Dingwall Super P hemma...

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Dingwall Super P hemma...

Inlägg av Roger Hedin »

Den motsvarar och överträffar alla förväntningar på en bra P-bas, Dingwalls svar på en klassiker. Lätt som en plätt, och känns som hemma. T.o.m. BBQV skulle känna sig välklädd i denna... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Den här kommer att giggas på...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Dingwall Super P hemma...

Inlägg av theLopp »

Fan va fin den va! Blir lite sugen, men på en jazz då. Men tyvärr ser huvudet på femmorna inte så roliga ut. Har jag för mig. ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dingwall Super P hemma...

Inlägg av Roger Hedin »

Ska du ha en "Jazz" rekommenderar jag en Sklar.
Det var lite pirrigt att få hem den, då säljaren var en total nykomling på BassChat utan några som helst refrenser. Att skicka i storleksordningen £2k til någon man inte känner är ju liiite vanskligt. Det gick hur som helst hur bra som helst.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
aacee
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:14
Ort: Luleå

Re: Dingwall Super P hemma...

Inlägg av aacee »

Oj vad vacker!

Dom där väcker habegär till och med hos en p-bastraditionalist som mig. :tummenupp:
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dingwall Super P hemma...

Inlägg av Roger Hedin »

aacee skrev:Oj vad vacker!
Dom där väcker habegär till och med hos en p-bastraditionalist som mig. :tummenupp:
Den känns som en vanlig P, men skiljer sig ett uns i ton. Den har mer av det där "high end compressed sound", dvs. den har inte en massa ojämnheter utan låter lika mycket och bra i hela registret. Den låter bra P-bas överallt. Många traditionalister gillar ju att det inte låter så. Jag tillhör inte dem. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Sen har du den fenomenala tonkontrollen som funkar som vanligt åt ena hållet, och ger lite mid scoop åt andra hållet. I mitten är den helt urkopplad ur kretsen så hela signalen går rakt igenom...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Dingwall Super P hemma...

Inlägg av bassace »

:shock:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Dingwall Super P hemma...

Inlägg av BBQV »

Roger Hedin skrev:Den motsvarar och överträffar alla förväntningar på en bra P-bas, Dingwalls svar på en klassiker. Lätt som en plätt, och känns som hemma. T.o.m. BBQV skulle känna sig välklädd i denna... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Bild
Wow! Den var ju snygg på riktigt!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Dingwall Super P hemma...

Inlägg av Jellew »

Vad är det för trä i kroppen och greppbrädan på den där?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dingwall Super P hemma...

Inlägg av Roger Hedin »

Alkropp och pau ferro-bräda.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Dingwall Super P hemma...

Inlägg av Jellew »

Roger Hedin skrev:Alkropp och pau ferro-bräda.
Pau ferro-brädan är riktigt fin, vet du vad det är för tonala och praktiska skillnader mellan rosewood och pau ferro?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dingwall Super P hemma...

Inlägg av Roger Hedin »

Jellew skrev:
Roger Hedin skrev:Alkropp och pau ferro-bräda.
Pau ferro-brädan är riktigt fin, vet du vad det är för tonala och praktiska skillnader mellan rosewood och pau ferro?
Så här kan man läsa hos Wyn Guitars:
Pau Ferro
Nice even grained wood. Tone properties are half way between Rosewood and Ebony, with more attack than Rosewood and warmer than Ebony.


Jag försökte hitta Sheldon Dingwalls beskrivning, men hittade den inte. Det är nog inte någon större skillnad; i alla fall inte i mina öron. En viktig sak är att det inte står ROSEWOOD, så basen blir beslagtagen i tullen. Den är ljusare än rosewood-brädan på min Lakland Bob Glaub, den akustiska klangen är relativt lika när de hänger på väggen. Dock har Glaub färska EB Cobalts medan Super P har strängar som spelats av "en tidigare ägare med lite fuktigare händer än undertecknad" så det är svårt att A/B-testa. Jag ska klämma på nya strängar idag, men har inte bestämt mig för om det blir Cobalts (rounds) eller Thomastik flats. Fördelen med Super P är att det är ett fem minuters jobb att stränga om, då jag inte behöver lirka och trä genom små j***a hål, så jag kan ju ha två färdigklippta set att byta mellan "on the fly"...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Re: Dingwall Super P hemma...

Inlägg av flagg »

Läcker! Med lite relic kunde den bli riktigt ball, fram med raspen! :dancy: :lol:
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dingwall Super P hemma...

Inlägg av Roger Hedin »

Här raspas inte - här nöts! Om jag nu lever så länge att den hinner bli schleten. Jag har väl en trettio statistiska år kvar till målgång...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dingwall Super P hemma...

Inlägg av Roger Hedin »

Nu har den samma strängar som Glaub; tonen är ett uns mer "snappy" lite mer åt lönnbrädehållet, men med djupet från rosewood...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Dingwall Super P hemma...

Inlägg av blackparkas »

Så Glaub:en ska bort? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
aacee
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:14
Ort: Luleå

Re: Dingwall Super P hemma...

Inlägg av aacee »

blackparkas skrev:Så Glaub:en ska bort? :D
+1 ? :D
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dingwall Super P hemma...

Inlägg av Roger Hedin »

blackparkas skrev:Så Glaub:en ska bort? :D
Nä. Den är ju en P/J, så den har definitivt sin plats i arsenalen. Den basen SVARAR på hur man spelar, nästan på ett "psykomusikaliskt" sätt. Den är definitivt en keeper...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Dingwall Super P hemma...

Inlägg av blackparkas »

Ungefär som jag känner med min P-65.
Det svarar liksom som man vill, klart det handlar om att man blir van ett instrument, men det har varit så från dag ett.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Dingwall Super P hemma...

Inlägg av Kurisawa »

Vad är det för skala?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dingwall Super P hemma...

Inlägg av Roger Hedin »

Kurisawa skrev:Vad är det för skala?
Mensurerna är från 34,25" och fallande i 3/4" steg:
E: 34,25"
A: 33,5"
D: 32,75"
G: 32"
Den är m.a.o. en medium scale-bas på diskantsidan och en long scale-bas på bassidan. Inte som mina övriga Bängväggar, vilka börjar på long scale för att sluta på superduper long scale...

Halsprofilen jämfört med min Lakland Bob Glaub är också fetare, rundare. Glaub är betydligt plattare i greppet, liksom min Prima och Sklar också är...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar