Bandat och bandlöst på samma hals

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Leif Bas
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: mån 29 jun 2009, 20:34
Ort: Utanför Göteborg

Bandat och bandlöst på samma hals

Inlägg av Leif Bas »

I minst 20 år har jag väntat på en bas som är bandad E-A fär slapping, och bandlös D-G för mwah. Köpte tom en kinabas från tysken för att experimentera. Banda av och banda på igen E-A med klippta band. Att köpa är snabbt och enkelt, att hitta tiden för att genomföra projekt svårare - så efter två år som dammsamlare fick den basen gå vidare, orörd.

Så dyker denna upp
http://www.ibanez.com/products/u_eb_det ... color=CL01" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan någon insiktsfull förklara varför den bandlösa delen av halsen ligger "högst upp"? Det är inte där jag når som bäst - för att mikrojustera intonation, spela uttrycksfullt med vibrato osv.

??
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bandat och bandlöst på samma hals

Inlägg av Roger Hedin »

Leif Bas skrev:Kan någon insiktsfull förklara varför den bandlösa delen av halsen ligger "högst upp"? Det är inte där jag når som bäst - för att mikrojustera intonation, spela uttrycksfullt med vibrato osv.

??
Kanske för att de räknar med att köparen tröttnar fortare på bandlöst? :wink:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Leif Bas
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: mån 29 jun 2009, 20:34
Ort: Utanför Göteborg

Re: Bandat och bandlöst på samma hals

Inlägg av Leif Bas »

Ja Roger, med den placeringen av bandlösa möjligheter är det risk att åtminstone jag skulle tappa sugen snabbt...

Men när ett gigantiskt företag satsar på något sådant sker det nog inte av en slump. Vilka seriösa tankar kan ligga bakom?
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bandat och bandlöst på samma hals

Inlägg av Nick »

Kanske som komplement till den här som de släppte för några år sedan?
http://www.notreble.com/buzz/2010/08/28 ... ss-hybrid/" onclick="window.open(this.href);return false;
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Bandat och bandlöst på samma hals

Inlägg av mrbaloo »

Blev själv väldigt intresserad av detta för några år sedan: https://basgitarr.wordpress.com/2010/09 ... samma-bas/" onclick="window.open(this.href);return false;

Köpte dessutom Ibanez SR2010ASC-TWF Ashula Bass Limited Editionoch är supernöjd med den.

Jag kan tyvärr inte förklara ordningen på dessa strängar. Men min "original-Ashula" är ju mer som det du verkligen behövde. Kanske har de kommit på att det är lättare att spela bandat utan att trassla till det i huvudet med de två bandlösa strängarna. Men det är ju bara övning-ger-färdighet...

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Bandat och bandlöst på samma hals

Inlägg av mrbaloo »

Sen finns till och med ett patent i ärendet som liknar Ashulan väldigt mycket: http://www.freepatentsonline.com/y2008/0210077.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Leif Bas
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: mån 29 jun 2009, 20:34
Ort: Utanför Göteborg

Re: Bandat och bandlöst på samma hals

Inlägg av Leif Bas »

Tack för svaren och intressanta länkar!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bandat och bandlöst på samma hals

Inlägg av Roger Hedin »

Ibanez har alltid varit duktiga på att leverera sånt som ingen efterfrågar. De hade bland de finaste basarna i världen fram till mitten av 80-talet, då de helt plötsligt började massproducera "ungefär likadana instrument med många olika beteckningar och i prisspannet billigt till dyrt". När man inte ser skillnad på nybörjarprylar och proffsprylar faller statusen ganska snabbt. Hur många olika "XYZ-nåntingtusen-gitarrer" har de inte gödslat världen med under senaste decennier...?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar