Fender American Professional

Prata om allt som har med elbasar att göra

Fender American Professional

Inläggav gthyni » mån 02 jan 2017, 18:38

https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher 1980, G&L L-1000 "Wunkay" 1985, Ampeg SCR-DI, TC Electronics BG500
Drömmer om rörhäckar på nätterna.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+

Re: Fender American Professional

Inläggav Henko » tis 03 jan 2017, 00:59

Coolt med mickarna på P-basen; olika magnetmaterial i de två spolarna.
Fender JV Precision | Fender SCPB | Epiphone Jack Casady | Mesa/Boogie 400 | Aguilar Tone Hammer 500 | Marshall JCM 2x15 | Ampeg SVT210x2 | Pedaler
Användarvisningsbild
Henko
Medlem+

Fender American Professional (recension)

Inläggav gthyni » fre 13 jan 2017, 19:50

Nu har jag klämt lite på dem och jmft med lite andra, strikt känsla, inte förstärkeri tyvärr så jag kan inte uttala mig om de nya mickarna,

P-basen var helt OK, ganska lika en amerikan standard, men trots lönnbräda och ganska grov halsen så kändes den efter en stund tillvändning skönare och mer lättspelad än standarden och med bättre akustisk klang. Det är små skillnader men om jag köpte en ny skulle jag lägga upp mellanskillnaden för kolfiberstavarna och den subtila förbättringarna. Jämförde också med en Elite och där är det en annan mer slim halsprofil och den är riktig skön, skulle klart välja den över de två andra. Den stora chocken var ändå att jag greppade en Nate Mendel mexbas som kostar hälften. Detaljarbetet är inte lika bra, med lite vass bandstavsändar som stack ut lite och så, men känsla att spela den... slår alla amerikanerna på fingrarna i min bok. För 10000:- + en plekning i Bromma så blir det den perfekt spelmaskinen, Fender gör nog inget bättre på den här sidan Custom shop.

Jag är ingen Jazz-kille men jag kände på Jazzbasarna också och kunde direkt konstatera att Am Pro Jazzen är riktigt fin och kändes bättre än den dyrare Eliten, inte den kvastskaftskänsla jag ofta får av Jazzbasar utan bara skön och lättspelad, skulle tro att Nik West resonmeng i videon ovan är vad som skiljer. Det är en av de bästa Jazzbasar jag känt på (inkl ett par CS) och rekommenderar alla som gillar JB att prova den.

Sammafattning,
Am Pro P: mycket bra bas men inget omvälvande
Am Pro Jazz: bästa Jazzbasen (iaf IMHO)
Alla finns på DLX så är man i STHLM kan man springa in och prova själv i helgen
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+

Inläggav Punkster » sön 15 jan 2017, 11:04

Am Pro är säkert bra basar, men för tillfället känns det mest positiva med dem att man nu kan köpa en ny Am Std med rejäl rabatt :wink:

Jag blev för övrigt lite småkär i den där olivgröna färgen också. Och de högre banden. Vore kul att höra ett A/B-test mellan en Am Std och en Am Pro också, vad gäller den där nya micken.
/Linus
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inläggav gthyni » sön 15 jan 2017, 13:05

Tror Am Std är på väg ut, nya Standard-serien är Mex

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+

Inläggav Punkster » sön 15 jan 2017, 13:36

Som jag har fattat det så ska Am Std ersättas av Am Pro, utan att statusen på MiM Std påverkas. Sen tillkommer ju Am Elite också, som ytterligare ett steg upp. Övriga serier verkar finnas kvar i nuvarande form?

(Sen tycker jag generellt att det är svårt att hålla reda på alla Fenders serier, de lanseras, avslutas eller byter namn oftare än en vanlig människa byter underkläder...)
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Återgå till Elbasar