Prisbil på Modernplayer

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av Body&Soul »

Du får provspela min om du kan klarar av en sunburst :-)
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av gthyni »

ta med basen och kom till Glanshammar så kan vi hårdtesta.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av blackparkas »

Body&Soul skrev:Du får provspela min om du kan klarar av en sunburst :-)

Det kan jag göra, men jag har testat flera och kommer med största sannolikhet fortsätta tycka att det är helt ok för pengarna, men lägger du en tusing till på en Japan-Fender, eller Highway One-Fender så har du en avsevärt mycket bättre bas. :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av Body&Soul »

blackparkas skrev:
Body&Soul skrev:Du får provspela min om du kan klarar av en sunburst :-)

Det kan jag göra, men jag har testat flera och kommer med största sannolikhet fortsätta tycka att det är helt ok för pengarna, men lägger du en tusing till på en Japan-Fender, eller Highway One-Fender så har du en avsevärt mycket bättre bas. :)
Då får vi vara överens om att vi inte är överens. Jag har testat japanska Fender, mexikanska och förstås USA byggda. Av dessa så kännetecknas de två senare av ojämn kvalitet. Jag struntar fullkomligt i vad som borde vara bättre, jag går helt utifrån vad jag provat. Sen får basen vara tillverkad i Pakistan och heta Bengt bara det är ett bra instrument. Men så har jag också kommit därhän att jag inte bryr mig ett skit om vad som är "rätt".

Såå.. jag vidhåller att det instrument jag köpt är långt mycket bättre än det pris jag betalt. Vidare att med tanke på det så skulle det inte förvåna mig om det stiger i pris. Om nu bara "marknaden" inte styrs av oväsentlig "folktro".
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av blackparkas »

Det är ju helt absurt tycker jag att man kan förespråka en Kina-byggd lågbudgetbas framför mexikanska och Amerikanska basar och peka på de sistnämndas ojämna kvalitet.
Det blir humor. :D
Speciellt med tanke på att du förmodligen hittat ETT kanonex från Kina och de 4-5 jag testat varit så långt ifrån de finare Mexicoserierna och ALLA Amerikanska Fendrar jag någonsin testat att man häpnar av hur någon kan tycka de är så ofantligt bra.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av fieldflower »

Hörrni pöjkar!
Dels finns det olika bra instrument i samma serie och dels är det olika tycke och smak i vad som är bra och dåligt (förutom rena kvalitetsbrister).
Ni FÅR tycka olika! Det är ok!
Senast redigerad av fieldflower den lör 08 apr 2017, 11:22, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av bassace »

fieldflower skrev:Ni FÅR tycka olika! Det är ok!
NEEJ! Här på PB strävar vi alltid efter fullständig konsensus! 8)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av fieldflower »

bassace skrev:
fieldflower skrev:Ni FÅR tycka olika! Det är ok!
NEEJ! Här på PB strävar vi alltid efter fullständig konsensus! 8)
Du sade just emot mig..;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av AlbinH »

Vive la difference!! :D


Bild
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av blackparkas »

Jo... Du har helt rätt.
Men att jämföra en Dacia med en BMW blir ju liksom helt galet. Absurt.
Dacia kan vara en jättebra bil för någon med lågt ställda krav, eller att man bara ska ha en bil att ta sig fram med, medans BMW:n....

Ja du hajar...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av blackparkas »

Sluta tramsa er.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av GurraG »

Har testat en modern player jazz som jag gillade skarpt, mycket pga mickarna. Det är dock en intressant filosofisk fråga vad som egentligen skiljer en kinabyggd fender från en squier.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Jo... Du har helt rätt.
Men att jämföra en Dacia med en BMW blir ju liksom helt galet. Absurt.
Dacia kan vara en jättebra bil för någon med lågt ställda krav, eller att man bara ska ha en bil att ta sig fram med, medans BMW:n....

Ja du hajar...
Du menar att du vill ha RÄTT i den subjektiva bedömningen om B&S's individuella bas motsvarar hans basideal eller ej?
Din jämförelse funkar inte - här handlar det om billig-Fender i olika modeller. Inte om original Rickenbacker vs Fuckon-bas med 4 km stränghöjd, eller vad man nu kan dra till med som inte heller funkar som jämförelse.
Man FÅR tycka olika (vilket i förlängningen betyder att man MÅSTE låta andra tycka olika).

;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av blackparkas »

Ja. Man FÅR tycka olika.
Men det finns ändå fakta på att vissa saker rent generellt är bättre.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av blackparkas »

Dvs man FÅR tycka att en Dacia är en skitbra bil, men den kommer aldrig bli lika bra/kvalitativ som en Audi, BMW etc etc.

Min jämförelse funkar visst.
Varför skulle inte jämförelsen funka?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av fieldflower »

Det skrev jag i mitt inlägg. Läs igen.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av Body&Soul »

blackparkas skrev:Det är ju helt absurt tycker jag att man kan förespråka en Kina-byggd lågbudgetbas framför mexikanska och Amerikanska basar och peka på de sistnämndas ojämna kvalitet.
Det blir humor. :D
Speciellt med tanke på att du förmodligen hittat ETT kanonex från Kina och de 4-5 jag testat varit så långt ifrån de finare Mexicoserierna och ALLA Amerikanska Fendrar jag någonsin testat att man häpnar av hur någon kan tycka de är så ofantligt bra.
blackparkas skrev:Dvs man FÅR tycka att en Dacia är en skitbra bil, men den kommer aldrig bli lika bra/kvalitativ som en Audi, BMW etc etc.

Min jämförelse funkar visst.
Varför skulle inte jämförelsen funka?
Såå... man får tycka olika bara man tycker som du? :-)
Notera att jag tidigt skrev att jag reserverade mig för jämnheten i kvalitet eftersom jag bara testat ett exemplar av MP. Däremot har jag testat fler av de övrigt nämnda. Utifrån det bildar jag mej MIN uppfattning. Vilken jag redogjort för.

Övriga uppfattningar jag har som inte stämmer med dina är att Audi blivit skitbilar som etablerade VW-handlare slutat sälja av den anledningen. BMW är på väg att begå självmord pga. kvalitetsproblem med rost och ständiga motorhaverier. :-)

Jag gillar inte Rickenbacker :-)
Ska jag ducka nu :-)

Dessutom är jag större än dig och min pappa kände en polis. 8)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev:Det skrev jag i mitt inlägg. Läs igen.

Nä. Det gjorde du inte.
Inget som makes sense i alla fall. :D

Dacia vs. valfri bil fungerar utmärkt att jämföra med.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av blackparkas »

Body&Soul skrev:
Såå... man får tycka olika bara man tycker som du? :-)


Det är inte vad jag skrev.
Man har olika krav. Man har också olika uppfattning om kvalitet.
Man kan vara nöjd med en Dacia eftersom den tar sig från A till B (kanske).
Men man kan också tycka att man vill ha en bil som känns mer kvalitativ, bättre stolar, bättre chassie, har mer utrustning etc etc...

För sakens skull så skulle jag aldrig köpa en BMW själv.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av blackparkas »

Tråden heter ju tom "prisbil".

En prisbil måste ju vara en Dacia....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av gthyni »

blackparkas skrev:Tråden heter ju tom "prisbil".

En prisbil måste ju vara en Dacia....
eller Årets bil
Bild
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av Pelleper »

Jag är faktiskt på G att köpa årets bil :)

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:
fieldflower skrev:Det skrev jag i mitt inlägg. Läs igen.

Nä. Det gjorde du inte.
Inget som makes sense i alla fall. :D

Dacia vs. valfri bil fungerar utmärkt att jämföra med.
Näpp.

Dacia mot BMW är som att jämföra Fender American för 20 kkr mot Kina-Fender för ca 5kkr.
Där går det att göra en objektiv bedömning eftersom det är rejäla kvalitetsskillnader (även om enstaka Kina faktiskt är jämförbara mot eller bättre än enstaka US-Fender, för att det ju är individuella instrument med styrkor och svagheter.)

Om du istället jämför Dacia mot Huyndai är det en mer representativ jämförelse mot 2 Asien-Fenders.
Eller kanske BMW mot Mercedes, om man så vill.

Sen FÅR du tycka att den ena eller andra är bättre, men det är subjektivt och det är baserat på de individuella instrument du har klämt på.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av AlbinH »

Men det går ju att mäta kvalitet. Då blir det ju enkelt! Det mäts i dBA! (eller om det var dBB?) :roll:

Nej! nu minns jag, kilopondgram skall det vara! Och så Watt. Fler Watt är alltid bättre. Det är bevisat. :nickar:
Samma gäller för basar. I alla fall P-basar. Ju tyngre ju bättre! Det vet ju alla.

C-kupa. Varför tänker jag nu på C-kupa? :hmm: Det är alltid bättre än en A-kupa. I alla fall mer. Och mer är bättre, det fick vi lära oss i skolan! Eller var det tvärtom? :shock: Less is More??? :skogbesviken:

Men tänk om kvalitet är annorlunda i Frankrike. Hur Phan går det då? Jag har haft ett antal Citroën. Fantastiska bilar! Lite dyra kanske. Men det kostar att ligga på topp! Gran Plus Ultra! :tummenupp: Äkta Fransk Kvalitet! Tänk cognac. Tänk Cristal. Tänk Chateau Petrus! Franskt! :vinkar:

En stilla undran bara. Varför drar ni in BMW i diskussionen? Det är ju en "bil" för killar som är damfrisörer! Tror ni mig inte så fråga dem så får ni se!
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Prisbil på Modernplayer

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:Men det går ju att mäta kvalitet. Då blir det ju enkelt! Det mäts i dBA! (eller om det var dBB?) :roll:

Nej! nu minns jag, kilopondgram skall det vara! Och så Watt. Fler Watt är alltid bättre. Det är bevisat. :nickar:
Samma gäller för basar. I alla fall P-basar. Ju tyngre ju bättre! Det vet ju alla.

C-kupa. Varför tänker jag nu på C-kupa? :hmm: Det är alltid bättre än en A-kupa. I alla fall mer. Och mer är bättre, det fick vi lära oss i skolan! Eller var det tvärtom? :shock: Less is More??? :skogbesviken:

Men tänk om kvalitet är annorlunda i Frankrike. Hur Phan går det då? Jag har haft ett antal Citroën. Fantastiska bilar! Lite dyra kanske. Men det kostar att ligga på topp! Gran Plus Ultra! :tummenupp: Äkta Fransk Kvalitet! Tänk cognac. Tänk Cristal. Tänk Chateau Petrus! Franskt! :vinkar:

En stilla undran bara. Varför drar ni in BMW i diskussionen? Det är ju en "bil" för killar som är damfrisörer! Tror ni mig inte så fråga dem så får ni se!
Välkommen till 08-land, där BMW inte bara körs av frisörer.
Medlem i PB50+
Skriv svar