Vad är en P-bas?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Vad är en P-bas?

Inlägg av bjelkeman »

Den strikta definitionen är nog ganska enkel: en Fender Precision. https://en.wikipedia.org/wiki/Fender_Precision_Bass" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

Men ofta så sägs det att en P-bas skall ha en split-P mick. Eller bara en P-mick. Men så är det inte alltid. Sen finns det P-kloner och P-kopior av olika form och variant.

Så, vad är en P-bass?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vad är en P-bas?

Inlägg av fieldflower »

Varenda modell Fender har satt namnet "Precision" på.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Vad är en P-bas?

Inlägg av gthyni »

Det var slabkropp till 1954 och splitcoil-micken kom 1957.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vad är en P-bas?

Inlägg av Roger Hedin »

I min värld är en P-bas en Fender. Liksom en Les Paul är en Gibson. Liksom en 740 är en Volvo och inte en sedan vilken som helst...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vad är en P-bas?

Inlägg av fieldflower »

fieldflower skrev:Varenda modell Fender har satt namnet "Precision" på.
Just det - plus alla direkta kopior.
Udda kopior kan man kalla P, men det är ju inte rätt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Vad är en P-bas?

Inlägg av Fredde79 »

fieldflower skrev:Varenda modell Fender har satt namnet "Precision" på.
Jo, fast ibland blir det lite komplicerat...

Bild
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Vad är en P-bas?

Inlägg av Punkster »

I min värld är en P-bas en bas som Fender valt att sätta namnet Precision Bass på. I den avgränsningen tolkar jag också in märken som ägs eller är licensierade av Fender, ex. Squire.

Övriga basar med samma attribut brukar jag kalla variant på P-bas, P-modell, P-typ eller liknande.
/Linus
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Vad är en P-bas?

Inlägg av BBQV »

En P-bas är mer ett koncept i min värld. Fyrsträngad, passiv, skruvad hals, en mik och inga fancy träbitar. Basic, helt enkelt. En slitvarg, pålitlig och kompromisslös. Vad det står på skallen eller vilken mik den har är inte så viktigt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vad är en P-bas?

Inlägg av blackparkas »

Ja, jag är nog inne på BBQ´s linje.


Eller egentligen är jag inte på någon linje alls eftersom jag tycker det är farligt att börja grubbla över sådana här saker...
Om man lägger ner tankemöda på vad som är en P-bas, fatta vilka bryderier man borde ha i övrigt.....!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Vad är en P-bas?

Inlägg av Markooo »

BBQV skrev:En P-bas är mer ett koncept i min värld. Fyrsträngad, passiv, skruvad hals, en mik och inga fancy träbitar. Basic, helt enkelt. En slitvarg, pålitlig och kompromisslös. Vad det står på skallen eller vilken mik den har är inte så viktigt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Håller med!

Ser den lite som en målarduk. Man kan byta ut saker på den efter tycke och smak. Stämskruvar, mickar, plektrumskydd, stall, rattar osv. Eller så låter man den vara som den är. En av de mest personliga basmodellerna som finns. Gedigna byggen överlag som tål stryk och ser hur bra ut som helst!

Jazzbasen anser jag är likvärdig. Vilken man föredrar är en smakfråga, men nu handlar det inte om den.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vad är en P-bas?

Inlägg av fieldflower »

Markooo skrev:
BBQV skrev:En P-bas är mer ett koncept i min värld. Fyrsträngad, passiv, skruvad hals, en mik och inga fancy träbitar. Basic, helt enkelt. En slitvarg, pålitlig och kompromisslös. Vad det står på skallen eller vilken mik den har är inte så viktigt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Håller med!

Ser den lite som en målarduk. Man kan byta ut saker på den efter tycke och smak. Stämskruvar, mickar, plektrumskydd, stall, rattar osv. Eller så låter man den vara som den är. En av de mest personliga basmodellerna som finns. Gedigna byggen överlag som tål stryk och ser hur bra ut som helst!

Jazzbasen anser jag är likvärdig. Vilken man föredrar är en smakfråga, men nu handlar det inte om den.
Men jamen nämen... Liiite väl generiskt för att funka väl..?
Finns ju en massa Aria, Gibson, etc, etc, etc som är passiva, har 1 mick och är slitvargar, men som väl varken känns eller ser ut som vad man kan kalla "P-bas".

Jamen nämen 2: Om man har ett batteri i sin P-bas - är det då absolut inte en P-bas?
Eller en P-bas special, med J i stall-läge...?
Inte ens om Fender valde att kalla den "Precision Bass"?

Såklart det inte måste stå Fender på huvudet, men det lär väl iaf vara någorlunda kopierat från Fender (form och funktion) för att kvalificera sig som just "P-bas"?
Medlem i PB50+
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Vad är en P-bas?

Inlägg av Henko »

I min värld ska en P-bas ha:
1. Fyra strängar
2. Double cutaway-kropp med ett längre övre horn.
3. Huvud med spännisarna i rad.
4. En splitcoilmick i rätt läge (sen kan det sitta fler mickar både söderöver och norrut). Klart.
P-basar
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vad är en P-bas?

Inlägg av Roger Hedin »

Här är Pino med sin "The Who-bas":
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vad är en P-bas?

Inlägg av Roger Hedin »

...och här är Geezers sista Sabbath-bas. En Lakland "P-bas" med Aston Vill FC:s emblem. Till den sista turnéns sista gig...
Bild
Of all of the basses we've made for Geezer Butler of Black Sabbath, this one was the most heartfelt. Terry Welty (Geezer's bass tech) contacted me about the possibility of a special "End of Sabbath" bass for Geezer; and since he is a huge Aston Villa fan, he floated the idea of painting the bass with AVFC colors, as a surprise, for the last Sabbath gigs ever. With some design collaboration from Markus Lewtschuk, I personally painted up this beauty just before I left for the NAMM show 2 weeks ago. We subsequently shipped it to London just this past Monday, and sure enough it was on stage with Black Sabbath just hours ago at the O2 Arena and was a huge hit with Geezer and the band. Congratulations to our friend Geezer Butler and Black Sabbath for an incredible career! All of us at Lakland are honored to be associated with such a legendary band and musician! -JP
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar