Nybörjare på bas, var det här ett vettigt köp?

Prata om allt som har med elbasar att göra
makatech
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 22 dec 2016, 11:19

Re: Nybörjare på bas, var det här ett vettigt köp?

Inlägg av makatech »

Jellew skrev:Det här ballar ju ur... Tjejen vill ju bara lira lite bas för bövelen!
Men andrahandsvärdet är nog än lägre än du tror och om man verkligen ska överanalysera så bör ni köpa en begagnad warwick från pratabas då de säljs till otroligt låga priser (såvida det faller i smaken ofc) Men nu dras jag ju med... Det behöver inte vara så genomtänkt allting :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Med lite tur kan man nog få ut 2000-2500 men du kan ha rätt så klart. Behåller vi den enbart en kort period är det så klart en dum affär, annars helt ok. Sedan drar jag bort en slant för en extra setup vilket definitivt kommer nyttjas.

Det vi riskerar förlora är inte så farligt sett till kr. jag har varit riktigt vass i mina köp och sälj affärer på beg sajterna de hår två åren (elgitarr prylar) men jag kände mig vilsen när det gällde bas, därav butik.

Som sagt, öppet köp kan komma att nyttjas, vi får se. :-)

Jag gillar diskussionen, första gången själv vi köpt Kina tillverkat.

Önskar lite mer kommentarer om MM typ mickar vs p/j typ mickar dock, samt även jämfört med aktiva. ;-)
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare på bas, var det här ett vettigt köp?

Inlägg av inber »

Andrahandsvärdet är väl helt ointressant? Hon ska väl ha basen för att spela på den, inte för att sälja den?

Är det andrahandsvärdet som styr så ska man bara köpa Fender och Squire, oavsett om man gillar dem eller inte...
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Nybörjare på bas, var det här ett vettigt köp?

Inlägg av Mr Spock »

Så...för att sammanfatta (för nu är det jul):
Var det här ett vettigt köp?

1. Utifrån att det är dotterns aktiva val: absolut rätt!
2. Ur perspektivet andrahandsvärde: nej, finns många andra märken att rekommendera.
3. Ur perspektivet ljud/mickar: detta tycks i första hand vara ett teoretiskt resonemang som har svårt att landa i något konkret. Att PRATA ljud är svårt, för att inte säga omöjligt.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Nybörjare på bas, var det här ett vettigt köp?

Inlägg av Jellew »

Mycket bra sammanfattat. Nu är det jul!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare på bas, var det här ett vettigt köp?

Inlägg av gthyni »

Huvudsaken är att man spelar. Longscale är bäst om man vill slappa lite. God jul


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
makatech
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 22 dec 2016, 11:19

Re: Nybörjare på bas, var det här ett vettigt köp?

Inlägg av makatech »

Finns en hel del begagnat på blocket, vend etc, absolut.

Ligger tex ute en begagnad OLP MM2 bas (Ernie Balls / Music Man's budget märke?) som jag kunde få loss för 2000 men den är i och för sig också tillverkad i Kina samt enbart med en MM pickup vs den som vi slog till med som har 2st. En jämförelse kanske inte är helt enkel men OLP basen låg bra till, helt klart.

Även en Jackson JS3 Concert med aktiva pickuper som jag kunde få för 2500. Schecter sgr c-4 med passiva mickar för 1500.

Finns/fanns dock även en del annat kul. Tycker det är en bra och kul begagnat marknad i Sverige för gitarrprylar.

Men basen för oss är nog mera ett kul komplement för oss än så länge men vore ju kul om hon blir biten.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare på bas, var det här ett vettigt köp?

Inlägg av fieldflower »

OLP:erna är oftast höjda till skyarna trots sin låga prisnivå, och de brukar ligga på ca 2000:-.
Om man skall snegla på värde är det sannolikt ett bättre val.
Finns den inom räckhåll skulle nog en testsession inte vara så dumt.

Men som flera sagt innan är första basens värde inte det viktigaste, utan den skall tilltala ägaren så den spelas ofta.
Medlem i PB50+
makatech
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 22 dec 2016, 11:19

Re: Nybörjare på bas, var det här ett vettigt köp?

Inlägg av makatech »

Ganska kul, jag gissar/misstänker att den här Epiphone modellen är tillverkad på exakt samma Saein fabrik i Kina som vår Shine bas, dock säkert inte samma år. Finnishen på kroppen, liknande typ av stall... de bör vara mycket närbesläktade även om det finns skillnader. Shine basen dock en något mer utsmyckad variant av hals (inläggen) och med bolton neck (6 st skruvar i kroppen, ej platta), bindings på kroppen (vet ej om Epiphonen har det?) samt annan pickup uppsättning.

"Epiphone Limited Edition Les Paul Special Bass with Flame Maple Top"
http://www.musiciansfriend.com/bass/epi ... -maple-top" onclick="window.open(this.href);return false;

Väldigt bra betyg får den åtminstone generellt, Epiphonen.
makatech
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 22 dec 2016, 11:19

Re: Nybörjare på bas, var det här ett vettigt köp?

Inlägg av makatech »

felpost
Senast redigerad av makatech den ons 10 maj 2017, 14:10, redigerad totalt 2 gång.
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Nybörjare på bas, var det här ett vettigt köp?

Inlägg av svekke »

Jag har för lite erfarenhet för att säga vad du ska ha för strängar, men du har väl sett att det finns ett helt avsnitt på forumet som handlar bara om strängar?
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
makatech
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 22 dec 2016, 11:19

Re: Nybörjare på bas, var det här ett vettigt köp?

Inlägg av makatech »

svekke: ser nu, jag får gå dit, tack
Skriv svar