Var kan jag göra om min bandade elbas till en bandlös?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Tiranenia
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 29 dec 2016, 01:52

Var kan jag göra om min bandade elbas till en bandlös?

Inlägg av Tiranenia »

Hejsan hejsan alla basister! Jag är en sextonårig kontrabasist från Stockholm som det senaste året har börjat spela en del elbas också. Den elbasen jag har just nu är en Harley Benton JB-20, vilket är en av de sämsta elbasarna som finns därute. Helt ok, men inte alls jättebra. Ett helt okej instrument att börja spela på, men i längden kommer jag nog behöva ett bättre instrument av högre kvalité.

Jag måste köpa en ny elbas alltså. Det jag vill ha är en sexsträngad bandlös, problemet är bara att sexsträngade bandlösa basar är grymt sällsynta och det finns inga billiga sådana, för att till saken hör också att jag inte tänker lägga mer än fem-sextusen spänn på ett nytt instrument. De sexsträngade bandlösa basar jag har hittat är två stycken tillverkade av Warwick. Den ena för ungefär 9500 :- och den andra för nästan 15000 :-. Ingen av de har jag råd med att köpa just nu.

Min idé är att jag köper en bandad sexsträngad bas, kanske en Harley Benton BZ-6000 NT eller en Ibanez GSR206B-WNF, båda för strax under 3500 kronor. Och sedan skickar jag in den basen jag köper till någon som tar bort banden, slipar ner greppbrädan och fixar allt sånt som jag inte kan, och BOOM. Jag har en bandlös sexsträngad bas.

Problemet är att jag inte har någon aning om vem man kan lämna in basen till för att fixa det. Jag har funderat på att göra jobbet själv, men jag är knappast händig och det skulle nog sluta med att basen pajar eller bara blir helt oanvändbar.

Har ni några tips på vart man kan lämna in en bandad bas för att göra om den till en bandlös? Tack :D
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Re: Var kan jag göra om min bandade elbas till en bandlös?

Inlägg av Bonehead »

Kolla in tex den här.
http://www.woodoguitars.se/webshop/?pro ... t-fretless" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag skulle lägga pengarna på nått sånt istället, ska du ta bort banden så lär du nog hamna på ca den summan.
Finns säkert en del liknande basar i samma prisklass.
Eller leta upp en begagnad historia.
Hoppas du hittar det du söker.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Var kan jag göra om min bandade elbas till en bandlös?

Inlägg av Mr Spock »

BBQV här på forumet kan nog ge dig ett bra pris på en avbandning, alternativt byte av greppbräda. Han finns f ö i Uppsala.
Pm:a honom: det blir nog billigare än en Woodo B6. :tummenupp:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Re: Var kan jag göra om min bandade elbas till en bandlös?

Inlägg av Bonehead »

:tummenupp: lovely
Mr Spock skrev:BBQV här på forumet kan nog ge dig ett bra pris på en avbandning, alternativt byte av greppbräda. Han finns f ö i Uppsala.
Pm:a honom: det blir nog billigare än en Woodo B6. :tummenupp:
Skriv svar