Något att ha?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Manlybearded
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 10 nov 2016, 08:03

Något att ha?

Inlägg av Manlybearded »

Hejhej, tänkte kolla om någon har testat att spela på Harley Benton Basar?
Dom ligger ju lite farligt billigt i pris, och man får ju vad man betalar för. Men skulle detta kunna vara en helt "ok" bas för en som repar sällan men mest spelar hemma och kanske 5 gig per år.

Harley Benton MM-85A SB Deluxe Serie

Är denna jag undrar över, någon som testat just denna?

fridens liljor



Bild
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Något att ha?

Inlägg av fieldflower »

De är väl ojämna i kvaliteten.
Man kan få en riktigt bra bas (som kanske ändå skulle må bra av mickbyte).
Men man kan även få ojämna band, halvtaskig passform och annat som inte är så himla fixbart.

Jag har ett lite avskräckande exempel på en ES335 kopia (obas alltså) där stalldelarna ramlade ut, banden är ojämna och bandändarna vassa som sjutton.
Löste problemet genom att sätta på 013-strängar, höja stränghöjden och ha den till slide, men det kan man ju inte göra på en bas.

Köper du vill vi ha recension! ;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Något att ha?

Inlägg av Mr Spock »

De allmänna recensionerna därute är snarare att kvalitetskontrollen är god, dvs de är jämnbra (eller -dåliga om man så vill).
Generellt sett schyssta byggen, från samma fabriker som bla Eastwood handlar av.
Ett antal detaljer är uppenbara lågbudgetlösningar: mickar, sadlar etc.

Hulkenstrong har en MM-kopia - dock inte samma som den du postat. Kolla hans recension här på PB.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Tumblinman
Medlem
Inlägg: 318
Blev medlem: lör 06 sep 2014, 09:02

Re: Något att ha?

Inlägg av Tumblinman »

Har haft 2 Harley Benton-basar (en PB-50 och en JB-75SB) och båda har varit bra för pengarna och klart spelbara. Inget skorrande på banden och raka halsar. Träbitarna är väl inte speciellt resonanta men det förstärkta ljudet har funkat bra för mig (spelar bara hemma, dock). En detalj som jag tror kan behöva bytas ut om man ska spela ute mycket är nog stämskruvarna. De inger inget större förtroende - men de har visserligen funkat bra för mig.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Något att ha?

Inlägg av gthyni »

Jag skulle nog hellre leta en beggad OLP eller "Sterling by MM" om jag ville ha en Musicman-kopia.
Begagnade kostar de inte så mycket mer och känns som bättre kvalitet + att de går att sälja för en liknande peng när man vill byta upp sig.

Nysse har en Fernandes Stringray i butiken, men den kostar lite mer då det är japanvintage
http://nysse.com/lagerbilder/fernandesmm.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar