Prisbil på Modernplayer

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av Body&Soul »

Ungefär så. Jag köpte en budgetbas därför att ekonomin bestämde. Det visade sig att jag erhöll något som vida översteg såväl mina förväntningar och det pris jag betalade. Min bedömning utgår ifrån vad jag har, vad jag tidigare haft och alla övriga instrument jag provspelat.

Min bedömning av modellen utgår helt från detta exemplar men innan köp letade jag recensioner, hittade enbart positiva sådana på utländska basforum. Här på PB fanns inget alls skrivet. Nu tycks däremot alla ha provspelat en MP och samtliga dömer ut den som skit. Antingen har jag fått tag på ett hantverksmässigt guldexemplar eller så är modellen utdömd på förhand av olika skäl.

@botsy: psykologi och filosofi är intressant, bland annat därför att subjektiva påståenden hävdas som objektiva och huruvida de anses vara det ena eller det andra beror på yttre omständigheter i tid och rum.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av bootsy »

Body&Soul skrev:Ungefär så. Jag köpte en budgetbas därför att ekonomin bestämde. Det visade sig att jag erhöll något som vida översteg såväl mina förväntningar och det pris jag betalade. Min bedömning utgår ifrån vad jag har, vad jag tidigare haft och alla övriga instrument jag provspelat.

Min bedömning av modellen utgår helt från detta exemplar men innan köp letade jag recensioner, hittade enbart positiva sådana på utländska basforum. Här på PB fanns inget alls skrivet. Nu tycks däremot alla ha provspelat en MP och samtliga dömer ut den som skit. Antingen har jag fått tag på ett hantverksmässigt guldexemplar eller så är modellen utdömd på förhand av olika skäl.
Ingen har väl ändå dömt ut basen som skit? Det enda som hävdats är att den inte rimligen är värd 7000 kronor.
Body&Soul skrev: @botsy: psykologi och filosofi är intressant, bland annat därför att subjektiva påståenden hävdas som objektiva och huruvida de anses vara det ena eller det andra beror på yttre omständigheter i tid och rum.
Just precis så.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av Jellew »

Body&Soul skrev:@botsy: psykologi och filosofi är intressant, bland annat därför att subjektiva påståenden hävdas som objektiva och huruvida de anses vara det ena eller det andra beror på yttre omständigheter i tid och rum.

Bör inte subjektiva påståenden härleda från inre omständigheter snarare än yttre? :) En del av både såklart, dogmatiska påståenden är i längden svåra att försvara vid psykologiska frågor, för att inte tala om filosofiska! Finns såklart många biases som hjälper oss att fäktas mot vädekvarnarna likväl.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av blackparkas »

bootsy skrev: Ingen har väl ändå dömt ut basen som skit? Det enda som hävdats är att den inte rimligen är värd 7000 kronor.
Jo.. jag gjorde nog det faktiskt...
Inte B&S exemplar specifikt dock, utan alla andra jag testat, dvs som det verkar, fler än B&S testat. :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av blackparkas »

Body&Soul skrev:Antingen har jag fått tag på ett hantverksmässigt guldexemplar eller så är modellen utdömd på förhand av olika skäl.
Du glömmer alternativet att man tycker olika?
Och utdömd på förhand kan den väl inte vara om flera i tråden har testat en MP eller flera och inte är lika exalterade som du?
Så jo, visst kan det vara så att du fått tag på ett guld-ex, men med tanke på att jag testat ett gäng skulle jag bli jätteförvånad om jag skulle hylla din lika mycket och tycka den är bättre än t.ex. en Japan Fender eller en AM Std.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av Body&Soul »

Du ger dig inte? Skulle du känna annorlunda om den vore svart och om jag täljer lite på den? :-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av blackparkas »

Nej. Jag skulle inte känna annorlunda.
Och anledningen till att jag inte "ger mig" är att du fortfarande verkar tro att dina upplevelser och din uppfattning om MP-basarna är den enda sanningen.

Menar du att man inte upplever kvalitet olika?
Är det så omöjligt alltså att andra kanske uppfattar just dessa basar som... "mnja"..?

"Antingen är mitt ex guld eller så är det utdömt på förhand"

Inga öppningar för att någon annan tycker olika direkt...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av blackparkas »

Har du förresten missat att jag inte spelar på någon relikerad bas utan kör mestadels på en gammal hederligt sliten Fender?
Men det är klart... den är väl kass förstås i jämförelse med en MP....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av bassace »

Jag har en Modern Player Telecaster Bass. Inköpt beggad för 3500 kr tror jag 2013. Det har sedan 2014 varit min absolut mest använda bas. Köpte den egentligen bara för en orsak, att jag alltid velat ha en Telebas av 70-talsmodell, och denna var utseendemässigt tillräckligt lik. När jag väl började spela med den växte den mer och mer och har nu blivit den bas som jag verkligen trivs bäst ihop med av alla jag har.

Övriga basar hemma hos mig av Fendertyp och liknande är en Fender MIJ Precision 57'RI från 1993, en Fender CIJ Precision 62'RI från 2003, en Yamaha BB3000S från 1980-talet, en HPD Precision från 2010-talet, en Morris MIJ Precision-kopia från 1970-talet. Av alla dessa är Modern Player-Telebasen den som passar mig, min spelstil och mitt musikaliska uttryck absolut bäst.

Den låter som "jag" när jag spelar på den, den integrerar in ("limmar") bäst med bandet och trummisen. Till en del kan det såklart bero på mickbestyckningen som är väldigt annorlunda mot en vanlig Precision, men även oförstärkt har den en mer musikalisk, mer uttrycksfull ton som jag verkligen gillar, uppskattar och trivs med.

Finish och känsla tycker jag är jämförbar med genomsnittet av de Japan-tillverkade instrument jag har. Stallet bytte jag efter något år från Modern Player Hi-Masstyp till vanligt plåt av standardtyp, vilket i mitt tycke fick basen att låta ännu ett snäpp bättre.

Som jag skrivit tidigare, jag skulle inte sälja den basen ens för 7000 kr -- men om jag vore tvungen att sälja skulle jag säkert inte få mycket.
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av bas putte »

Jag har aldrig gillat fender, dom säljer för mycket på namnet men jag ägde en modern player ett tag o måste säga att den var helt ok till och med bättre än en american delux för 21000 som hängde bredvid men sålde den för 2500 och köpte en ESP viper för 5000 som kostar 22000 ny ungefär, det är mycket bas för stålarna dubbelt så bra som fender
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av bas putte »

Sen om värdet går upp är ju helt upp till köparen
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av blackparkas »

bas putte skrev: och köpte en ESP viper för 5000 som kostar 22000 ny ungefär, det är mycket bas för stålarna dubbelt så bra som fender

Tycker DU ja.. :D

Jag har testat ESP Viper och det är verkligen inget för mig.
Skitbra basar, men extremt könlösa och tråkiga i jämförelse med en AVRI-Fender t.ex.
Om man ska jämföra med nåt i samma nyprisklass.
Jag skulle valt Fendern alla dagar i veckan. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av bas putte »

haha könlösa dom äger ut en fender alla dagar i universum, o vem vill ha en dussinbas som fender lol
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av gthyni »

bas putte skrev:vem vill ha en dussinbas som fender lol
LOL indeed
De allra flesta basisterna uppenbarligen
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av fieldflower »

gthyni skrev:
bas putte skrev:vem vill ha en dussinbas som fender lol
LOL indeed
De allra flesta basisterna uppenbarligen
Smak är subjektiv.
Whoa! Jag tror vi är först i världen med den här upptäckten - ring pressen!!

;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av blackparkas »

bas putte skrev:haha könlösa dom äger ut en fender alla dagar i universum, o vem vill ha en dussinbas som fender lol

Hahaha!!
:D

EMG som sabbar allt vad dynamik heter. Bara där tar det ju stopp. :D
Och som redan sagts, de flesta vill ha dussinbasar som Fender som det verkar. :)
Ska vi gissa på en 80% som lirar Fender?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av bas putte »

haha emg det bästa, och föresten så hör ni ingen skilnad i blind test inte jag heller, bevisat på pb träff ni lyssnar för mycket med ögonen...lol
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av blackparkas »

Så du menar att om jag skulle A/B-testa när jag spelar på min P-bas och sedan på din ESP så skulle jag varken höra eller känna skillnad!?

Hahahaaa!!! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av bas putte »

jo det gör jag också men, du ska bara lyssna 15 basar i alla sorter sen en som spelar samma sak i samma stärk fast vi inte ser, vi gjorde det på ett pb, och föresten så dom som lyssnar o dansar på en pub eller folkpar eller fest vet inte skilnaden i varje fall, men om du säger till mig att det är känslan du är ute efter specielt i ett äldre instrument så är det en helt annan sak...lol vikan diskutera i evighet synd jag inte ska på pb i år
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av bas putte »

öl o wiskey sen diskution haha
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av blackparkas »

Hehehe....! :D

Om basarna låter lika eller inte när nån annan spelar är ju inte helt intressant för min del.
Det är känsla i kombination med ljudet som är grejen, för mig.
Och det är ju inget som går att få fram facit på med nån annan lirandes på basarna på en mythbuster-pryl :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar