Hur minimera behovet av halsjustering pga årstid?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Hur minimera behovet av halsjustering pga årstid?

Inlägg av BillWyman »

Det vore väldigt intressant för mig att få ta del av vad den samlade expertisen har att säga i denna (se rubrik) fråga?

Bakgrund:

Jag har en Fender P (MIJ-89/90) som jag älskar. Det enda som jag tycker är lite drygt med den är att den är så känslig för årstidsväxlingarna. Då jag ännu inte hunnit tillskansa mig nog kunnande för att själv justera halsen (som måste avlägsnas för att komma åt trussen) så blir det ett par vändor om året till bas-tech:en.

Jag har förstått att Fender AM Standard 2012-series kom med grafitstänger i halsen för att minimera detta problem.
Samtidigt så ser jag ju att flera av er, mer eller mindre professionella musiker, skarpt diggar t.ex Fender Nate Mendel och Lakland Skyline som ju båda är något billigare än AM Std.

Fråga:

A) Finns det mindre kostsamma alternativ till AM Std om man vill slippa/minimera ovanstående meck?
B) Hur står sig Nate Mendel/Lakland Skyline 44-64 Custom i jämförelse med jänkaren ovan?
C) Övrig input?

Bild
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Hur minimera behovet av halsjustering pga årstid?

Inlägg av AlbinH »

Det enkla och bästa svaret torde vara: Lär dig vrida på skruven själv! :D

Så kan du sen göra som många av oss gör varje fredagskväll, nämligen drar ett par bärs och justerar dragstång. Himla kul hobby!! :nickar:

Äh, jag skojar förstås men det är ju inget komplicerat. Det är väl mest ett jäkla pilleri för de fall man först måste skruva av halsen. Men om jag hade lyckan att äga en Japan-Fender skulle jag se mitt justerande som en hedersbevisning. :tummenupp:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Hur minimera behovet av halsjustering pga årstid?

Inlägg av bootsy »

Precis, det är inte knepigt att justera själv.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Hur minimera behovet av halsjustering pga årstid?

Inlägg av Mr Spock »

AlbinH skrev:Det enkla och bästa svaret torde vara att göra som många av oss gör varje fredagskväll, nämligen drar ett par bärs och vrider på skruven själv! Himla kul hobby!!

:shock:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
aacee
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:14
Ort: Luleå

Re: Hur minimera behovet av halsjustering pga årstid?

Inlägg av aacee »

Andra utgåvan av Fenders Hwy1 serie har också grafitstänger i halsen.
Brukar kosta kring 5' beggat och är riktigt trevliga instrument.

Köpte mig en sådan i somras och halsen verkar vara riktigt stabil utan justeringsbehov hittils.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Hur minimera behovet av halsjustering pga årstid?

Inlägg av bassace »

Sätt en capo hyfsat hårt på något av de lägre banden innan du lossar halsen, då blir det enkelt att hantera strängarna.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hur minimera behovet av halsjustering pga årstid?

Inlägg av blackparkas »

Det behövs vridas ett halvt varv ibland.

Det som gör att träet rör sig är ju torkan/fukten i luften.
Har man någorlunda samma förhållanden på luftfuktigheten hela året MINIMERAR man det hela.
Men å andra sidan tycker jag ibland det kan räcka med att åka upp till repan med basen och så händer det grejer med halsen...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Hur minimera behovet av halsjustering pga årstid?

Inlägg av maxoges »

Köp inte en bas med dragstångsjusteringen i halsklacken, där man måste ta av halsen!
Det må vara vintage och hur fint so helst, men det är en gammal och bristfällig lösning.

På Music Mans (och flera andra) instrument kan man justera via ett litet hjul i halsklacken, man behöver inte ens lossa strängarna.
På 70-talsfendrar sitter dragstångsjusteringen vid sadeln.


Grafithals behöver så gott som aldrig justeras. Finns både Status och Moses att köpa till klissiska P, J och MM-modeller.

Skaffa en bladmåttsats och en capo. Justera dragstången som du vill ha den. Med Capo på första bandet, mät med bladmåttet vid 8:e bandet när du håller ner strängen vid sista bandet. Skriv upp storleken på bladmåttet som passar med din inställning. Sen är det bara att ta fram insexnyckeln och justera vid behov.

Saxat från fenders hemsida: Bra mall att utgå från
TRUSS ROD
First, check your tuning. Affix a capo at the first fret and depress the fourth string at the last fret. With a feeler gauge, check the gap between the bottom of the string and the top of the 8th fret—see the spec chart below for the proper gap.
Neck Radius Relief
7.25" .014" (0.35 mm)
9.5" to 12" .012" (0.3 mm)
15" to 17" .010" (0.25 mm)
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Hur minimera behovet av halsjustering pga årstid?

Inlägg av Fredde79 »

maxoges skrev:Köp inte en bas med dragstångsjusteringen i halsklacken, där man måste ta av halsen!
Det må vara vintage och hur fint so helst, men det är en gammal och bristfällig lösning.
Har två sådana basar, men på båda löper dragstångsskruven fint utan att man behöver använda kraft, så man kan gott justera med en smalare skruvmejsel utan att ta loss halsen.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Hur minimera behovet av halsjustering pga årstid?

Inlägg av bassace »

Det finns plektrumskydd med liten urfräsning som väl måste vara för att kunna komma åt skruven utan att ta av halsen.

Bild
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Hur minimera behovet av halsjustering pga årstid?

Inlägg av Danne »

Bara som information: Fender har använt kolfiberförstärkningar (vad jag förstått lite olika typer bara) i halsen på sina amerikansk-tillverkade serier sedan 1995.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Hur minimera behovet av halsjustering pga årstid?

Inlägg av maxoges »

Det finns jättemånga tricks för att hantera frustrationen av justering i halsklacken. Det kanske bara är jag, men alla trick för att justera utan att ta av strängarna medför att man (jag) riskerar att skada spåren på dragstången eller lacken på basen. Speciellt om man har mitt otåliga och rastlösa sinne.

Min lösning var att sälja alla basar där halsjusteringen inte är busenkel.
Senast redigerad av maxoges den tor 03 nov 2016, 10:24, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Hur minimera behovet av halsjustering pga årstid?

Inlägg av gthyni »

bassace skrev:Det finns plektrumskydd med liten urfräsning som väl måste vara för att kunna komma åt skruven utan att ta av halsen.

Bild
smart lösning om det är tajt,
trodde att jag var tvungen att ta av halsen på tokaien men det gick bra utan problem, lättade bara strängspänningen så jag justering lätt och fint med en lagom stor mejsel.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hur minimera behovet av halsjustering pga årstid?

Inlägg av blackparkas »

Grejen med de där skydden är ju att kroppen sällan är urfräst för den justeringen om det inte redan sitter ett sånt plektrymskydd på... :D
Men visst kan det underlätta!


På min gamla P65 och på Nate Mendeln kommer man åt ändå, använder en platt ganska stor mejsel, inga problem, och om det blir lite skrap på kanten där på plektrymskyddet gör ju bara att det blir lättare att komma åt nästa gång.

Basar där man verkligen inte kommer åt dragstången utan att ta lös halsen går i princip bort för mig med.
Jag har en. Och den justerar jag aldrig. Och inte spelar jag på den heller... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hur minimera behovet av halsjustering pga årstid?

Inlägg av Roger Hedin »

Det tar ingen tid om man tänker på vad man gör...
Slacka strängarna och lossa halsskruvarna så pass mycket att du kommer åt att justera. Behöver du räta på halsen hjälper det om du böjer halsen lite bakåt när du skruvar. Max ett kvarts varv i taget om det är småjusteringar.

En annan sak: luftfuktigheten spelar stor roll om greppbrädan är trären och halsen lackad. Om det är lack runtom är påverkan av luften tämligen obefintlig. Om man gör som t.ex. Dingwall, där både hals och bräda är trärena och oljade, så är fuktvandringen jämnare och problemet mindre. Om du har lackad lönnhals med rosewoodbräda är mitt råd att förutom justering göra följande: rengör greppbrädan ordentligt och olja in den så luftfuktigheten motas som Olle i grind. Då ska det - teoretiskt sett - inte krävas lika mycket justeringar.

Sen tar jag för givet att du har problemet även om du använder samma strängdimension...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: Hur minimera behovet av halsjustering pga årstid?

Inlägg av BillWyman »

Danne skrev:Bara som information: Fender har använt kolfiberförstärkningar (vad jag förstått lite olika typer bara) i halsen på sina amerikansk-tillverkade serier sedan 1995.
Så kanske det är (?) för min US Jazz 96:a (där trussen dessutom är åtkomlig) är mycket stabilare. Hade den hos Klopper för ett år sen o har inte behövt justera den än! 8)
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Hur minimera behovet av halsjustering pga årstid?

Inlägg av Geddan »

Förvara basarna i en humidor?!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Hur minimera behovet av halsjustering pga årstid?

Inlägg av Musikanten »

Visst var livet lättare innan det fanns stämmare... :wink: :D
- Ingvar -
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Hur minimera behovet av halsjustering pga årstid?

Inlägg av gthyni »

Musikanten skrev:Visst var livet lättare innan det fanns stämmare... :wink: :D
säg inte det, då tränar man upp sitt öra istället. :vinkar:
När jag jobbade som ljudtekniker och spelade mycket aktivt själv så hade mitt öra större precision än dåtiden stämapparater, så jag finstämde alla instrument inför inspelning efter att musiker kört sitt varv med stämdosan.
Denna känslighet har dessbättre förfallit när man inte är lika aktiv, för det är inte enbart en gåva, det blir svårt att bara njuta av bra musik om någon gitarr eller röst är lite halvtaskigt avstämd.

Idag använder jag en TC Polytune clip som definitivt har mycket bättre precision än gamla tiders grejer, så ingen behöver inte anstränga öronen så mycket längre, på gott och ont.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: Hur minimera behovet av halsjustering pga årstid?

Inlägg av BillWyman »

Tack för härlig feedback folks! :tummenupp:

#manlärsålängemanlever
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Skriv svar