Farligt att stämma ner??

Prata om allt som har med elbasar att göra
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Farligt att stämma ner??

Inlägg av RolleHarris »

Jag har börjat lira med ett band som kör nerstämt till C. Är det bara för mig att stämma ner strängarna i C eller är det "farligt" på nåt vi för halsen om jag inte låter justera den?? Dragstången alltså. Alltså kan den bli sne eller så??
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Re: Farligt att stämma ner??

Inlägg av precision65 »

RolleHarris skrev:Jag har börjat lira med ett band som kör nerstämt till C. Är det bara för mig att stämma ner strängarna i C eller är det "farligt" på nåt vi för halsen om jag inte låter justera den?? Dragstången alltså. Alltså kan den bli sne eller så??
Jag vet inte vad du har för strängdimension, men det är nog klokt att köra så tjocka strängar dina fingrar orkar med. Det blir väldigt sladdrigt med 40-100 tex.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det är inte farlig. Du kan behöva justera dragstången och byta till feta strängar, det är allt.

Se'n vet ju alla att nedstämd musik per definition är ondare än annan musik, men det är du väl redan medveten om? :twisted:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

BarbequeVillage skrev:Det är inte farlig. Du kan behöva justera dragstången och byta till feta strängar, det är allt.

Se'n vet ju alla att nedstämd musik per definition är ondare än annan musik, men det är du väl redan medveten om? :twisted:
Så Ibanez's nya åttasträngade gitarr är definitionen av elakhet?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Alla gitarrer är av ondo, det här är ett basforum...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

BarbequeVillage skrev:Alla gitarrer är av ondo, det här är ett basforum...
Stämmer iofs... Men jag kan fortfarande inte släppa tanken av att äga en riktigt sjysst akustisk gitarr :cry:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Inlägg av RolleHarris »

BarbequeVillage skrev:Det är inte farlig. Du kan behöva justera dragstången och byta till feta strängar, det är allt.

Se'n vet ju alla att nedstämd musik per definition är ondare än annan musik, men det är du väl redan medveten om? :twisted:
Tack för alla tipsen. Då blir det fetare stängar och att bränna ner kyrkor för mig nu då :twisted:
Skriv svar