Telebas KOLLA SKICKET!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Johannes skrev:Gick en runda på Gbase och kollade in Tele-basar från 70-talet. Vissa av dom har en tendens till att se ut som basen i annonsen ovan. Inte lika mycket men i alla fall åt det hållet. Vissa andra ser ut att vara helt ok. 60-talarna verkar inte ha det problemet. Din teori är förmodligen rätt. Tur att man aldrig spelar på G-strängen...

Undrar hur länge det dröjer den här gången. Snart börjar det väl hagla hatmail som vanligt, denna gång från G-string lovers.
G-string, hö hö hö...
Nej för fan 8) . Inga hat mail nu när du har så rätt. Dessutom ser jag en extra fördel med det, nämligen, du behöver bara köpa E, A och D strängar vilket är billigare i det långa loppet :D . Jag skulle hålla med dig helt och hållet om det inte vore så att jag råkar tyvärr köpa G-strängen också. Men inte äns jag är perfekt :roll: :D
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Gäst

Inlägg av Gäst »

calif de funk skrev:
Jag tror att halsen "tilltar" helt enkelt åt höger vilket gör så att även strängarna gör det samma och då får man intrycket om att stallet är felmonterat. Tänk dig nu att halsen trycks tillbaka åt vänster. Vad händer då? Ja då hamnar strångarna också rätt och allt blir proportionerligt. Att Fender inte kunde montera ett vanligt stall på rätt ställe är lite av en löjlig ide. Har aldrig hört om eller sett en Fender med felplacerat stall.

P.S. Ovan gäller P-basen på bild från tidgare.
Ja, troligtvis är det samma femma där. Blev bara förbryllad när jag tittade på fotona och såg att halsfickans ytterkant löpte så parallellt och fint med halsens dito.

Nåväl, dock är inte idén så löjlig som man kan tro! Jag har faktiskt varit med om en Fender med felmonterat stall när jag jobbade i musikaffär. Fast i längsled! Hur långt bak jag än drog stallsadlarna så ville den inte intonera korrekt. Det var först när jag jämförde med en från samma serie som jag faktiskt såg att stallet satt på tok för nära stallmiken.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

GrafZeppelin skrev:
calif de funk skrev:
Jag tror att halsen "tilltar" helt enkelt åt höger vilket gör så att även strängarna gör det samma och då får man intrycket om att stallet är felmonterat. Tänk dig nu att halsen trycks tillbaka åt vänster. Vad händer då? Ja då hamnar strångarna också rätt och allt blir proportionerligt. Att Fender inte kunde montera ett vanligt stall på rätt ställe är lite av en löjlig ide. Har aldrig hört om eller sett en Fender med felplacerat stall.

P.S. Ovan gäller P-basen på bild från tidgare.
Ja, troligtvis är det samma femma där. Blev bara förbryllad när jag tittade på fotona och såg att halsfickans ytterkant löpte så parallellt och fint med halsens dito.

Nåväl, dock är inte idén så löjlig som man kan tro! Jag har faktiskt varit med om en Fender med felmonterat stall när jag jobbade i musikaffär. Fast i längsled! Hur långt bak jag än drog stallsadlarna så ville den inte intonera korrekt. Det var först när jag jämförde med en från samma serie som jag faktiskt såg att stallet satt på tok för nära stallmiken.
Jag gissar du talar om en 70-tals Jazz Bass mtp stallmicken. Då undrar jag om inte den andra Jazz Bassen var av annat årtionde. Stallmicken på 70-talarna sitter nämligen närmare stallet.

Att halsfickan och sidokanten på halsen på en 70-talare löper ut parallelt är tyvärr ingen garanti att halsen är välcentrerat och viceversa. Sorry men jag vidhåller att ett sidledes felmonterat stall på en Fender, om än 70-tals, är lite av en löjlig ide. Däremot uppskattar jag debatten.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Gäst

Inlägg av Gäst »

calif de funk skrev:
Jag gissar du talar om en 70-tals Jazz Bass mtp stallmicken. Då undrar jag om inte den andra Jazz Bassen var av annat årtionde. Stallmicken på 70-talarna sitter nämligen närmare stallet.
Stööön, jag veeeet... Samma serie skrev jag! Dvs. två i övrigt identiska basar från samma år, samma skeppning, samma fabrik, troligen samma månad!
calif de funk skrev:Att halsfickan och sidokanten på halsen på en 70-talare löper ut parallelt är tyvärr ingen garanti att halsen är välcentrerat och viceversa. Sorry men jag vidhåller att ett sidledes felmonterat stall på en Fender, om än 70-tals, är lite av en löjlig ide. Däremot uppskattar jag debatten.
Dubbelstööön... jag reviderade ju min teori och gav dig rätt i mitt förra inlägg!!!!!!! Det är ingen debatt längre!
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

GrafZeppelin skrev:
calif de funk skrev:
Jag gissar du talar om en 70-tals Jazz Bass mtp stallmicken. Då undrar jag om inte den andra Jazz Bassen var av annat årtionde. Stallmicken på 70-talarna sitter nämligen närmare stallet.


Stööön, jag veeeet... Samma serie skrev jag! Dvs. två i övrigt identiska basar från samma år, samma skeppning, samma fabrik, troligen samma månad!
calif de funk skrev:Att halsfickan och sidokanten på halsen på en 70-talare löper ut parallelt är tyvärr ingen garanti att halsen är välcentrerat och viceversa. Sorry men jag vidhåller att ett sidledes felmonterat stall på en Fender, om än 70-tals, är lite av en löjlig ide. Däremot uppskattar jag debatten.
Dubbelstööön... jag reviderade ju min teori och gav dig rätt i mitt förra inlägg!!!!!!! Det är ingen debatt längre!
Jodå det är fortfarande debatt så ge inte upp, men det blir svårare att hålla skärpan i hjärnan ju närmare midnatt, så sorry om jag verkar dum. Ändå har jag väldigt svårt att se hur en Fender bas kan ha kommit ut till kund med en sidledes felmonterat stall för just det skulle vara ett kardinalt misstag.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:Undrar hur länge det dröjer den här gången. Snart börjar det väl hagla hatmail som vanligt, denna gång från G-string lovers.
G-string, hö hö hö...
När Gud skapade G-strängen, hade han vaknat på en av sina bästa sidor.
Jag är helt övertygad!!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Geddy_Lee skrev:
Johannes skrev:Undrar hur länge det dröjer den här gången. Snart börjar det väl hagla hatmail som vanligt, denna gång från G-string lovers.
G-string, hö hö hö...
När Gud skapade G-strängen, hade han vaknat på en av sina bästa sidor.
Jag är helt övertygad!!
Å fan! Och jag som trodde det var Mr. Lu Cypher som gjorde det :roll: . Skit alltså :twisted: :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Gäst

Inlägg av Gäst »

calif de funk skrev: Jodå det är fortfarande debatt så ge inte upp, men det blir svårare att hålla skärpan i hjärnan ju närmare midnatt, så sorry om jag verkar dum. Ändå har jag väldigt svårt att se hur en Fender bas kan ha kommit ut till kund med en sidledes felmonterat stall för just det skulle vara ett kardinalt misstag.
Califen, här är citatet där jag överger min mycket kortlivade teori om att stallet på p-basen skulle vara felmonterat i sidled:

"Ja, troligtvis är det samma femma där."

Samma femma = samma anledning till misalignment som på telebasen.


Här är ett citat där jag förklarar varför jag kom upp med teorin överhuvudtaget men som också förklarar att teorin var illa underbyggd:

"Blev bara förbryllad när jag tittade på fotona och såg att halsfickans ytterkant löpte så parallellt och fint med halsens dito."

Sen att jag berättade om ett i längsled felmonterat stall var inte för att "bevisa" att stallet sitter snett på ovannämnda p-bas utan för att påpeka att kardinalfel faktiskt förekommer. Jag menar, vi fick t.ex. in nya Warwick-toppar för 110 volt märkta 220 vid ett tillfälle och det är långt ifrån det enda jag sett.


Räcker det så?
Jag har ingen lust att gå i polemik med någon som jag är överens med.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Jag är också överens med dig GrafZeppelin :wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Gäst

Inlägg av Gäst »

calif de funk skrev:Jag är också överens med dig GrafZeppelin :wink:.
:twisted: Då var ribban lagd då...
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

GrafZeppelin skrev:
calif de funk skrev:Jag är också överens med dig GrafZeppelin :wink:.
:twisted: Då var ribban lagd då...
Uppskattas 8) :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Trams! :D

Califen kan väl inget om basar..
Han bara ringer i tid och otid hela tiden.. Särskilt när man ska lägga sina barn.. 8)
Gäst

Inlägg av Gäst »

marcbass skrev: Han bara ringer i tid och otid hela tiden.. Särskilt när man ska lägga sina barn.. 8)
Tur jag inte har några barn då...
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

marcbass skrev:Trams! :D

Califen kan väl inget om basar..
Han bara ringer i tid och otid hela tiden.. Särskilt när man ska lägga sina barn.. 8)
Äääch, tjäft!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
mojo

Inlägg av mojo »

[..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 20:21, redigerad totalt 1 gånger.
gäst

Inlägg av gäst »

mojo skrev:
calif de funk skrev:Snygg bas med en oroväkande dålig hals/kropp passform. Ingen bra kombination med 3-bultsinfästning...
Tycker ovanstående är en passande beskrivning av fenderinstrument, överlag
Jag räknade efter och om jag inte har glömt något exemplar så har jag haft 7 st Fender-basar. Samtliga har varit Jazz- eller Precision-modeller. En av dom var bandlös. Den bandlösa var från Japan, de övriga var från USA. Samtliga basar var oerhört välbyggda i alla avseenden. Passformen mellan hals och kropp har varit perfekta på alla basar.
Kan våra olika uppfattningar bero på att jag alla mina basar har varit från 1995 och framåt? Japan-Fendern kom dock något tidigare. 1995 när American Standard-serien kom så skärpte väl sig Fender avsevärt? Jag har efter att ha följt diverse diskussioner här på forumet förstått att sent 70-tal inte var så bra. Jag har inte heller någon bra erfarenhet av de 80-talare och tidiga 90-talare jag har testat . Jag har också en 68:a Telecaster Bass, även den är väldigt välbyggd. Enda missen där är att den har en slab body vilket gör att jag får blåmärken på armen och vid revbenen efter en dag i studion.
Senast redigerad av gäst den lör 03 feb 2007, 10:10, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

mojo skrev:
calif de funk skrev:Snygg bas med en oroväkande dålig hals/kropp passform. Ingen bra kombination med 3-bultsinfästning...
Tycker ovanstående är en passande beskrivning av fenderinstrument, överlag
Nejdå! Visst har Fender haft (väldigt sällsynt med Pre CBS-arna dock) och fortfarande har skiftande kvalitet som de flesta serietillverkade instrument och även några som hör till handbyggda men nu tar du i för kung och fosterland och jag är red att du misstager dig. Sorry Mojo...
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Gäst

Inlägg av Gäst »

calif de funk skrev: Nejdå! Visst har Fender haft (väldigt sällsynt med Pre CBS-arna dock) och fortfarande har skiftande kvalitet som de flesta serietillverkade instrument och även några som hör till handbyggda men nu tar du i för kung och fosterland och jag är red att du misstager dig. Sorry Mojo...
Menar du seriöst att pre cbs-instrumenten INTE hade skiftande kvalitet? :|
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Johannes skrev:G-string, hö hö hö...
Läste på Rockabillybass.com att det inte finns något annat forum som det snackas så mycket G-strings and F-holes som det.. :lol:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

GrafZeppelin skrev:
calif de funk skrev: Nejdå! Visst har Fender haft (väldigt sällsynt med Pre CBS-arna dock) och fortfarande har skiftande kvalitet som de flesta serietillverkade instrument och även några som hör till handbyggda men nu tar du i för kung och fosterland och jag är red att du misstager dig. Sorry Mojo...
Menar du seriöst att pre cbs-instrumenten INTE hade skiftande kvalitet? :|
Nej. Det jag skrev om Pre CBS var att det var inte så vanligt med kvalitets missar och inget annat. Seriöst.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Gäst

Inlägg av Gäst »

calif de funk skrev:
GrafZeppelin skrev:
calif de funk skrev: Nejdå! Visst har Fender haft (väldigt sällsynt med Pre CBS-arna dock) och fortfarande har skiftande kvalitet som de flesta serietillverkade instrument och även några som hör till handbyggda men nu tar du i för kung och fosterland och jag är red att du misstager dig. Sorry Mojo...
Menar du seriöst att pre cbs-instrumenten INTE hade skiftande kvalitet? :|
Nej. Det jag skrev om Pre CBS var att det var inte så vanligt med kvalitets missar och inget annat. Seriöst.
Det är jag med på men jag förstår inte hur du kan tro att de inte hade skiftande kvalitet? Fast jag uppskattar debatten.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

GrafZeppelin skrev:
calif de funk skrev:
GrafZeppelin skrev:
calif de funk skrev: Nejdå! Visst har Fender haft (väldigt sällsynt med Pre CBS-arna dock) och fortfarande har skiftande kvalitet som de flesta serietillverkade instrument och även några som hör till handbyggda men nu tar du i för kung och fosterland och jag är red att du misstager dig. Sorry Mojo...
Menar du seriöst att pre cbs-instrumenten INTE hade skiftande kvalitet? :|
Nej. Det jag skrev om Pre CBS var att det var inte så vanligt med kvalitets missar och inget annat. Seriöst.
Det är jag med på men jag förstår inte hur du kan tro att de inte hade skiftande kvalitet? Fast jag uppskattar debatten.
Det var moget.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar