Hjälp med värdering...

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Hjälp med värdering...

Inlägg av Roger Hedin »

Vår saxofonist gick hastigt bort i december, och jag har lovat hjälpa hans fru att värdera och i längden sälja en stor del av hans utrustning. Förutom blåsinstrumenten hade han en massa elektronikburkar för inspelning samt en del stränginstrument. Bl.a. en akustisk bas som det sitter en Roland synt-mik på. Plus ett Roland MIDI-interface. Om ni har lust att bättra på min efterforskning blir jag glad. 70% av nypris brukar vara en bra utgångspunkt för begagnatpris. Sakerna ska säljas.

Crafter BA400EQ akustisk bas, 4990 SEK, (Nypris enligt prisjakt.nu)
Roland syntmik runt 400-500 SEK,
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=870519" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

Bild

Tacksam för svar!
Bild

Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Hjälp med värdering...

Inlägg av Håcke »

Roger Hedin skrev:70% av nypris brukar vara en bra utgångspunkt för begagnatpris.
Well... 70%...
Kanske om grejerna är i mint condition och bara några månader gamla. Kanske.
Men är dom 10 år gamla, matta och använda så är nog 50% ett bättre riktmärke.
Det är nog bättre att du inte över-värderar grejerna åt henne för då blir hon aldrig av med dom.
Beklagar sorgen!
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Hjälp med värdering...

Inlägg av Håcke »

Jag tror det går att få 2000kr för basen.
Kanske 2500kr om du slänger med elektroniken. Dom är inte så heta.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hjälp med värdering...

Inlägg av Roger Hedin »

Jo. Så har jag sagt också: 70% vid bra skick och sånt som finns efterfrågan på.
Jag var lite skeptisk till den där acke-basen när jag först såg den; Crafter låter ju som något Rusta/Hobbex-märke, men när jag tog i den och spelade på den så var den definitivt ett mycket bra instrument. Betydligt bättre än den Cort jag har själv. Rejäl, med en viss "stabbighet" i materialet. Lite tyngre. Lite elbaskänsla i halsen. "Mer Les Paul än Telecaster" om du förstår vad jag menar. Snygg och behaglig kroppsform också!

Dessutom finns ett par såna här:
Bild

Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hjälp med värdering...

Inlägg av Roger Hedin »

Jag funderar på att köpa basen själv, men då krävs at jag blir av med min egen Cort. En sån här:
http://www.cortguitars.com/en/product/p ... d=&idx=111" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
bazzilla
Medlem
Inlägg: 198
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 17:32

Re: Hjälp med värdering...

Inlägg av bazzilla »

Jag brukar räkna 50% som riktvärde sedan får man titta är det eftertraktat lr inte, hi tech (både basar och elektronik) med några år på nacken är knappast 50%, skavd fender kan ibland var över 100% av nypris.
Glöm inte att det är ungefär 6miljoner som INTE tittar på melodifestivalen.
Skriv svar