Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av Hånken »

Nå, nu när ni har sett alla möjligheter till CONVERTIBLES som någonsin har funnits, och kanske fortfarande finns, vill ni fortfarande ha den första basen för exakt samma ändamål? :wink:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av Hånken »

Om jag nu måste tvunget byta mellan bandlöst och bandat inom samma låt live, så hade jag inte valt någon av dem, utan kört med denna istället, eller variant, måste inte vara Steinberger. Då kan man sätta sträng-action individuellt och t o m ha flatspunna på fretless och rundspunna på fret halsen. Däremot så, i och med det är Steinberger med grafit-greppbräda behöver man inte ens tänka på flatspunna att slita upp greppbrädan, eftersom där inte är något trä att slita upp.

Att det är huvudlös, gör den mer praktisk, och ingen neck-dive at tala om. Man kan t o m sätta andra pickuper på de olika om man verkligen vill ha olika ljud, på riktigt så att säga, olika stämningar bla bla yada-yada:

Bild
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av mrbaloo »

Hånken skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=J2WOOIZXNks[/youtube]

Convertible, heter det, och inget annat. Men han fäller in och roterar på bandstavarna. Vad det är för bas vet jag inte, men troligen ett dyrt DIY fåfäng projekt, och "conversation piece".

Ingen info alls, om vad det är för bas, eller vem som har byggt eller hur han har byggt. Fick nog inte igenom patentet. Här är nog någon annan med samma idé, denna video är bättre än ovanstående video :

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ft3t0YjfXEc[/youtube]

Alltså om jag nu får välja mellan den basen man måste vända på för att få fretless. Den här har en trussrod som följer neckreilefen.
Det här är samma tillverkare av systemen. Den ryska gitarrtillverkaren Mikey Guitars. Jag vet inte om de finns kvar eftersom deras hemsida inte är tillgänglig längre.

Vid halsens infästning återfinns en spak som påverkar en mekanism att rotera alla bandstavar. Dessa bandstavar är således konstruerade som halva cylindrar. I plant läge utåt sammanfaller banden således med övrig greppbräda.

Steinberger har också experimenterat med en bas i denna anda. Prototypmodellen kallades för XM2A-fretted/fretless. Basen byggde på en XM2 baskropp och i halsens yttre ände satt ett axiellt vridreglage avsedd för att ställa banden i läge: ut- eller infällt. Halsen behövde vara ihålig för att rymma mekanismen vilket gjorde att halsen blev väldigt lätt med följden att den var både vek och medförde ett torrt och dött ljud i basen.

Jämfört med Steinbergers system har Mikey Guitars ett mycket smidigare system för snabbt byte mellan bandat och bandlöst läge. Tycker jag i alla fall!

Jag snöade fullständigt in på detta med att ha bandat och bandlöst på samma bas när jag köpte min Ibanez Ashula. Så därav mina försök till efterforskning. Men Novation var nytt för mig. Det verkar dessutom vara väldigt smidigt att byta greppbräda, kanske inte är så lätt att byta mitt i en låt men mitt i ett gig går det ju alldeles utmärkt. Som ett system för att kunna minska antalet basar i arsenalen så är det ju briljant, men vem vill egentligen ha färre basar? ;-)

När det gäller patent på detta så har jag (givetvis snöat in där också): https://basgitarr.wordpress.com/2011/02 ... nknytning/" onclick="window.open(this.href);return false;

Här hittade jag ett patent med infällbara bandstavara (Mikey Guitars), men då var det inte med roterande stavar utan ett system där kilformade bandstavar skjuts in från sidan. Läs gärna mer här: http://www.freepatentsonline.com/4297936.html" onclick="window.open(this.href);return false;

När det gäller patent verkar man kunna krångla till det för musikern. Här är ett patent där man kan justera bredden mellan banden på greppbrädan: http://www.freepatentsonline.com/3894468.html" onclick="window.open(this.href);return false; :D
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av Hånken »

mrbaloo skrev: Jämfört med Steinbergers system har Mikey Guitars ett mycket smidigare system för snabbt byte mellan bandat och bandlöst läge. Tycker jag i alla fall!
Jag också.
mrbaloo skrev: Men Novation var nytt för mig
Förväxla aldrig keyboard, datormusik, och controllertillverkaren Novation, med gamla greppbrädesystemet NOVATONE!!! Två helt olika företag, varav Novatone med greppbrädorna inte finns längre. Novatone fanns på 80-talet och försvann sedan utan att någon brydde sig. Folk vill ha flera basar. Show-off du vet. Och gärna visa dem också.

Så en gång till bara för inlärningens, och upprepningens skull:

NOVATION
NOVATONE


ser du skillnaden? :wink:
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av mrbaloo »

Hånken skrev:
mrbaloo skrev: Jämfört med Steinbergers system har Mikey Guitars ett mycket smidigare system för snabbt byte mellan bandat och bandlöst läge. Tycker jag i alla fall!
Jag också.
mrbaloo skrev: Men Novation var nytt för mig
Förväxla aldrig keyboard, datormusik, och controllertillverkaren Novation, med gamla greppbrädesystemet NOVATONE!!! Två helt olika företag, varav Novatone med greppbrädorna inte finns längre. Novatone fanns på 80-talet och försvann sedan utan att någon brydde sig. Folk vill ha flera basar. Show-off du vet. Och gärna visa dem också.

Så en gång till bara för inlärningens, och upprepningens skull:

NOVATION
NOVATONE


ser du skillnaden? :wink:
:D Självklart ser jag skillnaden men jag var nog bara lite slarvig när jag läste och skrev ett inlägg sen. Kan inte skylla på autostavningen i telefonen.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av Hånken »

:mrgreen:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av Hånken »

Lite info om varför Novatone konkade och historien bakom:

"The changeable fretboard. There are other fretboard mods that are almost forgotten. One is the Novatone Switchboard, developed by Tom Stone. This appeared in the early ’80s, but never got very popular, although it could have great appeal to those needing a fretted and fretless bass in one instrument.

The Novatone was a changeable fretboard that was attached by magnets. Novatone wasn’t making their own line of instruments, so you had to deliver your bass to them and have its original fretboard removed. This was replaced by a metal base plate to which you’d affix different fretboards. Novatone offered a variety of fretboards, including microtonal and a few other temperaments.

Unfortunately, the Novatone system required removing a lot of neck wood to make room for the metal plate and new fretboard, so the modified necks got unstable, especially when the neck ended up having open truss rod channels. The truss then no longer had a solid counterpart to hold up to. Many also complained about the magnets not being strong enough to hold the fretboard in place. Novatone soon went out of business, leaving many with a broken bass. Still, the idea of having one instrument that’s easily converted from fretted to fretless is intriguing."


http://www.premierguitar.com/articles/F ... ard_Design" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av mrbaloo »

Ok, men idén är ju störtcool men det minskar ju trots allt behovet av fler basar.

Men jag förstår ju också att det blir ett hållfasthetsproblem om man har greppbrädan och ev tagit ner halsen en aning. Så principen blir ju lite knäpp eftersom man eftersträvar en stark och hållbar hals.

Men problemet med för okraftiga magneter borde minskat i dagsläget. Nya moderna magneter är säkert kraftigare. Till och med skidtillverkare låter sina utbytbara fästbelag sitta med magneter.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av Hånken »

Ja, det kunde ha lösts idag bland alla Warmoth, AllParts, USACG tredjepartshalsar. Man säljer en hel hals istället ifrån början, istället för att skicka in sin vanliga och få den modifierad. Du kan t o m göra grafithalsar som replacement och då skulle den nog gå att få hållbar och hålla alla dessa på och avtaganden som det medför. Ja, naturligtvis skulle Novatones greppbrädor vara av grafit också. Vilket jag skulle vilja se att de ENBART såldes gjorda i någon sorts grafit.

Av den enkla anledningen, att den skulle då isåfall tåla de rundspunna strängarna som redan sitter på. Trägreppbrädor för bandlöst slits upp på nolltid utav rundspunna strängar.

Dessutom så kan du ju jämna ut greppbrädorna, så att inte stränghöjden blir lidande för att man byter grepprbäda. Dvs den bandlösa kompenserar för tjockleken av bandstavarna på den bandade. Den bandlösa måste vara lika hög som bandstavarna på den bandade greppbrädan. So they so.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av mrbaloo »

Är inte så säker på att hållfastheten fixas så enkelt som att införa kolfiberhals. Men det är mycket möjligt. Man måste bara ta i beaktande att halsens böjmotstånd minskar ganska rejält om man tunnar ut den. I böjmotstånd ingår tjockleken i kvadrat. Så minskar man den så får det ju liksom konsekvenser av kvadraten alltså.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av gthyni »

Förstår inte vitsen, de som har känslan och örat kan spela distinkt på bandlöst. Vi andra får spela bandat eller öva mer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av Hånken »

mrbaloo skrev:Är inte så säker på att hållfastheten fixas så enkelt som att införa kolfiberhals. Men det är mycket möjligt. Man måste bara ta i beaktande att halsens böjmotstånd minskar ganska rejält om man tunnar ut den. I böjmotstånd ingår tjockleken i kvadrat. Så minskar man den så får det ju liksom konsekvenser av kvadraten alltså.
Tänkte mer på att själva de utbytbara greppbrädorna var av någon sorts grafit, så att inte strängarna äter upp greppbrädan vilket de gör om man bestämmer sig för att hela tiden köra med rundspunna strängar. Detta "äter upp" fenomen torde också finnas på Mikey guitars som bara fäller in eller roterar på bandstavarna, eftersom då blottläggs träet i greppbrädan för strängarnas anliggningpunkt/yta. Om man inte bestämmer sig för att hela tiden köra med flatspunna strängar även när man kör bandat. Jag skulle ju helst vilja fortsätta köra med rundspunna strängar och hellre ha en greppbräda som tål detta. Grafit t ex.

Vad beträffar "böjmotstånd" kan detta enkelt lösas med någon sorts "double throw" truss rod av något slag. Och ja, gärna grafit i halsen också, de kan göras tunnare utan att flexibiliteten eller hållfastheten påverkas.

- - - - -

Förresten om man tar av greppbrädan helt och hållet och inte sätter på en ny kan man ju ha så hög stränghöjd så att man kan spela med SLIDE på basen, eller hur? :wink: Och då slippter man ju egentligen bandlöst, eftersom det blir så ändå... :wink:
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av mrbaloo »

Det här med att riskera att "äta" upp bandlös greppbräda har nog mer att göra med spelteknik. Det är big no no att göra vibrato genom att benda strängarna om man kör med rundspunna strängar. Min bandlösa Cirrus kom med rundspunna strängar i original. Greppbrädan är inte gjord av jättehårt material. Den greppbrädan är fortfarande i mycket gott skick. Det är bara några som provspelat basen som lyckats göra bends som givit lite ytterst små avtryck i greppbrädan. Vibrato längs greppbrädan är ju da shit oavsett bandat eller bandlöst.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av Hånken »

Nja, t o m Jaco sade att han övade på bandade basar, och framträdde och spelade in i studio med bandlöst. Because "it eats up the board". Jag tror det är ganska så vanligt att inte rekommendera rundspunna strängar till bandlösa basar med trägreppbräda oavsett vad de är lackat med ovanpå. Det är ju också bara en tidfråga med flatspunna strängar men det tar nog tre gånger så lång tid innan det börjar märkas. Jag känner f ö inte till någon som böjer strängar på bandlös bas, dvs som på gitarr med att dra i strängen när man skall göra s.k. "blues bends". Det är ju det som är vitsen med bandlöst att man slipper detta helt enkelt, och gör vibrato och bends som en cellist t ex. Dvs LÄNGS med strängen.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av mrbaloo »

Hånken skrev: Jag känner f ö inte till någon som böjer strängar på bandlös bas, dvs som på gitarr med att dra i strängen när man skall göra s.k. "blues bends". Det är ju det som är vitsen med bandlöst att man slipper detta helt enkelt, och gör vibrato och bends som en cellist t ex. Dvs LÄNGS med strängen.
Ja, det är verkligen "längs" strängen man skall göra vibrato. Även på bandad bas. Men varje gång någon provspelar min Cirrus och min halvt bandlösa Ashula så bender folk tvärs strängen. Det spelar liksom ingen roll att jag egentligen inte känner någon som bender bassträngar.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av Hånken »

mrbaloo skrev: Men varje gång någon provspelar min Cirrus och min halvt bandlösa Ashula så bender folk tvärs strängen.
:confused2:
Ja, det måste vara gamla gitarrmongos som spelar gitarr på basen. De finns i parti, och minut. :wink:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av Hånken »

mrbaloo skrev:Jösses, WayBackMachine och Novatone. Vilka grejor! Jag tycker nog Novatone verkar vara en bra idé. Det är ju precis det här som alla längdskidtillverkarna nu håller på att göra, mer eller mindre, utbytbara "stighudar" på sina vallningsfria skidor.

/MrBaloo
Bara tala om att WayBackMachine är namnet på googlemotorn som hittar glömda och nedlagda websidor ifrån förr. Själva basen hette ThumbString, även om jag nu tänker efter att något med "BackMachine" i namnet skulle mycket väl kunna stämma in på en sådan bas. :wink:
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av mrbaloo »

He he. Mitt fel. Men namnet passade ju ändå. ;)
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av Hånken »

:mrgreen:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av Hånken »

fieldflower skrev:Hade Leo gjort en sån på 50-talet hade alla velat ha en...;)
Hmmm... det är två Leo i detta sammanhang, Leo levde även på 50-talet. Mannen på bilden alltså, som provar basen, Leo Lyons. Var mer specifik... :wink:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av fieldflower »

Hånken skrev:
fieldflower skrev:Hade Leo gjort en sån på 50-talet hade alla velat ha en...;)
Hmmm... det är två Leo i detta sammanhang, Leo levde även på 50-talet. Mannen på bilden alltså, som provar basen, Leo Lyons. Var mer specifik... :wink:
Det behöver jag inte vara för alla vet vilken Leo jag menar ändå...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av AlbinH »

Hånken skrev:Tror inte amerikanska Leo Fender hade velat ha det. Han hade hellre velat att man köpte 2 basar istället, allt enligt amerikanska marknadsprinciper. För mig det är liksom, som den här, istället för två bilar:

Bild

Tror du inte Ford också hade velat ha en sådan bil, och gjort det? Hade folk velat ha en sådan?
Tja, LKAB gillar idéen..

Bild
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av gthyni »

AlbinH skrev: Tja, LKAB gillar idéen..

Bild
det där är två seriekopplade lok för att orka ett sketatungt tågset
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar