Zon Sonus + P-69 på Bass Gallery....

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Zon Sonus + P-69 på Bass Gallery....

Inlägg av blackparkas »

Testade en beggad Zon Sonus-femma på The Gallery i London i helgen och hjälp vad den kändes bra...

Billig också, eller, ja, bra pris med tanke på hur det brukar se ut när de säljs. 1200 pund.
Ingen truss dock, kan ju vara därför den inte är såld än, å andra sidan brukar alla Zon säljas skitsnabbt på basschat så hur det kommer sig att denna är kvar förstår jag inte....


Testade även en grymt läcker P-69 med lagad hals.
2200 pund.
Skitsnygg och väldigt bra.


Köp! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Zon Sonus + P-69 på Bass Gallery....

Inlägg av TDHP »

Hm, ca 24K för en moddad 69:a alltså.
Ungefär vad jag kom fram till.
Vad var det som var lagat?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Zon Sonus + P-69 på Bass Gallery....

Inlägg av blackparkas »

Halsen hade varit av typ runt 1:a-2:a band.
Lite ful lagning, men inget man tänkte på när man lirade.
Vart ärligt talat lite sugen....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Zon Sonus + P-69 på Bass Gallery....

Inlägg av BasBert »

En Zon Sonus Standard 5:a har väl sk dual trussrod, åtkomlig först när man lossat halsen från kroppen, men en Zon Sonus 5 Special å ex. Custom har ingen trussrod. Men det kan inte vara därför den inte är såld`? Du kanske har flyt "Parkas" :P
/BB
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Zon Sonus + P-69 på Bass Gallery....

Inlägg av blackparkas »

Zon Sonus som är byggd i början på 90-talet har ingen trussrod och inte heller de övriga ZON:arna från den tiden om jag förstått saken rätt. :)

Nu när jag tänker tillbaka minns jag inte ens om min Zon Legacy Elite hade truss, men jag tror inte det...

Så jag tror det mer handlar om det än modell.


Sedan ligger tydligen den inte ute på deras hemsida än, så jag antar att det är få som vet om den?

Hur som.
Halsen på den var grym och kändes som sagt smalare än Legacyn så jag blev grymt sugen, men nja.
Jag vill nog ha truss trots allt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Zon Sonus + P-69 på Bass Gallery....

Inlägg av BasBert »

blackparkas skrev:Zon Sonus som är byggd i början på 90-talet har ingen trussrod och inte heller de övriga ZON:arna från den tiden om jag förstått saken rätt. :)

Nu när jag tänker tillbaka minns jag inte ens om min Zon Legacy Elite hade truss, men jag tror inte det...

Så jag tror det mer handlar om det än modell.


Sedan ligger tydligen den inte ute på deras hemsida än, så jag antar att det är få som vet om den?

Hur som.
Halsen på den var grym och kändes som sagt smalare än Legacyn så jag blev grymt sugen, men nja.
Jag vill nog ha truss trots allt.
Precis, de äldre saknar "rod". Jag såg åxå att de inte hade ute den(?) - Är du sugen?

/BB
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Zon Sonus + P-69 på Bass Gallery....

Inlägg av blackparkas »

Både ja och nej.

Den kändes väldigt bra, men saknaden av truss gör att jag tvekar.
Annars hade jag nog köpt den och lackat om den.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Zon Sonus + P-69 på Bass Gallery....

Inlägg av Markooo »

Funkar det ens med en bas utan truss? Hur justerar man den om halsen inte vill vara ens kompis?

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Zon Sonus + P-69 på Bass Gallery....

Inlägg av BasBert »

Markooo skrev:Funkar det ens med en bas utan truss? Hur justerar man den om halsen inte vill vara ens kompis?
Grundaren Joe Zon har sagt följande (översatt):

Komposit halsarna består av vårt eget recept bestående av kolfiber och trä, bland annat. En genomgående jämn ton har alltid varit mycket viktigt för oss. Att ha rätt ”blandning” composite i halsen har varit avgörande för att uppnå ett ljud som är mer likt förstärkt trä än en hals som låter som en plastbit. Halsen spelar en viktig roll, liksom resten av de komponenter som används i våra basar.

Idag gör vi våra egna halsar. Tidigare var vi tvungna att lägga ut våra komposithalsar till MODULAR (som bl.a gör Statusbasarna) eftersom de var de som hade patentet och inte licensiering någon annan. De ville ha kontrollen på kvaliten, och under cirka fem år (sedan starten) gjorde de våra halsar men idag gör vi egna som inte alls liknar MODULAR. En del bassister säger att ZON-halsar har en mer ”varmare ton” och personlighet än andra basar med komposit halsar.

Fördelen med komposithalsarna är att halsen har en mer jämn volym och ton över hela greppbrädan. Vi ”eliminera de döda fläckar som kan uppstå på olika fläckar på en trä-hals”. Vi har som målsättning att alltid göra ett basljud som låter som ett träinstrument, men med super stabilitet och jämnhet i tonen. Vi söker hela tiden att bli bättre och bygger utifrån träinstrumentet i stället för att det endast ska bli "high-tec".

Komposithalsarna är extremt stabila. Mer stabilare än en traditionell trä-hals i lönn. Du behöver aldrig oroa dig för att göra justeringar dragstång, eftersom halsen inte kommer att röra sig.

En komposithals har plattare frekvensgång, vilket har en mindre påverkan på färgning av tonen i baskroppen. Instrumentet sjunger med större tydlighet och definition. Komposit halsarna har visat sig vara särskilt fördelaktigt när man spelar i ”nedsänkt” eller låga bastoner som ex. 5-6 strängade basar där tonerna annars tenderar att bli otydliga eller förlorade i mixen.

Zons greppbrädor använder sig av "phenowood" som rent fysiskt och ljudmässigt skiljer sig från en traditionell greppbräda i trä, såsom lönn?
Phenowood har funnits sedan 1950-talet. Det är en enkel trä-faner, vanligtvis björk, som är färgade svarta och impregnerade med ett fenolharts. Dessa faner komprimeras enligt oerhört intensiv hetta och tryck som ZON sedan blandar i stelnade ark av material. Den fysiska- och tonala kvaliteten är faktiskt att den liknar ebenholts. Den främsta skillnaden i jämförelse mellan lönn, ebenholts och phenowood är att phenowood är överlägset mer stabil och mycket mer motståndskraftig mot förändringar i fukt eller fuktighet, enligt ZON.

ZON-halsarna kräver ingen efterjustrering pga temperatur eller luftfuktighet. ZON eftersträvar en lättspelt bas utan ”sträng surr” vid någon specifik punkt på greppbrädan.

Vid penna o översättning/BB

PS: fortfarande "sugen" parkas?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Zon Sonus + P-69 på Bass Gallery....

Inlägg av blackparkas »

Nä, det där hjälpte inte mig, eftersom jag VET att även kolfiberhalsar påverkas av olika tension på strängarna.
Jag har ändå haft 3-4 sådana halsar, varav den ena satt på en Zon Legacy Elite-bas.
Personligen skulle jag iofs inte ha något problem med något för hög stränghöjd alt. lite skrammel, jag gillar skrammel.
Men... Njaej.

Blir inget!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar