Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av Hånken »

Hej alla!

Vi har sett alla sorters dubbehalsade basar, så kallade "extended range" basar, och så vidare, men den här basen, och vitsen med att göra den, övergår mitt förstånd. Om någon kan förklara något annat än "bara för att man kan, så skall man" så vore jag tacksam. Legendariske basisten ifrån Ten Years After, Leo Lyons... är han som testar den. Och jo, det är en dubbelhalsad bas, om ni ser hela videon igenom...men...varför?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4xU6IwWQxGk[/youtube]
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av gthyni »

compact living, förståss
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av Roger Hedin »

Varför slickar sig hanhunden på pungen? Därför att han kan!
Lite samma anledning: man kan... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av Hånken »

Jo jo, men jag skulle vilja se förfarandet när han står upp och har en STRAP på sig, och se hur det blir när han försöker vända på basen, kanske mitt i en låt. :wink:

Sedan, vill jag inte vara med om mardrömslika suicidala processen det är att göra en setup på den speciellt dragstången i halsen... som uppenbarligen bara måste fungera åt "ena" hållet. När man skruvat in en relief på ena sidan blir den ju motsatt på andra sidan (backbow), och så kan man inte spela på den. Ingen skall försöka slå i mig att "one-size-fits-all" med en relief perfekt passar till allt. Har den två olika truss rods så skulle det vara intressant att se hur de löst detta.

Det enda jag kan tänka mig att det filat höga bandstavar i en viss relief som passar en stränghöjd och en dragkraft/tjocklek, och på den bandlösa sidan planat greppbrädan att passa bara vissa strängar med samma dragkraft/tjocklek hela tiden.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25741
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av fieldflower »

Hade Leo gjort en sån på 50-talet hade alla velat ha en...;)
Medlem i PB50+
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av Hånken »

Tror inte amerikanska Leo Fender hade velat ha det. Han hade hellre velat att man köpte 2 basar istället, allt enligt amerikanska marknadsprinciper. För mig det är liksom, som den här, istället för två bilar:

Bild

Tror du inte Ford också hade velat ha en sådan bil, och gjort det? Hade folk velat ha en sådan?
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av hulkenstrong »

Hånken skrev:Tror inte amerikanska Leo Fender hade velat ha det. Han hade hellre velat att man köpte 2 basar istället, allt enligt amerikanska marknadsprinciper. För mig det är liksom, som den här, istället för två bilar:

Bild

Tror du inte Ford också hade velat ha en sådan bil, och gjort det? Hade folk velat ha en sådan?
Vem fan snodde Jönssonligans idé!? Något annat företag som smög runt på Malorca...
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av Hånken »

:mrgreen:
Användarvisningsbild
Cornelius
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 sep 2016, 16:20
Ort: Helsingborg

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av Cornelius »

Bild


Denna double doublebass finns till salu i Köpenhamn!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25741
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av fieldflower »

Cornelius skrev:Bild


Denna double doublebass finns till salu i Köpenhamn!
"Men NU då, NU går den väl inte in i en bil iallafall??!?!?!" :lol:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av mrbaloo »

Som svar på ursprungliga frågan: givetvis för att få bandlöst och bandat på samma instrument.

Det där instrumentet kollade jag in för något år sedan när det fanns till salu på ebay. https://basgitarr.wordpress.com/2013/12 ... samma-bas/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men vad är vitsen med den dubbelsidiga kontrabasen? Mer än att det går att göra? Eller är ena sidan bandad?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25741
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av fieldflower »

mrbaloo skrev:Som svar på ursprungliga frågan: givetvis för att få bandlöst och bandat på samma instrument.

Det där instrumentet kollade jag in för något år sedan när det fanns till salu på ebay. https://basgitarr.wordpress.com/2013/12 ... samma-bas/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men vad är vitsen med den dubbelsidiga kontrabasen? Mer än att det går att göra? Eller är ena sidan bandad?
Ena sidan med Drop-D. ;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av mrbaloo »

fieldflower skrev:
mrbaloo skrev:Som svar på ursprungliga frågan: givetvis för att få bandlöst och bandat på samma instrument.

Det där instrumentet kollade jag in för något år sedan när det fanns till salu på ebay. https://basgitarr.wordpress.com/2013/12 ... samma-bas/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men vad är vitsen med den dubbelsidiga kontrabasen? Mer än att det går att göra? Eller är ena sidan bandad?
Ena sidan med Drop-D. ;)
Poäng!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25741
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av fieldflower »

mrbaloo skrev:
fieldflower skrev:
mrbaloo skrev:Som svar på ursprungliga frågan: givetvis för att få bandlöst och bandat på samma instrument.

Det där instrumentet kollade jag in för något år sedan när det fanns till salu på ebay. https://basgitarr.wordpress.com/2013/12 ... samma-bas/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men vad är vitsen med den dubbelsidiga kontrabasen? Mer än att det går att göra? Eller är ena sidan bandad?
Ena sidan med Drop-D. ;)
Poäng!
Klart värt det.
Så himla jobbigt att stämma om ena strängen då och då.
;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av mrbaloo »

:D
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 659
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av Falcon »

Det fanns en bas som kunde fälla in banden i greppbrädan, har jag sett i någon gammal länk här på PB. Någon som kommer ihåg?
| Höfner 182-1961 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av mrbaloo »

https://basgitarr.wordpress.com/2010/09 ... samma-bas/" onclick="window.open(this.href);return false;

mm.
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 659
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av Falcon »

| Höfner 182-1961 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Användarvisningsbild
Rigmor
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 01 sep 2013, 03:53

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av Rigmor »

Mer eller mindre kuriösa varianter av existerande instrument kommer alltid att byggas av individer med fantasi. Sällan blir de väl accepterade, men utgör ändå goda samtalsämnen bland musiker.

För några år sedan var det en snubbe i Italien, Andrea Spinamonte, som byggde "ThumbString"-basar med ett par extra strängar infällda bak i halsen, som man kunde utnyttja med tummen t.ex. för grundton/kvint i ackordspel. De såg mycket snygga och välgjorda ut på bild, men hittas inte längre på nätet, så det blev väl ingen succé det heller.

ED: hittade en bild på WayBackMachine:

Bild
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av Hånken »

Cornelius skrev:Bild


Denna double doublebass finns till salu i Köpenhamn!

:mrgreen:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av Hånken »

Det fanns ju NOVATONE fretboard, där man bytte ut greppbrädan.

Bild

Blev ingen hit direkt. Även om jag tycker denna idén är bättre än "infällbara" bandstavar. Det är nämligen inte bandstavarna som skall försvinna för då blir stränghöjden för hög i förhålllande till greppbrädan. Det är mellanrummen (i själva verket träet) som skall tryckas upp så de är i nivå med bandstavarna. Ni kan ju försöka spela intonerat när ni följer linjerna som bandstavarnas infällda läge lämnar efter sig. Stränghöjden blir ohemult hög eftersom bandstavarna sjunker in eller ner i greppbrädan. Det är avståndet ifrån undersidan av strängen till bandstaven som räknas, inget annat. Och om den försvinner neråt ändrar man för mycket på hela höjden. Alltså är det mellanrummen mellan bandstavarna som bör hissas upp till samma nivå som bandstavarna. Svårt? Ja inte skall det vara lätt inte...

Eller så kör man Novatone, dubbelhalsat på riktigt, eller en bas till ...
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av Hånken »

Rigmor skrev: För några år sedan var det en snubbe i Italien, Andrea Spinamonte, som byggde "ThumbString"-basar med ett par extra strängar infällda bak i halsen, som man kunde utnyttja med tummen t.ex. för grundton/kvint i ackordspel. De såg mycket snygga och välgjorda ut på bild, men hittas inte längre på nätet, så det blev väl ingen succé det heller.

ED: hittade en bild på WayBackMachine:

Bild
Där är dom ja! Som jag har letat efter dom. Men detta måste ju bli samma sak med den där basen bara att den är fullt utrustad på baksidan och med 4 strängar som man måste röra vid med tummen hella tiden.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av mrbaloo »

Jösses, WayBackMachine och Novatone. Vilka grejor! Jag tycker nog Novatone verkar vara en bra idé. Det är ju precis det här som alla längdskidtillverkarna nu håller på att göra, mer eller mindre, utbytbara "stighudar" på sina vallningsfria skidor.

/MrBaloo
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av Hånken »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=J2WOOIZXNks[/youtube]

Convertible, heter det, och inget annat. Men han fäller in och roterar på bandstavarna. Vad det är för bas vet jag inte, men troligen ett dyrt DIY fåfäng projekt, och "conversation piece".

Ingen info alls, om vad det är för bas, eller vem som har byggt eller hur han har byggt. Fick nog inte igenom patentet. Här är nog någon annan med samma idé, denna video är bättre än ovanstående video :

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ft3t0YjfXEc[/youtube]

Alltså om jag nu får välja mellan den basen man måste vända på för att få fretless. Den här har en trussrod som följer neckreilefen.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kan någon förklara vitsen med denna bas?

Inlägg av Hånken »

Här är NOVATONE demonstration:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=I86kTWgMQuk[/youtube]
Skriv svar