Gamla Rickenbackers

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
unterninja
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 14 sep 2012, 21:24
Ort: Stockholm

Gamla Rickenbackers

Inlägg av unterninja »

Tja,

Enkel (?) fråga:

Jag har hållit ögonen (halv-)öppna efter en 60-tals Rick i mer än 50% av mitt liv, men aldrig sett någon till salu i Sverige. Det verkar inte heller som om någon egentligen vet något om dem - hur bra de är (eller inte), hur många som gjorts etc.

Är Rickenbackers bas-60-tal ett svart hål i vår gemensamma kunskap här på forumet, eller är det bara så att ingen utom jag är intresserad?
Fender J -72
Rick -64
Rick -67
---
Sunn 300T
Sunn Model T
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Gamla Rickenbackers

Inlägg av Grafen »

Det enda jag vet är att de är sjukt sällsynta överlag, verkar som att lejonparten av Ricks 60-talsproduktion bestod av gitarrer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Gamla Rickenbackers

Inlägg av Bassmaniac »

Som sagt, sjukt ovanligt med 60-tals-Rickenbacker. Har nog aldrig sett någon i Sverige över huvet taget. Knappt i USA heller, för den delen. Självklart skulle det vara helt underbart att ha en 4001:a från det decenniet, men det känns väldigt långt borta!



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbassman
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 18:32
Ort: Sundbyberg

Re: Gamla Rickenbackers

Inlägg av mrbassman »

Är också nyfiken. Aldrig sett någon i Sverige. Vare sig irl eller i annons. Måste varit väldigt liten produktion.
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 659
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Gamla Rickenbackers

Inlägg av Falcon »

mrbassman skrev:Är också nyfiken. Aldrig sett någon i Sverige. Vare sig irl eller i annons. Måste varit väldigt liten produktion.
Vore riktigt häftigt att få prova en gammelrick!
| Höfner 182-1961 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
unterninja
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 14 sep 2012, 21:24
Ort: Stockholm

Re: Gamla Rickenbackers

Inlägg av unterninja »

OK, ja om de är så supersällsynta förklarar det ju ett och annat. Intressant, nu blir man ju bara mer nyfiken. Skulle också gärna klämma på en.

Googlade lite, det verkar inte gå att få tag på produktionssiffror men det finns ett Rickenbacker-register på http://www.rickresource.com/register/" onclick="window.open(this.href);return false;. Där kunde man i alla fall få ett hum om hur vanliga de var i förhållande till 70-talarna (-73 och framåt, främst) - och det var STOR skillnad, det fanns bara en handfull registrerade från de tidiga åren...
Verkar som om man med lite (mycket) tur kan hitta en sen 60-talare för ca 30-35 tusen - dyrt, men inte fullständigt omöjligt om man tar i från tårna. Ska bara vinna på lotto först, och sen hitta en att köpa dessutom. Lätt som en plätt...

Jävla GAS, kommer på grejor som är både för dyra, otestade (av mig) och dessutom nästan omöjliga att få tag på :)
Fender J -72
Rick -64
Rick -67
---
Sunn 300T
Sunn Model T
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5432
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gamla Rickenbackers

Inlägg av bjelkeman »

Jag vill ha en lawsuit-Ibanez-Rick, från mitten på sjuttiotalet.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 659
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Gamla Rickenbackers

Inlägg av Falcon »

bjelkeman skrev:Jag vill ha en lawsuit-Ibanez-Rick, från mitten på sjuttiotalet.
Synd att du inte köpte min :wink:
| Höfner 182-1961 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5432
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gamla Rickenbackers

Inlägg av bjelkeman »

Falcon skrev:
bjelkeman skrev:Jag vill ha en lawsuit-Ibanez-Rick, från mitten på sjuttiotalet.
Synd att du inte köpte min :wink:
Det missade jag tror jag.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbassman
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 18:32
Ort: Sundbyberg

Re: Gamla Rickenbackers

Inlägg av mrbassman »

unterninja skrev:OK, ja om de är så supersällsynta förklarar det ju ett och annat. Intressant, nu blir man ju bara mer nyfiken. Skulle också gärna klämma på en.

Googlade lite, det verkar inte gå att få tag på produktionssiffror men det finns ett Rickenbacker-register på http://www.rickresource.com/register/" onclick="window.open(this.href);return false;. Där kunde man i alla fall få ett hum om hur vanliga de var i förhållande till 70-talarna (-73 och framåt, främst) - och det var STOR skillnad, det fanns bara en handfull registrerade från de tidiga åren...
Verkar som om man med lite (mycket) tur kan hitta en sen 60-talare för ca 30-35 tusen - dyrt, men inte fullständigt omöjligt om man tar i från tårna. Ska bara vinna på lotto först, och sen hitta en att köpa dessutom. Lätt som en plätt...

Jävla GAS, kommer på grejor som är både för dyra, otestade (av mig) och dessutom nästan omöjliga att få tag på :)
30-35 är ju mycket pengar. Men det låter ändå helt okej med tanke på att man får väl knappt en omlackad gammelfender för det. Dem finns det ju drösvis av i jämförelse.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Gamla Rickenbackers

Inlägg av blackparkas »

bjelkeman skrev:Jag vill ha en lawsuit-Ibanez-Rick, från mitten på sjuttiotalet.

Varför!?
Det är ju så otroligt mycket fränare (och snyggare) med en riktig.....!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5432
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gamla Rickenbackers

Inlägg av bjelkeman »

blackparkas skrev:
bjelkeman skrev:Jag vill ha en lawsuit-Ibanez-Rick, från mitten på sjuttiotalet.

Varför!?
Det är ju så otroligt mycket fränare (och snyggare) med en riktig.....!
Rickenbackers är i min åsikt obekväma att spela på. Och jag är tydligen en samlare av Ibanez basar (du sa det) så det verkar bättre för mig att ha en Ibanez-Rick som dessutom kostar en bråkdel av en riktig, som jag ändå inte vill ha. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Gamla Rickenbackers

Inlägg av blackparkas »

Ah... Du tänker så.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Gamla Rickenbackers

Inlägg av gthyni »

mrbassman skrev: 30-35 är ju mycket pengar. Men det låter ändå helt okej med tanke på att man får väl knappt en omlackad gammelfender för det. Dem finns det ju drösvis av i jämförelse.
Problem med vintagegrejer som inte är Fender är väl att de inte omfattas av talesättet
You can't kill a Fender

så man köper ofta ett rent samlarobjekt i motsats till ett full användbart och underbart musikinstrument
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Gamla Rickenbackers

Inlägg av Danne »

gthyni skrev:
mrbassman skrev: 30-35 är ju mycket pengar. Men det låter ändå helt okej med tanke på att man får väl knappt en omlackad gammelfender för det. Dem finns det ju drösvis av i jämförelse.
Problem med vintagegrejer som inte är Fender är väl att de inte omfattas av talesättet
You can't kill a Fender

så man köper ofta ett rent samlarobjekt i motsats till ett full användbart och underbart musikinstrument
Och vad är det som säger att alla gamla Fenders är fullt användbara och underbara mer än talesättet? Jag sticker ut hakan lite och hävdar att många köper och accepterar gamla dåliga Fender just bara för att det står Fender på dem, de är gamla och då måste de ju vara bra. :mrgreen:
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Gamla Rickenbackers

Inlägg av gthyni »

man får tycka vad man vill men de enkla och rubusta konstruktionerna gör sitt till,

min gamla P-bas studsade nedför en lång brant stålskodd källartrappa.
Resultat:
några rejäla dings på headstock och kropp samt lätt ostämd G- och D-sträng,
hade det varit en Rick/Gibson/Warwick/"annat fint märke" så hade risken för halsbrott och tårar varit överhängande.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Gamla Rickenbackers

Inlägg av fieldflower »

gthyni skrev:man får tycka vad man vill men de enkla och rubusta konstruktionerna gör sitt till,

min gamla P-bas studsade nedför en lång brant stålskodd källartrappa.
Resultat:
några rejäla dings på headstock och kropp samt lätt ostämd G- och D-sträng,
hade det varit en Rick/Gibson/Warwick/"annat fint märke" så hade risken för halsbrott och tårar varit överhängande.
Fast ETT empiriskt test varken bevisar eller motbevisar talesättet.
Att du tar upp det bevisar mest att du gillar din Fender, och det är ju jättebra! :tummenupp:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Gamla Rickenbackers

Inlägg av gthyni »

Äger ingen Fender. Det var ett empiriskt exempel, talessättet är inte baserat på mina tappade basar. Hur många halsbrott på traditionella Fenderbasar/gitarrer har vi kollektivt här på PB sett? Lee Anderton som är som är en av Englands största musikhandlare hävdade i en diskussion om design att han aldrig sett en Stratocaster med halsbrott.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Gamla Rickenbackers

Inlägg av fieldflower »

Nej, det verkar ovanligt med halsbrott på Strator.
Googlar man får man upp en massa med trasiga kroppar men hel hals.

Men därifrån till att andra märken är så ömtåliga att inte många skulle överleva 50 års användning är att ta i...
Medlem i PB50+
unterninja
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 14 sep 2012, 21:24
Ort: Stockholm

Re: Gamla Rickenbackers

Inlägg av unterninja »

gthyni skrev:
mrbassman skrev: 30-35 är ju mycket pengar. Men det låter ändå helt okej med tanke på att man får väl knappt en omlackad gammelfender för det. Dem finns det ju drösvis av i jämförelse.
Problem med vintagegrejer som inte är Fender är väl att de inte omfattas av talesättet
You can't kill a Fender

så man köper ofta ett rent samlarobjekt i motsats till ett full användbart och underbart musikinstrument

Äger redan en gammal Fender (J, -72 får väl räknas som gammalt antar jag), så det är täckt. Den är ju verkligen ett lok på alla sätt och vis, och helt underbar så jag är på intet sätt en Fenderförnekare :)

Men en Rick är en annan fågel. Hur man än vrider sig så har en Rick en kraftigt egen karaktär, på gott och ont. Sen om det är just vad man önskar sig eller inte, det är en annan fråga.

Ibland är drömmen kanske bättre ouppfylld
Fender J -72
Rick -64
Rick -67
---
Sunn 300T
Sunn Model T
Användarvisningsbild
mrbassman
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 18:32
Ort: Sundbyberg

Re: Gamla Rickenbackers

Inlägg av mrbassman »

unterninja skrev:
gthyni skrev:
mrbassman skrev: 30-35 är ju mycket pengar. Men det låter ändå helt okej med tanke på att man får väl knappt en omlackad gammelfender för det. Dem finns det ju drösvis av i jämförelse.
Problem med vintagegrejer som inte är Fender är väl att de inte omfattas av talesättet
You can't kill a Fender

så man köper ofta ett rent samlarobjekt i motsats till ett full användbart och underbart musikinstrument

Äger redan en gammal Fender (J, -72 får väl räknas som gammalt antar jag), så det är täckt. Den är ju verkligen ett lok på alla sätt och vis, och helt underbar så jag är på intet sätt en Fenderförnekare :)

Men en Rick är en annan fågel. Hur man än vrider sig så har en Rick en kraftigt egen karaktär, på gott och ont. Sen om det är just vad man önskar sig eller inte, det är en annan fråga.

Ibland är drömmen kanske bättre ouppfylld
Känns som om denna dröm riskerar att bli ouppfylld och jag kan hålla med dig. Har en form av hatkärlek till Rick. Vissa saker gillar jag som fan men ibland känner man att bli en p-bas då dumma mongorick.
Skriv svar