "skallbruten" men allt går fixa om man är händig. Och händig, det är min reparatör som jag köpte basen av.

Bild
Var så god och leta lagning! :wink:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
buzzbass
Medlem
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 11 okt 2016, 10:05

Re: Sprucken Thumb

Inlägg av buzzbass »

Bara toppen. Fin streamer! :) Ser ut som ny :)

Kan få den till ett bra pris, men osäker på sprickan ändå.
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Sprucken Thumb

Inlägg av Poester »

Hade samma problem med en buzzard. Köpte inte den pga detta, men enligt warwick gör man inget förrän instrumentet går i två delar. Villet enligt dom aldrig skulle hända.
Tog det som ett tecken på att dom var fullt medvetna om problematiken, och i efterhand ångrar jag att jag inte köpte. Men men. Spilld mjölk o bla bla...


..........
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Sprucken Thumb

Inlägg av Roger Hedin »

Det kan ju vara en sån enkel sak som en torrspricka i toppen beroende på att den inte blivit smord och vaxad som den ska. Jag antar att det är en med oljat trä och inte lackat. Köp den och olja in den. En burk av Warwicks vax sen kan nog göra underverk...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
buzzbass
Medlem
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 11 okt 2016, 10:05

Re: Sprucken Thumb

Inlägg av buzzbass »

Poester skrev:Hade samma problem med en buzzard. Köpte inte den pga detta, men enligt warwick gör man inget förrän instrumentet går i två delar. Villet enligt dom aldrig skulle hända.
Tog det som ett tecken på att dom var fullt medvetna om problematiken, och i efterhand ångrar jag att jag inte köpte. Men men. Spilld mjölk o bla bla...


..........
Nä, tror heller inte att den går i delar. Men man undrar hur det påverkar tonen osv.

Jaha, de kanske har sett det förr ja? Ja, jag tänker väl lite till. Basen blir såld. Och jag ångrar mig. Precis som att jag ångrar varje dag att jag sålde min Warwick Infinity för några år sen....
Användarvisningsbild
buzzbass
Medlem
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 11 okt 2016, 10:05

Re: Sprucken Thumb

Inlägg av buzzbass »

Roger Hedin skrev:Det kan ju vara en sån enkel sak som en torrspricka i toppen beroende på att den inte blivit smord och vaxad som den ska. Jag antar att det är en med oljat trä och inte lackat. Köp den och olja in den. En burk av Warwicks vax sen kan nog göra underverk...
Ja, kan absolut vara det. Och det skulle ju varit en dröm om den bara stängde ihop sig som en mussla =)
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Sprucken Thumb

Inlägg av Zyrran »

buzzbass skrev: Vad tror ni, är det ngt som kan fixas? Eller är det brasved nu?
Med risk för att vara en besserwisser...men borde det inte kallas "basved" ;-)
Användarvisningsbild
buzzbass
Medlem
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 11 okt 2016, 10:05

Re: Sprucken Thumb

Inlägg av buzzbass »

@zyrran: Haha.. :)
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Sprucken Thumb

Inlägg av Punkster »

Det kanske bara är jag, men det där ser väl inte ut som en sprucken limfog?
/Linus
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Sprucken Thumb

Inlägg av Mr Spock »

Roger Hedin skrev:allt går fixa om man är händig.

Var så god och leta lagning! :wink:
Photoshop är fantastiskt.
När skallen trillar av - då vet du!

:wink: :wink: :wink:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
buzzbass
Medlem
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 11 okt 2016, 10:05

Re: Sprucken Thumb

Inlägg av buzzbass »

Punkster skrev:Det kanske bara är jag, men det där ser väl inte ut som en sprucken limfog?
Dålig bild. Håller med, ser inte ut som det på bild. Men är i fogen =)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Sprucken Thumb

Inlägg av Roger Hedin »

Rätta mig om jag har fel, buzzbass, men toppen täcker hela fronten, inget synligt halsvirke över huvud taget. Det betyder att olika träslag krymper och utvidgar sig olika mycket beroende på luftfuktighet och temperaturväxlingar. Sitter då ett "klenare" material limmat ovanpå ett par stiffa solida träslag som kanske utvidgar sig/krymper mer, så kommer det klenaste materialet att spricka. Så länge inte skarven mellan halsbitarna spricker är det ingen fara, bara irritation för att det inte är snyggt. Tog du någon bild på basens baksida?

Är det som jag antar skulle jag köpa den i alla fall, men pruta rejält på priset.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
buzzbass
Medlem
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 11 okt 2016, 10:05

Re: Sprucken Thumb

Inlägg av buzzbass »

Roger Hedin skrev:Rätta mig om jag har fel, buzzbass, men toppen täcker hela fronten, inget synligt halsvirke över huvud taget. Det betyder att olika träslag krymper och utvidgar sig olika mycket beroende på luftfuktighet och temperaturväxlingar. Sitter då ett "klenare" material limmat ovanpå ett par stiffa solida träslag som kanske utvidgar sig/krymper mer, så kommer det klenaste materialet att spricka. Så länge inte skarven mellan halsbitarna spricker är det ingen fara, bara irritation för att det inte är snyggt. Tog du någon bild på basens baksida?

Är det som jag antar skulle jag köpa den i alla fall, men pruta rejält på priset.
Eg borde man ju inte köpa alls. Men alltid varit sugen på en thumb. Och har börjat rycka lite i bandlöstintresset =)

Två bilder till. Man ser tendenserna även på baksidan. Men är alltså samma skarv, fast på framsidan.

Bild

Bild
Skriv svar