Nygammal ackebas Crafter BA 400 EQ...

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Nygammal ackebas Crafter BA 400 EQ...

Inlägg av Roger Hedin »

Jag köpte denna mycket fina bas som tillhörde min saxofonistvän som gick bort i december. Det är en Crafter BA400EQ av den gamla modellen, den fina och mycket välbyggda. Bakstycket är välvt, vilket ger en mycket behaglig form och stadga. Basen är ganska tung, är inte så ljudstark akustiskt, men har en otroligt fint förstärkt ton. Den hiskeliga syntmiken har jag tagit bort, liksom alla limrester som höll den på plats. Locket är naturligtvis lite blekt där den har suttit monterad, men det är inget som stör. Jag ska göra en ny stallsadel, då den gamla blivit nedfilad och är på tok för låg.

Halsen känns väldigt "Gibson Les Paul-rejäl", mensuren är 32", vilket i kombination med den relativt lilla kroppen gör den ytterst bekväm att spela på sittande.

Bild
Att basen sedan har en viss mojo p.g.a. känslomässiga skäl gör ju inte saken sämre...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nygammal ackebas Crafter BA 400 EQ...

Inlägg av Roger Hedin »

Så här blev basen efter en snabbfixning.
Jag fick loss den gravt tejpade Synt-elektroniken och pickupen utan att repa lacken. Naturligtvis är den blekt i lacken så man ser var sakerna suttit, men det gör mig inget. Jag har polerat bort alla fläckar, klet och "gunk", så det enda som är kvar är diverse små märken efter kärleksfullt spelande. Jag gjorde en ny stallsadel, då den gamla var på tok för låg; strängarna tog i de övre banden och den intonerade illa över tolfte band. Nu intonerar den rent hela vägen upp. Ett set nya strängar och we're back in business...
Bild
Det massiva granlocket är lite naturrelikerat...

Bild
Halsen och bakstycket är i makalöst fint skick; inte ett märke! Det syns inte på bilden, men bakstycket är lätt välvt, som på en fiol...

Med nya strängar på låter den rikt och fylligt. Ett riktigt tjong i attacken när man spelar med plektrum. Ett fynd! Ett kärt fynd!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar