Jazzbasar och 7.25" radie?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Tumblinman
Medlem
Inlägg: 318
Blev medlem: lör 06 sep 2014, 09:02

Jazzbasar och 7.25" radie?

Inlägg av Tumblinman »

Funderar lite på hur det funkar med 7.25" radie på greppbrädan tillsammans med mickarna på en jazzbas? Min erfarenhet av jazzmickar är att det är lite knepigt att få till bra strängbalans och att E (eller B-strängen på femsträngad) och G strängen ofta låter mer/högre än de andra. Inbillar mig att det "problemet" blir värre med den rundare halsradien. D.v.s. mittensträngarna kommer längre ifrån mickpolerna än de yttersta.
Egentligen gäller det inte bara mickar av jazztyp, inser jag. Alla raka mickar med polerna på samma höjd delar väl denna egenskap.

Vad säger Ni? Någon som upplevt detta fenomen/bekymmer eller är det bara jag som är överkänslig?
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: Jazzbasar och 7.25" radie?

Inlägg av Dan the Man »

Det är nog rätt att A och D kan låta lite svagare på en Jazzbas med 7.25". Men i praktiken tycker jag inte det spelar nån större roll. Ofta kan E låta lite för mycket, men då kan man rulla av lite bas på stärkaren eller välja en något tjockare sträng (eller rättare sagt, en med högre tension) så brukar det låta bättre. Eller kör med en bra kompressor så jämnar den till det hela.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Re: Jazzbasar och 7.25" radie?

Inlägg av Ljudfreak »

Tror också att observationen med ojämn volym mellan strängarna är riktig. Fast om det beror helt på radien ska jag låta vara osagt. Men jag har upplevt det på jazzbas mer än på andra basar, så det kan säkert vara del i mysteriet.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Jazzbasar och 7.25" radie?

Inlägg av gthyni »

Ni tänker nog för mycket,
men t ex Dimarzios utmärkta Model J kan man justera lite grann på
Bild

som en bonus är de brumfria också

7.5" radie är f ö da shit
Senast redigerad av gthyni den ons 28 dec 2016, 16:24, redigerad totalt 1 gånger.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Re: Jazzbasar och 7.25" radie?

Inlägg av Ljudfreak »

gthyni skrev:Ni tänker nog för mycket
Ja, så är det nog. Ofta borde man bara spela litet mer istället.

Men brumfria på Jazzbas är en mycket god idé. Plötsligt blir basen så mångsidig som den bör vara. Jag har Aguilars brumfria på min. Funkar alla dagar i veckan.
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Jazzbasar och 7.25" radie?

Inlägg av allan »

Vad är det för radie på en 2000-tals Jazzbas?
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Jazzbasar och 7.25" radie?

Inlägg av gthyni »

allan skrev:Vad är det för radie på en 2000-tals Jazzbas?
9.5" är modern standard, 7.25" på vintage serierna.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Jazzbasar och 7.25" radie?

Inlägg av Roger Hedin »

gthyni skrev:...7.5" radie är f ö da shit
Precis! Det känns på riktigt.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Jazzbasar och 7.25" radie?

Inlägg av basmartin »

Tumblinman skrev:Funderar lite på hur det funkar med 7.25" radie på greppbrädan tillsammans med mickarna på en jazzbas? Min erfarenhet av jazzmickar är att det är lite knepigt att få till bra strängbalans och att E (eller B-strängen på femsträngad) och G strängen ofta låter mer/högre än de andra. Inbillar mig att det "problemet" blir värre med den rundare halsradien. D.v.s. mittensträngarna kommer längre ifrån mickpolerna än de yttersta.
Egentligen gäller det inte bara mickar av jazztyp, inser jag. Alla raka mickar med polerna på samma höjd delar väl denna egenskap.

Vad säger Ni? Någon som upplevt detta fenomen/bekymmer eller är det bara jag som är överkänslig?
På vissa mickar går det att peta ner polerna ifall de sticker ut. Har inte testat själv, men ska kanske ägna mig lite åt baspyssel i dagar så kan återkomma med hur det gick... :)
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Jazzbasar och 7.25" radie?

Inlägg av Enbasist »

Klassiskt jazzbasdilemma. Lösningen är DiMarzio J typ pup's eller att försiktigt knacka ner magnetpolerna på yttersträngarna, men gör det mycket försiktigt.
Tumblinman
Medlem
Inlägg: 318
Blev medlem: lör 06 sep 2014, 09:02

Re: Jazzbasar och 7.25" radie?

Inlägg av Tumblinman »

Verkar som om det inte skulle funka för mig med så liten radie på greppbrädan. Jag upplever ofta att E-strängen blir för påträngande när jag spelar - så pass ofta att jag börjar ana att det blivit en fixidé hos mig. Örat hör ju ofta vad hjärnan förväntar sig.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Jazzbasar och 7.25" radie?

Inlägg av Musikanten »

Ljudfreak skrev:Tror också att observationen med ojämn volym mellan strängarna är riktig. Fast om det beror helt på radien ska jag låta vara osagt. Men jag har upplevt det på jazzbas mer än på andra basar, så det kan säkert vara del i mysteriet.
På min J-bas är det bara stallmiken som har lite obalans (E-strängen något starkare än övriga) halsmicken jämn.
- Ingvar -
Skriv svar