Tänkte Köpa Japan Fender bass

Prata om allt som har med elbasar att göra
Allelil
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07

Tänkte Köpa Japan Fender bass

Inlägg av Allelil »

Hej, jag tänkte köpa en p-bas ifrån fender som är gjord i japan (inte en squier) och ville mest veta om det är bra kvalite på de. Jag har serienummret och all information om den. Jag lägger all den information i slutet av tråden. Den är också gjord 2016. så jag skulle mest vilja ha lite råd och gemförningar mellan Mij bassar och Usa bassar. Tackar :D


Body Shape: Precision Bass®
Body Material: Alder
Body Finish: Polyester
Neck Material: Maple
Neck Shape: Slim "C"
Scale Length: 34 "(864 mm)
Fingerboard Radius: 7.25 "(184.1 mm)
Number of Frets: 20
Fret Size: Vintage-Style
String Nut: Synthetic Bone
Nut Width: 1.578 "(40 mm)
Neck Plate: 4-Bolt
Neck Finish: Polyester
Fingerboard: Rosewood
Position Inlays: White Dot
Controls: Volume, Tone
Pickup Switching: None
Pickup Configuration: Split Single-Coil
Bridge: 4-Saddle Vintage Style
Tuning Machines: Gotoh® Cast / Sealed
Orientation: Right-Hand
Pickguard: 3-Ply Black
Control Knobs: Knurled Flat-Top

Serienummer: JD15008935
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Tänkte Köpa Japan Fender bass

Inlägg av Mr Spock »

Finns många här på PB med bättre koll på Fender (har i min ägo haft 1 MIA, 2 CIJ, 2 MIM och 1 CIC) än jag, men här kommer en inledande kommentar:

Fender har haft sin japantillverkning igång sedan 1982. Generellt sett håller instrument en mycket hög och jämn kvalitet, och jag skulle närmast påstå att kvalitetskontrollen håller en nivå som innebär att måndagsexemplar över huvud taget aldrig lämnar fabriken. Rådet är kort och gott: köp - förutsatt att priset inte är för högt.

För den som har tid, ork och möjlighet att testa flera instrument inför ett köp kan Fenders mexicoinstrumnet vara ett alternativ. De tidiga instrumenten håller en ojämn kvalitet, men guldkorn saknas inte. På senare år tycks Mexicofabriken fått ordning på kvalitetskontrollen, och jag skulle med goda erfarenheter från min Telecaster respektive Bass VI rekommendera MIM utan att blinka. Men det är ju jag det.

Fender har även tillverkning i Kina: habila byggen, och för genomsnittsbasisten definitivt instrument att slå ett slag för.


Man bör vara hyfsat bevandrad i Fenders modellsortiment genom tiderna för att hitta rätt i det rikliga utbudet.

Jämförelsen mellan amerika- och japanfendrar...well, konspirationsteoretiker hävdar ju att en av anledningarna till västvärldens engagemang i den asiatiska instrumenttillverkningen för trettiotalet år sedan berodde på att japaninstrumenten överträffade de amerikanska i kvalitet. Med hästlängder. :wink:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Tänkte Köpa Japan Fender bass

Inlägg av gthyni »

Mr Spock skrev: Jämförelsen mellan amerika- och japanfendrar...well, konspirationsteoretiker hävdar ju att en av anledningarna till västvärldens engagemang i den asiatiska instrumenttillverkningen för trettiotalet år sedan berodde på att japaninstrumenten överträffade de amerikanska i kvalitet. Med hästlängder. :wink:
Så var det, Fenders kvalitet var usel och japanerna gjorde skitfina reissues på klassiska Fender (även Rickenbacker och Gibson) under varumärken Tokai, Fernandes, Greco och Burns som sopade mattan med de flesta amerikansk gitarrer och basar). Bl a Fender stämde först japanerna men valde sen att anlita dem som underleverantörer. Fender JV och Squier JV från 80-talet är tillverkade av samma händer som byggde Tokai etc.

Tycker att både amerikansk och mexikanska fabriker rykt upp sig på sistone. De amerikanska har det lilla extra i material och finish.
Squier har vandrat från Japan till Korea till Indonesien till Kina. Förutom de japanska är de indonesiska ofta riktigt fina och kan fås för en spottstyver.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Tänkte Köpa Japan Fender bass

Inlägg av Kurisawa »

La inte Fender i Japan ner förra året?
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Tänkte Köpa Japan Fender bass

Inlägg av Mr Spock »

Kurisawa skrev:La inte Fender i Japan ner förra året?
Nja, samarbetsavtalet med Kanda Shokai och Yamano Gakki löpte ut då.
2015-04-01 öppnade Fender portarna för egen tillverkning i Japan, enligt Wikipedia.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Skriv svar